CA Blues - 35 godina, Jelena Pavlović

CA Blues - 35 godina, Jelena Pavlović



Kalifornijski bluz beogradskog Keruaka

Keruak sa beogradske Čubure Milan Oklopdžić u srpsku književnost ušao je bluzom. 1981. objavljen je njegov roman “Ca. Blues” koji je već tada među čitaocima dobio epitet kultnog književnog ostvarenja, i to ne samo na području bivše Jugoslavije, nego i u celom regionu. Roman u kome je Mika Oklop opisao svoje američko iskustvo za vreme  boravka u Kaliforniji  tokom magistrature od 1974. do 1976, rasprodat je tada u nestvarnom tiražu od 110.000 primeraka.

Ipak, jedan od najpoznatijih rukopisa bivše Jugoslavije bio je šokantna literatura za tadašnju realističku prozu. Iako je Kalifornijski bluz ušao u najuži izbor za NIN-ovo književno priznanje, nagrada će ipak pripasti hrvatskom književniku Pavlu Pavličiću. Naime, tadašnji književno – kritičarski establišment nije bio spreman za takvu prozu, štiteći dominantne autore, pre svega Dobricu Ćosića i Antonija Isakovića. Za CA. Blues, dobija nagradu “Miloš Crnjanski” i umesto da postaje sve poznatiji, Oklopdžić je u sve većoj meri guran na margine i prećutkivan u književnim krugovima. Njegova rezigniranost i egzistencijalna potreba za dekontaminacijom uslovila je odlazak u Ameriku, a čini se da nije sasvim slučajno izabrao San Francisko, s obzirom na to da je iz ovog grada krenula jedna čitava bitnička generacija, počev od Keruaka, čiju je književnost Mika Oklop istinski živeo, preko Hendriksa, Ferlingetija, Ginzberga, do Majlsa Dejvisa i Sonija Rolinsa,  a tu je i Sem Šepard, sa kojim je Mika magistrirao na kalifornijskom univerzitetu.

"Mislio sam da smo zdravi sve dok nisam otkrio vaške u mislima, otrov u očima prijatelja. Otišao sam zbog poštara koji mi je krao pisma iz inostranstva, zbog toplog piva, hladnih radijatora, zbog onog generala koji je javno izjavio da nije čuo za Goli otok, otišao sam zbog galame nemuštih i ćutnje mudrih, zbog sive boje koja je prekrila naša bitisanja, zbog toga što je Beograd izgubio vrelinu i prestao da bude grad, zbog pištolja koje su deca nosila u školu umesto penkala. Otišao sam u trenutku kada je Srbija počela da jede samu sebe. Otišao sam zbog onog još goreg koje je, sasvim izvesno, nailazilo u talasima."

Ni dan-danas nema mnogo podataka o njemu, a ako ih i ima, vrlo su šturi. Doduše, Oklopdžića spominje Jovan Deretić u svojoj “Istoriji srpske književnosti”,  ali u bibliotečkim fondovima i književnoj periodici malo je slova posvećeno ovom piscu. 

Grafički atelje „Dereta“ prvi je otpočeo štampanje sabranih dela Milana Oklopdžića objavljivanjem upravo njegovog  kultnog romana „Ca. Blues“ čime su želeli da omoguće priliku i novim generacijama da se upoznaju sa delom ovog nesvakidašnjeg kontroverznog pisca.  Kako je Mika Oklop u intervjuu za Yugopapir osamedesetih godina rekao ”Ideja poroka i bitnika je ideja slobode, a taj ciklus se obnavlja sa novim klincima. Motiv za to što sam nazvao bluzom je što ne znam šta izrasta iz te generacije, a apsurdno je, da nam je utisak slobode najpotrebniji kad smo mladi, kad smo najslobodniji. Kada ostarimo, više se ne borimo za nju.” Objavljivanjem njegovih knjiga, želeli su da daju priliku novim književnim kritičarima i teoretičarima za jedno novo, temeljnije vrednovanje njegovog uzbudljivog dela. Inicijator štampanja izabranih Oklopdžićevih dela, bio je Zoran Bognar, pesnik i urednik izdavačke kuće Dereta.

„Želeo sam da vratimo Miku i njegove knjige kojih nema apsolutno nigde, nakon 30 godina. Imao i ranije ideju da ih u Dereti štampamo, međutim, nikako nismo mogli doći do autorskih prava, a nismo ni znali ko su stvarni naslednici. Saznao sam da su to supruga i sin. Pošto smo morali doći sa njima u kontakt, jedino što sam znao je da su živeli u San Francisku. Tražio sam njegovog sina Damjana, jedinog legitimnog naslednika autorskih prava za njegova dela”, kaže Bognar za Kaleidoskop. “Moja potraga je trajala godinu dana i sedam meseci sve dok nisam naišao na jedan broj Ilustrovane politike, gde sam pročitao intervju sa njim i saznao da mi je pred nosem, da živi na Topličinom vencu. Imao je i ranije ponude raznih izdavača u vezi sa Ca. Blues –om, ali ga nisu zadovoljavale,  s obzirom na to da su tražili da štampaju samo Kalifornijski bluz i da ih druge Oklopove knjige nisu zanimale.”

Pored romana "Ca. blues" objavljeni su i romani manje poznati široj javnosti "Video", "Metro" i "Horseless".

"Ako je „CA. Blues“ bio oda morbidnom, devijantnom i pseudosjajnom svetu „obećane“ Amerike, onda je „Horseless“ svakako intrigantni balkanski blues", kaže Bognar. "Horseless” je još jedan urnebesni „on the road“ roman legendarnog Mike Oklopa u kojem su protagonisti dvojica marginalaca-Srbin i Hrvat, koji na pragu devedesetih na području Srbije, Hrvatske, Slovenije, Italije, Bugarske i Turske u razdrndanom kombiju švercuju drogu uz mnogo provokativnih i vrlo često duhovitih situacija i anegdota koje se na ovim stranicama gotovo kaleidoskopski smenjuju iz trena u tren... Hraneći svoje sličnosti i provocirajući jedan drugog na račun svojih različitosti na tankoj liniji tolerancije oni s(p)retno izbegavaju da njihova gotovo genetski kodirana netrpljevost preraste u sukob što nažalost, ispostaviće se u vrloj skoroj budućnosti, njihovi nacioni neće moći da izbegnu..Milan Oklopdžić ovom knjigom snažno je predosetio krvavi balkanski pir devedesetih ili je, pak, ova urbana storija sasvim koincidentno doživela svoju potvrdu. Horseless je i bitničko „hodočašće“ u potrazi za identitetom na kojem se ekspresivno i beskompromisno ruše višedecenijski tabui i zagovaraju oslobađanje i slobodoumnost u gotovo svim oblicima”, dodaje Zoran Bognar.

Roman “Metro” je zapravo preteča jer ni dan-danas ne postoji metro u Beogradu, a Oklopdžić je o tome govorio u svom romanu.


“U romanu „Metro” Mika je u fokus stavio primer beogradskog marginalca, milje rok generacije, paradoks urbane i provincijalne prigušenosti. Neko je izmislio redosled: upoznaćeš grad ako upoznaš podzemlje. Mislili smo da je podzemlje dole, tako smo i voleli svoj grad.  Zlo nije tamo - gore je na površini. Trebalo je da izgradimo metro i da shvatimo kako dole nema ničega”, ističe Bognar. “I roman Video je, baš kao što su i CA. Blues i Metro, ispisan u dvostrukoj ekspoziciji, odnosno, u ovom slučaju „dvostrukoj eksploziji“ što je kod čitalačke javnosti postalo pravi trademark Milana Oklodžića. Kroz ove uzbudljive stranice, „snimljene“ na VTR traci u studiju, a kasnije „prebačene“ na VHS kasetu, smenjuju se lične storije i sudbine raznoraznih reditelja, scenografa, kamermana, glumica, voditeljki, svirača i mnogih drugih aktera „ozračenih“ video slikama... Iako svestan čuvene maksime da jedna slika govori više od hiljadu reči, autor nas alarmantno opominje da smo od ostrašćenih konzumenata video klipova vremenom postali ozbiljne žrtve i simulanti tuđih života i da bi s tom zavodljivom, ali i te kako opasnom pasijom trebalo što pre prestati”, dodaje Bognar govoreći o romanu “Video”.


Tumačene su kao knjige koje sadrže u sebi neku posebnu agresivnu snagu koja menja način umetničkog mišljenja i shvatanja odnosa u čovekovom svetu, kao i slobodniji način ispoljavanja, sa većom idejnom, moralnom, društvenom i političkom žestinom. Takva obeležja Oklopdžićevih knjiga su ga i isturila na čelo njegove generacije koja je ostavila svevremeni pečat u istoriji srpske književnosti i donela mi karakteristike beskompromisnog urbanog pisca o kome postoje mnoge anegdote, koje još uvek žive u memoriji onih koji su ga poznavali. Poznato je da je bio veliki kolekcionar bluz ploča i da je većinu njih kupio u Americi, a tokom osamedesetih radio na Radio – televiziji Beograd, sarađujući na TV serijama i džez dokumentarcima. Njegove radio – drame izvođene su širom Evrope, a poslednje dve decenije svog života radio je kao univerzitetski profesor.

“Počeo sam da čeznem za zavičajem; za nekim toplim krevetom, ljudima koje sam poznavao, za nekim mirnim ulicama, za nekim lukama u kojima je voda ruzičasta sa zalaskom sunca, za nekim devojkama koje sam ostavio iza sebe, na brzinu, pakujući se sebično za put. Kako je to kurvinsko osećanje, ta čežnja! Ne nostalgija, ne patnja zbog toga što si nekud daleko otišao - to je bila čežnja u najčistijem obliku, uvek sanjaš o nečemu drugom."  

Odlomak iz Ca.Blues-a

Govorio je da bi voleo da napiše knjigu koju bi započeo pesmom o Beogradu, a ta knjiga imala bi atmosferu pesme “Colsville” Riki Li Džonsa, koju je u slengu Mika Oklop svojevremeno nazvao “Gradurina”.

Objavljeno najpre na Kaleidoskopu

Uz dozvolu autorke


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".