Besani, Goran Stojičić

Besani, Goran Stojičić





PAD


Živi sa mnom. Mislim na tebe, mala,” preklinje očajni Teri Kalier i prekida neki loš san koji je već zaboravio. Planovi i šeme, nade i strahovi, snovi koje sam poricao svih ovih godina... Mislim na tebe, mala. Živi sa mnom,” odzvanja pesma njenog poziva. Napipao je mobilni na natkasni, prvo jedva nazirući njeno lice na ekranu. Jedan je po ponoći, shvata. Večeras je otišla na neku žensku sedeljku i već je trebalo da se vrati. Sutra je radni dan. Nada se da joj se ništa nije desilo i da ga ne zove zbog toga.
- Ljubavi, šta je bilo?
- Ne volim te više. To sam htela odavno da ti kažem. Pošalji mi poruku kada nećeš biti kod kuće… da dođem po svoje stvari.
Prekinula je vezu. Odmah je pozvao, ali je već bila nedostupna. Probao je još jednom. I još jednom…
Sedi na krevetu u polumraku. Njeno nasmejano lice sa ekrana je nestalo. Sve mu se ugasilo. Jedino ulična svetiljka uspeva da napravi senke u ovoj, nekada divnoj, a od pre minut - odvratnoj sobi. Gleda svoju pogrbljenu konturu na zidu ispod slike koju mu je kupila. Crtež poznatog autora. Napolju je kiša. Adekvatna muzika sa simsa - za misli koje mu luduju. Sve što im se lepo desilo, sada se munjevito odvija u njegovoj glavi. Devet godina zajedničkog života stalo je u dva minuta ubrzanog filma… Kako su se smuvali uz Bouvija, gde su sve putovali, na kojim su sve mestima vodili ljubav, šta joj je sve kupio, a šta ona njemu. Koje je sve frizure promenila od kada se poznaju, na koje su koncerte išli, kakva su sve jela jedno drugom spremali… Kažu da mnogi, na isti način, premotaju čitav svoj život - pred smrt. Smrt? Da li je već u njenom predsoblju? Da li posle tri njene poslednje rečenice koje je izgovorila - ima razloga da živi. Teško. Život bez nje nema nikakvog smisla. Život sa njom - bio je nešto što nijedan muškarac nije nikada doživeo.
Otvara vrata od terase. Bos. U gaćama i majici sa slikom plakata za svoj omiljeni film „Skafander i leptir”. Kakva simbolika! Do malopre je imao krila, a sada je zarobljen u samog sebe, gotovo bez vazduha. Stao je na mokre pločice. Napravio još dva koraka do ograde. Uhvatio se rukama za hladni metal i pogledao dole. Dovoljno je visoko.
Sklonio je žardinjeru sa cvećem koje je ona sadila. Kiša i dalje pada. Nikada nije bio na ovom mestu, po ovom vremenu. Prebacio je desnu nogu preko ograde. Zatim i levu. Stoji na ivici terase, na nekom glupom limu koji su majstori postavili prošle godine da ovima ispod ne bi podlivalo kada pljušti kao večeras. Bol u petama. Opsovao ih je (majstore) zbog oštrih ivica. Mada, ruku na srce, nije ni predviđeno da se ovde stoji. Ruke su mu savijene unazad. Drži se čvrsto, ali klizavo je. Bilo bi glupo da padne pre vremena - slučajno. Pre nego što odluči.
Razmišlja kako bi ovo bila odlična fotografija. Mokar, na petom spratu, nagnut napred, sa savršenim, prigušenim osvetljenjem. Kao anđeo ili neki super heroj koji treba da poleti. Nešto slično je video u nekom filmu. Zapravo i nije uopšte originalno. Ispalo bi kao još jedan loš plagijat.
Vreme je da uradi ono što je naumio. Dovoljno je samo da otvori šake. Mokra ograda i sila zemljine teže uradiće ostalo. Nije u nedoumici. Hrabar je. Ili možda baš suprotno? Kukavica? Koliko se putuje do dole? Da li će uspeti ili postati čovek-biljka, priključen na aparate, na nekoj klinici, u blizini bolnice gde se rodio? Uspeće. Kao što je i mislio - dovoljno je visoko. Pustio se.
Sprat ispod. Četvrti. Kroz otvoren prozor vidi dete koje stoji u krevecu i plače. Čuje njegovog oca kako viče na njegovu majku - svoju ženu. Ne obaziru se na njegov plač. Upravo prolazi automobil sa raspalim auspuhom. Ne može da ih čuje. Taj par sreće svakodnevno. Nasmejani uvek. Tako mu se bar činilo. Kulturni. Doterani. Srećni. Sa malim sinom u kolicima. Ona skida burmu i baca je kroz prozor. On je hvata u letu. Uvek su mu refleksi bili jača strana. Vraća je odakle je došla, ali pogađa dete u glavu. Prsten se odbija i pada na stočić pored kreveca. Roditelji prestaju sa svađom. Ćute. Gledaju u stočić, pa kroz prozor. Njega više u njihovom vidokrugu nije bilo. Ućutao se i mali.
Treći sprat. Prvo što je video bili su tabani najzgodnije komšinice u zgradi koji su gledali u plafon. A drugo, ružna muška zadnjica koja se pomerala napred-nazad, u dosadnom, nekreativnom ritmu. Izgleda da njoj odsustvo stila nimalo nije smetalo s obzirom na glasove koje je ispuštala. Dalje nije mogao ništa da vidi. Ekran ovog sprata je otišao nagore, brže nego što je očekivao. Da nije nabacio nekoliko kilograma u poslednjih par nedelja, verovatno bi sporije padao.
Drugi sprat. Baka koja je prošle nedelje ostala bez muža (čitulja je još uvek na vratima zgrade), sedi budna u fotelji i gleda kroz prozor. Pogledi su im se ukrstili. Izgledalo je kao da nije iznenađena što je on tu.
-          Čekaj, čekaj, samo da ti dam nešto da mu poneseš. Kad već ideš tamo.
I uspela je da stigne i da mu, desnom rukom utrapi - dedinu protezu.
-          Puno mi ga pozdravi i kaži mu da ja neću još skoro da mu dođem.
U levoj je držala prospekt neke turističke agencije. Uspeo je da pročita samo ono na vrhu, ispisano velikim slovima, jer naočare nije poneo sa sobom - BANJE.
Prvi sprat. Spuštene roletne. Taj stan je pod sporom. Niko u njemu ne živi već deset godina. Što ti je život. Što ti je država. Ne može da reši jedno nasledstvo već čitavu deceniju. Na toj etaži se najkraće zadržao. Roletne. Drvene. Pohabane. Prljava terasa. Jedino se napuštena čuvarkuća u staroj saksiji još uvek drži. Paradoks. Ili možda nije. Jedino biće u ovom domu, to jest na isturenom odeljenju, i još sa takvim imenom. Napuštena od ljudi, živi svoj život, čekajući poslednje ročište, pravo na žalbu i pravosnažnu sudsku presudu. Možda joj dođu fini ljudi i presade je u nešto lepše. A možda se pojave i neki drugi i odmah je bace. Zastakle terasu i nameste kuhinjicu.
Prizemlje. Stan koji se ovde nalazi mu nije privukao pažnju. Na dva metra do zemlje se setio da bi uskoro trebalo da umre. Nije ga briga šta radi petočlana porodica u pedesetak kvadrata. Više ga zanimaju neka pitanja. Da li će osetiti neki bol pri udaru o tlo? Da li će mu taj delić sekunde pre nego što izdahne biti loše? Bolno? Koliko dugo će mozak još funkcionisati? Da li će nekom biti žao? Kakva će biti sahrana? Da li će ga svi zaboraviti posle godinu dana? Da li je iza sebe ostavio nešto? Neki trag? Sem ovog koji će za nekoliko trenutaka ostaviti na asfaltu. A i njega će brzo sprati kiša.
Još malo. Još samo malo. Evo ga. To je to. To je taj trenutak. Upravo - sad.

Mrak. Oči su mu zatvorene. Ponovo se čuje „Live with me”!? Leži mokar, ali ne oseća tvrdi asfalt. U krevetu je. Mokar je od znoja. Otvara oči i okreće glavu na levu stranu. Mobilni telefon svetli, sa slikom njegove ljubavi koja se smeje. Da li je ikada bio srećniji? Da li je ovaj san baš morao da bude ovoliko realan? Nema veze. Nema ga više. Sna. Odsanjan je. Došao je sebi. Zna - ona je na ženskoj sedeljci, a on je živ. Crtež poznatog autora je na zidu. Omiljena majica na njemu. Devojka ga zove. Brine se da li on brine o njoj. Bože, koliko je voli! Kako mu je divan ovaj život! Ovaj krevet, ova soba, ova kiša, onaj lim na terasi… Sve je divno!
-          Evo me ljubavi! Imao sam noćnu moru, pa dok sam se osvestio… Kako sam srećan što te čujem!
-          Ne volim te više. To sam htela odavno da ti kažem. Pošalji mi poruku kada nećeš biti kod kuće… da dođem po svoje stvari.


 BOJE


Živela je sama. Odavno. Samo su mačke uvek bile uz nju. U njenoj kući nikada niko nije ni boravio ni prespavao - ni prijateljica, a kamoli voljeni muškarac. Nije nikada bila ni zaljubljena. Takva su joj osećanja bila potpuno strana. Ono što bi u mladosti ponekad osetila bila bi ili prijatnost, ili dopadanje, simpatija, prijateljstvo. Ljubav nije doživela. Osim prema svojim mačkama koje su se jedna za drugom smenjivale. Kako bi jednu ožalila, donosila bi drugu. Uvek samo ženku, bele boje. Ono što joj je zapravo bilo najvažnije u životu bile su njene slike. One su bile njena strast. Boje koje je mešala bile su zamena za sve. Jedna za smeh. Jedna za suze. Jedna za bes. Jedna za melanholiju…
Počelo je davno. Onog dana kada ju je napustio otac. Jednostavno ga više nije bilo kada se vratila iz škole. Čekala ga je nedeljama. Približavala se prozoru kad god bi se čuli koraci ispred kuće. Uvek je bilo uzalud. Nijedni nisu bili njegovi. Slušalicu telefona, crvene boje, podizala bi posle prvog zvona. Zadihana, jer bi uvek dotrčala kao luda. Zacakljenih očiju. Očev glas postajao je sećanje. Jednog dana je naprosto prestala da ga čeka. Onda kada je bacila sve njegove fotografije i donela odluku da nikada ne bude ostavljena, da se nikada ne zaljubi, da nikada ne zavoli. Da ne bude uplakana godinama. Kao njena majka. Eto tako je odlučila. Desetogodišnja devojčica je, bez anestezije, povlačila duboke rezove na svom srcu.
Majka joj je umrla jedne subote. Istog dana kada je prodata njena prva slika. Majčin portret u haljini zelene boje. Mesecima je očajnički pokušavala da je otkupi. Svoju neprežaljenu sliku, ogromnu tugu i bol pretočila je u svoja najlepša platna. Jedino dobro proizašlo iz svega. Sve sami portreti žena. Nekih žena. Različitih, ali uvek sa ponekim detaljem majčinog lica. Tajni kôd koji je samo ona znala. Poruka koju je mogao pročitati možda samo još njen otac.
Počelo je onoga jutra kada joj je nestala mačka koja se ovoga puta nije vratila. Danima ju je očekivala. Opet to užasno osećanje koje je mrzela. Bez trunke kajanja se zato ozarila kada je na pragu jednog dana zatekla crnog mačora. Predivno stvorenje koje je kročilo u kuću. Kao u transu, vlažeći osušene boje na paleti, sva srećna do jutra je slikala bez svesti. Akt. Prvi put posle Akademije. Zaprepašćeno se suočila sa muškim telom koje nikada nije dodirnula. Sunčevi zraci su otkrivali svaki puteni detalj. Kročila je u tu svetlost, polako sa sebe skidajući svaki komadić odeće. Pred njim. Dva akta su stajala - jedan naspram drugog.
Muška tela su se mesecima smenjivala na njenom slikarskom postolju. Stara je držala pod ključem. Iza vrata, braon boje. Da joj negde ne odu i da sa novima bude sama. Sve ženske portrete je prodala. Ovoga puta njena je kuća bila puna muškaraca. Onih koje je sama stvorila - samo za sebe. Koje niko nikada nije video. Zatočenike njenih skrivenih strasti. Uzbuđenja koje je još uvek sebi odgonetala. Osećanja da je ušla u topao krevet koji je muškarac za nju zagrejao. Uvek jedan isti, kose crne boje. Kao ugalj. Malo duže, zalizane unazad i očiju plavih kao letnje, podnevno nebo. Bez oblaka. Sa svake slike bi prodirale u njene, opijajući je dok su klizile niz njeno telo, polako je ogoljavajući do transa.
Kuća je bila u haosu. Kutije, prazna ambalaža od hrane, konzerve od svega i svačega, isceđene tube... Razbacano na sve strane. Život je sada imao drugačiji smisao i dugo nije imala nikakvu nameru da ga bilo čemu ma i na trenutak podredi. U jednom trenutku ipak više nije mogla. Morala je da stvari dovede u red. Taman kada je sve ponovo bilo na svom mestu, mačor je skočio na policu sa knjigama koje su se rasule po podu,  i iznenada nestao kao što se i prvi put pojavio - bez traga. Umorna već, klečeći usred krša, iz Sartrovog „Zida” povukla je ćošak nazubljenog starog fotografskog papira. Iz knjige koja je uvek stajala kraj majčinog uzglavlja polako se pojavila požutela poleđina slike sa datumom njenog rođenja i rečima „Najsrećniji čovek na svetu koji je upravo saznao da je postao otac”. Okrenula ju je. Gledala dvadesetak sekundi ne uzimajući vazduh, sve do dubokog udisaja i krika koji do tada, niko, nikada, ispustio nije. Gužvajući čoveka crne kose. Kao ugalj. Zalizane unazad. Malo duže. Očiju plavih. Kao nebo, leti, u podne. Bez oblaka.


BESANI

Oboje su radili od osam ujutru. Udaljeni radnim mestima nekoliko kilometara. Povremeno bi se dopisivali SMS porukama i tokom radnog vremena, jednom i čuli. Ponekad i dva puta. Nije važno kako, kada i gde su se upoznali. Po povratku kući obavezno bi spavali oko sat vremena. To bi bilo jedino od sna za dvadest četiri sata. Noću bi bili budni. Svako u krevetu svog zaspalog bračnog partnera. Misli su im dozvoljavale da samo zatvore oči i opuste telo. Odmarali su svoje poglede i pokrete. Maštali su da su zajedno i sa takvom slikom bi pokušali da zaspu. Bezuspešno. Pokušaji su trajali prvih nekoliko meseci. Posle su odustali. Svesno. Vrline potrebne za pretvaranje imaginacije u realnost bilo je toliko malo da se ne bi ni mogla nazvati hrabrošću. Ni jedno ni drugo je nisu imali, ni blizu koliko je potrebno da bi se išta, makar malo promenilo. Ako je hrabrost pobeda straha - njihov je bio nepobediv. Strah od rezova, napuštanja onog i one koja se ne voli i mirno spava, jer misli da je sve u najboljem redu. Od napuštanja besmislenog života. Strah od iskrivljene slike o dečjem tužnom odrastanju bez onog koji ga je začeo. Strah od promene i od boljeg. Od nasmejanih doručaka koji nisu obedovani godinama. Strah od mogućnosti da od njihove dve senke, svake noći - naprave samo jednu. Od zaboravljenih osmeha i povratka izgubljenog - svega.
Dešavalo bi se i da zaspu. Nakratko. Veoma kratko. Mozak bi se već nakon malog odmora opet uključivao kako bi njihov zajednički život bio ponovo aktiviran. U njemu su uživali više nego u spavanju. Nisu hteli da im ništa promakne. Makar i na taj način. Maštanja bi bi bila započeta u mraku. Kada osoba pored zaspi. Imali su osećaj da ih varaju dok su budni. Toliko su se izveštili u tome da su mogli da razmišljaju o bilo čemu dok se ne bi začulo ujednačeno disanje sa strane. Tih trenutaka bili bi jedno sa drugim. Dodirima udaljeni, mislima spojeni, strahom isti, snovima pobeđeni. Ponekad bi im oči bile otvorene. Gledali bi u mrak ako još nije počinjalo da sviće. Trajalo bi nekoliko minuta. Nešto poput odmora između dve koncentracije izmišljenog zajedničkog života. U tim trenucima se razmišljalo šta od miline sledeće izabrati. Nalik na odabir filma u video-klubu. Zatim bi se kapci zatvorili, a sledeća projekcija mogla je da počne.
Bilo im je žao što mrak traje samo toliko koliko traje. Što ne mogu duže da budu zajedno. U onom delu dana u kome svi ostali regenerišu sebe za svesni deo života, za pokušaj da ostvare neke snove, dok su oni svoje žrtvovali. Koliko i sebe sȃme. Preživljavali su prepodneva, popodneva i večeri za noćne susrete i živeli za njih. Svetlost, sunčeva, veštačka, služila je da se odrade neophodne aktivnosti. Majčinske, očinske, kućne i poslovne. Kako se smrkavalo, tako su se i žudnje povećavale, da bi se najzad, oko ponoći i ukrstile. Na poseban način su se spremali za odlazak u krevet. Kao da će se zaista naći. Koliko god bili umorni, noć ih je čekala. Besane besana.   



 DETE

Sede u dnevnoj sobi. Svako na svojoj omiljenoj fotelji. Ona je sklupčala noge poput mačke, a on je svoje podigao na tabure. Oboje su u trenerkama. Deli ih niski sto na kojem se nalaze današnje novine koje niko nije pročitao, prazna pepeljara, njegova kutija cigareta, upaljač koji jedva radi i njena čaša sa polupopijenom vodom. Gledaju u televizor, bez interesovanja za večernji program koji se emituje. Iščekuju početak ozbiljnog razgovora posle kojeg više ništa ne bi trebalo da bude isto. Niko ga zbog toga ni ne započinje.
Niko nikoga nije prevario. Ne sećaju se ni da je ikada bilo povišenog tona. Ipak, nisu se ni dodirnuli već mesecima. Žive skromno i ne vole se više. Dvogodišnje dete spava u svojoj sobi i ono je jedini razlog zbog kojeg ovog i sličnih razgovora nema. Neće ih biti ni večeras. U obema glavama već duže vreme odzvanja ista rečenica: „Neka još malo poraste”. Alibi za oboje.
Iz zvučnika televizora najavljuje se prilog o sve većem broju mladih parova koji se razvode.

-          Da promenim kanal?
-          Možeš. Pusti nešto normalno.

Naišao je na neku komediju. Odavno je počela.

-          Može?
-          Može.
-          Zar nismo gledali ovo?
-          Jesmo, ali nema veze. Odlična je.
-          Da, odlična.

Prolazi još jedan radni dan i njegov kasni, kućni završetak. Sutra počinje vikend i ta dva dana su im najgora u sedmici - pored ostalih odvratnih pet na poslu. Subotom smišljaju aktivnosti sa detetom i sa raznim prijateljima intenzivno dogovaraju da se vide. Ili idu u goste, ili im neko dolazi. U tim situacijama izgleda kao da je sve u savršenom redu. I za druge i za njih. Pripremanje hrane, malo pića, muzika... Nakon razlaza, bave se tuđim životima i uz podsmeh komentarišu kako drugi žive. Zadovoljni što nisu kao oni.

***

-          Žao mi je. Ništa ne mogu dobro da vam kažem. Ja nisam od onih lekara koji uvijaju, a još manje od onih koji ulivaju lažnu nadu. Reći ću vam istinu.
-          Recite.
-          Po mojim procenama... Nemoguće je da živi duže od tri meseca.
-          Ali još je mali. To nije u redu. Na prošloj kontroli niste rekli da je tako opasno.
-          Od prošlog pregleda se stanje rapidno pogoršalo.
-          Da li postoji bilo kakva teoretska mogućnost da se išta promeni?
-          Žao mi je.

***

Osvanuo je neverovatan dan. Jedan od onih kada je čovek jednostavno srećan što uopšte postoji. Sunčan, ali ne pretopao. Sa oblacima, ali onim visokim, koji služe samo da bi ulepšali nebo. Sa vetrom, ali blagim. Koji miluje obraze, a ne kvari frizuru. I jedino što je za njih dobro u baš ovakvom danu jeste da put od kapele do grobnog mesta neće biti blatnjav.
Groblja čuvaju neverovatne priče. Svaki spomenik krije po jedan porodični roman, koliko god da je razdoblje između uklesanih godina na njemu. I ne mora da znači da ispod zapuštene ploče leži neko ko je nekada bio tužan. Kao ni to da je ispod uređenog groba, sa redovno svežim cvećem, neko, čiji je život bio pun ljubavi. Jedne pored drugih, leže kosti iz različitih vekova. Njihove, manje ili više zaboravljene mikrosvetove razdvajaju staze, travnjaci i tragovi onih koji ih posećuju. Život koji se odvija iznad, na tom mestu, ne bi ni postojao da nema njih tu, dole.

***

-          Nećeš nikada da me ostaviš?
-          Neću. Ti mene?
-          Nikada.
-          Volim te!
-          I ja tebe.


LJUBAV


-          Da li me voliš?
-          Naravno. Zašto me to pitaš u ovom trenutku? Znaš da te volim.
-          Nisi mi rekao danas.
-          Volim te. Kao i onda kada sam ti to rekao prvi put. Sećaš se?
-          Kako se ne bih sećala. Onda kada smo se upoznali na moru. Rekao si mi da me voliš peti dan od našeg prvog susreta.
-          Tako je. Imala si belu haljinu… Večerali smo ribu i pili domaće vino.
-          Da, bela haljina. Sećam se i nje. I ti si bio u belom. I sada smo u belom - beli krevet, posteljina...
-          Bela je tvoja boja.
-          Idi. Mučiš se više od mene dok me gledaš ovakvu.
-          Nemoj tako, molim te...

***

-          Vreme posete je prošlo.
-          Pusti ih još malo. Sami su, ne smetaju nikom. Nego, šta ćemo mi?
-          Kako to misliš?
-          Kako to mislim? Znaš ti dobro. Šta je bilo sa tvojim razvodom?
-          Rekao sam ti. Moraš da budeš strpljiva.
-          Da li me voliš?
-          Volim te. Kao i onda kada sam ti to rekao prvi put. Sećaš se?
-          Naravno da se sećam. Peti dan od našeg prvog susreta. Ti i ja u belim mantilima, ovde, na poslu. I?
-          Šta „i”?
-          Pre godinu dana si rekao da je više ne podnosiš. Da sam ti ja sve na svetu i da ćeš da je ostaviš.
-          Jesam.
-          Da li sam možda ja kao medicinska sestra ispod tvog nivoa ili šta?
-          Nemoj molim te tako...


***

Iz zvučnika aparata za merenje srčane aktivnosti začuo se ujednačen, ravan, neprekidan ton. Pomilovao ju je po retkoj sedoj kosi i poljubio u čelo koje nije imalo nijednu boru. Skinuo je crni kaput sa starog bolničkog čiviluka, obukao i krenuo ka vratima, ne osvrćući se. Sporim koracima se dogegao do njihovog stana, presvukao se, uzeo nekoliko albuma sa starim fotografijama i seo za trpezarijski sto. Listao ga je satima. Bez ijedne suze. Popio je šolju hladnog mleka, obukao pidžamu, legao u krevet i više se nije probudio.

Doktor se sledećeg jutra probudio. Blažen u zagrljaju svoje žene u satenskoj beloj spavaćici prvo što je izgovorio bilo je:
-          Ljubavi moja.
Nasmejala se, poljubila ga i otišla da skuva kafu. Pili su je iz omiljenih šoljica, u dnevnoj sobi, ćaskajući o planovima za naredno putovanje.

Medicinska sestra se sledećeg jutra probudila. Sama. U iznajmljenoj garsonjeri u kojoj živi. Subota je. Jedva čeka ponedeljak da ga ponovo vidi. Svoju ljubav u belom… mantilu.



Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".