Nove pesme, Jelena Radovanović

Nove pesme, Jelena Radovanović

 




Posthumno pismo ocu




Svet je, tata 

prilično nakazno mesto za život

puno narcisa i prevaranata

kao što sam i sama

i ponekad pomislim, bože me prosti,

dobro je što više ne hodaš zemljom

ionako ništa ne bi razumeo

a muškarci su, mada si to kazao odavno,

lažljive džukele više nego ikad

žene su, međutim, isto takve

i, uopšte uzevši,

napolju je metež pun taštine

vlada pandemija usamljenosti i kukavičluka

iskrenost je postala mutacijska greška

ljubav mikroelement

život se iskrzao na rubovima

i niko više nije kao ti.



Opet fantaziraš, kaže mama,

i on je bio isti kao svi

jeste da je bio naivna komunjara laka mu zemlja

i da nikad nisam mogla da ga uverim

koliko se u preduzeću krade

i da je Tito teška švalerčina i belosvetski hohštapler

da nam je crvena bagra sharčila celu zemlju

i da nam ološ sprema rat da nastavi pljačku

ženska glavo, govorio mi je, otkud ti to znaš,

pa valjda bih ja to prvi video



i da li znaš da je jednom u studenjaku otišao u sobu

kod one plavušice Violete sa slike

da je teši zato što je njegov najbolji drug ostavio

a Violeta je bila lepa kao lutka

i toliko je dobro utešio

da su završili u krevetu

(bilo je to, doduše, pre nego što je upoznao mene)

i posle mi je uvek govorio prosto je neverovatno

koliko ste vi žene ćurke



i da li znaš da smo se potukli

kad sam osamdeset prve vratila partijsku knjižicu

rekao je upropastićeš nam deci budućnost

na šta sam ga udarila novom tašnom po slepoočnici

on me gurnuo i viknuo odakle ti pare za novu tašnu

treba da otplaćujemo kredit za stan na moru

a ja sam uzela sataru iz fioke ubiću te samo li me pipneš

zabole me za stan rekla sam

evo ti ga na tacni ionako ne volim more

sve će ionako uskoro da ode dođavola

kao što je i otišlo

i toliko sam ga mrzela da sam dve godine

samo o razvodu i o ljubavniku maštala

dok mi nisu izvadili bubreg i matericu

a žena u krevetu pored mene kazala

pogledaj kroz prozor

ima neki čovek dole

svakog dana satima džonja ispred bolnice

i čeka da ga puste prvog u posetu


to je moj muž rekla sam





***



Žurimo ulicom, mi urne

vitlamo, vreće pune kostiju

koračamo, budući kovčezi

kažemo u žurbi smo hitno je

treba da se održi mehanizam

treba da se plate računi

treba da se u dnu koštane srži

uguši užas

moramo da se krećemo krećemo

treba da smo zdravi i pravi

da se sakrije senka propasti

zauvek mladi treba da smo

živećemo unedogled

drugima će krstača iz glave da raste

druge neka oblači ilovača

nismo mi ta šaka pepela

ne mi ta sutrašnja prašina




Angst





Možda ćeš umeti da opevaš ljubav

ali nikad strah –

kad navire novembar i cedi se grad

nema bekstva iz milionske nekropole

srce je na štakama

napolju kanibali i mokre strvine

okreću zupčanike svakodnevne klopke

i betonsku su ti pećinu opkolili


nikad


talog teskobe na svom dnu

i u grobu sobe kolo demona

dok se noktima držiš za

liticu ambisa na rubu kreveta



nikad

u porodilištu kovčeg

dužine jednog metra

od drveta belog kao užas



nikad

oči dece u ruskim sirotištima

dok u snu padaju po tebi

kao odron crnog leda



nikad

cvrkut ptica

i miomirisne livade

u Bergen-Belzenu



nikad

noći kad plivaš u bunaru

dok se odozgo smeši

crveno oko

đavola



Posni dan



Došao je i skinuo

sat

kaiš

kravatu

prsten

i ostale omče.



Servirala sam mu

zmijski jezik

u sosu od zelenog bibera

usoljene oči hrskave kandže

žilave usne na podgrejanoj žuči

i sirove očnjake u vreloj krvi

gutao je

ćutao

ustao

otišao

kad razlio se kao gusti umak

po pustoj kuhinji moj gluvi krik.




Kaputt



Opet dolaziš

da uskovitlaš srču koju si

iza sebe ostavio.



Donosiš uvek pregršt poklona:

svoje mirišljave otrovne meleme

lepo upakovan nož za moja leđa

ružu na bajonetu

i magični lepak za sve naprsline



nikako da naučiš ljubljeni –

i najveći vulkani nakon lave

bljuju samo

pepeo






Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".