Zajednički manifest
U svojim postupcima i usmerenju, umetnost zavisi od vremena u kojem
živi, a umetnici su stvorenja svojih epoha. Najzvišenija umetnost biće
ona koja će svojim mentalnim sadržajem predstavljati hiljadostruki
problem našeg doba, umetnost vidljivo uzdrmana prošlonedeljnim
eksplozijama, koja večito pokušava da sastavi svoje udove posle
jučerašnjeg udesa. Najbolji i najizuzetniji umetnici biće oni koji iz
časa u čas čupaju ostatke svojih tela iz grozničave katarakte života, i
koji se, dok krvare iz ruku i srca, čvrsto drže duha svog vremena.
Da li je ekspresionizam ispunio naša očekivanja o umetnosti koja bi potvrdila naše najvitalnije preokupacije?
Ne! Ne! Ne!
Da li je ekspresionizam ispunio naša očekivanja o umetnosti koja bi žaračem utisnula suštinu života u naša tela?
Ne! Ne! Ne!
Pod izgovorom okretanja unutrašnjosti, književni i likovni
ekspresionisti su od sebe napravili generaciju koja sada željno očekuje
umetničko i istorijsko priznanje i koja se preporučuje za najviše
građanske počasti. Pod izgovorom da propagiraju dušu, oni su se u svojoj
borbi s naturalizmom samo vratili na apstraktne, patetične gestove,
koji podrazumevaju lagodan život, lišen sadržaja i sukoba. Pozornice su
pune kraljeva, pesnika i faustovskih karaktera svih fela; teorija
meliorizma (stalnog unapređivanja), čiji je stil detinjaste, psihološke
naivnosti izuzetno važan za kritičko razumevanje ekspresionizma,
proganja glave onih koji ne čine ništa. Mržnja prema štampi, prema
oglasima, mržnja prema senzacijama, tipični su za ljude koji radije
ostaju zavaljeni u svoje fotelje nego da se prepuste uličnoj vrevi i
koji čak prave vrlinu od toga što svaki sitni prevarant može da ih
nasamari kako hoće. Taj sentimentalni otpor prema vremenu, koje nije ni
bolje, niti gore, ni reakcionarnije, niti revolucionarnije od nekog
drugog vremena, mlitavi otpor, koji očijuka s molitvom i tamjanom, osim
kada reši da svoj kartonski top napuni đuladima od antičkih jambova – to
su karakteristike mladih koji nikada nisu shvatili kako da budu mladi.
Ekspresionizam, nastao u tuđini, koji je u Nemačkoj, u skladu sa
popularnim stilom, postao zadrigla idila i iščekivanje dobre penzije,
nema više ništa zajedničko s borbama aktivnih ljudi. Potpisnici ovog
manifesta okupili su se oko bojnog pokliča
DADA!!!
da bi propagirali umetnost od koje očekuju ostvarenje novih ideala. Šta je zapravo DADAIZAM?
Reč dada simbolizuje najprimitivniji odnos prema spoljašnjoj stvarnosti;
s dadaizmom nastupa nova stvarnost. Život se ukazuje kao simultana
zbrka zvukova, boja i spiritualnih ritmova, koju dadaistička umetnost
preuzima u neizmenjenom obliku, sa svim senzacionalnim kricima i
groznicom njene svakodnevne, unezverene psihe, u svoj njenoj brutalnoj
realnosti. To je oštra linija podele koja razdvaja dadaizam od svih
dosadašnjih umetničkih pravaca, a naročito od FUTURIZMA,
u kojem su neke tupadžije, ne tako davno, videle novo izdanje
impresionističkih dostignuća. Dadaizam je prvi koji odbija da prema
životu zauzme estetski stav i to postiže tako što sve parole etike,
kulture i introspekcije, što su samo maske za mlohave mišiće, razbija na
njihove sastavne delove.
BRUITISTIČKA pesmaprikazuje tramvaj kakav jeste, suštinu tramvaja, pomoću zevanja rentijera Šulca i vriska kočnica.
SIMULTANA pesmapodučava osećaju za veselu pometnju svih stvari: dok her Šulc čita, Balkan ekspres prelazi most kod Niša, a jedna svinja skviči u podrumu mesara Nutkea.
STATIČKA pesmaOva pesma pravi od reči individue, tako da od slova koja čine reč „šuma“, dobijamo šumu s njenim krošnjama, livrejisanim šumarima i divljim svinjama, a možda iskrsne i neko malo konačište, možda Belvi ili Bela Vista.
Dadaizam vodi ka nečuvenim, novim mogućnostima i oblicima izražavanja, u
svim umetnostima. On je naterao kubizam da zaigra na pozornici, on širi
BRUITISTIČKU muziku futurista (čije čisto italijanske
preokupacija nema nameru da generalizuje) širom Evrope. Sama reč dada
ukazuje na internacionalni karakter pokreta, koji ne zna za granice,
veroispovesti ili profesije. Dada je internacionalni izraz naše epohe,
velika Fronda (pobuna) umetničkih pravaca, umetnički refleks svih tih
mirovnih kongresa, pobuna na zelenoj pijaci, večera u Esplanadi, itd.,
itd. Dada se zalaže za primenu
novih materijala u slikarstvu.
Dada je KLUB, osnovan u Berlinu, u koji se možete
učlaniti bez ikakvih obaveza. Tu je svako predsednik i svako ima pravo
na reč o umetničkim pitanjima. Dada nije samo izgovor za ambicije šačice
književnika (u šta bi naši neprijatelji hteli da vas uvere). Dada je
stanje duha, koje dolazi do izražaja u svakom razgovoru, tako da možete
da kažete: ovaj čovek je DADAISTA – onaj nije; samim
tim, Klub Dada ima članove širom sveta, u Honolulu, isto kao i u Nju
Orleansu ili Mesericu. U nekim slučajevima, dadaista može više da bude
trgovac ili politički agitator nego umetnik – neko ko je umetnik samo
slučajno – biti dadaista znači odbijati se o stvari, opirati se svakom
taloženju; sesti na stolicu, makar za trenutak, može biti opasno po
život (g. Vengs je već izvukao revolver iz džepa). Tkanina vam se cepa
pod prstima, kažete da životu, koji želi da se uzdigne pomoću
negacije. Reći da, reći ne: džinovski hokus pokus postojanja raspaljuje
nerve pravog dadaiste – i evo ga, dok se izležava, kreće u lov, vozi
bicikl – pola Pantagruel, pola sveti Franja, koji se samo smeje i smeje.
Dole sa estetsko-etičkim stavom! Dole s beskrvnim apstrakcijama
ekspresionizma! Dole s književnim kretenima i njihovim teorijama o
unapređenju sveta! Za dadaizam u reči i slici, za sve dadaističko što se
dešava u svetu! Biti protiv ovog manifesta znači biti pravi dadaista!
Tristan Tzara. Franz Jung. George Grosz. Marcel Janco. Richard Hülsenbeck. Gerhard Preiss. Raoul Hausmann.
O. Lüthy. Fréderic Glauser. Hugo Ball. Pierre Albert Birot. Maria d’Arezzo. Gino Cantarelli. Prampolini. R. van Rees. Madame van Rees. Hans Arp. G. Thäuber. Andrée Morosini. François Mombello-Pasquati.
O. Lüthy. Fréderic Glauser. Hugo Ball. Pierre Albert Birot. Maria d’Arezzo. Gino Cantarelli. Prampolini. R. van Rees. Madame van Rees. Hans Arp. G. Thäuber. Andrée Morosini. François Mombello-Pasquati.
Izvornik: Anarhistička biblioteka