Gledam u prazno, a vidim brod, Nina Živančević

Gledam u prazno, a vidim brod, Nina Živančević


Old ship in Hout Bay painting by capetownphotog


Imenjakinja mi je isplovila davno
Da vidi ostrvo sa "Santa Marijom", da vidi
Penu, da vidi azur, da vidi kobalt, da vidi
Dim i barut, da vidi lica onih kojih se plašimo
Da deci pokažemo da smo u mraku, zajedno a večito
Razdvojeni, dišemo na kašičicu, jednom uzdahnemo
A tri puta izdahnemo, pomeranje, liči na laticu
u lancima, na potištenu radost, glasno ćutanje,
Mirno vrpoljenje.
Gladim ih, oksimorone, najdraže mi fugure, poodavno.
Borba sa jezikom nije ni veća, a ni bliža od borbe
Sa samom sobom, kad se rasplačemo,
život se osmehuje.




* * *

Nije to ni apsurd, ni čudo, niti pak licemerstvo.
U baroknoj sobi za meditaciju, tri mala štenca
Ispravljaju mi zareze: zatim se prekrste i tri
Puta poljube, da otklone urok, da otklone uzrok
Mojoj pojavnosti. I: taman kad pomisle
Da su ukrotili, ne mene lično već nešto daleko veće,
Nešto nalik ponosu, nešto nalik svetlosti, nešto nalik bledoj
Viziji i nagoveštaju, nešto nalik iskonskom stidu i urođenom poštenju,
Nešto nalik šaljivoj obznani dobrog vetra i neobaveznog ćarlijanja,
Taman kad pomisle!
Iz učmale jave, iz poodmaklog sna javim se opet (!), na radost sebi, na
Tugu žrecima pokojnog zareza, nad prostorom koji zjapi prazan, zastrašujući,
A kroz njega lebdi brod.








* * *

Kolrix ga je video sasvim jasno i plovio strašnom barkom
U Šangri-la; Odisej je pokušavao da se ne slupa,
Ali su ga na putu-intarziji pratili brodolomi,
Moj sin ga je potopio u kadi juče i vikao na jeziku
Bodlera i Verlena "Maman, bateau! Vidi brod! Vidi brod!"
A drug, jedan od velikih Miloša reče "na brodu smo,
Ovaj brod je moje selo" i tako smo započeli plovidbu, jednom davno,
U samu dubinu brazde, u unutrašnjost
metafore, u pukotinu personifikacije,
Vodila nas je barka, i nažalost, odvela u nečije "potpalublje".
Kroz horizont je plovila jesen, prohladna i tanka
I veoma vitka, punila je nozdrve prohladnim vazduhom
I setom, jer žiro-račun beše prazan.
Stavljala sam Vaskove kutije, iz kocke u kocku,
Iz kutije u kutiju, premetala male slatke
šećerleme, uvijala ih neoklasičnim papirićima,
Pokazivala im licitarska srca sopstvenih promašaja,
Timarila ih i bodrila za Plovidbu.
Njihovo metafizičko značenje otimalo se rečima,
Sunce je u Parizu, kao i uvek, impresionistički
Zalazilo, umiralo polako nad Pon-Nefom gde sam
Jednom hodala polako, razmišljajući – da li da skočim,
Ili da nastavim da hodam? Nastavila sam,
otuda ovi stihovi
I ova pesma: mislila sam, bilo bi nas mnogo utopljenih
Te godine Gerasim Luka je skočio sa istog mosta, pre
Njega – već toliki pesnici, a i mnoga značajnija lica.
A zatim se rodio Vlada, sa hiljadu malih sunaca
U očima i onda smo zajedno išli na taj most
Da gledamo brodove kako promiču kroz maglu.
Na brodovima su sedeli Kiklopi i pili limunadu,
Na njima su male sirene u zelenom tirkizu, među
Usijanim školjkama igrale tehno-rok, muzika je
Treštala, omamljujuća i ja, Kirka-pesnik, pretvorih
Se u svinju. Upala sam u mrežu zamršenih niti,
Ustajalih odnosa, prevaziđenih očekivanja, ishlapelih
Nadanja; sa broda je bačena mreža u koju je ulovljen
Pesnik, zapušenih ustiju, koji se sapleo
o sopstveni stih.





* * *

Ali pesnik, uvek bira svoje more,
čak i kad ga ulove u tuđu mrežu, pogrešni ribolovci
Jer je pesnik riba, uvek sveža, čak i kada
Namiguje sudbini, a ova mu okrene leđa.
Pesnik je crtač koji, poput Gensboroa, živi zaljubljen
U fizičku lepotu sveta; za njega su ljudi i pejzaži,
Putnici na brodu isti izraz jedne lepe forme, a poneki od njih,
Karikaturisti kao Hogart, lakog srca uvek se raduju plovidbi,
čak i kad je lišena svetla i povetarca, koje je toliko rado i često
Slikao Konstabl.
Toliko o Englezima





* * *

U potpalublju je zavladala noć, užasna noć
Bez kraja, bez početka, iskonska tama iz koje
Izranja istinsko svetlo: kroz znoj i lakoatletiku,
Sa forcepsima i kroz četiri jauka
Vlada dolazi na svet, u sećanje na Edipa i Frojda
Dobija prvi poljubac, a zatim ga, onako krvavog odvode
U kabinu, gde će po prvi put u životu spoznati bol rastanka
I gde će plakati po prvi put, odvojen od tople, mračne ljubavi
I gde će po prvi put spoznati da mu možda nešto, u životu nedostaje,
Nešto što će, ako se izdigne iznad ove ravni,
moći ponekad da pronađe u poeziji.
U bolnici "Truso" idila se prekida: Vlada ne diše kako treba,
Noću plače i ne da majci da spava, baka mu, kao i sve bake,
Usled prekomerne ljubavi stvarnost otežava.
Nazvala sam sve one koje sam volela
I koji su, do juče, bili deo mog života; kao da sam sa njima
Mogla da podelim i ovaj novi, pulsirajući mali život
Kao da sam sa njima podelila ovu novu energiju
Koja se ljuti i sisa i gnjavi i zahteva pažnju,
A ja, posramljena pred tolikom odgovornošću sveta
Zarila glavu u grudi pred tolikim bespomoćnim
Delom sveta koji se rađa i umire i koji zavisi
Od jednog jedinog stiha koji nam pročitaju,
Ili ne pročitaju, u očima.





* * *

Jutros jednom jedan prosjak
Uhvati me za ruku za nogu
Hvala bogu imala
Sam snage da mu kažem
Dosta iako znam
Da ovde i dalje traju sve
Predstave srednjeg veka
Indija nije karme nema
Samo taj bol istrgnut
Besmislu
Visokog kapitalizma
I moja nemoć da
Ih pomilujem najblažom
Mišlju to je
Baš sve što imam
Da im dam


Izvornik: Zlatna Greda br. 127/128


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".