Žensko žitije, Jelena Radovanović

Žensko žitije, Jelena Radovanović




Grad


apoteka apoteka banka apoteka
kladionica zalagaonica banka
apoteka pekara banka tržni centar
bara gladni psi 
mokri karton policija 
banka apoteka sud opština
kontejner sa natpisom menza za cigane
kafić apoteka kladionica banka
trg fontana voda nije za piće 
spomenik petokraka kukasti krst
biblioteka pijaca ratko mladić srpski heroj kladionica
banka obdanište pečenjara dom za stare dolče vita
tržni centar deponija kamenorezac cvećara groblje


Móra


Cele je noći đavo
usijanih kopita za mnom trčao
upadni upadni urlao je
u kanjon svog očaja
rebra sam ti otključao
drač ti na srcu buja
sve sam ti misli video
uzalud prepariran osmeh napolju stavljaš
nepresušan je bunar tvog malodušja
džaba sveće mrtvima pališ
uzalud jaje crveno ljuska je slomljena
vera ti je uvek za gorušičino zrno 
manja od sumnje
znam ti snove razvratne
na krevetu sam ti sedeo
u noćima preljubničkim
znam ti žeđ za nedostižnim
žensko si pusto i prokleto
vazda zmijom zavedeno
uzalud suze uvek
nad jevanđeljima roniš
amin haha amin


Prognoza


Napolju je napadala gusta stvarnost
građanima se savetuje
da ne izlaze bez preke potrebe

velika je koncentracija ljudi u vazduhu
čovek je prisutan u tragovima
osetljivim osobama se preporučuje
da ostanu kod kuće

vlada konstantni visok pritisak
građanima se savetuje
da se obuku slojevito – 
opnu, ljušturu, čauru, pa oklop

zagađenje je iznad normale
i u višim i u nižim slojevima
preporučuje se da se bez maske 
ne izlazi nigde

ostaje i nadalje nestabilno sa nevremenom
i ne očekuje se skoro poboljšanje

nisu raskrčeni prošli nanosi
postoji opasnost od novih odrona
sva područja su pod gustom maglom
vidljivost je znatno otežana
vlada zakrčenje u tunelima i na granicama
i svi su putevi
neprohodni


***


Bežali smo kroz raž
goleme zenice suncokreta
zurile su u nas
gonili su nas neki
dlakavi dvonožni bezrepi
sunce je ravnodušno pržilo
naše i njihove
kiša nije ništa oprala
požnjeli su posle mirno
kao vekovima pre
i klasje i kosti


Žensko žitije


rodi me, mama, na šavu vekova
na balkanskoj promaji
u čeljustima umiruće zveri patrijarhata
kad bila je najbešnja
zovi me sine iz milošte
pusti me da preživim grč mladosti
i pola života teglim za sobom lešinu
rata bede i propasti
ostavi me samu da vežbam nedodirljivost 
dok mi utroba drhti
jer napolju su gladijatorske igre polova 
ranjivost je demode
i nesporazumi su večni
jer čopori mužjaka hoće samo jedno
a ja hoću sve
hodajuća rupa koja krvari
robinja biologije plešem
uz neurotični stakato
ovulacije menstruacije edukacije 
erekcije penetracije ejakulacije reprodukcije
jer džaba ti sva pamet ako nisi znala da se udaš
jer bezdetna žena je živa sahranjena
jer domaćica ti ne gine
jer da je nešto valjala u svom selu bi se udala
jer đavo kad ne zna šta da radi pita ženu
jer nešto u braku mora da se istrpi
ali dvadeset prvi je vek, mama
konzumerizam je sve pobedio 
ono što ne valja odmah menjamo za novo
ništa više ne mora da se istrpi
muškarci su potrošna roba
žene još potrošnija
žestoka je konkurencija napolju
treba se održavati
fitnesi botoksi manikiri pedikiri kozmetičari plastičari
jer vi to zaslužujete
dvadeset prvi je vek, mama
slobodne smo najzad u logoru propisane sreće 
i opet džaba sva pamet ako nisi umela da se udaš
zato na instagramu deset načina da ga zavedeš 
dvadeset osobina žena koje muškarci biraju za vezu
pedeset rečenica koje muškarci vole da čuju 
jer prastara žeđ i dalje gori u pustinjama krcatih gradova
ista pohota curi iza zidova betonskih saća
svet je digitalni kupleraj 
iza skupih maski zakopale smo večnu samoću
stalno mi nedostaje onaj koji ne postoji, mama
a teška je potkožna panika starenja
i večito zjape vrata ženskog ognja


Petrifikacija


u oba moja bubrega
tvojoj i mojoj žučnoj kesi
i tvojoj bešici
ima taman kamenja
da se odmorimo od svega
i izigramo piljaka


***


Sad tamo opet bukti nar, pukle su smokve
citrus sunca tone u crno ogledalo
i prosut je bakar nad čempresima.

Iste su hridi i strašno veličanstvo mora
u istom avgustu sam doživotno 
živa ukopana 
u stub soli pretvorena
samo je breskvin baršun tvoje kože 
sad pepeo
i izdaleka se ka meni valja
mrtva pučina. 


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".