Besani, Goran Stojičić





PAD


Živi sa mnom. Mislim na tebe, mala,” preklinje očajni Teri Kalier i prekida neki loš san koji je već zaboravio. Planovi i šeme, nade i strahovi, snovi koje sam poricao svih ovih godina... Mislim na tebe, mala. Živi sa mnom,” odzvanja pesma njenog poziva. Napipao je mobilni na natkasni, prvo jedva nazirući njeno lice na ekranu. Jedan je po ponoći, shvata. Večeras je otišla na neku žensku sedeljku i već je trebalo da se vrati. Sutra je radni dan. Nada se da joj se ništa nije desilo i da ga ne zove zbog toga.
- Ljubavi, šta je bilo?
- Ne volim te više. To sam htela odavno da ti kažem. Pošalji mi poruku kada nećeš biti kod kuće… da dođem po svoje stvari.
Prekinula je vezu. Odmah je pozvao, ali je već bila nedostupna. Probao je još jednom. I još jednom…
Sedi na krevetu u polumraku. Njeno nasmejano lice sa ekrana je nestalo. Sve mu se ugasilo. Jedino ulična svetiljka uspeva da napravi senke u ovoj, nekada divnoj, a od pre minut - odvratnoj sobi. Gleda svoju pogrbljenu konturu na zidu ispod slike koju mu je kupila. Crtež poznatog autora. Napolju je kiša. Adekvatna muzika sa simsa - za misli koje mu luduju. Sve što im se lepo desilo, sada se munjevito odvija u njegovoj glavi. Devet godina zajedničkog života stalo je u dva minuta ubrzanog filma… Kako su se smuvali uz Bouvija, gde su sve putovali, na kojim su sve mestima vodili ljubav, šta joj je sve kupio, a šta ona njemu. Koje je sve frizure promenila od kada se poznaju, na koje su koncerte išli, kakva su sve jela jedno drugom spremali… Kažu da mnogi, na isti način, premotaju čitav svoj život - pred smrt. Smrt? Da li je već u njenom predsoblju? Da li posle tri njene poslednje rečenice koje je izgovorila - ima razloga da živi. Teško. Život bez nje nema nikakvog smisla. Život sa njom - bio je nešto što nijedan muškarac nije nikada doživeo.
Otvara vrata od terase. Bos. U gaćama i majici sa slikom plakata za svoj omiljeni film „Skafander i leptir”. Kakva simbolika! Do malopre je imao krila, a sada je zarobljen u samog sebe, gotovo bez vazduha. Stao je na mokre pločice. Napravio još dva koraka do ograde. Uhvatio se rukama za hladni metal i pogledao dole. Dovoljno je visoko.
Sklonio je žardinjeru sa cvećem koje je ona sadila. Kiša i dalje pada. Nikada nije bio na ovom mestu, po ovom vremenu. Prebacio je desnu nogu preko ograde. Zatim i levu. Stoji na ivici terase, na nekom glupom limu koji su majstori postavili prošle godine da ovima ispod ne bi podlivalo kada pljušti kao večeras. Bol u petama. Opsovao ih je (majstore) zbog oštrih ivica. Mada, ruku na srce, nije ni predviđeno da se ovde stoji. Ruke su mu savijene unazad. Drži se čvrsto, ali klizavo je. Bilo bi glupo da padne pre vremena - slučajno. Pre nego što odluči.
Razmišlja kako bi ovo bila odlična fotografija. Mokar, na petom spratu, nagnut napred, sa savršenim, prigušenim osvetljenjem. Kao anđeo ili neki super heroj koji treba da poleti. Nešto slično je video u nekom filmu. Zapravo i nije uopšte originalno. Ispalo bi kao još jedan loš plagijat.
Vreme je da uradi ono što je naumio. Dovoljno je samo da otvori šake. Mokra ograda i sila zemljine teže uradiće ostalo. Nije u nedoumici. Hrabar je. Ili možda baš suprotno? Kukavica? Koliko se putuje do dole? Da li će uspeti ili postati čovek-biljka, priključen na aparate, na nekoj klinici, u blizini bolnice gde se rodio? Uspeće. Kao što je i mislio - dovoljno je visoko. Pustio se.
Sprat ispod. Četvrti. Kroz otvoren prozor vidi dete koje stoji u krevecu i plače. Čuje njegovog oca kako viče na njegovu majku - svoju ženu. Ne obaziru se na njegov plač. Upravo prolazi automobil sa raspalim auspuhom. Ne može da ih čuje. Taj par sreće svakodnevno. Nasmejani uvek. Tako mu se bar činilo. Kulturni. Doterani. Srećni. Sa malim sinom u kolicima. Ona skida burmu i baca je kroz prozor. On je hvata u letu. Uvek su mu refleksi bili jača strana. Vraća je odakle je došla, ali pogađa dete u glavu. Prsten se odbija i pada na stočić pored kreveca. Roditelji prestaju sa svađom. Ćute. Gledaju u stočić, pa kroz prozor. Njega više u njihovom vidokrugu nije bilo. Ućutao se i mali.
Treći sprat. Prvo što je video bili su tabani najzgodnije komšinice u zgradi koji su gledali u plafon. A drugo, ružna muška zadnjica koja se pomerala napred-nazad, u dosadnom, nekreativnom ritmu. Izgleda da njoj odsustvo stila nimalo nije smetalo s obzirom na glasove koje je ispuštala. Dalje nije mogao ništa da vidi. Ekran ovog sprata je otišao nagore, brže nego što je očekivao. Da nije nabacio nekoliko kilograma u poslednjih par nedelja, verovatno bi sporije padao.
Drugi sprat. Baka koja je prošle nedelje ostala bez muža (čitulja je još uvek na vratima zgrade), sedi budna u fotelji i gleda kroz prozor. Pogledi su im se ukrstili. Izgledalo je kao da nije iznenađena što je on tu.
-          Čekaj, čekaj, samo da ti dam nešto da mu poneseš. Kad već ideš tamo.
I uspela je da stigne i da mu, desnom rukom utrapi - dedinu protezu.
-          Puno mi ga pozdravi i kaži mu da ja neću još skoro da mu dođem.
U levoj je držala prospekt neke turističke agencije. Uspeo je da pročita samo ono na vrhu, ispisano velikim slovima, jer naočare nije poneo sa sobom - BANJE.
Prvi sprat. Spuštene roletne. Taj stan je pod sporom. Niko u njemu ne živi već deset godina. Što ti je život. Što ti je država. Ne može da reši jedno nasledstvo već čitavu deceniju. Na toj etaži se najkraće zadržao. Roletne. Drvene. Pohabane. Prljava terasa. Jedino se napuštena čuvarkuća u staroj saksiji još uvek drži. Paradoks. Ili možda nije. Jedino biće u ovom domu, to jest na isturenom odeljenju, i još sa takvim imenom. Napuštena od ljudi, živi svoj život, čekajući poslednje ročište, pravo na žalbu i pravosnažnu sudsku presudu. Možda joj dođu fini ljudi i presade je u nešto lepše. A možda se pojave i neki drugi i odmah je bace. Zastakle terasu i nameste kuhinjicu.
Prizemlje. Stan koji se ovde nalazi mu nije privukao pažnju. Na dva metra do zemlje se setio da bi uskoro trebalo da umre. Nije ga briga šta radi petočlana porodica u pedesetak kvadrata. Više ga zanimaju neka pitanja. Da li će osetiti neki bol pri udaru o tlo? Da li će mu taj delić sekunde pre nego što izdahne biti loše? Bolno? Koliko dugo će mozak još funkcionisati? Da li će nekom biti žao? Kakva će biti sahrana? Da li će ga svi zaboraviti posle godinu dana? Da li je iza sebe ostavio nešto? Neki trag? Sem ovog koji će za nekoliko trenutaka ostaviti na asfaltu. A i njega će brzo sprati kiša.
Još malo. Još samo malo. Evo ga. To je to. To je taj trenutak. Upravo - sad.

Mrak. Oči su mu zatvorene. Ponovo se čuje „Live with me”!? Leži mokar, ali ne oseća tvrdi asfalt. U krevetu je. Mokar je od znoja. Otvara oči i okreće glavu na levu stranu. Mobilni telefon svetli, sa slikom njegove ljubavi koja se smeje. Da li je ikada bio srećniji? Da li je ovaj san baš morao da bude ovoliko realan? Nema veze. Nema ga više. Sna. Odsanjan je. Došao je sebi. Zna - ona je na ženskoj sedeljci, a on je živ. Crtež poznatog autora je na zidu. Omiljena majica na njemu. Devojka ga zove. Brine se da li on brine o njoj. Bože, koliko je voli! Kako mu je divan ovaj život! Ovaj krevet, ova soba, ova kiša, onaj lim na terasi… Sve je divno!
-          Evo me ljubavi! Imao sam noćnu moru, pa dok sam se osvestio… Kako sam srećan što te čujem!
-          Ne volim te više. To sam htela odavno da ti kažem. Pošalji mi poruku kada nećeš biti kod kuće… da dođem po svoje stvari.


 BOJE


Živela je sama. Odavno. Samo su mačke uvek bile uz nju. U njenoj kući nikada niko nije ni boravio ni prespavao - ni prijateljica, a kamoli voljeni muškarac. Nije nikada bila ni zaljubljena. Takva su joj osećanja bila potpuno strana. Ono što bi u mladosti ponekad osetila bila bi ili prijatnost, ili dopadanje, simpatija, prijateljstvo. Ljubav nije doživela. Osim prema svojim mačkama koje su se jedna za drugom smenjivale. Kako bi jednu ožalila, donosila bi drugu. Uvek samo ženku, bele boje. Ono što joj je zapravo bilo najvažnije u životu bile su njene slike. One su bile njena strast. Boje koje je mešala bile su zamena za sve. Jedna za smeh. Jedna za suze. Jedna za bes. Jedna za melanholiju…
Počelo je davno. Onog dana kada ju je napustio otac. Jednostavno ga više nije bilo kada se vratila iz škole. Čekala ga je nedeljama. Približavala se prozoru kad god bi se čuli koraci ispred kuće. Uvek je bilo uzalud. Nijedni nisu bili njegovi. Slušalicu telefona, crvene boje, podizala bi posle prvog zvona. Zadihana, jer bi uvek dotrčala kao luda. Zacakljenih očiju. Očev glas postajao je sećanje. Jednog dana je naprosto prestala da ga čeka. Onda kada je bacila sve njegove fotografije i donela odluku da nikada ne bude ostavljena, da se nikada ne zaljubi, da nikada ne zavoli. Da ne bude uplakana godinama. Kao njena majka. Eto tako je odlučila. Desetogodišnja devojčica je, bez anestezije, povlačila duboke rezove na svom srcu.
Majka joj je umrla jedne subote. Istog dana kada je prodata njena prva slika. Majčin portret u haljini zelene boje. Mesecima je očajnički pokušavala da je otkupi. Svoju neprežaljenu sliku, ogromnu tugu i bol pretočila je u svoja najlepša platna. Jedino dobro proizašlo iz svega. Sve sami portreti žena. Nekih žena. Različitih, ali uvek sa ponekim detaljem majčinog lica. Tajni kôd koji je samo ona znala. Poruka koju je mogao pročitati možda samo još njen otac.
Počelo je onoga jutra kada joj je nestala mačka koja se ovoga puta nije vratila. Danima ju je očekivala. Opet to užasno osećanje koje je mrzela. Bez trunke kajanja se zato ozarila kada je na pragu jednog dana zatekla crnog mačora. Predivno stvorenje koje je kročilo u kuću. Kao u transu, vlažeći osušene boje na paleti, sva srećna do jutra je slikala bez svesti. Akt. Prvi put posle Akademije. Zaprepašćeno se suočila sa muškim telom koje nikada nije dodirnula. Sunčevi zraci su otkrivali svaki puteni detalj. Kročila je u tu svetlost, polako sa sebe skidajući svaki komadić odeće. Pred njim. Dva akta su stajala - jedan naspram drugog.
Muška tela su se mesecima smenjivala na njenom slikarskom postolju. Stara je držala pod ključem. Iza vrata, braon boje. Da joj negde ne odu i da sa novima bude sama. Sve ženske portrete je prodala. Ovoga puta njena je kuća bila puna muškaraca. Onih koje je sama stvorila - samo za sebe. Koje niko nikada nije video. Zatočenike njenih skrivenih strasti. Uzbuđenja koje je još uvek sebi odgonetala. Osećanja da je ušla u topao krevet koji je muškarac za nju zagrejao. Uvek jedan isti, kose crne boje. Kao ugalj. Malo duže, zalizane unazad i očiju plavih kao letnje, podnevno nebo. Bez oblaka. Sa svake slike bi prodirale u njene, opijajući je dok su klizile niz njeno telo, polako je ogoljavajući do transa.
Kuća je bila u haosu. Kutije, prazna ambalaža od hrane, konzerve od svega i svačega, isceđene tube... Razbacano na sve strane. Život je sada imao drugačiji smisao i dugo nije imala nikakvu nameru da ga bilo čemu ma i na trenutak podredi. U jednom trenutku ipak više nije mogla. Morala je da stvari dovede u red. Taman kada je sve ponovo bilo na svom mestu, mačor je skočio na policu sa knjigama koje su se rasule po podu,  i iznenada nestao kao što se i prvi put pojavio - bez traga. Umorna već, klečeći usred krša, iz Sartrovog „Zida” povukla je ćošak nazubljenog starog fotografskog papira. Iz knjige koja je uvek stajala kraj majčinog uzglavlja polako se pojavila požutela poleđina slike sa datumom njenog rođenja i rečima „Najsrećniji čovek na svetu koji je upravo saznao da je postao otac”. Okrenula ju je. Gledala dvadesetak sekundi ne uzimajući vazduh, sve do dubokog udisaja i krika koji do tada, niko, nikada, ispustio nije. Gužvajući čoveka crne kose. Kao ugalj. Zalizane unazad. Malo duže. Očiju plavih. Kao nebo, leti, u podne. Bez oblaka.


BESANI

Oboje su radili od osam ujutru. Udaljeni radnim mestima nekoliko kilometara. Povremeno bi se dopisivali SMS porukama i tokom radnog vremena, jednom i čuli. Ponekad i dva puta. Nije važno kako, kada i gde su se upoznali. Po povratku kući obavezno bi spavali oko sat vremena. To bi bilo jedino od sna za dvadest četiri sata. Noću bi bili budni. Svako u krevetu svog zaspalog bračnog partnera. Misli su im dozvoljavale da samo zatvore oči i opuste telo. Odmarali su svoje poglede i pokrete. Maštali su da su zajedno i sa takvom slikom bi pokušali da zaspu. Bezuspešno. Pokušaji su trajali prvih nekoliko meseci. Posle su odustali. Svesno. Vrline potrebne za pretvaranje imaginacije u realnost bilo je toliko malo da se ne bi ni mogla nazvati hrabrošću. Ni jedno ni drugo je nisu imali, ni blizu koliko je potrebno da bi se išta, makar malo promenilo. Ako je hrabrost pobeda straha - njihov je bio nepobediv. Strah od rezova, napuštanja onog i one koja se ne voli i mirno spava, jer misli da je sve u najboljem redu. Od napuštanja besmislenog života. Strah od iskrivljene slike o dečjem tužnom odrastanju bez onog koji ga je začeo. Strah od promene i od boljeg. Od nasmejanih doručaka koji nisu obedovani godinama. Strah od mogućnosti da od njihove dve senke, svake noći - naprave samo jednu. Od zaboravljenih osmeha i povratka izgubljenog - svega.
Dešavalo bi se i da zaspu. Nakratko. Veoma kratko. Mozak bi se već nakon malog odmora opet uključivao kako bi njihov zajednički život bio ponovo aktiviran. U njemu su uživali više nego u spavanju. Nisu hteli da im ništa promakne. Makar i na taj način. Maštanja bi bi bila započeta u mraku. Kada osoba pored zaspi. Imali su osećaj da ih varaju dok su budni. Toliko su se izveštili u tome da su mogli da razmišljaju o bilo čemu dok se ne bi začulo ujednačeno disanje sa strane. Tih trenutaka bili bi jedno sa drugim. Dodirima udaljeni, mislima spojeni, strahom isti, snovima pobeđeni. Ponekad bi im oči bile otvorene. Gledali bi u mrak ako još nije počinjalo da sviće. Trajalo bi nekoliko minuta. Nešto poput odmora između dve koncentracije izmišljenog zajedničkog života. U tim trenucima se razmišljalo šta od miline sledeće izabrati. Nalik na odabir filma u video-klubu. Zatim bi se kapci zatvorili, a sledeća projekcija mogla je da počne.
Bilo im je žao što mrak traje samo toliko koliko traje. Što ne mogu duže da budu zajedno. U onom delu dana u kome svi ostali regenerišu sebe za svesni deo života, za pokušaj da ostvare neke snove, dok su oni svoje žrtvovali. Koliko i sebe sȃme. Preživljavali su prepodneva, popodneva i večeri za noćne susrete i živeli za njih. Svetlost, sunčeva, veštačka, služila je da se odrade neophodne aktivnosti. Majčinske, očinske, kućne i poslovne. Kako se smrkavalo, tako su se i žudnje povećavale, da bi se najzad, oko ponoći i ukrstile. Na poseban način su se spremali za odlazak u krevet. Kao da će se zaista naći. Koliko god bili umorni, noć ih je čekala. Besane besana.   



 DETE

Sede u dnevnoj sobi. Svako na svojoj omiljenoj fotelji. Ona je sklupčala noge poput mačke, a on je svoje podigao na tabure. Oboje su u trenerkama. Deli ih niski sto na kojem se nalaze današnje novine koje niko nije pročitao, prazna pepeljara, njegova kutija cigareta, upaljač koji jedva radi i njena čaša sa polupopijenom vodom. Gledaju u televizor, bez interesovanja za večernji program koji se emituje. Iščekuju početak ozbiljnog razgovora posle kojeg više ništa ne bi trebalo da bude isto. Niko ga zbog toga ni ne započinje.
Niko nikoga nije prevario. Ne sećaju se ni da je ikada bilo povišenog tona. Ipak, nisu se ni dodirnuli već mesecima. Žive skromno i ne vole se više. Dvogodišnje dete spava u svojoj sobi i ono je jedini razlog zbog kojeg ovog i sličnih razgovora nema. Neće ih biti ni večeras. U obema glavama već duže vreme odzvanja ista rečenica: „Neka još malo poraste”. Alibi za oboje.
Iz zvučnika televizora najavljuje se prilog o sve većem broju mladih parova koji se razvode.

-          Da promenim kanal?
-          Možeš. Pusti nešto normalno.

Naišao je na neku komediju. Odavno je počela.

-          Može?
-          Može.
-          Zar nismo gledali ovo?
-          Jesmo, ali nema veze. Odlična je.
-          Da, odlična.

Prolazi još jedan radni dan i njegov kasni, kućni završetak. Sutra počinje vikend i ta dva dana su im najgora u sedmici - pored ostalih odvratnih pet na poslu. Subotom smišljaju aktivnosti sa detetom i sa raznim prijateljima intenzivno dogovaraju da se vide. Ili idu u goste, ili im neko dolazi. U tim situacijama izgleda kao da je sve u savršenom redu. I za druge i za njih. Pripremanje hrane, malo pića, muzika... Nakon razlaza, bave se tuđim životima i uz podsmeh komentarišu kako drugi žive. Zadovoljni što nisu kao oni.

***

-          Žao mi je. Ništa ne mogu dobro da vam kažem. Ja nisam od onih lekara koji uvijaju, a još manje od onih koji ulivaju lažnu nadu. Reći ću vam istinu.
-          Recite.
-          Po mojim procenama... Nemoguće je da živi duže od tri meseca.
-          Ali još je mali. To nije u redu. Na prošloj kontroli niste rekli da je tako opasno.
-          Od prošlog pregleda se stanje rapidno pogoršalo.
-          Da li postoji bilo kakva teoretska mogućnost da se išta promeni?
-          Žao mi je.

***

Osvanuo je neverovatan dan. Jedan od onih kada je čovek jednostavno srećan što uopšte postoji. Sunčan, ali ne pretopao. Sa oblacima, ali onim visokim, koji služe samo da bi ulepšali nebo. Sa vetrom, ali blagim. Koji miluje obraze, a ne kvari frizuru. I jedino što je za njih dobro u baš ovakvom danu jeste da put od kapele do grobnog mesta neće biti blatnjav.
Groblja čuvaju neverovatne priče. Svaki spomenik krije po jedan porodični roman, koliko god da je razdoblje između uklesanih godina na njemu. I ne mora da znači da ispod zapuštene ploče leži neko ko je nekada bio tužan. Kao ni to da je ispod uređenog groba, sa redovno svežim cvećem, neko, čiji je život bio pun ljubavi. Jedne pored drugih, leže kosti iz različitih vekova. Njihove, manje ili više zaboravljene mikrosvetove razdvajaju staze, travnjaci i tragovi onih koji ih posećuju. Život koji se odvija iznad, na tom mestu, ne bi ni postojao da nema njih tu, dole.

***

-          Nećeš nikada da me ostaviš?
-          Neću. Ti mene?
-          Nikada.
-          Volim te!
-          I ja tebe.


LJUBAV


-          Da li me voliš?
-          Naravno. Zašto me to pitaš u ovom trenutku? Znaš da te volim.
-          Nisi mi rekao danas.
-          Volim te. Kao i onda kada sam ti to rekao prvi put. Sećaš se?
-          Kako se ne bih sećala. Onda kada smo se upoznali na moru. Rekao si mi da me voliš peti dan od našeg prvog susreta.
-          Tako je. Imala si belu haljinu… Večerali smo ribu i pili domaće vino.
-          Da, bela haljina. Sećam se i nje. I ti si bio u belom. I sada smo u belom - beli krevet, posteljina...
-          Bela je tvoja boja.
-          Idi. Mučiš se više od mene dok me gledaš ovakvu.
-          Nemoj tako, molim te...

***

-          Vreme posete je prošlo.
-          Pusti ih još malo. Sami su, ne smetaju nikom. Nego, šta ćemo mi?
-          Kako to misliš?
-          Kako to mislim? Znaš ti dobro. Šta je bilo sa tvojim razvodom?
-          Rekao sam ti. Moraš da budeš strpljiva.
-          Da li me voliš?
-          Volim te. Kao i onda kada sam ti to rekao prvi put. Sećaš se?
-          Naravno da se sećam. Peti dan od našeg prvog susreta. Ti i ja u belim mantilima, ovde, na poslu. I?
-          Šta „i”?
-          Pre godinu dana si rekao da je više ne podnosiš. Da sam ti ja sve na svetu i da ćeš da je ostaviš.
-          Jesam.
-          Da li sam možda ja kao medicinska sestra ispod tvog nivoa ili šta?
-          Nemoj molim te tako...


***

Iz zvučnika aparata za merenje srčane aktivnosti začuo se ujednačen, ravan, neprekidan ton. Pomilovao ju je po retkoj sedoj kosi i poljubio u čelo koje nije imalo nijednu boru. Skinuo je crni kaput sa starog bolničkog čiviluka, obukao i krenuo ka vratima, ne osvrćući se. Sporim koracima se dogegao do njihovog stana, presvukao se, uzeo nekoliko albuma sa starim fotografijama i seo za trpezarijski sto. Listao ga je satima. Bez ijedne suze. Popio je šolju hladnog mleka, obukao pidžamu, legao u krevet i više se nije probudio.

Doktor se sledećeg jutra probudio. Blažen u zagrljaju svoje žene u satenskoj beloj spavaćici prvo što je izgovorio bilo je:
-          Ljubavi moja.
Nasmejala se, poljubila ga i otišla da skuva kafu. Pili su je iz omiljenih šoljica, u dnevnoj sobi, ćaskajući o planovima za naredno putovanje.

Medicinska sestra se sledećeg jutra probudila. Sama. U iznajmljenoj garsonjeri u kojoj živi. Subota je. Jedva čeka ponedeljak da ga ponovo vidi. Svoju ljubav u belom… mantilu.



KOMENTARI

Name

. Video 10 pravila za pisce 10 Rules for Writers 1993 500 Years of Female Portraits in Western Art A koliko si imala ljubavnika A. Direr A. Vesalijus A.P. Čehov Abel Korženijovski Abelardo Morel Aboridžini Adam Marek Adam Zagajevski Adam Zagajewski Adela Greceanu Adrijana Šimanjska Adrijen Rič Agnješka Žuhovska Arent Ahmed Burić Ajfel Ajtana Dreković Akua Naru Al Stjuart Ala Tatarenko Alan Ford Alber Kami Albert Camus Alberto Luis Mangel Alberto Moravija Aleksandar Bečanović Aleksandar Galjper Aleksandar Genis Aleksandar Janković Aleksandar Leso Ivanović Aleksandar M. Petrović Aleksandar Petrov Aleksandar Ristović Aleksandar Solženjicin Aleksandar Šurbatović Aleksandar Tijanić Aleksandar Tišma Aleksandar Vučo Aleksander Vat Aleksandra Bajić Aleksandra Roćenović Aleksej Makušinski Alen Brlek Alen Ginzberg Aleš Debeljak Aleš Šteger Alfred de Vinji Alfred Mise Alhemija Ali Farka Ture Alina Somova Alma Lazarevska Alma Micić Almin Kaplan Almir Kolar Kijevski ALojz Benac Alpar Lošonc Alvaro de Campos Amarsana Ulzitujev Amedeo Modiljani Ameli Notomb Amelie Nothomb Amerika Amin Maluf Amiri Baraka Ana Ahmatova Ana Glišić Ana Moura Ana Nikvul Ana Omaljev Ana Radojević Ana Ristović Ana Seferović Anais Nin Ananda K. Kumarašvami Anastasija Anđela Matanović Anđela Pendić Anđelko Zablaćanski Andre Breton Andrej Gogoljev Andrej Platonov Andrej Rubljov Andrej Sen-Senjkov Andrej Tarkovski Andrej Vidović Andriana Škunca Andrićevi junaci svoju mučnu kob nose svijetom kao prokletstvo i kaznu Andrija Kačić Miošić Anica Savić Rebac Animacija Anja Jeftić Anja Marković Anna Maria dal Violin Anne Sexton Annette Peacock Anri Mišo Anton Pavlovič Čehov Antonen Arto Antonio Filaret Antonio Negri Antonio Porpeta Antonio Tabuki Antonio Vivaldi Antun Branko Šimić Anuar Brahem apokalipsa Arhitektura Armen Gašparijan Arsen Dedić Arsen Dedić i Darko Rundek Artir Rembo Artur Rembo Astrologija Audio Audio poezija Auschwitz Café Aviv Etrebilal Azam Ali B. Wongar Balet Balkan Balkanski dnevnik Baudolino Bela Ahmaduljina Bela Hamvaš Béla Hamvas Belen Gopegi Belle Epoque Bells From The Deep Bend of Horsis Benei Žuža Benoa Ditertr Benoît Duteurtre Beograd Beokult Bernhard Vider Bert Janš Bertolt Brecht Bertolt Breht Bertrand Rasel Biblistika Biosfera Blaise Cendrars Blandine Blez Sandrar Bob Dilan Bob Dylan Bob Kaufman Bob Perelman Bogdan Pristrom Bogoljub Šijaković Bogomil Đuzel Bogomil Đuzel. Poezija Bogumili Bojan Bošković Bojan Samson Bojan Tomić. Esej Bolero Bolero Reunion Book of Enoch Boris Buden Boris Budimir Boris Jovanović Kastel Boris Lazić Boris Marić Boris Nad Boris Pasternak Boris Potočnik Boris Vijan Borislav Jovanović Borislav Pekić Borislav Radović Borjana Mrđa Boro Drašković Boskes de Mi Mente Boško Tomašević Braco Subotić Brana Petrović Brana Radević Branislav Petrović Branislav Živanović Branka Arsić Branka Savić Branka Selaković Branko Ćopić Branko Čučak Branko Kukić Branko Miljković Branko Radičević Branko Ve Poljanski Bratislav Milanović Brodolom kod Thule Bruno Katalano Bruno Schulz Bruno Šulc Buenos Aires Bulat Okudžava CA Blues Calcutta blues Camus Canaleto Carl Gustav Jung Čarls Bernstin Čarls Bukovski Čarls Simić Čarobna pesma Časopisi Česlav Miloš Charles Bernstein Charles Bukowsky Charles Simic Chris Lavis Čini mi se Claude Levi-Strauss Crno jagnje Čudnovatost Vilijema Blejka Cujoši Jamamoto Trio cvetan todorov Czeslaw Milosz Đ. di Kiriko D. Feti D.H. Lorens Daemonia Nymphe DakhaBrakha Damian Saez Damir Malešev Damjan Malešev Danijel Dragojević Danijel Gatarić Danijel Jović Danijela Mršulja Vasić Danil Harms Danilo Kiš Danilo Kiš – Uspomene Danilo Lučić Darko Cvijetić Darko Daničić Dartmut David Albahari David Bezmozgis Dead Can Dance Deads Poets Society Dejan Ajdačić Dejan Petrović Hica Dejvid Herbert Lorens Delia Steinberg Guzmán Delija Štajnberg Guzman Delimir Rešicki Deni de Ružmon Deni de Ružmon i san o ujedinjenoj Evropi Deniz Levertov Đeo Bogza Derek Volkot Desert For Ever Dete sa pučine Diavolo in corpo Dijana Klarić Dilan Dog Dilan Horman Dilan Tomas Dimitrije Mitrinović Dino Bucati Dino Buzzati Ditiramb Dnevnik Dnevnik jedne ljubavi Dobrica Erić Dokumentarni filmovi Domagoj Nikolić Doors Đorđe Šćepović Đorđo Agamben Đorđo Lingvaglosa Dorotea Tening Dr. Stylianos Atteshlis (Daskalos) Dragan Babić Dragan Bošković Dragan Jovanović Danilov Dragan Marković Dragan Prole Dragan Radulović Dragan Tasić Dragan Vojvodić Dragana Kragulj Dragana Tripković Dragoš Kalajić Dragoslav Dedović Dragoslav Đorđević Dragoslav Mihailović Dragutin Tadijanović Drama Draško Ređep Društvo spektakla Dubina Dubravka Đurić Duša žene Dušan Gerzić Gera Dušan Matić Dušan Pajin Dušan Zaharijević Duško Domanović Đuzepe Ungareti Dylan Horman Džejms Džojs Dženi Džozef Džerom Rotenberg Džim Morison Dživan Gašparijan Džon Banvil Džon Beri Džon Berimen Džon Fante Džon Kits Džon Zerzan Džordž Orvel Džošua Rotman Džozef Čeravolo E. Munk Ed Sandoval Edgar Alan Po Edin Pobrić Eduardo Galeano Edvard Artemijev Edvard Dodvel Edvard E. Kamings Edvard Said Edward Estlin Cummings Eftim Kletnikov Ekrem Hamid El Greko El Hansa Elegija Eleni Varikas Elma Porobić Elvedin Nezirović Ema Goldman Emanuel Levinas Emil Gotje Emil Sioran En Sekston Endre Adi Enes Halilović Enesa Mahmić Enrike Vila Matas Enrike Vila-Matas Enver Muratović Ep Epitaf Erazmo Roterdamski Erih Frid Erik Sati Erika Kuhn Erika Kun Ernest Hemingvej Ernest Hemingway Ernesto Kardenal Ernesto Sabato Ernst Barlah Ernst Jandl Ernst Jinger Erotizam i ljubav Esej Esoteric Agenda Estetika Étienne de La Boétie Etjen de la Boesi Euđen Simion Euđenio Montale Eugen Fink Euženio de Andrade Eva Zonenberg Evgenij Grinko Evgeny Grinko Evlin Pizje Evroazija Evroazijci Ezra Paund F.Goja Fabio Pusterla Fado Faruk Džiho Faruk Šehić Faun Fehér Illés Felenko Fefe Feliks Gatari Ferid Muhić Fernan Brodel Fernan Leže Fernando Pesoa Fernando Pessoa Fernando Valverde Filip Marinković Film Film o Rubljovu Filosofija Filozofija Fisharmonika Fjodor Ivanovič Šaljapin Fjodor Mihjlovič Dostojevski Foals Folker Zilaf Foruk Farohzad Fotografija Fotografije Fotopoetika Fraktali Franc Kafka franc List Franc Šubert Fransoa Larošfuko Fransoaz Kolan Frantz Kafka Frederik Šopen Fredi Perlman Frenk Lima Frida Kalo Fridrih Niče Fridrih Helderlin Friedrich Nietzsche Fulkaneli Gabrijel Garsija Markes Gabrijel Kifu Gabrijela Mistral Geo Bogza Georg Fridrih Hendl Georg Simel Georg Trakl Georges Bataille Georges Korominas Gi Debor Gijom Apoliner Gilbert Kit Česterton Gimnopedije Gistav Dore GMO Gnoza Goran Blagojević Goran Gavrić Grga Goran Ilić Goran Korunović Goran Stojičić Goran Tešić Gordana Simeunović Gotfrid Ben Gottfried Benn Govor Grad Greg Brejden Gregor Podlogar Grozdanin kikot Gurđijev - Susreti sa izuzetnim ljudima Gvendolin Bruks H. Behem Hafiz Hajnrih Bel Hajnrih Hajne Hamza Humo Hana Arent Hans Georg Gadamer Hans Magnus Encensberger Hanter S. Tompson - Džon Zorn Haruki Murakami Hauard Barker Havier Pérez Havijer Gutijerez Lozano Heavy on my Head Hedningarna Hekataj iz Abdere Helena Blavacka Helena Burić Helmut Feter Henri Miler Herman Hese Herman Štern Herodot Hipatija Hiperboreja Hiperborejska muzika Hiperborejska muzika: Mari Boine Hoan Miro Homer Horhe Luis Borhes Horhe Rohas Hoze Ortega i Gaset Hulio Kortasar Igor Gusev Igor Isakovski Imre Kertes Indijski rubini Inge Barč Ingmar Bergman Intervju intervju sa Rihardom Vizerom Ispod tamariske Istanbul Istorija Istorija umetnosti Italo Kalvino Iv Bonfoa Ivan Bunjin Ivan Foht Ivan Lalović Ivan Sergejevič Turgenjev Ivan Sokač Ivan V. Lalić Ivo Andrić Izabel Perez del Pulgar Izet Sarajlić Izložba J. Gejn J. Ribera J.Vermejen Jadranka Božić Jadranka Milenković Jagoda Nikačević Jakob Taubes Jakobe Manštajn Jakov Grobarov Jan Kertis Jan Kot Jan Kott Jan Rašel Jan Skacel Jana Aleksić Jani Rico Janis Naksakis Janko Polić Kamov Japanski triptih Jasenovi Jasmina Šušić Jasmina Topić Jedenje bogova Jeff Martin Jehuda Amihaj Jelena Anđelovska Jelena Arsenijević Jelena Arsenijević Mitrić Jelena Bujevič Jelena Bulajić Jelena Đurić Jelena Fanajlova Jelena Kojović Tepić Jelena Pavlović Jelena Radovanović Jelisaveta Bagrjana Jens Kristijan Grendal Jerg Fauzer Jerzy Górzański Jesen Jevenij Lukin Jevgenij Čigrin Ježi Gužanjski Jezik Božanske Matrice Jezik egzila Jirži Šotola Joachim Sartorius Joahim Sartorijus Joakim Marušić Joan Flora Joan Mir Johan Volfgang fon Gete John Todd John Zerzan Jolanda Kastanjo Jörg Fauser Jorge Luis Borges Jorgos Seferis Joseph Brodsky Josif Brodski Josipa Lisac Jovan Hristić Jovan Zivlak Jovica Aćin Jozef Rot Jukio Mišima Julija Kristeva Julijan Kornhauzer Julijus Evola Julio Cortasar Justejn Gorder Justin Popović Kabir Kad bi ajkule bile ljudi Kader Abdolah Kako sam ulazio u svet knjige i književnosti Kalaš pleme Kanonske pesme Karen Bliksen Karl Gustav Jung Karl Krolov Karl Marks Karl Sandberg Karlhajnc Štokhauzen Karlheinz Stockhausen Karlos Drumond De Andrade Karlos Fuentes Katabazija Katarina Milanović Katarina Ristić Aglaja Katarina Vujović Katmandu Katrin Kleman Kedija Gadum Kenet Reksrot Kinks Kirijakos Markides Kismet Klarisa Pinkola Estes Klaudijus Ptolomej Klaudio Magris Klaus Man Klaus Mann Klod Debisi Klod Levi Stros Knjiga Knjiga nespokoja Knjiga o Danilu Knjige Književnost Književnost je danas pod terorom tržišta Knut Hamsun Koliko života živimo Kolja Mićević Kombin Kvartet Konstanco Kostantini Konstantin Ildefons Galjčinski Konstantin Kavafi Konstantinopolj Koraci po vatri Korto Malteze Kostas Rafalidis Kralj Čačka kraljevima i slonovima Kratka priča Kratka proza Kris Lejvis Kris Marker Kriso i Odoteo Kristijan Buržoa Kristin Brikner Kritika Kult žene Kultura L'Enfant de la haute mer Lajoš Kesegi Lara Dorin Lav Nikolajevič Tolstoj Le Cimetière Marin Le Serpent Rouge Lejla Kalamujić Lejla Kašić Lekcija o lopti Leonard Koen Leonid Šejka Leonid Tiškov Leroa Džouns Les Ogres de Barbak Lešek Kolakovski Lesek Kolakowski Leto Letopis Lewis Mumford lica Ligeia Ligeja Linda Marija Baros Lingvistika Lirska Proza Literature And Evil Ljiljana Bogoeva Sedlar Ljiljana Maletin Vojvodić Ljiljana Popović Ljuba Tadić Ljubeta Labović Ljubinko Dugalić Ljubiša Jocić Ljubiša Jovanović Ljubiša Subotić Lorens Darel Lorens Ferlingeti Lotar Bajer Lotova žena Lou Andreas-Salome Lu Andreas Salome Lucija Stupica Ludvig Fojerbah Ludvig Vitgenštajn Luis BaKalov Luis Garsija Montero Luis mamford Luis Meknis Luj Blerio Luna Jovanović Maček Ščerbovski Maciek Szczerbowski Madame Tutli-Putli Mađarski Hiperion Maja Klarić Maja Radović Majid Bekaš Majkl Hart Majkl Parkes Majls Dejvis Majstor i Margarita Makoto Fujimura Maks Brod Maks Ernst Maksime Mamak Kadem Man Rej Manifest Manuskript Marcin Kolpanovič Maria Alcantarilla Marija Alkantarilja Marija Bralović Marija Chardin Marija Knežević Marija Šardin Marija Šimoković Marija Vasić Marija Zambrano Marina Bauer Mario Kopić Mario Vargas Ljosa Mark Rejvenhil Mark Šagal Mark Strand Marko Krajšić Marko Tomaš Marko Vešović Marko Vujović Marko Živković Markus Vijana Marsel Prust Martin Hajdeger Maša Kaleko Mascha Kaleko Mašo Čekić Matijas Enar Maurice Blanchot Maya Deren Mediteran Mehmed Begić Meša Selimović Mič Koen Michael Parenti Michel Foucault Michelangelo Buonarroti Migel de Unamuno Miguel de Unamuno Mihail Bakunjin Mihail Epštejn Mihailo Đoković Tikalo Mikelanđelo Mikloš Varheđi Milan Aleksić Milan Budimir Milan Dobričić Milan Kundera Milan Micić Milan Milišić Milan Mladenović Milan Oklopdžić Milan Rakulj Mile Savić Mile Stojić Mileta Prodanović Milica Milosavljević Milica Petričević Milivoj Solar Miljenko Jergović Milorad Belančić Milorad Pavić Milorad Pejić Milorad Popović Miloš Crnjanski Miloš Folić Miloš Galetin Miloš Karadaglić Milovan Vidaković Milto Sahturi Milutin Petrović Miodrag Bulatović Miodrag Pavlović Miodrag Sibinović. Ruska književnost Mirjana Marinšek Nikolić Mirjana Ognjanović Mirko Božić Mirko Grbić Mirko Kovač Mirko Vraneš Miro Vuksanović Miroljub Todorović Miroslav Antić Miroslav Karaulac Miroslav Mika Antić Miroslav Stamenković Miroslava Anđelković Mirza Lekić Miša Antonić Mišel Bitor Mišel de Serto Mišel Fuko Mišel Uelbek Mišljenje spoljašnjosti Misteriozna mjesta Mitch Cohen Mitologija Mladen Lompar Mojsije Momčilo Bakrač Momčilo Nastasijević Moni de Buli Monika Herceg MONSANTO Mooyo Neimar (Muhamed Trepić) Moris Blanšo Mornarsko groblje Muharem Bazdulj Multimedija Muzika Nada Šerban Nađa Tešić Najkraća priča na svetu Napomene uz Ime Ruže Nasa vesela apokalipsa Naso Vajena Natalija Berezovaja Nataša Atlas Nataša Božarova Nataša Bundalo Mikić Natasha Bozharova Naučni rad Nebo nad Berlinom Nebojša Arsenijević Nebojša Vasović Nemanja Rotar Nenad Jovanović Nenad Milošević Nešto između: simbolička geografija Srbije Nestor Neven Svilar Nijaz Nika Dušanov Nikita Stanesku Nikola Dakić Nikola Đuretić Nikola Madžirov Nikola Malović Nikola Milošević Nikola Oravec Nikola Popović Nikola Radojčić Nikola Stefanović Nikola Strajnić Nikola Tesla Nikola Vujčić Nikola Živanović Nikolaj Ivanovič Fešin Nikolina Petrović Nina Živančević Ninoslav Mitrović Njena vrsta Nobelova nagrada Norman Makejg Norman Spinrad Norveška šuma Nova Poezija Novica Petković Novica Tadić O Izidi i Ozirisu O priči i pričanju O smislu i besmislu O učenju o stilu O. Redon Odbrana Sokratova Odgovor Odisej Elitis Ofelija Ognjenka Lakićević Ognjil Oksimoron Oktavio Paz Oleg N. Trubačov Olga Medenica Olja Savičević Ivančević Opera Ophelia Oproštaj s Floridom Orhan Pamuk Ortegina klepsidra Osip Mandeljštam Ostrvo u podne Oto Fenjveši Oto Horvat Otpor Our Europe Our Father on Aramaic Language Ovidije Pablo Neruda Pagan Metal Pal Esterhazi Palimpsest u književnosti Danila Kiša Panama ili pustolovine mojih sedam ujaka Pantelejmon Komarov Pariz Patrick Modiano Patrik Denio Patrik Modijano Patti Smith Paul Celan Paul Cezanne Paul Coelho Paul Valéry Paulo Koeljo Pavle Goranović Pedro Salinas Pero Zubac Persis M. Karim Pesma pobune ljubavi i smrti Pesma umrlom bratu Stevanu Pesme Pet pesama za Kris Petar Fehir Petar Gudelj Petar Mamonov Petar Matović Petar Miloradović Petar Pajić Petar Penda Peter Sloterdajk Peter Sloterdijk Peti Smit Pina Pisma Pismo Pit Mondrijan Pitagora Piter Bruk Piter Or Pjer Emanuel (Noel Matje) Pjer Klastr Pjer Reverdi Pjetr Klastr Pjotr Dumala Platon Plutarh Poezija Pohvala dosadi Pohvala svetu Pol Klodel Pol Maldun Pol Sezan Pol Valeri Ponekad s Lily Marlen Poseta iz svemira Pravila Preci iz kosmosa Pred životom predavanje o etici predeli Predrag Krstić Predrag Matvejević Predrag Palavestra Predrag Raos Predrag Vrabec Predsokratovci Preporuka Preporuke Presuda Pretnja Priča Priča o utopijama Pričaj im o bitkama Proplanak u šumi Protagonista romana koji još nisam počeo da pišem Protiv Levijatana Proza Prozračnost Putopis Quantum bez nule R.Barton Rabika Nazimkizi Rabindranat Tagor Rade Drainac Rade Šerbedžija Radenko Milak Radmilo V. Radovanović Radomir D. Mitrić Radomir D. Mitrić. RTK Radoslav Đokić Radovan Zogović Rafael Alberti Ragnar Akselson Rajner Marija Rilke Ralf Von Villijams Ramon and Pedro Ramona Cordova Ranko Pavlović Raša Livada Rastko Kostić Rastko Petrović Raymond Carver Razgovor ugodni naroda slovinskoga Rebecca West Rebeka Čilović Rebeka Vest Rejmon Moreti Rejmond Karver Rekvijem za avangardu Rene Aubrey Rene Genon Rene Guenon Ričard Brotigan Rifat Gumerov Rihard Hulzenbek Rino Stefano Taljafijero Rinosuke Akutagava Rišard Krinjicki Risto Ratković Rober Delone Rober Desnos Robert Blaj Robert Frost Robert Simonišek Roberto Bolanjo Rođak smrti Rodrigo Fresan Rodrigo Fresán Rokia Traoré Rolan Bart Rolan Žakar Roland Barthes Romilo Hilandarac Ron Vilis Roni Somek Rože Kajoa Rudolf Nurejev Rudolf Štajner S. Dali S. Rosa Š.Merion S.N.Lazarev Sabine Rosenberg Patzer Safet Zec Salvatore Kvazimodo Samih Al Kasim Samo je san stvarnost Samsara Bluz Eksperiment Samuel Beckett San Base Sanjin Sorel Sanset Rabdaun Santorini Sara Jekić Šarl Bodler Sartre Saša Jelenković Saša Paunović Saša Skalušević Skala Saša Stanišić Satira Sava Babić Sava Stojkov Scythians Scyths sećanja Šejmas Hini Šejmus Hini Šekspir Sem Šepard Semjuel Beket Semjuel Tejlor Kolridž Sen Džon Pers Sergej Aparin Sergej Beuk Sergej Dovlatov Sergej Stanković Sergius Ses Notebom Sesar Antonio Molina Sesil Dej Luis Silvana Marijanović Silvija Federiči Silvija Monros-Stojaković Silvija Plat Šima Majić Sima Pandurović Sinan Gudžević Siniša Kovačević Siniša Tucić Sionski Priorat sivi soko Skiti Skriveni izveštaj UN-a o osiromašenom uranijumu Skulptura Slađana Kavarić Slađana Zrnić Slavica Todorović Slavko Gavranović Slavko Pataković Slikarstvo Slobodan Acketa Slobodan Jovanović Slobodan Šijan Slobodan Škerović Slobodan Stojanović Slobodan Tišma Smrt autora Snežana Freya Čkojić Sokrat Soma Orlaj Petrič Sonja Jankov Sonja Tomović – Šundić Sopstvena soba Spells And Witchcraft Within The Music Industry SRBIJA Srđan Damnjanović Srđan Orsić Sreten Božić Srna u izgubljenom raju srpska srednjovekovna književnost Šta oni žele Stanislav Ignjaci Vitkjevič Stanislav Krakov Stanislav Lem Stanislav Li Stanislav Vinaver Stanislaw Lem Stanka Rađenović Stanojević Stara Grčka Stara srpska književnost Staze Štefan Cvajg Stefan Malarme Stenli Kjunic Stevan Bradić Stevan Pešić Stevan Raičković Stevan Tontić Stihovi o ruskoj poeziji Stil Stiv Tešić Stiv Vaj Stiven Berkof Stjepan Mimica Stojan Bogdanović Stojan Stiv Tešić Strahote darvinizma (ceo film) Strip Succubus Sumatra i Objašnjenje Sumatre Sumatraizam Sun Cu Susan Sontag Suzan Zontag Svetislav Mandić Svetlana Slapšak Tadeuš Ruževič Tamara Venčelovski Tanja Bulatović Tanja Đokić Tanja Ristić Tanja Stupar Trifunović Tao Lin Tarik Ali Tatjana Gromača Tatjana Piskarjova Tatjana Vujović Kostić Tea Tulić Teatar Tehnokratija Tek sa znakom Telo žene Temnojar Teodor Adorno Teorija Terens Mekkena Teri Iglton Terion The Journey Aflame The Language of the Divine Matrix The Piano Guys Thomas Stearns Eliot reads his Four Quartets Tihon Sinicin Tijana Rakočević Tin Ujević Tišina u oktobru Tit Lukrecije Kar Tito Bilopavlović Todor Manojlović Tom Vejts tomas bernhard Tomas Maho Tomas Sterns Eliot Tomas Transtremer Tomas Vulf Tomaž Šalamun Tomica Bajsić Tomica Ćirić Tomislav Marinković Tomohiro Inaba Tradicionalno i moderno u poeziji Desanke Maksimović Tragično osećanje života tripoljska kultura TSIDMZ Tsuyoshi Yamamoto Trio Tumani Dijabate U propadljivom telu prebiva Eros UFO and Russian meteorite Umberto Eco Umberto Eko Umetnost Umreti u Čikagu Uranjanje u olupinu Uroš Babić Uroš Kotlajić Ursula Le Gvin Uspomene i nade pravih Evropljana utopija Uvod u Berlinsko Detinjstvo V.A. Čudinov V.G. Zebald Vajarstvo Valter Benjamin Van Gog Van Gogh Vasilij Aksjonov Vasko Popa Vejn Miler Vejner Šenjei Tibor Vela Kiš Velimir Abramović Velimir Knežević Veno Taufer Verner Hercog Vesna Kapor Vesna Parun Vetri Vicente Aleixandre Vidan Papić Video Video poezija Video. Muzika Viktor Lazić Viktor Peljevin Viktor Rodrigez Nunjez Viktor Šerbu Viktor Vida Vilijam Batler Jejts Vilijam Fokner Vilijam Šekspir Vilijam Stenli Mervin Vilijem Blejk Vim Venders Vinča Culture Vinčanska kultura Vinsent Van Gog Violeta Sova Virdžinija Vulf Virginia Woolf Viseći vrtovi Vavilona Visente Aleksandre Vislava Šimborska Vistan Hju Odn Viteški ples Vitold Gombrovič Vizuelna umetnost Vladan Desnica Vladimir Burič Vladimir Burković Frizbi Vladimir Dunjić Vladimir Gvozden Vladimir Kolarić Vladimir Kopicl Vladimir N. Cvetković Vladimir Perić Vladimir Pištalo Vladimir Šipovac Vladimir Tabašević Vladimir Tatlin Vladimir Vukomanović Vlati od trave u vjetru Vojislav Despotov Vojo Stanić Volas Stivens Volfgang Izer Volt Vitmen Vrtovi svetlosti Vudi Alen Wallace Stevens Walt Whitman Werner Herzog William S. Burroughs reads Edgar Allan Poe's Annabelle Lee Wislawa Szymborska Wisława Szymborska Yolanda Castaño Ž. de la Tur Ž. Sen Žan Žak Derida Žak Dipen Žak Elil Žak Prever Zal Kop Žan (Hans) Arp Žan Bodrijar Žan Fransoa Liotar Žan Mari Gistav le Klezio Žan Pol Sartr Žanar Kusainova Zanimljivosti Zapis Žarko Martinović Zavera i praksa Zbigniew Bienkowski Zbignjev Bjenjkovski Zbignjev Herbert Željko Janković Željko Medić Žac Žena bez predrasuda Zidovi rastu Žil Delez Žil Sipervjel Zinaida Hipijus Živko Milić Živodrag Živković Živojin Pavlović Zlatko Saračević Zločin i kazna Znanje i moć Zoran Bognar Zoran Đerić Zoran Gavrić Zoran M. Mandić Zoran Paunović Zoran Pešić Sigma Zoran Stokić Žorž Bataj Žoze Saramago zraci smrti Zuko Džumhur Zvonimir Golob Zvonimir Husić Zvonimir Radeljković Zvonko Karanović Κωνσταντίνος Π. Καβάφης Алекса́ндер Ват Александр Гальпер Александр Генис Антóн Пáвлович Чéхов Вальс Еле́на Никола́евна Фана́йлова Зврк Ио́сиф Бро́дский Николай Иванович Фешин Резултати књижевног конкурса „Милован Видаковић“ Фёдор Михайлович Достоевский
false
ltr
item
Hyperborea | Kulturna čitanka: Besani, Goran Stojičić
Besani, Goran Stojičić
https://4.bp.blogspot.com/-B0DwBk-Uli8/WOUYpSdgehI/AAAAAAAALco/CPt__6RxnekN7yO7h2X4oK8upciMMlSVgCLcB/s640/17492499_1091362804301278_4211009966797917372_o.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-B0DwBk-Uli8/WOUYpSdgehI/AAAAAAAALco/CPt__6RxnekN7yO7h2X4oK8upciMMlSVgCLcB/s72-c/17492499_1091362804301278_4211009966797917372_o.jpg
Hyperborea | Kulturna čitanka
https://hiperboreja.blogspot.com/2017/04/besani-goran-stojicic.html
https://hiperboreja.blogspot.com/
https://hiperboreja.blogspot.com/
https://hiperboreja.blogspot.com/2017/04/besani-goran-stojicic.html
true
2688180380024958250
UTF-8
NEMA ČLANAKA S TIM KARAKTERISTIKAMA VIDI SVE PROČITAJ VIŠE ODGOVORI ODUSTANI OD ODGOVORA OBRIŠI By NASLOVNA STRANICE ČLANCI VIDI SVE PROČITAJ JOŠ I OVO: VEZA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI NEMA ČLANAKA SA TIM KARAKTERISTIKAMA VRATI SE NA NASLOVNU NEDELJA PONEDELJAK UTORAK SREDA ČETVRTAK PETAK SUBOTA NEDELJA PONEDELJAK UTORAK SREDA ČETVRTAK PETAK SUBOTA JANUAR FEBRUAR MART APRIL MAJ JUN JUL AVGUST SEPTEMBAR OKTOBAR NOVEMBAR DECEMBAR JANUAR FEBRUAR MART APRIL MAJ JUN JUL AVGUST SEPTEMBAR OKTOBAR NOVEMBAR DECEMBAR UPRAVO SADA PRE MINUT $$1$$ MINUTA PRE 1 SAT PRE $$1$$ SATI PRE JUČE $$1$$ DANA PRE $$1$$ NEDELJA PRE PRE VIŠE OD 5 SEDMICA PRATIOCI PRATI OVAJ SADRŽAJ JE PREMIUM PODELI DA BI OTKLJUČAO KOPIRAJ ČITAV KOD SELEKTUJ ČITAV KOD ČITAV KOD JE KOPIRAN NA TASTATURI NE MOŽEŠ KOPIRATI ČITAV KOD / TEKSTOVE, MORAŠ DA PRITISNEŠ [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) DA BI KOPIRAO