ARGUMENT
Ova knjiga bi trebalo da ima naslov "Mladi Sioran" ili, možda, "Sioran – rumunski pisac", ili "Sioran egzistencijalista i njegovi rumunski zapisi", možda: "Fenomen Sioran – rumunski egzistencijalista koji odbija sve modele" i, zašto da ne?, "Sioran – moderni antimodernista", ili, bliže istini: Moderni-antimodernista okrenut ka postmodernizmu. Svi naslovi odgovaraju, po mom mišljenju, i svaki, zasebno, ukazuje ponešto iz moralne i intelektualne jednačine egzistencijalnog filozofa koji vidi samo apokalipse, hrani se negativnošću i sudi svetu naopako. Zanimljivo je da iz svih ovih radikalnih odbijanja, Sioran gradi stvarnu i predivnu mitologiju ideja, a ovim stvaralačkim jezikom, književnu mitologiju koja – pokušaću da dokažem – ublažava, sublimira negirajući sadržaj rečenice. Odabrao sam, na koncu, ovaj naslov: Sioran: Mitologija nedovršenosti, želeći da predložim mom čitaocu šta se dešava s ovim rumunskim moralistom koji, 1947. godine, napušta svoj vlaški jezik i bira jezik (francuski) koji smatra, u svojim obmanjujućim momentima, iscrpljenim. Pokazalo se da nije tako, metek1 Sioran je uspeo da mu da stilistički sjaj u koji niko, danas, ne sumnja.
U ovom eseju se bavim Prvim Sioranom i njegovim zapisima (rumunskim), koji broje u ediciji Dela, koju je objavio Marin Diakonu, 2012. godine, u Nacionalnoj Fondaciji za Nauku i Umetnost2, preko 3000 stranica. Trebalo bi da objavimo i njegovu korespodenciju, vođenu nakon 1947. godine, obimnu i, najčešće, esencijalnu za pravilno shvatanje čoveka koji je pisao: kompleksan, neretko zbunjujući, skoro uvek iznenađujući, paradoksalan i pamtljiv, umetnik mislilac u svemu što piše. Nema sumnje: Sioran je veliki moralista i sjajan pisac rumunskog jezika ili, tačnije, budući sjajan pisac, njegove egzistencijalne meditacije ulaze u sferu književnosti. U književnost ideja, bogatu i ekspresivnu. Ponovo sam pročitao Siorana iz ovog estetskog ugla i pokušao sam da rekonstruišem, koliko je bilo moguće, hronologiju i dubinu njegovih duhova i, kako sam ranije naglasio, pokušam da otkrijem skrivene mitove u ovim rečenicama koje, osim muzike i misticizma svetosti, ne prihvata ništa od onoga što postoji. Možda samo, kad je tek izašao iz puberteta, poeziju i ljubav.
Pa ipak, Sioran je više od toga, beskonačno više i dublje od negativiste á outrance, on je moralista koji diskutuje, u svom paroksističkom stilu, temelje egzistencije i vrednosti evropskog humanizma. U ovoj demonskoj ekstazi koju preuzima, Sioran nas primorava da sumnjamo u "primljene ideje" i da tražimo argumente kojima ćemo ih braniti i ponovo prihvatiti. On sam čini ovo, na primer, u zapisima o religiji ili u komentarima o rumunskom duhu. Dva duha koja su pratila Siorana od početka do kraja. Zato se nisam ograničio u ovoj knjizi, kad pišem o ovim temama, samo na rumunsko delo ovog filozofa. Tražio sam tragove i, očigledno, našao sam ih i u njegovim francuskim zapisima, u njegovim Caiete3, na primer. U Lacrimi si sfinti4 zarazno osporava rumunsko pravoslavlje, a opet piše Elijadeu da bilo koja rečenica koja nema religioznu pozadinu je ništavna. Piše ono što piše (u Schimbarea la fată a României5) o vlaškom ništavilu, a kasnije, u Parizu u kojem trune (njegov izraz), žali što nije ostao pastir u Karpatima. Paradoksalni, atipični, iznenađujući, kontradiktorni Sioran koji ne priznaje drugu zaslugu do profesora sumnji, učenjak sumnje, na kraju krajeva, specijalista u apokalipsama, kako nam sam kaže mnogo puta! Nije on, naravno, samo to. Eto, to sam pokušao da dokažem na stranicama koje slede.
Sioran je deo generacije koja želi da promeni modele rumunskog sveta. Nazivani su, podsmešljivo, generacija "življenja" jer, u njihovim tekstovima, mladi ove tragične generacije žele da promene – pod uticajem njihovog profesora Nae Joneskua, ali i pod uticajem novog evropskog idejnog pravca (egzistencijalizam) – teme i način stvaranja filozofije: umesto školske filozofije, zasnovane na ideji sistema i objektivnosti, oni žele egzistencijalnu meditaciju u kojoj će diskutovati ne u kategorijama klasične filozofije, već sopstveni egzistencijalni nemir. "Nova subjektivnost" koju reklamiraju Mirča Elijade i Mirča Vulkanesku krajem treće i početkom četvrte decenije predstavlja, u stvari, početak rumunskog egzistencijalizma. Sioran nije daleko od ovog procesa osvežavanja filozofskog diskursa i, u svom radikalnom stilu, on se izjašnjava (u tradiciji Ničeove misli) nepodmitljivim protivnikom filozofskih sistema i, uopšte, objektivne misli. Preuzimajući od Kjerkegora formulu (subjektivni filozof), Sioran se izjašnjava privatnim filozofom i pita se, sumnjičavo, čemu na svetu služi filozofija i koja je uloga filozofa na svetu?! Piše tekst o "čoveku bez sudbine" (Elijade), a ovaj, iznerviran, odgovara mu, pitajući se čemu služi izazivanje obmane i kult negativnosti?! Kad je o filozofiji reč, njena svrha je da pokosmiči onotloške teme i da rasvetli ljudske strepnje...
Sioran ne nalazi zajednički jezik, u ovoj nihilističkoj fazi, ni sa Eženom Joneskoom – i on negacionista – dubliran duboko religioznim duhom, vernik koji traži svakodnevno argumente da bi verovao u Boga. Za razliku od Siorana, kako će se videti, koji je nevernik koji stalno traži argumente da bi verovao u svoje neverstvo. I, samim tim što se stalno pita, znači da ih ne nalazi ili, ako ih i pronalazi, argumenti nisu nikada potpuno ubedljivi... Sioran je, formulom koja parafrazira Paskalovu opservaciju o Montenju, incroyant – croyant6, više incroyant koji stalno dovodi u raspravu osnove svog neverstva. Još jednom: komplikovan slučaj Siorana, njegovo stvaralaštvo koje muči književnog kritičara koji želi da pronađe tajne njegovih zapisa...
Bukurešt, 9. septembar 2014.
STREPNjE MLADOG "EGZISTENCIJALNOG MISLIOCA"
1. Duhovno iskustvo adolescenta
"Hrišćanstvo bi bilo, bez svoje metafizičke orijentacije ka božanskom, najbeznadežnija koncepcija života".
U članku o Mirči Elijadeu objavljenog u Exercitii de admirafie77, Sioran govori o praznoverju vitalnosti i efikasnosti i sujeverju konciznosti, specifične, kako smatra, dveju familija duha: oni koji vole proces (Balzak) i oni koji vole finalni proizvod. Prvi prate etape strastveno i temeljno ("sukcesivne ekspresije misli i akcije"), a one iz druge kategorije interesuje finalna ekspresija, plod, ne drvo i koreni koji ga proizvode... Elijade pohlepom, kojom ulazi u bilo koji domen, i vitalnošću duha kojim preuzima i objašnjava izvore i nastanak duhovnog fenomena, pripada prvoj klasi (klasi poligrafa, duhu širine i procesa); on, Sioran, temperamentom i voljom, pripada uz Šamfora, Žubera i Lihtenberga, ne uz Balzaka. Ovog poslednjeg nije mogao nikada ni čitati. Probao je ali nije uspeo. S druge strane, Elijade ga je redovno čitao, i u Evropi i u Americi. Sioran se zamišlja duhom sažetosti, jer: "le laconisme doit se résigner au silence s’il ne veut pas tomber dans la profondeur faussement énigmatique.8" Oni koji su živeli mnogo među moralistima, dodaje, imaju mnogo poteškoća razumevanju i voljenju Balzaka...
Kada čitamo zapise ostale u rukopisu i članke objavljene u časopisima tridesetih godina, primećujemo da moralista pokazuje interesovanje za proces nastajanja i, iako teoretski odbija istorizam, pozitivizam, studije ugušene literaturom i otprilike sve što podrazumeva rekonstrukciju kulturološkog fenomena u potpunosti (uključujući biografiju kao književnu podvrstu), potpada, voljno ili nevoljno, u praznoverje procesa. Piše o knjigama, govori o idejama autora, katkad daje i biografske podatke. Drugim rečima, mladi Sioran se manifestuje kao čovek procesa. Pitam se da li, diskutujući o nekom duhovnom fenomenu ili o nekom književnom delu, esejista nije fatalno praćen praznovericom koju, teoretski, potiskuje. Drugo praznoverje – praznoverje u koje veruje i koje želi da promoviše, konciznost – dolazi kasnije, kao finalni proizvod procesa razmišljanja i imaginacije. Ili imaginacije razmišljanja.
Prvi tekstovi koji se mogu naći u arhivu su iz 1927. godine (Ce pot învăfa în timp de o zi9 datiran je 30. mart 1927), kad Sioran nije imao ni šesnaest godina. Radi se o lirskim i filozofskim sanjarenjima adolescenta koji, s maštom potpaljenom pročitanom lektirom, razmišlja o mestu koje zauzima čovek "pred beskonačnim postojanjem što treperi u beskraju". Adolescent je već razočaran školom ("dosadni refren [...] neprijatna proza") i veruje da "priroda je Bog ljudi". Potom čini generične portrete (provincijalac alkoholičar, skromni funkcioner, metek [sic!] koji je momak u radnji i udvara se služavki, žena u žalosti, mutavka "s dahom odvratnog pijanstva"), želeći tako da rekonstruiše boje i atmosferu jedne ulice iz provincije. Čita Thaïs Anatola Fransa i, rezimirajući roman, insistira na pomami kojom su jeretici tražili suzbijanje pravoslavne koncepcije hrišćanstva. Zatim rezimira Alfonsa Dodea (Fromont i Risler) i Mereškovskog (Leonardo da Vinči), pravi distinkciju između nacionalizma i humanitarizma (teme iz Goginog Slad koja ključa) i, komentarišući studiju D. Dragičeskua (Din psihologia poporului român10), susreće se s temom koja će postati, za njega, prioritet. Prihvata, sad, ideju rezigniranog rumunskog seljaka, ali ne i ideju lenjog seljaka ("vođen mišlju da bude objektivan, Dragičesku degeneriše u klevetnika"). Hvali književni stil filozofa Mirče Floriana i, u drugom zapisu, objašnjava Šopenhauerovu mizantropiju kroz nasledne faktore ("toliko negativnih životnih okolnosti","pa, otac mu je izvršio samoubistvo"). Revnost i radoznalost recenzenta su velike, brzo prelazi od Relgisa ka Zoli i Floberu (Madam Bovari), odatle ka romanu Romena Rolana i, dalje, ka modernoj estetici, da bi nakon nekog vremena (decembar 1928), oslobođen knjiga, meditirao, opušteniji, o "svakodnevnoj tragediji". Već se pojavljuju (Sioran sad ima sedamnaest i po godina), pomalo stidljivo, prvi Sioranovi akcenti: duhovna patnja je stvaralačka, život je bez uspona, duša se grči u ambisu itd. Pojavljuje se i ideja koju će kasnije napustiti, ideja da duh treba da se uzdigne na "sigurnu stenu pomirenja čovečanstva i kosmosa". Prvi članak Siorana, kakvog znamo u pravom smislu, čini mi se Adolescenta11, datiran 23. januara 1929. godine. Mladić od osamnaest godina ulazi direktnije u diskusiju, koju su već pokrenuli Mirča Elijade i drugi, o duhovnom opredeljenju mlade generacije: tragično, nihilizam, duhovna neizvesnost, metafizička sensibilnost, ponovno religijsko izbijanje, duhovni dramatizam – termini koji se gomilaju u ovom prvom aktu sinhronizacije sa duhom vremena i, istovremeno, prvi diskurs intelektulanog revolta. Sioran izjavljuje da rumunska mladost treba da se popne na scenu duhovnog života bez ikakvih kompleksa, da bi nametnula svoje iskustvo: "Duhovni ritam jedne epohe može usmeriti celu mladost ka novim ubeđenjima. Neki međutim, oni koji se nikada nisu našli u situaciji u kojoj bi mogli da procene spiritualno iskustvo, ostaće večno uz put i novo usmerenje. Ali drugi, ti koji se uzdižu preko kontigenta, obnoviće, uz ozbiljne probleme svesti, ceo niz nesigurnosti; oni zaslužuju da u duši nose pročišćavajući balzam". Kao što se može videti, Sioran ubrzava ritmove i već traži previše od intelektualnog i moralnog poretka.
Koliko duboko i koliko dugotrajno može biti duhovno iskustvo jednog adolescenta? I koliko ozbiljna i stabilna mogu biti njegova ubeđenja? ... Mesec dana kasnije (20. februara 1929. godine), sin popa iz Rašinarija beleži svoja ubeđenja o "fatalističko-determinističkim elementima" hrišćanstva i naglašavanje njegovog pesimizma. Tema, ponovo, kojoj će se Sioran vraćati. I ovde se javlja ideja egzistencije kao "tragične i očajne borbe" čoveka palog u greh (u istoriju) i njegove nostalgije za božanskim. Bazirajući se na lektiri iz Berđajeva – kojeg, očigledno, mladi Sioran pažljivo studira – on završava mali esej idejom da, bez metafizike, hrišćanstvo ne može da podrži težnju ka božanskom, a život ne bi bio ništa više od tragedije završene samoubistvom.
Rezimirajući: sa osamnaest godina, Sioran ne osporava hrišćanstvo, ali uslovljava njegovo postojanje metafizičkim normama. Bez njih, čoveka vreba "ništavilo totalne besvesti": "Hrišćanstvo, bez svoje metafizičke orijentacije ka božanskom, bilo bi najbeznadežniji koncept života; život bi, u ovom slučaju, imao oblik tragedije koja bi mogla dobro da se završi samo samoubistvom. Uzdizanje ka božanskom, realizovano istorijski, usmerava hrišćanstvo ka filozofiji istorije prožete s mnogo metafizike. Berđajev je sintetizovao ovu istorijsku hrišćansku filozofiju u procesu obogotvorenja čovečanstva; čovečnastvo okrenuto ka inicijalnoj realnosti: božanstvu". Interesovanja, kako se može primetiti, ozbiljna, čak preozbiljna, za mladića od osamnaest godina iz provincije. Sioran ih uzgaja, prihvata, čita mistike i moderne filozofe (od Ničea do Špenglera) i ne dvoumi se da izgovori s mnogo hrabrosti i nepokolebljive ubeđenosti mišljenje o religioznom fenomenu, generalno, i o duhovnoj drami čoveka. Tri dana nakon zapisa o hrišćanstvu koje, bez metafizike, utapa čoveka u ništavilo, piše Despre protestantism12 (26. februar 1929) u poređenju sa katoličkom doktrinom, gde čovek "gubi svoju vrednost u religioznoj metafizici". U protestantizmu, naprotiv, "nije Božanstvo centar religije [...], već čovek"... Ovo su zapažanja mnogih u ovoj epohi. Kod nas, o razlikama između tri velike grane hrišćanstva piše Blaga u nekoliko filozofskih eseja koje posebno čitaju mladi. Sioran je, primećuje se, ukorak s ovim raspravama i ima određenu slobodu kritičkog duha. Kao podršku svom mišljenju, citira Žaka Maritena (Tri reformatora), Masisa (Odbrana zapada), nemačke mistike (Ekhart, Luso, Tojler), Lutera i Ničea i, onda kada je reč o zapadnim kulturama, oslanja se na Osvalda Špenglera. Od sad pa nadalje, često će ga citirati kad u esejima govori o duhovnoj dekadenciji Zapada. Za sada, Špenglerov pesimizam suprotstavlja moralnu i duhovnu revoluciju. Pad evropske kulture ne može biti zaustavljen, smatra on, osim kroz uzgajanje etičkog i estetskog ideala i, posebno, eliminacijom anarhičnog individualizma iz kolektivnog mentaliteta: "Ova realizacija će biti moguća samo nakon što se aktuelna umrtvljena kultura zameni sa bujnosti nove vitalnosti. A ova se ne može desiti osim moralnom revolucijom, preinačenjem ideala što presecaju osnove ostarele evropske kulture. U suprotnom, Špenglerovo zlokobno proročanstvo preti da se ispuni. Evropa je bila previše mučena napadima toliko doktrina koje su joj uništile duhovno jedinstvo. Katolicizam – protestantizam, idealizam – pozitivizam, spiritualizam – materijalizam itd. su razorile njeno jedinstvo. Ako se ideal duhovnog jedinstva Evrope ne obnovi, onda su pesimistički predosećaji legitimni. A jedinstvo se ne može realizovati osim eliminacijom anarhičnog individualizma. Zašto? Pokazao sam, indirektno, govoreći o protestantizmu. Onima fasciniranim iluzijom pesimizma o odustajanju od duhovne reforme, kroz afirmaciju neophodnosti simibotičkog života sa idealom, dajem naš osmeh pun prezira".
Može se primetiti u ovim kritičkim vežbama mladosti, u toliko širokim domenima (hrišćanska doktrina i etika, kolektivna evropska psihologija, propadanje civilizacija!), kruti ton, subjektivan, gde esejista govori bez oklevanja, bez kompleksa, u prvom licu jednine i koji filozofe koje citira tretira kao jednake: "insistiram ne na doživljavanju religijskog fenomena, već na njegovoj valorifikaciji kao realnosti";"ne verujem da religijsko iskustvo može biti doživljeno od strane bilo koga"; "po mom mišljenju, Maritan greši ako mora..."; "s druge strane, smatram, Luter je, pod uticajem humanizma, stigao do preteranog vrednovanja čoveka"... "Žak Maritan, kojeg volim da citiram"... "Fridrih Niče – o kojem dozvoljavam sebi da kažem nekoliko reči" itd. Znaci, zasigurno, mladalačke sujete, vežbe egoizma i, posebno, intelektualna vežba za konstruisanje ličnog stila. Sioran ubrzo počinje potiskivanje kompleksa. Diskutuje, da se primetiti, bez snebivljivosti sa Luterom i ispravlja Maritana, prihvata, ali posebno ne prihvata protestante, podržava afirmaciju individue, ali veruje da "je individulistički duh pao, kroz Ničeov nihilizam, žrtva sopstvene iluzije". Na kraju, čini se da odbija ideju "pesimizma sile", ali će se videti, u kasnijim esejima (u Schimbarea la față a României13, na primer!), ideja herojskog pesimizma ulazi u etiku koju preporučuje... Svestan je egzistencijalne tragedije, ali još uvek nije dovoljno deprimiran da bi prihvatio bez rezervi filozofiju ništavila. U jednom pismu iz provincije (27. mart 1929) izjavljuje da mrzi sanjare osuđene na poraz. Odbija život proveden u kontigentu, bez apsolutnog, preferira "uništavanje stvarnosti njegove transcendencije"... Još jednom odbija individualizam u malom eseju o Maksu Štirneru ("bilo koji anarhistički individualizam je intimna anatomska formula, jer uzdizanje individue, ne daje joj mogućnost da se manifestuje"), u drugim zapisima, neobjavljenim – ali, zasigurno, iz ovog perioda formiranja – diskutuje u istom nestrpljivom i odlučnom stilu o savremenom intuicionalizmu, navodeći Bergsona, po prvi put izražavajući kategoričnije svoje sumnje o filozofiji kao sistemu ili o sistemu u filozofiji.
Ničeova ideja da je bilo koja sistemska filozofija opasna i prolazna počinje da se javlja i u mislima ovog mladog egzistencijaliste à outrance. Nije jedini. S izuztekom Elijadea i Mirče Vulkaneskua, koji su uz Konstantina Nojku, svi ostali intelektualci mlade generacije odbijaju ideju sistema u filozofiji i iskreno se gade školskih filozofa kao što je Majoresku. Sioran je, javno će priznati, čovek fragmenta i računaće sumnju kao svoj osnovni instrument rada. Metod je, po njegovom mišljenju, grob svake filozofije. S istim nepoverenjem će gledati na koncepte, kategorije, teorije koje zatvaraju ili otvaraju meditaciju. Nekoliko decenija kasnije teži da postane privatni filozof (varijanta "subjektivnog filozofa" predloženog od Kjerkegora), slobodan ne samo od intelektualnih struktura društva, već, smatram, i od svake paradigme sistematskog razmišljanja. "U istoriji misli – piše u jednoj rečenici iz svezaka – nisam našao nijednu kategoriju nad kojom da se zamislim". U početnoj fazi razmišlja i o mogućnosti filozofske antropologije i, gledajući redom postojeće teorije (od religije do neohegelijanizma i psihoanalize), zaključuje da, u budućnosti, problem čoveka će biti ključna briga filozofije. U svim antropologijama, primećuje moralista, nakon što citira Ludviga Klagesa, Lea Frobeniusa, Solovjeva, Berđajeva, Ričarda Krunera, čovek je napadnut iracionalnostima života sa svih strana. Teorije mu ne daju sigurnost koja mu je potrebna, kao ni mogućnost spasa (problem koji, videće se, brine Siorana, čak iako ne veruje u mogućnost da je ispuni!). Ne deli, u ovom trenutku, optimizam ruskih filozofa mistika: "Paradoks verske antropologije jeste u želji da se izvadi čovek iz čovečanstva, u želji da se eliminiše i oslobodi istorijsko biće iz istorije". Prigovara verskoj antropologiji to što pokušava da opravda čoveka ne kroz njega samog, već u odnosu na nešto što postoji van njega, to jest u odnosu s božanskim. Koliko je opravdan ovaj prigovor? U Sioranovom slučaju – mlad ili star – ne treba odmah postavljati problem njegove objektivnosti. Kada se njegova negativna antropologija i filozofski skepticizam konsoliduju (1934, kad objavljuje Pe culmile disperării14, jednačina njegovog razmišljanja je već utvrđena i njegova egzistencijalna filozofija je potpuno fiksirana u terminima najradikalnijeg negacionizma!), njegove ideje zanosom, upornošću, formalnim sjajem protivreče prihvaćene ideje, primljene ideje, tako da proces dokazivanja neosnovanosti njihovog morala i intelektualnosti je beskoristan. Isto bi bilo ako bi se zemlji prebacivalo što nije nebo i ako bi se nebu prebacivalo što nema dimenzije i konzistentnost zemlje... Da bi se došlo do zaključka koji je koliko-toliko važeći za godine Sioranovog intelektualnog formiranja, treba da čitamo, paralelno sa stranama ostalim u rukopisu, članke objavljene pre zvaničnog debija s knjigom koja je skandalizovala 1934. godine rumunski intelektualni svet: Pe culmile disperării15. Radi se o člancima koje je autor ostavio po strani iz nama nepoznatih razloga. Do tada možemo reći, ipak, da zapisi napušetni u rukopisu pokazuju adolescenta koji čita naročito filozofe (osim onih koji su do sad citirani, nalazimo i Tomu Akvinskog, Dekarta, Malbranša, Lajbnica pored engleskih deista), istražuje neoplatonizam i teizam kao rešenje kosmološkog problema, već je pročitao Šopenhauera (koji, po njegovom mišljenju, zaslužuje da bude najpesimističniji od svih nihilista). Na kraju, mladi Sioran konsultuje na svakom koraku Ničea i bira "pesimističnu antropološku viziju" i profetski nihilizam...
2. Neko uvređen "formama" i, naročito, francuskim stilom
"Previše jasnoće [...] Došlo je vreme divne eksplozije sadržina, vulkanske afirmacije života, lude i avanturističke ekspanzije koje će uništiti kadrove i forme koje su gušile unutrašnje mogućnosti".
Koliko stabilne mogu biti ove mogućnosti u životu jednog filozofa 17–18 godina pod uticajem lektire? Sioran će kasnije reći, nakon što je promenio jezik, postavši francuski pisac i imajući, napokon, uspeha (čak velikog uspeha), da sve što zna sa 60 godina, već je znao sa 20 godina i ono što se desilo tokom četrdeset godina ne predstavlja ništa drugo do dugačku vežbu provere. Ima i nema pravo, kako se često dešava u ovakvim slučajevima. Sigurno je da, promenivši jezik, promenio je i kulturu i, implicitno, dobar deo svojih intelektualnih referenci, adaptirajući svoj stil drugom duhovnom modelu. Ali su ostali njegovi strahovi, otprilike isti, istina, i sa 18 i sa 70 godina... Kada se čitaju redom knjige i članci ostali u novinama, primećuje se da teme, duhovi, strahovi se ponavljaju kao godišnja doba, u sve više apokaliptičnom i, istovremeno, sve sjajnijem i sve bolje urađenom diskursu... Stvarno dugačak put, paradoksalan, u kojem negacija oblači raskošne haljine kao za bal u imperijalističkom Beču. Ovaj kontrast se vidi i u člancima iz rumunskih listova, na početku tridesetih godina, onda kad adolescent iz Sibijua postaje student filozofije na Univerzitetu u Bukureštu. Iz korespondencije u ovom periodu zaključujemo da mu se ne sviđa vlaški stil života i ne sviđaju mu se, s malim izuzecima, ni profesori. njegovo nezadovoljstvo je još dublje i ima metafizičko poreklo. Postojanje, generalno, čini mu se velika tragedija, a čovek, totalno neuspeli produkt. S ova dva ubeđenja traži, ipak, rešenje za egzistenciju, a rešenje se kreće ka militantizmu baziranom terapeutski na svesnosti i prihvatanju katastrofe. Slika ekspresioniste Kokoška mu nudi model "metafizičkog mazohizma", u eklogijskim zapisima Ervina Rajznera nalazi "etos dekadence" i odmah uvodi ovu formulu u svoj jezik, ponovo uvodi u diskusiju, na drugom mestu, ideju sistema u filozofiji i još jednom je ponižava, smatrajući je nenormalnom, katastrofalnom. Generalno, mladi Sioran odbija sve što se vezuje za klasično razmišljanje i za stari i novi racionalizam. "Prea multă claritate"16, opominje naslov jednog članka iz ovog perioda. Jasnoća znači monotonost, kult forme i on, mladi varvarin, želi potiskivanje formalizma i vitalizovanje formi. "Došlo je vreme divne ekslopzije sadržina, vulkanske afirmacije života, lude i avanturističke ekspanzije koje će uništiti kadrove i forme koje su gušile unutrašnje mogućnosti. Duh formalista održavao je svet u ravnom balansu, u kojem bilo koja živahnost ili uznemirenost su bile nemoguće, gde je izdvajanje bilo ideal a ograničavanje, norma. Iziskivana jasnost je ekspresija racionalne kulture, koja, ako postoji u svom sumraku, ne umanjuje istinu da njeni svetli zraci za nas nemaju više nikakvu relevantnu vrlinu. Postoji duboko iskustvo u kojem se otkrivaju mnogo komplikovaniji i mnogo mučniji aspekti, pred kojima je iziskivanje jasnosti smešno".
I, ako je reč o jasnoći, formalizmu, automatski u diskusiju se uvodi i francuski stil. Sioran ne propušta priliku da traži, sad (1933. godine!), njegovu likvidaciju, ni ne pomišljajući da će za deceniju i po pokušavati da nauči njegove suptilnosti, postajući na kraju, horible dictu, jedan od njegovih majstora... Za sada formalizam, jasnoća, francuski stil vređaju unutrašnja previranja i, zato, čine mu se jasni znaci dekadencije. Osim toga, videćemo, ideja duhovne dekadence Francuske stalno se javlja u Sioranovom diskursu tridesetih i četdesetih godina. Francuski stil istovremeno izražava i "francusko osećanje" postojanja koje rumunski moralista, zainteresovan sad za filozofiju kulture i specifičnost nacija, prezire i odbacuje s istom odlučnošću: "Došlo je vreme kad likvidiranje "francuskog" osećanja postojanja postaje neizbežno. Ovaj francuski stil života, francuska književnost i filozofija ne otkrivaju nikakav put ka misterioznom, ne pokazuju nikakvu unutrašnju beskonačnost ili unutrašnji nemir, ne dozvoljavaju otkrivanje potresenog čoveka iza redova, nemirni i izmučeni duh. Biće da je jasnost znak disciplinovane inteligencije, ali, gledajući bogatstvo i unutrašnju napetost, ona je znak nedostatka". Jasnost je, dakle, produkt površnosti i predstavlja izraz "normalnog i osrednjeg" duha, a zna se da "sve što je normalno nužno je i osrednje" – kaže filozof, neprijateljski nastrojen prema svim racionalizmima, jasnoćama, strogoćama duha. On je, generalno, protiv formi, jer one ne mogu izraziti iskustvo individue, naprotiv, pokazuju "nesposobnost življenja postojanja i sukcesivnosti". Novi vek je formalizovao "formu", otimajući time bilo koji ontološki element, te zato rumunski moralista je kategorično neprijatelj formama: "Forme ne dokazuju ništa postojanju, jer njihova kristalizacija se realizuje kroz udaljavanje od postojanja, kroz postepeno odvajanje od sveta sudbine i življenja. Transcendenca formalnog je ekspresija ove tendencije progresivnog pročišćenja, apstrakcije i idealizovanja. Biti s one strane vremena znači biti s one strane postojanja. Put ka formi je put ka prevazilaženju vremena".
Ipak, postavlja se pitanje, videvši ovu pobunu protiv beživotnih formi: kojim "formama" možemo izraziti naše negodovanje protiv formi? Kako možemo vitalizovati forme, kako traži filozof, ako ne (isto) kroz jezik formi? Opšta ideja u ovom nizu negacija (mnoge od njih slasno paradoksalne) je da s one strane realnosti koju racionalna misao prepoznaje postoji i druga realnost, prema Sioranu, esencijalna: iracionalna stvarnost, kao što, iza racionalizma, normalnosti, jasnosti, objektivnosti (koncepti i instrumenti klasične spoznaje) se nalaze nemiri pitanja, "unutrašnja sudbina", individualizam, subjektivnost, svesnost smrti, tragični etos, demonska dijalektika, ukratko: ontološki smisao bića. Želeći da bude, kako kaže, "egzistencijalni mislilac" (formula koja mu i odgovara), formula koja dolazi u susret egzistencijalne evropske filozofije, Sioran prvo uređuje koncepte koje je preuzeo iz pročitanih knjiga (u smislu da ih odbija), i traži druge načine pristupa ka onom što naziva demonska spoznaja i misterija bića. Odbija, dakle, školsku filozofiju i, od rumunskih filozofa, prihvata, ako dobro primećujem, samo Blagu, koji još uvek nije postao deo školskog izučavanja niti se njegov način filozofije nametnuo. Piše, istina je, i o Radulesku-Mortruu, ali, čitajući esej, nemam osećaj da se pridružuje metodi ovog profesora filozofije koji je onda bio veoma poštovan na Univerzitetu. Sioran simpatiše, među njegovim profesorima, Naea Joneskua – kao i svi, između ostalog, iz generacije kriterionista – ali i njemu prebacuje, u jednom redu, da je pao u istoriju, da je napustio, drugim rečima, metafiziku negativnosti i iracionalnosti. Duh koji je, inače, osuđen na lucidnost, jedini koji uči svog |aka (Sioran prepoznaje sebe u ovoj poziciji!) "koji veliki gubitak je spoznaja". Zamerka učenika koji ne veruje ni u jednu instituciju niti religiju jeste da je Nae Jonesku pronašao u ovom svetu – nažalost – "nešto u šta da veruje" i da se umešao u istoriju, spuštajući, time, metafiziku u politiku... Šta može naterati metafizičara da se degradira u svetu, pita se on, kako se rađa u čoveku koji meditira "iskušenje vremena, odnosno radost pada, voljno učešće u grehu postojanja, u neposredno i u postojanje? [...] kad te Bog ne uzme u naručje, tešiš se razuzdanošću vremena; božanska tišina vodi izmučene ljude ka politici" – piše, s dubokom tugom, Sioran o profesoru koji ga je naterao da bude on sam i koji ga je ubedio da "sve lucidnosti su kriminalne". Nisu, ipak, toliko kriminalne, u trenutku kad, da bi živeo u istoriji, on traži rešenja adaptacije u istoriji. Greh koji mladi Sioran ne prihvata, bar ne sad, sredinom četvrte decenije: "Nae Jonesku je uvideo da, da bi živeo, treba da prevariš sopstvenu lucidnost različitim ’formulama za ravnotežu’: Bog, nacija itd... Samim tim, jedan od najlucidnijih ljudi koji su ikad postojali u ovim krajevima uspeo je da se integriše u istoriju, da se ’pridruži’, zasenjujući voljno i dramatično lucidnost. Učestvovanje u borbi odlukom, a ne instinktivno, objašnjava zašto je u poslednjih deset godina bio u centru našeg političkog života, a da ne bude ono što se naziva političar, jer je uvek bio više od toga. Istorija je načinjena od strane inspirisanih narednika. Eto zašto Nae Jonesku nikad neće moći da se ostvari u istoriji. Stado ima instinkt i ono oseća da su putevi života jedno, a putevi duha drugo. I da, za bilo kog lucidnog čoveka, svet postoji kroz koncesije"...
Egzistencijalni mislilac bira, ali, zbog pesimistične perspektive istorije, odlučno odbija istorizam kao takav i veruje da je obaveza njegovog vremena da razvije "osećaj za tragično u životu i istoriji"... Za ovo, treba mahnito raskrinkati istoričare ("biti istoričar znači biti beskoristan čovek"), treba odmah eliminisati njihove sterilne zahteve i njihove pretenzije o objektivnosti. U stvarnosti, njihova otkrića su irelevantna. I, definitivno, šta bi nam mogli oni reći, šta bi nam mogli dokazati, pita Sioran, ubeđen da mladi intelektualac tridesetih godina treba da sve nanovo započne i da su otkrića njegovog iskustva snažnija i produktivnija nego dokazi bilo koje istorije. Osuđeni smo, dakle, na adamizam, ako želimo da išta razumemo. I, da bismo razumeli, treba da naučimo kako da se odučimo od onog što su nam drugi rekli. Ovo je filozofija egzistencije koju usvaja, kao teoretski model, i Nojka prateći tragove Nae Joneskua. Manje, možda, Mirča Vulkanesku, koji preporučuje "pomirljivi istorizam", podrazumevajući pod ovom formulom punom knjiške dvosmislenosti "svest o kolektivnoj odgovornosti i osećaj solidarnosti", jednostavnije rečeno: ispuniti svoju obavezu u životu, a ne sterilna borba agonije...
To je ono što oštrije primećuje Sioran, s više bučne iritantnosti. Ne kolektivna solidarnost, ne istorizam (bilo pomirljiv ili ne), već heroizam koji će baciti individuu s one strane istorije, jer ostati u istoriji je dokaz dubokog mediokriteta: "Nema drugog izlaza: da preuzmemo u sebe deo prošlosti, kao da nije prošlost. Ako želimo da krenemo iz početka, upravo kao u mističnim vremenima, onda treba obavezno da odustanemo od grozne prepreke istorije i da se bacimo u ludi entuzijazam i apsurdnu strast, bez ikakve rezerve i bez ikakvog straha. Tada ćemo odustati od istorijskog perspektivizma, od celog bledog "razumevanja" koje obuhvata prošle sadržaje bez ikakvog dubljeg interesa i za kojeg duševna aktualnost čoveka ne dokazuje ništa".
Put proročke filozofije je, u ovom slučaju, od istorije ka metafizici, od sujeverja objektivnosti ka intuiciji subjektivnosti, na kraju krajeva, od razumevanja – duh istorizma – do stvaralaštva, koji gaji "ontološki smisao naravi" i istražuje iracionalizam kroz intimno iskustvo: "Istorizam je izraz sterilnosti duha, paralize i unutrašnje iscrpljenosti, kreativne invalidnosti, simbol dekadence. Velika je greška tvrditi da istorizam uzrokuje sterilitet i duhovni nedostatak, istina je da je on rezultat nedostatka duhovne produktivnosti. Stvarati istoriju filozofije zbog nje same pretpostavlja nedostatak mogućnosti za filozofsko stvaralaštvo, ovaj nedostatak nije izazvan interesovanjem kao takvim. Cela aktivnost istorijskog razumevanja, stavljanje u vremenski okvir činjenice kulturnog sveta, razumevanje objektivnog duha u njegovim mnogobrojnim i konkretnim izrazima, bez neophodnosti lične intervencije, bez stava i bez duhovne produktivnosti, objašnjava zašto je istorizam razvio samo razumevanje, a ne i stvaralaštvo. Protiv svesti pritisnute težinom ogromnog materijala istorijskog sveta, uhvaćene u istoriji dok nije ostala bez elana, osušene od ekstenzivnog preuzimanja i zamornog napora razumevanja, nova svest ljudi s drugačijom problematikom, orijentisani ka ontološkom smislu naravi, gde se istorija javlja iz drugačije perspektive, izbili su u poslednje vreme. Iracionalizam je najživlji i najuspešniji pokret protiv istorizma".
Ponovo pronalazimo, ovde, osnovne tačke Kjerkegorove meditacije, i, generalno, evropskog egzistencijalizma, kojeg su osnovali Jaspers i Hajdeger. Sioran je u toku sa evropskim idejama protiv objektivnosti i istorizma, što se lako može zaključiti iz citiranog teksta. Zalaže se sad za "ontologiju naravi" i za filozofiju bića. Rumunski egzinstencijalizam počinje da fiksira svoje teme i kriterijume. Sioran nije ni prvi ni jedini rumunski filozof koji se sinhronizuje sa egzistencijalističkim pokretom, ali je, bez sumnje, taj koji najradiklanije u svojim esejima iz treidesetih godina problematizuje filozofiju egzistencije, kompletno se ulažući u nju.
3. "Praznina ideokratije", demonska metafizika i sumnja
kao radni instrumenti u duhovnom svetu
"Hoćete nade i sigurnosti? Kako da vam ih dam, kad ih ni ja nemam? Poznajem, pak, jednu neizvesnost superiornog kvaliteta, skepticizam koji, iako polazi iz očaja, uvija se, ipak, u jedan oreol [...], skepticizam kombinovan s tragizmom, demonizmom i herojizmom..."
Racionalizam, istorizam, školska filozofija, pozitivističke doktrine, generalno, opsesija objektivne spoznaje i predrasude razumevanja nisu jedini koncepti, metode, teme koje osporava subjektivnim argumentima, ne uvek verodostojnim, mladi egzistencijalni mislilac. "Logicizam", na primer, nije po njegovom ukusu, niti ga fenomenologija u potpunosti (strana koja mu se ne sviđa je upravo "logistička strana") zadovoljava. Prihvata Hegela (ovde se udaljava od Kjerkegora) koji je filozof istorije, ali se udaljava od njega kad je reč o problemu apsolutizma i relativizma, on, Sioran, budući bliži apsolutizmu relativizma... Iz profetske filozofije Jaspersa zadržava posebno "kjerkegorovski element", vidljiv u konceptu o antinomijskoj strukturi postojanja. Gledajući ka "ponorima filozofije" (kako je govorio Nae Jonesku, koristeći poljoprivrednu metaforu), Sioran otkriva "prazninu ideokratije". Ovo je izraz u koji on koncentriše sve ono što najviše mrzi u svetu savremenog duha. Odnosno: tiranija formi, doktrinizam ("najveća nesreća našeg vremena"), tradiciju sistematičnog duha, "namerna orijentacija" koja isključuje bilo koju mogućnost spontanosti i stvaralaštva... Transilvanijski filozof želi nešto drugo ("demonsku čaroliju iracionalnog postanja") i dato mu je, kako priznaje, da žrtvuje red misli u korist "dramatične i anatomske složenosti u kompleksu naravi"...
Ali šta znači u filozofiji dramatična i anatomska složenost i, posebno, kako ona objašnjava kompleksnost naravi? ... Čini se da esejista ovde i u mnogim drugim člancima iz ovog buntovnog perioda podržava nepoverenje u klasične filozofske koncepte stilskim argumentima i da želi da obori tiraniju ideja kroz primat sanjarenja. Pojmovi, ipak, neodređeni, poetske formule, a ne filozofske, afektivni stav, a ne instrument za kompromitovanje gole ideokratije. Sioran veruje da je ovo misija filozofije, ako filozofija još uvek ima ikakvu misiju na svetu: da eliminiše duh od sistema i, zajedno s njim, diktaturu formi i ideokratije, omogućavajući time naš povratak ka izvornom i suštini. Ovo bi, dakle, bio njegov filozofski program, nakon što je negirao, s proročkom strašću, sve programe, doktrine klasične i moderne filozofije koje ne gaje kriterijume subjektivnosti: "Ideokratski duh nikada nije bio manje tolerantan, sterilniji i nemilosrdniji prema individui kao danas, kad se kreativnoj spontanosti individue kontinuirano suprotstavlja tiranija formi, kad je doktrinizam progutao poslednje rezerve spontanosti i naivnosti, a stav je, kao organska manifestacija unutrašnjeg jedinstva, uništen u svom elanu od spoljnih formula koje je izobličuju do uništenja. Svako razume da naše vreme daje stavu anonimni karakter; što nije ništa drugo do jedan od odvratnih paradoksa ovog vremena.".
Kao što se može primetiti i u gore navedenom fragmentu, egzistencijalni mislilac Sioran, nezadovoljan ponuđenim modelima školske filozofije i onim što on naziva savremenim formalizmima (i u ovaj odeljak se ubraja skoro sve što postoji u filozofiji, sociologiji, antropologiji, objektivnoj istoriji), definiše sopstveni filozofski i egzistencijalni model. Već sam naveo demonsku didaktiku, tragični etos – etos dekadence – i iz iste moralne i duhovne porodice: proročki etos, zatim unutrašnja sudbina, svesnost smrti, eshatološka vizija, ponovo demonsko (vremenski demon), metafizički stid, ontološki smisao bića, evolucija od istorije do metafizike, radikalni subjektivizam, antiistorizam, antiklasicizam, apsolutno neprijateljstvo prema duhu sistema u filozofiji i, opet, militantni negacionizam (kao pročišćujući faktor duha), i na kraju, skepticizam, mnogo skepticizima u svemu i prema svim zvaničnim idejama itd. Skepticizam je platforma sioranovskog duha koja brzo nalazi sebi viziju i stil. To je moralno-filozofska platforma od koje polaze sve njegova kontra-teorije (da ih tako nazovemo), jer, nije teško primetiti, teorije, opcije, ideje mladog Siorana ne predstavljaju, u suštini, ništa drugo do negativnu varijantu teorija koje cirkulišu u kulturi. Malo preterujući, da bi demonstracija bila jasnija, mogli bismo reći da, bar do sada, on ne otkriva ništa novo u intelektualnom poretku, već obara teorije koje već postoje u repertoaru filozofskog razmišljanja. Kao što sam već rekao i kao što ću i govoriti u ovoj studiji, Sioran želi da preokrene sve intelektualne mitologije svog vremena i da predstavi drugu varijantu (negativnu varijantu) rešenja razmišljanja i postojanja u zajedničkom moralu. Demonsko koje podriva sa sposobnošću i pomamom autoritet racionalnog stvaralaštva u svetu duha.
*
Čitajući ove mladalačke strane, uvek sam bio u iskušenju da poredim njihovog autora, koji je započeo pravi krstaški rat protiv svih formi spoznaje i protiv svih konecepata i moralnih i intelektualnih rešenja koja postoje, samo zato što postoje (njihova osnovna krivica), uvek sam bio u iskušenju da poredim mladog istrebljivača s još uvek maskiranim đavolom u Knjizi o Jovu. Bog je poslao četu anđela, među kojima je bio i đavo, da provere kako idu stvari na zemlji, njegovoj kreaciji. Upitan, Đavo (ponavljam: još uvek neotkriven kao predstavnik zla, protivnik božanskog i neprijatelj čoveka!) izaziva Boga da iskuša veru roba svoga, Jova, najvernijeg među vernicima. Bog prihvata iskušenje i, da bi proverio jačinu Jovove vere, podvrgava ga užasno negativnoj terapiji: spaljuje mu njive, ubija goveda, otima sinove, izranjava ga, otuđuje mu prijatelje itd. Mogli bismo reći da lukavi anđeo izmišlja i eksperimentiše dijalektiku sa samim Bogom: uvodi u jednačinu antitezu i svojom pronicljivošću i inteligencijom čini da i Bog, Stvaralac, učestvuje u slomu normalnog reda stvari. Zadržavajući proporcije i podrazumevajući humor, možemo reći da čitalac mistika i poštovalac Ničea, s glavom punom knjiga i revoltiran protiv njih, čini isti eksperiment u sferi moralnih i filozofskih ideja u svom delu sveta (ovde, u komšiluku balkanskog prostora, u Mitikovoj17 zemlji, gde se govori mnogo i radi malo, gde se kritikuje s uživanjem i individua programski sumnja čak i u dokaz)... Jednostavnije rečeno, mladi filozof stavlja duh na probu i želi da dokaže, kroz svoje vežbe negacije, da belo može biti crno i da dobro može biti sredstvo zla među običnim ljudima. I više od toga: sve lucidnosti su kriminalne, racionalizam je nefunkcionalan jer ignoriše osnovu stvari i falsifikuje oblike spoznaje, na kraju, doktrinizam je velika napast vremena ("u njegovoj je strukturi konstantna i racionalna potraga, puna do isključenja bilo koje vrste spontanosti"), ideokratija je kuga ("čiji apsolutizam je toliko bez stila, koliko bez opravdanja"), sistem u razmišljanju (bilo koji sistem) je katastrofa, jer sprečava slobodu metafizičkog duha i, dakle, nastajanje kreacije itd.
Da bi se stiglo do suštine stvari, onda je potreban drugi intelektualni model, drugi pristupi, druge vizije i, posebno, drugi stav o objektu meditacije. Sioran ocrtava model konstruisan od negativnosti koje smo već nabrojali. Model, dakle, zasnovan na odbijanjima i relativnosti, imajući kao instrument rada pozitivnu sumnju, jedini oblik, kako smatra Sioran, autentične kreacije. njegov je zakon: sumnjam, dakle mogu doći do istine i, nakon što sam stigao, konstatujem da istina ne postoji. Jedini pošteni način, u ovim uslovima, može biti skepticizam potekao iz očaja. Kao što piše u jednom članku: "Sumnja te odvaja od stvari; ona je upravo suprotnost magijskog stava, koji nije moguć sem u okviru organske intimnosti, u živom učestvovanju u kvalitetu i vrednosti, razvijajući do paroksizma proces vitalizacije sveta i preobražavajući aspekte postojanja kao u zavodljivim rajskim vizijama. Magija podrazumeva, pak, optimistični vitalizam, za koji je malo njih sposobno. I kako da budeš sposoban za takav optimizam u svetu u kojem ništa nije sigurno, sem smrti?! Možeš sumnjati u bilo šta, jer ni čovek nema nikakvu vrednost, nikakvu važnost. Hoćete nade i sigurnosti? Kako da vam ih dam, kad ih ni ja nemam? Poznajem, pak, jednu neizvesnost superiornog kvaliteta, skepticizam koji, iako polazi iz očaja, uvija se, ipak, u jedan oreol. Samo u ovome vidim nekakav smisao. Ono što mi se sviđa u ovom skepticizmu je duboki nemir, ne površni i prolazni, čudno prisustvo radikalizma i voljne tendencije pozitivnosti upravo u centru skeptičke negativnosti. Cela draž ovog tipa sumnje sastoji se u čudnom paradoksu, koji čini da individua, koja ne veruje ni u šta, potvrdi određene stavove, ubeđenja i ideje, da izrazi svoje mišljenje u svim stvarima, da opovrgne protivnike i da preferira jedan politički pokret".
Sioran, ipak, polazi od čuvenog modela (Paskal), jedinog među francuskim filozofima, kojeg prihvata. U svojim zapisima o Francuskoj pomenuće više puta da Francuska nema filozofe (ovo je i Nojkino ubeđenje), mišljenje, s druge strane, pogrešno, ako se setimo da u zemlji Montenja i Paskala meditacija nikad nije bila nezaposlena. Paskalov skepticizam odgovara sad Sioranu i, da bi mu ojačao spiritualnu notu, asocira ga sa Šestovim. U ovoj kombinaciji, skepticizam može biti filozofsko rešenje da bi se izmerila agonija modernog vremena. Sioran je spreman da isproba: "Sa celom devalvacijom realnog zbog skepticizma, skepticizam kombinovan s tragizmom, demonizmom i herojizmom donosi, na kraju sumnji, transfiguraciju, unutrašnju vatru, koja je veoma plodna za individuu. Vrednost skeptika u antici se merila prema duševnom miru i jednakosti u stanju. Zašto ne bismo stvarali, mi, koji živimo agoniju modernog vremena, tragični etos, u kojem sumnja i očajanje bi se kombinovali sa strašću, sa unutrašnjim žarom, u čudnoj i paradoksalnoj igri?!"
Stavljajući u centar procesa spoznaje pozitivnu sumnju, stvaralačku, proročki pesimizam i, ponovo, nesigurnost kao instrumente rada duha i relativizam umesto duha objektivnosti, Sioran sumnja – da bi bio dosledan intelektulanom modelu kojeg je odabrao i, očigledno, samom sebi – i u samu sumnju, relativiše relativnost i profetizam, ukratko, nakon što je negirao s vatrenim zanosom Tezu, negira i Antitezu, izbegavajući da ih pomiri u sintezi. Ostavlja ih takve kakve postaju na kraju svoje sjajne vežbe negacije. Demonska metafizika ne namerava da gradi, već samo da dokaže površnost harmonija koje konstituiše i gaji duh normalnosti. Ideje treba živeti, poziva Sioran u više navrata, racionalna spoznaja bez ličnog iskustva je beznačajna i bilo koje iskustvo koje ne stigne gde paroksizma je gubljenje vremena. Treba da dostignemo "apsolutizam življenja", treba da spoznamo "pohotu očaja" i treba da budemo skeptici, tragični i demonski, jer samo ovima će se otvoriti nebo metafizike... Pouka ove filozofske fabule je da je bolje biti haotičan, turbulentan, izmučen, nesiguran i u sopstvenu nesigurnost i pesimističan prema pozitivnom pesimizmu kojeg si odabrao kao način postojanja i meditiranja, nego da budeš putešestvenik duha, opušteni putnik među konceptima i formama sterilnog klasicizma. Filozof želi, dakle, unutrašnji haos, traži unutrašnje kontradikcije i gaji antagonizam jer samo one su plodne za duh: "Prvi sam koji će izjaviti da sam zbunjen, haotičan i dezorganizovan, koji, ako ne zna šta hoće, verovatno će znati drugi put. Ali ne idem okolo s kompromisima, ne preporučujem ravnotežu i ne divim se formama. Podeljen između želje naivnosti i pohote očaja, s kojim pravom mogu govoriti o ravnoteži? Zar nije kucnuo čas za apsolutnu iskrenost, za onu iskrenost koja se ne boji haosa i nesigurnosti, već razume da ih se može rešiti samo kroz njihovo življenje u paroksizmu? Jer ako priznajem granice u obimu unutrašnje mobilnosti, ne prepoznajem nijednu u intenzitetu, u vatri življenja. Osim, avanturisti duha neće razumeti ništa od ove unutrašnje beskonačnosti".
Nije teško primetiti da je Sioranov model, na kraju, nemanje nikakvog modela jer, u svom fundamentalnom skepticizmu, on ne veruje ni u jedan efikasni način organizovanja refleksije i, još gore, ne veruje da je spoznaja moguća kao takva. A i ako bi bila moguća, čemu bi nam koristila? Sioran postavlja pitanja na koja ne očekuje odgovor. Ipak, brzo uči kako da organizuje esej koji izaziva klasične instrumente razuma i da prezire sam proces racionalne spoznaje. njegov diskurs, još od sad (na početku tridesetih godina), veoma je koherentan, uprkos haosu koji preporučuje i, pod formalnim aspektom, briljantno inteligentnim, s pamtljivim rečenicama koje mogu bilo kad biti odabrane u knjizi aforizama. To je nota koja spasava ove stranice od programatskog negacionizma i, od određene tačke akumulacije, repetitivnan i neprijatan, kroz predvidljivost rasuđivanja, od lektire... Među učenicima Nae Joneskua, Sioran je, bez sumnje, najbuntovniji i najkreativniji duh u sferi jezika. njegove negacijske vežbe, u koje ubrajamo i notu mladalačke hrabrosti, demonsko intelektulanog salona, ima dve velike zasluge, najmanje: a) same po sebi su značajne, kao kreativno delo u moralističkoj i filozofskoj sferi, u esejskom stilu u kojem se lirizam topi u genijalnosti i žestini negacije i b) kroz radikalnost i njihov intenzivno provokativni duh prema onome što bismo mogli nazvati "intelektualna ispravnost". Oni su uzdrmali intelektualne inercije epohe i naterali su rumunske kritičare i filozofe da se brane i, u pojedinim slučajevima, da razmotre sopstvenu tačku gledišta. Čak i ako je većina, ako ne i svi književni kritičari smešteni na poziciji Majoreskuovog racionalizma, odbila, kategorično, izazivanja mladog filozofa, sumnja koju je ušunjao je ostala, i mlada generacija filozofa četvrte decenije ju je podržala i pojačala. Ono u što se ne može sumnjati je, reći ću još jednom, književni kvalitet ovih subjektivnih eseja, brzo kretanje duha, imaginacija ideja, čak i onda kad ideje (a ovo se dešava skoro uvek) protivreče brutalno našim ubeđenjima.
Prevod sa rumunskog:
Marija Nenadić
Izvornik: Eugen Simion, Cioran,
O mitologie nedesvarsirilor, Bucuresti, 2014.
Izvornik teksta: Zlatna Greda, 161-162
BELEŠKE:
1 U antičkoj Grčkoj, meteci su bili građani jednog polisa koji su se kao stranci nastanili u drugom polisu, u kojem nisu imali politička prava (gr. μέτοικοι).
2 Primul Cioran, Opere, Marin Diaconu, Fundatia Natională pentru Stiintă si Artă, 2012.
3 Sveske
4 Suze i sveci
5 Preobraženje Rumunije
6 nevernik-vernik
7 Vežbe divljenja
8 "lakonizam mora tiho da se povuče, ako ne želi da upadne u lažno zagontenu dubinu" Exrcices d’admiration, Éditions Gallimard, 1986, p. 124.
9 Šta mogu naučiti u jednom danu
10 Iz psihologije rumunskog naroda
11 Mladost
12 O protestantizmu
13 Preobraženje Rumunije
14 Na vrhuncima očajanja
15 Na vrhuncima očajanja
16 "Previše jasnoće"
17 Mitică – Delo i naziv glavnog protagoniste I. L. Karađalea; Mitika je predstavljen kao čovek površnog znanja, ubeđen u suprotno, grubijan, veoma arogantan.