Crni pirinač, Slađana Bažalac

Crni pirinač, Slađana Bažalac




šta radiš na pauzi za ručak


dovodim sve u pitanje
dok gutam crni pirinač


između glave i repa


stariji dečaci u školi
igrali su bilijar
šutiranjem lovačkog ranca
na mojim leđima

na autobuskom stajalištu
upoznala sam crnu Marinu
pripretila mi je kamenom

pustila sam je u kuću
sakrila pod sestrin jastuk

sutradan je pobegla

čula sam njen šapat
u bolničkim hodnicima

viđala je iza ograde groblja
naslonjenu na mermer

u sporednoj ulici
ugasila je ulična svetla
priljubila mi se uz čelo

molila me da joj kažem
koliko je dana potrebno
da povređenom gušteru
izraste nov rep


neispunjeno obećanje


naređaj vulkansko kamenje
oko pupka
tvorcima svetih knjiga
pokaži gole grude

idi na časove vajanja 
nauči da praviš sapun
skrati kosu do ušiju
kupi najveće minđuše

od trga oduzmi
betonsku kocku 
lezi na travnjak skupog hotela
vodeni pištolj uperi u golubove

kad kreneš kući
oskrnavi grafitima 
zgradu opštine
slomi retrovizor u prolazu

nađi guštere
stavi ih u ćebe
prvi koji se pobuni
biće tvoja desna ruka

ako usput sretneš
ženu u teget sakou
sakupi čičke 
i nabij joj ih u kosu

ona će večeras
platiti uličnim čistačima
da operu tvoje tragove

otresi je sa sebe
zagnjuri u hladnu vodu
starom majicom skini maskaru

obuci haljinu za ples
i igraj

dok ona uplašeno gleda
kako joj od monotonije
trule stopala


pepeo označava put


u staroj pidžami
s penkalom u ustima
tražim bolest za svoje simptome

pojačam treš muziku 
zaboravim uvećane žlezde
prestajem da opipavam puls 

sakrijem se pod tuđe lopatice
ušuškam u perje 
i lepljive reči

uz jutarnje oblačenje
pravilne linije kragne 
uokvire strogoću lica

na ručku s majkom
brojim kuhinjske pločice
ponovo slušam istu priču 

nismo mogli da pomognemo

bez pozdrava sedam u auto
naglo pritiskanje gasa
podigne tvoj pepeo

uvučeš se pod moje sedište

kad stignemo u staru kuću
kroz zagrižaj besno ponavljam

mogli smo da iskopamo put u planini
ali tada
nikog nije bilo briga


investicija u intelekt


došla sam zbog poezije
a ti si mi oteo mastilo

ne čujem više glasove
koji šapuću nestašluke

ne vezbam pareidoliju
u suvoj travi na zidu

ne nosim kožnu jaknu
ne krijem stare ožiljke

ne čujem lavež točkova
ne vidim ljude koji odlaze

ne dobijam šamare
ne spavam u tuđim sobama

postala sam piksel
izgubila noževe i žilete

tvoje linoleumske nokte
spremne za rezbarenje
otpuštam u slivnik

i dalje gutam tablete
moj šaman je izgubio telefon
kupio žutu odoru i odjurio na Tibet

ništa nije isto 
otkad sam podvila nogavice
i zgazila u hladnu reku

nisam ugrejala stopala
dugotrajnim zurenjem u plamen


ubij me kad postanem lenjivac 


u polju suncokreta 
pojuri me nožem
uzmi pocepanu haljinu

donesi mi
krvavi biftek
i crni čaj

zatrpaj u zemlju
prihranu za orhideje
i spisak prijatelja

ne lepi umrlice
na vrata stana
ulaza i lifta

dovoljno je stablo
u predgrađu
gde sam rođena

nađi me u kori
oljušti je
na golom telu napiši

strah je moć

seti se
koliko sam se smejala
dok si govorio
o potrebi za smislom
i značaju pojedinca
sklupčanog 
u okviru prozora


dok te čekam


sanjam mrtve ribe
jedem ratluk od ruže 
vadim školske plombe

na internetu tražim 
najjeftiniju 
kintsugi šolju za čaj



Iz istoimene zbirke, SKC, Kragujevac, 2022.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".