Drugi traktat o Narcisu, Danilo Topić

Drugi traktat o Narcisu, Danilo Topić





Svaka stvar sadržava u sebi, kao mogućnost, intimnu harmoniju svojeg bitka, kao svaka sol, u sebi, arhetip svojeg kristala; — i dođe li vrijeme tihe noći kada vode gušće padaju: U bezdanima neuznemirenim će cvjetati tajni kristali . .. Sve teži svojem izgubljenom obliku ... André Gide, Le traité du Narcisse



O Narcisu je dosad pisano mnogo i iz različitih perspektiva. Književnost je o njemu govorila kroz Valerijevo i Židovo pero, psihoanaliza i filozofija kroz Frojdovo i Markuzeovo, istorija i romantični revizionizam (ili ludizam) kroz Grejvsovo. U ovim istraživanjima Narcis gotovo uvijek trpi. Frojd, na primjer, spominje narcizam, Markuze pak „orfički i narcistički Eros“. Ovde je Narcis predmet jednog sufiksa. Nije se ni pomišljalo na autonomnost Narcisa, na mogućnost da ništa drugo do njegovo biće uspostavlja uslove postojanja polazišta poput psihoanalitičkog i istorijskog, a možda i psihoanalize i istorije same.

               Za takvu pomisao nužno je priznati mit ili ga bar početi tretirati, što znači: ne obmanjivati se njegovim znanstvenim određenjima, ne gledati ga kao estetsku kategoriju; znači: pretpostaviti mit kao mnogoizvorne i raskošne ključeve istorije, koja je tek svakodnevnica, kao univerzalni kotao arhetipova koji u istoriji nalazi svoju drugorazrednost, amor fati; znači: pritom ne zaboraviti na dinamizam i evolucionizam mitskog, na njegov blohovski „još-ne-bitak“ ili još bolje na brohovski „još-ne-pa-ipak-već“ bitak, dakle njegovo stalno izmicanje iz sopstvene nužnosti ili is-praznosti u pravu praznost skore punine, potenciju koja je izazov sopstvenosti ili sama sopstvenost. Mit se, ukoliko je stvarnost bića, mora neprestano događati-postajati, što, naravno, otežava svaki govor o njemu. Mnogo je tisućljeće, možda, bilo tek samrtni trzaj nekog mita; mnogo, pak, samo uzaludan mu napor dosezanja svoje punine. Narcis je svojim primjerom pokazao da je dosezanje svoje punine zaista abraksasovsko rušenje starog svijeta i stvaranje novog.

               Svijet Erosa se opravdava u haosu; primordijalnost ili istinska an-arhija je erodikeja. Eriksimah Erosa vidi kao ujedinitelja suprotnosti, Aristofan kao čežnjivog re-stvoritelja androgina. Ovaj bog je buntovnik protiv elementarne pomućenosti bića, razuđenosti okrutnog kosmičkog kamenja, a stoga i buntovnik protiv prvobitnosti; harmonija koju on stvara nasuprot primordijalnom haosu artificijelna je, neautentična, ali ipak poziv na događanje elemenata, dislokaciju, umrtvljenje statike, na rizik bića, strast. Tipična slika erotskog mita je Amaltejin rog, prepun mirođijama i slavom, koji zbog toga ne gubi (naprotiv) na svojoj životodajnosti, prenošenju glasa. Ipak, moramo ustanoviti da je Erosova sreća već samoobogaljena, fatalistička: ujedinilačka mu igra, uprkos slobodi ili možda upravo zbog nje, ostaje vječitom objektiviranom nužnošću, logikom samog haosa, i ako bi se htio totalno osloboditi morao bi prestati biti on sam, morao bi se kastrirati. Amaltejin rog, iako rog obilja, homogen je.

               Eros je, dakle, hesiodski. Nasuprot njemu otkrićemo platonovskog Narcisa, čija primordijalnost nije pomućenost ni izazov, ustvari uopšte nije drugost nego upravo on sam. Ali nešto ga je raspolutilo, nešto je, gle, stalo između njega i njega samog: njegova slika, i razdor traje samo jedan tren, a ona, koja ga je raz-dvojila, upravo ga i u-jedinjava. U tom trenu sadržan je zadimljeni mrak epoha. Pitanje: možemo li ovaj tren lišiti svojih prije i poslije, posmatrati ga kao jedinu stvarnost ili čak vječnost, ne samo da je opravdano nego i nužno. Zapravo samo on i jeste, jeste svojim nemanjem sebe kao preduslov svakog postizanja, kao predvorje nalaženja i stvaranja. Narcisov život prije i poslije ovog trena idiličan je samoidentitet i kao takav nezanimljiv.

               Samo predanje o ovom trenu ne govori nam bogzna koliko: Narcis se jednog jutra naginje nad vodu da bi pio i tad zatiče samog sebe u odrazu. Ovde su značajne tek dvije stvari. Prvo, Narcis je došao da pije. Ako je vjerovati Hamvašu, piscu Filozofije vina, samo pijenje je erotski čin. I zaista, mistika kao i užitak pijenja sastoje se u njegovoj htonskoj, životodajnoj, magnetičnoj, erotskoj prirodi. Drugo, Narcis je zatekao samog sebe u odrazu i zaboravio da pije. Totalni kauzalitet erotskih harmonija na trenutak, možda samo na sekund ili na trećinu sekunde, biva zaustavljen, i ko zna hoće li se ikad više pojaviti, pogotovo u svom potpunom sjaju; jedna kosmogonija, ona hesiodska, pala je zauvijek u bezdan. Ono što Narcis zatiče zatičući sebe nije htonsko-magnetičko razigrano buđenje, nije zalelujani let u novo i ujedinilačko, strašna strast ni snaga harmonije: baš naprotiv, on zatiče razdor. Ali ovaj razdor nije naš razdor, nikako nije ono što mi danas znamo o njemu; ne, on je neka čudna, dotad nepoznata bliskost, blaga prisnost.

               Razlog Narcisovog zaljubljivanja u sebe samog – dakle, razlog njegovog postajanja Narcisom – nije on sam, a pogotovo ne neko erotsko u njemu, kao što se dosad uglavnom pretpostavljalo. Trenutak razdora trenutak je neobične blagosti prepoznavanja. Čega? Bića. Svijeta kao izvrnutog ogledala, zvjezdanog svoda kao inverzije srca. Pa i još mnogo gore: sebe, umornog, tu na travama kraj izvora, kao posljednjeg sloja emanacije, kao polukorupciju čiste ideje. Samo na trenutak osjetilo se nepomućeno tat tvam asi, samo na trenutak znao je Narcis veliku i drevnu istinu: solipsizam je negativni panteizam. Samo na trenutak postojala je i ljubav – čežnja za ponovnim spajanjem, totalnim tojest samoporeknutim anamnezisom. Ljubav, koja nije isto što i erotska strast. Dok strast vječito polazi u stvaranje ili bar pomirivanje harmonija, novih i netrezvenih, ljubav izrasta na čelu Narcisovog odraza kao smušen, polupresahli cvijet; ona nije romantično zastranjenje nego nužnost kao simptom logike velikog razdora, i dok god ima samoneznanja nema nikakve ljubavi. Nije slučajno što Klages inzistira na strogom razlikovanju pojma Erosa od njemačkog pojma „die Liebe“.

               Narcis je platonovski jer prepoznaje sebe kao polukorupciju ideje, ali je i antiplatonovski kao antiapstraktan i reformistički samom biti tog prepoznavanja. On mora da voli sebe, jer on je sve što jeste; ako bi volio nešto drugo, volio bi nebitak, a to je već vanemanentno. Čini se da je Narcis prvi isposnik i prvi empirista simultano: rasterećujući se kroz njega, biće porađa tretiranje sebe. To ga nesumnjivo pogađa, jer osjećati okeanske vode i rojeve ptica kao neotuđivi dio svog tijela sigurno je i više nego bolno.

               Mit o Narcisu, ili narcisovski mit, zbog toga tako dugo traje – njegov osnovni trenutak još nije završen, i, po svemu sudeći, nema mnogo izgleda da hoće. Šok tog blagog prepoznavanja, izlaska iz homogeno-erotskog nesamoznanja još uvijek je nemoguć, nenaviknut. Povrh svega, dakle, čini se da smo još uvijek u tom trenutku, u ontološkom međustanju i da sve nove filozofije i znanosti mogu biti tek (nerijetko bezobrazna) ljubopitljiva nagađanja, izvlačenje soli i đubreta iz nestvorenosti, često virutozno izvedeno ali uvijek pod patronatom eventualogije (eventualne nauke ili nauke o eventualnom, ostaje pitanje). Vrlo je moguće i da mit o Narcisu još nije istinski ni započeo i da smo previše dugo čekali mokrih čarapa u njegovom predsoblju. Neka nam bude dopušteno da i mi pridonesemo ovom čekanju s nekoliko prijedloga koji se, naravno, ne tiču trenutkovog nakon, nego tek daljeg sada:

               Narcis bi uskoro mogao, na primjer, ustati i prohodati šumom. Taj bi hod bio monumentalan i romantičan, i on bi sve ljubio i ljubeći ujedinjavao u prostranu sopstvenost, sve razuđenosti, zastranjenja emanacije. S druge strane, postojala bi opasnost nominalizma: neka stvar, neka pojedinačnost, kamen ili drvo, mogla bi ga hipnotisati svojom jednostavnošću, ljepotom ili magičnošću, i on bi zauvijek ostao prikovan uz nju u fetišizmu tzv. „participation mystique“. Tad bi razdor prestao, ali s njim i jedinstvo; svjetska noć bi prestala, ali i svjetski dan, a na kraju i svijet, i sve bi živjelo pojedinačno. Zavladao bi totalni nebitak, koji je gori čak i od degradiranog, nižeg bitka. To otuđenje ipak bi bilo prirodno i vjerovatno bi podsjećalo na pomračenje Sunca, a nakon možda hiljada ili miliona godina razdvojenosti i nepoznavanja pojavilo bi se biće nalik Narcisu i kornjača i kamen, cvijet i oblak opet bi porazgovarali – ovaj put stidljivo, ali Početak bi se dogodio.

               Jedan je pjesnik pjevao ovako: „Ako bismo usnuli da smo u raju i, probudivši se, našli cvijet u ruci kao dokaz da smo zaista bili tamo, šta tada, ah, šta tada?“

               
Slika: Narcis Roberta Ferija

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".