Poglavlje prvo
Politika zaborava
Zlatno doba teorije kulture odavno je prošlo. Pionirski radovi Jacquesa Lacana, Claude Levi-Straussa, Louisa Althussera, Rolanda Barthesa i Michela Foucaulta već su desetljećima za nama. Isto vrijedi i za rane radove Raymonda Williamsa, Luce Irigaray, Pierre Bourdieua, Julije Kristeve, Jacquesa Derride, Helene Cixous, Juergena Habermasa, Fredrica Jamesona i Edwarda Saida koji su utirali nove putove. Tek su rijetki spisi napisani od tada dostizali ambicioznost i originalnosti tih majki i otaca začetnika. Neki su se od tada slomili. Sudbina je Rolanda Barthesa gurnula pod kamion kemijske čistionice, a Michela Foucaulta zarazila Aidsom. Lacana, Williamsa i Bourdieua bacila je u psihijatrijsku bolnicu, za nju je privezala i Louisa Althussera otkada je ubio svoju suprugu. Čini se da Bog nije bio strukturalist.
Mnoge ideje tih mislilaca i
dalje su neprikosnovene. Neki spomenuti mislioci i dalje stvaraju djela velike
važnosti. Oni kojima naslov ove knjige govori da je s "teorijom" sada
gotovo, i da se s olakšanjem možemo vratiti u doba predteorijske nevinosti, bit
će razočarani. Nema povratka u doba u kojem je bilo dovoljno izreći da je Keats
ljubak ili da je Milton hrabar duh. Cijeli taj projekt nije bio grozna
pogreška; nije točno da je neka milosrdna duša ukazala na nju prstom i da se
sada svi sretno možemo vratiti na stanje, kakvogod ono bilo, prije nego što je
Ferdinand de Saussure prekrio horizont. Ako se složimo da je Teorija
razložno sistematska refleksija naših
vodećih pretpostavki onda je ne možemo zanemariti, kao što je nikada nismo niti
mogli. Ali danas živimo od posljedica nečega što bismo mogli nazvati
"velikom teorijom", u doba koje je u izvjesnom smislu nadišlo
bogatstvo uvida mislilaca poput Althussera, Barthesa i Derride.
Naraštaj koji je stasao nakon
tih pionirskih mislilaca, učinio je ono što nove generacije obično i čine.
Razvio je originalne ideje, nadovezao se na one stare, kritizirao ih i
primjenjivao. Oni koji su mogli, smislili su feminizam ili strukturalizam; oni
koji nisu, primijenili su te uvide na Moby
Dicka ili Dr. Seussa. Ali nova
generacija nije smislila neki usporedivi korpus svojih ideja. Pokazalo se da je
teško slijediti stariju generaciju. Novo će stoljeće bez sumnje s vremenom
izlijeći svoje leglo gurua. Ali ovoga trena, i to u svijetu koji se dramatično
promijenio od vremena kada su Foucault i Lacan sjeli za svoju pisaću mašinu, i
dalje samo trgujemo s idejama prošlosti. Kakvu vrstu svježih misli traži novo
doba?
Prije negoli odgovorimo na to
pitanje, moramo napraviti inventar onoga što imamo i vidjeti gdje se nalazimo.
Strukturalizam, marksizam, post-strukturalizam i slične teorije više nisu onako
privlačne teorije kakve su nekoć bile. Ono što je postalo seksi, jest sam seks.
Na divljim obalama akademskog života, zanimanje za francusku filozofiju
zamijenila je fascinacija francuskim poljupcima. U nekim kulturnim krugovima,
politika masturbacije očarava više od politike na Bliskom Istoku. Socijalizam
je izgubio, i prepustio se sadomazohizmu. Među studentima i proučavateljima
kulture, tijelo je nevjerojatno pomodna tema, ali to je obično erotično tijelo
a ne ono izgladnjelo. Postoji veliko zanimanje za povezivanje tijela, ali ne za
ona koja nešto proizvode. Studenti se tihim glasom marljivo motaju po
bibliotekama i rade na senzacionalističkim temama kao što su vampirizam,
očijukanje, kiborzi i pornografski filmovi.
To je posve razumljivo. Raditi
na lateks literaturi ili političkim implikacijama piercinga pupka znači
doslovno shvatiti mudar stari savjet da studij mora biti zabavan. Sve je to
poput pisanja magistarske teze o komparacijama okusa viskija ili o
fenomenologiji cjelodnevnog ležanja u krevetu. Time se stvara kontinuitet
intelekta i svakodnevnog života. Postoje velike prednosti od mogućnosti da
pišete svoju doktorsku tezu a da se ne mičete od svog televizora. U dobra stara
vremena, rock glazba nas je ometala u pisanju, a danas je upravo on tema koja
se proučava. Intelektualne stvari više nisu nešto što se obrađuje u kuli od
slonovače, već pripadaju svijetu medija i supermarketa, spavaonica i bordela.
Kao takve, one postaju dio svakodnevnoga života, ali time se povećava rizik da
izgube svoju sposobnost da takav život podvrgnu kritici.
Danas stari čudaci koje rade na
klasičnim aluzijama kod Miltona poprijeko gledaju Mladoturke, duboko
uronjene u problematiku
incesta i cyber-feminizma. Ta
mlada, bistra stvorenja
koja produciraju eseje o fetišizmu stopala ili povijesti
srednjovjekovnih muških gaća sumnjičavo gledaju na rahitične stare profesore
koji se usuđuju tvrditi da je Jane Austen bolja od Jeffreya Archera. Jedna
fanatična ortodoksija zamjenjuje drugu. Dok su vas u stara vremena mogli
izbaciti iz studentskog kluba ili bistroa jer niste uočili metonimiju u
"Robert Herrick", danas bi vas mogli proglasiti nepodnošljivim
štreberom zato što ste uočili metonimiju ili što ste uopće čuli za Herricka.
Posebno je ironična
trivijalizacija seksualnosti jer je jedno od glavnih postignuća teorije kulture
bilo ustanovljenje roda i seksualnosti kao legitimnih predmeta proučavanja od
trajne političke važnosti. Nevjerojatno
je kako se intelektualni život stoljećima vodio s implicitnom pretpostavkom da
ljudi nemaju spolnih organa. (A intelektualci su se ponašali kao da ljudi
nemaju ni želuce. Filozof Emmanuel Levinas jednom je za prilično visokoparni
pojam Dasein kod Martina Heideggera,
kojim se označava karakterističan način postojanja ljudi, rekao: "Dasein ne jede".) A Friedrich
Nietzsche je primijetio da ljubitelj mudrosti mora naćuliti uši čim netko
govori o ljudskome biću s trbuhom i dvije potrebe ili o glavi s jednom. S
napretkom povijesti, seksualnost je kao jedno od ključnih obilježja ljudske
kulture postala čvrsto uporište akademskog života. Priznali smo da je ljudska
egzistencija nije samo stvar istine i uma već isto tako i fantazije i požude.
Jedino što se danas teorija kulture ponaša poput nezadovoljenog sredovječnog
profesora koji je slučajno nabasao na
seks, pa sada mahnito pokušava nadoknaditi izgubljeno vrijeme.
Drugo povijesno postignuće
teorije kulture sastoji se u tome što je utvrdila da ima smisla proučavati
popularnu kulturu. Uz neke časne izuzetke, tradicionalno je obrazovanje
stoljećima zanemarivalo svakodnevni život običnih ljudi. U stvari ono je
zanemarivalo sam život, a ne samo svakodnevni. Donedavno na nekim
tradicionalnim sveučilištima niste mogli istraživati autore koji su još bili živi.
Postojali su stoga brojni razlozi da im jedne maglovite noći zabijete nož među
rebra, a ako je vaš izabrani romanopisac bio lošega zdravlja ili imao tek
trideset četiri godine, bio je to izuzetan test vaše strpljivosti. Definitivno
niste mogli istraživati ništa što ste vidjeli oko sebe svaki dan; to po
definiciji nije bilo vrijedno proučavanja. Većinu vidljivih stvari, poput post-it ceduljica ili Jack Nickolsona
niste mogli proučavati, ali zato ste mogli proučavati one nevidljive, recimo
Stendhala, pojam suvereniteta ili sinusoidnu eleganciju Leibnizova pojma
monade. Danas se općenito priznaje da je svakodnevni život isto tako složen,
nedokučiv, zamagljen a katkada i zamoran poput Wagnera, i da ga je u svakom
slučaju vrijedno proučavati. U stara vremena, test za to što je vrijedno
proučavati bio je, je li tema dovoljno beskorisna, monotona ili ezoterična.
Danas, naprotiv, test važnosti jest je li to ono što sa svojim prijateljima
radite navečer. Nekoć su studenti pisali nekritične eseje pune strahopoštovanja
o Flaubertu, ali sve se to promijenilo. Danas pišu nekritične eseje pune
strahopoštovanja o TV seriji Prijatelji.
Kako bilo da bilo, pojava
seksualnosti i popularne kulture kao kosher
predmeta proučavanja, oborila je jedan snažni mit. Ona je pomogla da se
uništi puritanska dogma kako je ozbiljnost jedno, a užitak sasvim nešto drugo.
Puritanac brka užitak sa frivolnošću jer brka ozbiljost sa pobožnošću. Užitak
ispada iz područja znanja, stoga je opasno anarhičan. Prema tome stavu
proučavanje je užitka poput kemijske analize šampanjca, a ne njegovo ispijanje.
Puritanac ne smatra da su užitak i ozbiljnost povezani u ovome: da je
pronalaženje ugodnijeg načina života za veći broj ljudi posve ozbiljan posao.
Tradicionalno, to se zove moralni diskurz. Ali, možemo ga, ako hoćete, nazvati
i "političkim".
Ali užitak, ključna riječ
suvremene kulture, ima i svoja ograničenja. Pronaći načine kako život
učiniti ugodnijim nije uvijek ugodno.
Poput svakog znanstvenog istraživanja, ono zahtjeva strpljivost, samodisciplinu
i neiscrpnu sposobnost da se dosađujete. U svakom slučaju, hedonist koji užitak
smatra stvarnošću "kao
takvom", često je isto takav puritanac samo što se pretvorio u
grlata pobunjenika. Obojica su opsesionirani seksom. Obojica izjednačavaju
istinu s ozbiljnošću. Staromodni puritanski kapitalizam zabranjivao nam je da
uživamo, jer kad jednom okusimo užitak vrlo se vjerojatno više nećemo pojaviti
na radnom mjestu. Sigmund Freud je smatrao da kada ne bi postojalo njegovo
"načelo stvarnosti", onda bismo se cijele dane valjali po krevetu, u
raznim blago skandaloznim stanjima jouissance.
Lukavija, potrošačka vrsta kapitalizma međutim uvjerava nas da udovoljimo
svojim osjetilima i da se po mogućnosti što besramnije nagrađujemo. Na taj
način ćemo konzumirati više dobara i roba, a osim toga, naše ćemo zadovoljenje
požuda poistovjetiti s opstankom sistema. Onoga tko odbije orgazmički se
valjati u osjetilnim užicima, jedne će kasne noći posjetiti grozan razbojnik
poznat po imenu superego, a kazna za takvo odricanje od užitka bit će grozan
osjećaj krivice. Ali budući da će nas lupež mučiti i kada se zabavljamo, onda
je u svakom slučaju bolje "udrit' brigu na veselje".
I stoga u užitku nema ništa bitno
subverzivno. Upravo suprotno: kao što je priznao Karl Marx, u tome ima nešto
posve aristokratsko. Tradicionalnog engleskog džentlmena neugodan je rad toliko
odbijao da se nikada nije ni potrudio artikulirati kako treba. Od tuda dolazi
njihovo zamuckivanje, nejasan izgovor i afektacijsko zatezanje. Aristotel je
vjerovao da biti čovjek znači postati dobar u nečemu stalnim prakticiranjem,
recimo učenjem katalonskog ili sviranjem gajdi. Za razliku od toga, ako je
engleski džentlmen bio krijepostan, a s vremena na vrijeme udostojio se biti
takav, njegova je dobrota bila puka spontanost. Moralni napor bio je za trgovce
i činovnike.
Neki studenti i proučavatelji
kulture nisu slijepi prema zapadnjačkom narcizmu i ne bave se poviješću
pubičnih dlaka dok istodobno polovica svjetske populacije nema adekvatne
zdravstvene uvjete i preživljava s manje od dva dolara na dan. Sektor kulturnih
studija koji danas najviše cvjeta zove se "post-kolonijalne studije"
koje se bave upravo tom groznom činjenicom. Poput diskurza roda i seksualnosti,
te su studije najbolji dosezi teorije kulture. Ali te se ideje množe
generacijama koje se, bez ikakve vlastite krivnje, ne sjećaju gotovo ničega što
je nekoć bilo od presudne političke važnosti. Sve do pojave takozvanog rata
protiv terorizma, činilo se da za mladog Europljanina, osim pojave Eura, ne
postoji ništa značajnije o čemu će pričati svojim unucima. Tijekom groznih
desetljeća konzervativizma nakon sedamdesetih, sve je više otupljivao smisao za
povijest. A i vlastodršcima je odgovaralo da postanemo nesposobni zamisliti
neku alternativu postojećem stanju. Budućnost je trebala jednostavno biti
sadašnjost koja će se stalno ponavljati – ili kao što je jedan postmodernist
tvrdio, "bit će to sadašnjost sa više opcija". A sada uz to još
postoje i oni koji pobožno inzistiraju na "historiziranju" i koji
čini se vjeruju kako je sve što se dogodilo prije 1980. pradavna povijest.
Živjeti u zanimljiva vremena
dvosmisleni je blagoslov. Sjećanje na holokaust ili preživjeti vijetnamski rat
ne donosi nikakvu posebnu utjehu. Nevinost i amnezija imaju svoje prednosti.
Nema smisla žalovati za blaženim danima kada su vam policajci svakog vikenda u
Hyde Parku mogli razbiti lubanju. Sjećanje na svjetsko- povijesne događaje,
barem za političku ljevicu, znači samo prisjećanje na povijest poraza. Bilo
kako bilo, sada je otvorena nova i kobna faza globalne politike koju čak ni
najzatvoreniji i najskriveniji akademici neće moći ignorirati. Jer pokazalo se
da je prije pojave antikapitalističkoga pokreta najveći problem bila odsutnost
pamćenja o kolektivnoj i svrsishodnoj političkoj akciji. Upravo je to zavrtilo
mnoge suvremene ideje kulture. U središtu naših misli postoji povijesni vrtlog,
vir, koji odsutnost toga pamćenja odvlači od
istine.
Unatoč njegovom čvrstom, dobro
tapeciranom izgledu, glavnina svijeta kakvog poznajemo nedavnog je datuma. Nastala je iz plimnih valova
revolucionarnog nacionalizma koji su zapljusnuli globus u razdoblju nakon
Drugog svjetskog rata, i koji su iz smrtnog zagrljaja zapadnjačkog
kolonijalizma oslobađali jedan narod za drugim. Borba Saveznika u Drugom
svjetskom ratu bila je najuspješnija suradnička akcija, u ljudskoj povijesti
dotad neviđenih razmjera. Bila je to akcija koja je slomila zlokobni fašizam u
srcu Europe i time je postavila temelje svijetu kakvoga danas poznajemo.
Glavninu globalne zajednice koju vidimo oko sebe, oblikovali su, prilično
nedavno, kolektivni revolucionarni projekti, projekti koje su vrlo često
započeli slabi i gladni, ali koji su se unatoč tome pokazali uspješni u
izbacivanju svojih predatorskih stranih zavojevača. U stvari i sama su
zapadnjačka carstva, koja su te revolucije razgradile, uglavnom bila proizvodi
revolucija. Jedino što su to bile od
sviju najuspješnije revolucije – naime one za koje smo zaboravili da su se uopće
dogodile. A to obično znači - one koje su stvorile ljude poput vas i mene.
Revolucije drugih uvijek su upadljivije od naših vlastitih.
Ali jedna je stvar pokrenuti
revoluciju, a druga održati je. Za najpoznatijeg revolucionarnog vođu XX
stoljeća, ono što je rodilo neke revolucije bilo je ujedno odgovorno i za
njihovu propast. Vladimir Lenjin je vjerovao da je nazadnost carističke Rusije
pomogla nastanku i omogućila ostvarenje Boljševičke revolucije. Rusija je bila
nacija lišena građanskih institucija koje inače osiguravaju lojalnost građana prema
državi, i to je suzbilo političku pobunu. Njezina moć nije bila difuzna već
centralizirana, bila je prisilna a ne konsenzualna: bila je koncentrirana u
državnoj mašineriji. Zbaciti takvu moć značilo je jednim udarcem i zadobiti
suverenost. Ali siromaštvo i nazadnost potpomogli su da se jednom ostvarena
revolucija zgrabi. Ne možete izgraditi
socijalizam u ekonomskim baruštinama, dalekim krajevima svijeta,
okruženi jačim, politički neprijateljskim silama, s masom neobrazovanih,
nepismenih radnika i seljaka bez tradicionalne socijalne organizacije i
demokratskog samoupravljanja. Pokušaj da se to učini zazivao je staljinističke
mjere čvrste ruke koji je završio subverzijom samog socijalizma koji se pokušao ostvariti.
Slična je sudbina zadesila mnoge narode koji su se u XX stoljeću uspjeli osloboditi zapadnjačke kolonijalne vlasti. Tragična je ironija da se socijalizam pokazao najnesposobnijim tamo gdje je bio najpotrebniji. Postkolonijalna teorija pojavila se po prvi puta u jeku neuspjeha zemalja Trećega svijeta da same skroje svoju sudbinu. To je doba označilo kraj razdoblja revolucija Trećega svijeta, i prva svjetlucanja onoga što danas zovemo globalizacijom. Pedesetih i šezdesetih godina, niz liberalnih pokreta koje su vodile nacionalističke srednje klase, zbacilo je kolonijalne gospodare u ime političkog suvereniteta i ekonomske neovisnosti. Na leđima narodnog nezadovoljstva, upregnuvši zahtjeve obespravljenih naroda u te ciljeve, elite Trećega svijeta uspjele su zadobiti vlast. Jednom ustoličene na vlasti, one su morale početi balansirati između radikalnog pritiska odozdo i globalnih tržišnih sila izvana.
Markizam, do krajnosti
internacionalistički pokret, dao je svoju podršku takvim pokretima i
respektirao je zahtjeve za političkom autonomijom. On je u njima vidio neugodan
zastoj svjetskog kapitalizma. Ali velik broj marksista nije imao iluzija o tim
motiviranim elitama srednje klase koje su pokrenule nacionalističke pokrete. Za
razliku od sentimentalnijih oblika postkolonijalizma, glavnina marksista nije
pretpostavljala da "Treći svijet" znači dobro, a
"Prvi svijet" zlo. Oni su inzistirali na klasnoj analizi kolonijalne
i postkolonijalne politike.
Neki takvi režimi, izolirani,
siromašni, sa skromnim građanskim, liberalnim i demokratskim tradicijama,
preuzeli su staljinističke puteve koji su ih vodili u izolaciju i još veću
bijedu. Drugi su priznali da ne mogu biti sami, da politička suverenost sa
sobom nije donijela autentičnu ekonomsku samoupravu, i da to u svijetu kojim
dominira Zapad nikada ne bi mogao biti slučaj. Kako se svjetska kapitalistička
kriza tijekom sedamdesetih i poslije produbljivala, i kada je sve veći broj
zemalja Trećeg svijeta i dalje tonuo u sve veću stagnaciju i korupciju,
agresivno restrukturiranje zapadnjačkog kapitalizma, zapalo u poteškoće,
konačno je raskinulo s iluzijama nacionalno-revolucionarne neovisnosti. Pokret
"Trećeg svijeta" stoga se prepustio "post- kolonijalizmu".
Edward Saidova izvrsna knjiga Orijentalizam,
objavljena 1978., unatoč razumljivim rezervama njezina autora o većem broju
postkolonijalnih teorija koje su uslijedile, označila je tu tranziciju u
intelektualnom smislu. Knjiga se pojavila na raskrižju putova na kojima se
nalazila međunarodna ljevica.
S obzirom na djelomični poraz
nacionalnih revolucija u tzv. Trećem svijetu, postkolonijalna je teorija
zazirala od rasprava o nacionalnosti. Teoretičari koji su bili ili isuviše
mladi ili isuviše ograničeni da se sjete kako je nacionalizam svojedobno bila nevjerojatno
svrsishodna antikolonijalna sila, u njemu više nisu mogli pronaći ništa doli
primitivnog šovinizma i etničkog suprematizma. Zbog toga se veći dio
postkolonijalne misli usredotočio na kozmopolitske dimenzije svijeta u kojem su
postkolonijalne zemlje neumitno bile uvučene u orbitu globalnog kapitala. Time
su odražavale jedno stvarno stanje. Ali odbacivanjem ideje nacionalnosti ta je
misao napuštala i ideju klase, a te su dvije ideje u revolucionarnim zemljama
uvijek išle zajedno. Većina novih teoretičara nije bila samo postkolonijalna nego i postrevolucionarna – "post"
onih pokreta koji su uopće rađali nove nacije. Ako te nacionalne države u
izvjesnom smislu nisu uspjele, jer se nisu uspjele uhvatiti u koštac s bogatim
kapitalističkim svijetom, i to u vrijeme kada je kapitalizam bio snažniji i
kada je eksploatirao više negoli ikada prije, onda je pogled "iznad"
nacije značio i previd klase.
Istina je da su revolucionarni
nacionalisti u izvjesnom smislu i sami previđali klase. Mitinzima na kojima su
sakupljali državljane jedne narodnosti, oni su među sukobljenim klasnim
interesima postizali lažno jedinstvo. Srednje su klase nacionalnom neovisnošću
od nacionalne neovisnosti mogle profitirati više od potlačenih radnika i
seljaka, koji bi se u uvjetima nacionalne neovisnosti sada našli u rukama
domaćih, a ne više stranih izrabljivača. Pa ipak, to jedinstvo nije bilo posve
lažno. Ako je ideja nacije zamijenila klasni sukob, ona ga je istodobno i
oblikovala. Ona je potkrepljivala neke opasne iluzije, i ona je pripomogla da
se svijet okrene naopačke. Revolucionarni nacionalizam bio je daleko
najuspješnija radikalna plima dvadesetoga stoljeća. U izvjesnom smislu,
različite su skupine i klase Trećega svijeta doista bile suočene sa zajedničkim
zapadnjačkim neprijateljem. Nacija je bila glavna forma kojom se oblikovala ta
klasna borba protiv neprijatelja. Istina, bila je to uska, iskrivljena forma, i
naposljetku se pokazalo da je bila bitno neprimjerena. U Komunističkom manifestu se kaže da klasna borba isprva prihvaća
nacionalni oblik, ali ga ona po svojem sadržaju bitno nadilazi. Bilo kako bilo,
nacija je bila način da se protiv kolonijalnih vlasti koje su priječile njihov
put u neovisnost okupe različite društvene klase, seljaci, radnici, studenti,
intelektualci. A imala je i važan argument u svoj prilog - uspjeh, barem na početku.
Neke su nove teorije naprotiv pomicale pažnju s klase na kolonijalizam – kao da kolonijalizam i postkolonijalizam nemaju veze s klasama! U eurocentričnom obliku, one su poistovjećivale klasni sukob isključivo sa Zapadom, ili su ga smatrali dijelom nacionalnoga. Za socijaliste je naprotiv antikolonijalna borba bila ujedno i klasna borba: ona je predstavljala udarac silama međunarodnoga kapitala, silama, koje su ubrzo, trajnim vojnim nasiljem, odgovorile na izazov. Bila je to bitka između Zapadnjačkog kapitala i oznojenih svjetskih radnika. Ali kako se taj klasni sukob oblikovao kao nacionalni, on je pripomogao da se u kasnijim postkolonijalnim spisima utre put nestajanju same ideje klase. Kako ćemo vidjeti kasnije, sredinom dvadesetoga stoljeća bio je to jedan od vrhunaca radikalnih ideja koji je ujedno označio i početak pada.
Glavnina postkolonijalne
teorije pomaknula je središte pažnje s klase i nacije na etnicitet. To je, uz
ostalo, značilo da su se posebni problemi postkolonijalne kulture često
pogrešno spajali s vrlo različitim pitanjem Zapadnjačke "politike
identiteta". Kako je etnicitet uglavnom kulturno pitanje, ta promjena
fokusa označavala je i promjenu s
politike na kulturu. U izvjesnom smislu to je odražavalo stvarne promjene u
svijetu. Ali time se pripomoglo i depolitiziranju pitanja post-kolonijalizma, i
inflaciji uloge kulture u njoj,.a to je pak bilo usklađeno s novom postrevolucionarnom klimom
na samom Zapadu. "Oslobođenje" više nije visjelo u zraku, i krajem
sedamdesetih "emancipacija" je sa sobom nosila izvjesni antikvarni
duh. Činilo se da je zapadnjačka ljevica, sada kada je navodno počistila svoju
kuću, počela tražiti utabana područja u drugim krajevima zemaljske kugle.
Međutim, prilikom tih putovanja, ona je u svojoj prtljagi nosila sve jaču
zapadnjačku opsesiju kulturom.
Bilo kako bilo, revolucije
Trećega svijeta na svoj su način posvjedočile o snazi kolektivne akcije. To su
na drukčije načine potvrdile i militantne akcije zapadnjačkog radničkog
pokreta, koje su sedamdesetih godina prošlog stoljeća uspjele srušiti Britansku
vladu. To su potvrdili i mirotvorni i studentski pokreti krajem šezdesetih i
početkom sedamdesetih, koji su odigrali središnju ulogu u okončanju
Vijetnamskoga rata. Glavnina recentnije kulturalne teorije toga se međutim
gotovo uopće ne sjeća. S njezinog stajališta, kolektivna akcija znači
pokretanje ratova protiv slabijih naroda, a ne dokidanje takvih avantura. U
svijetu koji je vidio uspone i padove raznih brutalnih totalitarnih režima,
sama ideja kolektivnog života uglavnom je postala posve diskreditirana.
Za neke postmoderniste,
konsenzus je tiranski, a solidarnost nije ništa drugo doli jednoobraznost bez
duše.1 Ali dok su se liberali
pomoću individualnosti odupirali tom konformizmu, postmodernisti, od koji neki
sumnjaju i u samu stvarnost pojedinca, odupirali su joj se pomoću manjina i
marginalnih skupina. Prema njima je politički plodno sve što je u sukobu sa
zajednicom kao cjelinom – marginalno, ludo, devijantno, perverzno, kriminalno.
U matici društvenoga života ima malo vrijednosti. A to je, kakve li ironije,
upravo onaj elitistički, monolitni stav, koji kod svojih konzervativnih protivnika
postmodernisti smatraju najneprimjerenijim.
Otkrivanjem onoga što je
ortodoksna kultura gurnula na margine, kulturne su studije ostvarile značajan
posao. Margine mogu biti neizrecivo bolna mjesta, i gotovo da nema časnijih
zadaća koje proučavatelji kulture mogu stvoriti, doli naći mjesto na kojem oni
odbačeni i zanemareni mogu naći svoj jezik. Više nije tako lako tvrditi da u etnografskoj umjetnosti nema ništa doli
nauljenih bubnjeva ili skupljanja nekih kostiju. Feminizam nije samo promijenio
naš kulturni krajolik, već je, kako ćemo vidjeti kasnije, postao sam model
moralnosti našega vremena. Istodobno, one bijele muškarce koji na vlastitu
nesreću još nisu posve mrtvi, okrenuli smo naopačke, pa su se nesretni novčići
što su curili iz njihovih džepova počeli koristiti za financiranje umjetničkih
projekata lokalnih zajednica.
Kulturne studije ovdje
napadaju ono normativno. Glavnina
društvenoga života, prema takvom je stavu, stvar normi i konvencija, a one u
biti podčinjavaju. Samo marginalci, perverzni i aberantni mogu uteći tom
groznom reglementiranju. Norme tlače jer jedinstvene i različite pojedince
ukalupljuju u isti kalup. Kao što je pjesnik William Blake jednom napisao:
"Jedan je zakon za lava i vola - tlaka". Liberali prihvaćaju takvu
normalizaciju i normizaciju kao nužnost ako svima želimo garantirati iste
životne šanse da ispune svoje jedinstvene ličnosti. To će ubrzo dovesti do
posljedica koje će ga potkopati. Liberteri su međutim manje skloni takvim
uravnilovkama. Po tome su oni ironično bliski konzervativcima. Živahni i
punokrvni liberteri, poput Oscara Wildea, sanjaju o budućem društvu u kojem će
svatko biti slobodan da ima svoje "neusporedivo Ja". Za njih
različitost i jedinstvenost pojedinaca ne može mjeriti, baš kao što pojam
zavisti ne možemo usporediti s papagajem.
Nasuprot tomu, pesimistični liberteri osramoćenog lica, poput Jacquesa Derride i Michela Foucaulta smatraju da čim otvorimo usta normama ne možemo uteći. Riječ "ketch", koja znači dvojarbolni brod s glavnim jarbolom ispred kormila i s manjim prednjim jarbolom, zvuči dovoljno precizno, ali i riječ i ono što ona označava, moraju se raskriliti kako bi pokrili sve vrste pojedinačnih općih sposobnosti, za svakoga pojedinca prema njegovim pojedinačnim osobinama. Jezik nivelira stvari. On je od početka do kraja posve normativan. Kada kažemo "list" mislimo na dva nesumjerljivo različita komadića povrća koji su ustvari jedno. Reći "ovdje" homogenizira sva moguća, bogata i raznovrsna mjesta.
Nasuprot tomu, pesimistični liberteri osramoćenog lica, poput Jacquesa Derride i Michela Foucaulta smatraju da čim otvorimo usta normama ne možemo uteći. Riječ "ketch", koja znači dvojarbolni brod s glavnim jarbolom ispred kormila i s manjim prednjim jarbolom, zvuči dovoljno precizno, ali i riječ i ono što ona označava, moraju se raskriliti kako bi pokrili sve vrste pojedinačnih općih sposobnosti, za svakoga pojedinca prema njegovim pojedinačnim osobinama. Jezik nivelira stvari. On je od početka do kraja posve normativan. Kada kažemo "list" mislimo na dva nesumjerljivo različita komadića povrća koji su ustvari jedno. Reći "ovdje" homogenizira sva moguća, bogata i raznovrsna mjesta.
Mislioci poput Foucaulta i
Derride ljušte sve te jednakosti i ekvivalencije, premda smatraju da su one
neizbježne. Oni bi voljeli da postoji svijet koji u potpunosti tvore razlike.
Poput njihova velikog mentora Nietzschea, oni misle da svijet u potpunosti tvore razlike, ali identiteti i njihova
tvorba treba nam kako bismo preživjeli. Istina je da u svijetu koji tvore čiste
razlike nitko ne bi mogao reći išta smisleno – ne bi bilo poezije, znakova na
putu, ljubavnih pisama ili kalendarskih notesa, a isto tako ne bi bilo niti
tvrdnji da je sve jedinstveno različito od svega drugoga.
Ali to je jednostavno cijena koju trebamo platiti da nas ponašanje drugih ne ograniči; to je kao da plaćamo
nešto više novca da bismo dobili voznu kartu prvoga razreda.
Ali pogrešno je misliti da su
norme uvijek restriktivne. Ustvari to je velika romantična iluzija. U našoj je
vrsti društva norma da se ljudi ne bacaju bojnim pokličima na potpune strance i
da im se ne amputiraju noge. Uobičajeno je da kažnjavamo ubojice djece, da radnici
i radnice mogu dati otkaz i da ne zaustavljamo ambulantna kola koja voze 160 na
sat na mjesto nesreće samo zato što nam se tako prohtjelo. Onaj tko osjeća da ga to podjarmljuje očito je ozbiljno űberspannt. Samo intelektualac koji se
predozirao apstrakcijama može biti toliko tup da misli kako je politički
radikalno samo ono što zaobilazi norme.
Oni pak koji vjeruju da je
normativnost uvijek negativna, obično također drže da je autoritet po sebi
sumnjiv. Po tome se oni razlikuju od
radikala koji respektiraju autoritet onih koji imaju dugo iskustvo borbe protiv
nepravde, ili od zakona koji štite ljudski fizički integritet ili radne uvjete.
Isto tako, čini se da neki suvremeni kulturni mislioci vjeruju da su manjine
uvijek dinamičnije od većina. To baš nije najpopularnije uvjerenje među
razobličenim žrtvama baskijskog separatizma. Međutim, to može laskati nekim
fašističkim skupinama, adventistima sedmoga dana ili UFO fanaticima. Većine, a
ne manjine, svrgnule su carsku vlast u Indiji i srušile apartheid. Premda
većina takvih teoretičara odbacuje i apstraktni univerzalizam, oni koji
odbacuju norme, autoritet i "većine" također su apstraktni univerzalisti.
Postmoderna predrasuda protiv normi, jedinstva i konsenzusa politički
je katastrofalna. A isto je tako i nevjerojatno tupava. Ona se ne pojavljuje
samo zato što se ne može sjetiti nekih primjera političke solidarnosti. Ona
odražava i stvarnu društvenu promjenu. Ona je naime rezultat očite
dezintegracije staromodnog buržoaskog društva u golemi broj subkultura. Raspad
tradicionalne srednje klase jedan je od historijskih događaja našega vremena.
Kao što je rekao Perry Anderson, solidnu, civiliziranu buržoaziju koja je imala
moralni integritet i koja je uspjela preživjeti Drugi svjetski rat, danas
zamjenjuju "starlete-princeze i ljigavi predsjednici, kreveti za najam u
službenim rezidencijama, i mito za administrativce koji daju otkaze,
diznifikacija protokola i tarantinizacija prakse". "Solidni
(buržoaski) amfiteatar", piše Anderson s prijezirom, "zamijenio je akvarij
plovećih, iščezavajućih oblika – projektora i menadžera, auditora i vratara,
administratora i špekulanata suvremenog
kapitala - funkcije monetarnog univerzuma koje ne poznaju nikakva socijalna
fiksna mjesta i koje nemaju nikakve stabilne identitete."2 Za neke kulturne teoretičare to
pomanjkanje stabilnih identiteta posljednja je riječ radikalizma. Nestabilnost
identiteta je "subverzivna". To je tvrdnja koju bi bilo zanimljivo
ispitati među odbačenima i zanemarenima.
U ovom društvenom poretku
stoga ne možemo više imati buntovnike boeme ili revolucionarne avangarde jer
oni danas više ništa ne mogu dići u zrak. Njihov neprijatelj u cilindru i fraku
kojega smo mogli lako uzrujati, jednostavno je ispario. Umjesto toga, nenormativno
je postalo norma. Danas poslovica "Sve ide" ne vrijedi samo za
anarhiste, već i za starlete, urednike novina, brokere dionicama i direktore
korporacija. Norma je danas novac; ali kako novac apsolutno nema nikakvih
principa ili nekog svojeg identiteta, on nije nikakva norma. On je posve
promiskuitetan, pa će se rado udružiti s najboljim ponuđačem. On je beskrajno
prilagodljiv najbizarnijim ili najekstremnijim situacijama, baš kao što niti
Kraljica niočemu nema svoje mišljenje.
Čini se da smo se stoga maknuli od intelektualističke hipokrizije starih srednjih klasa i prihvatili prizemnost i vulgarnost novih. Promijenili smo se s nacionalne kulture koja je imala jedinstveni skup pravila u niz kaotičnih sub-kultura od kojih svaka ima nešto protiv druge. To je naravno pretjerivanje. Stari režim nije nikad bio tako jedinstven, kao što niti novi nije tako fragmentiran. U njemu još uvijek postoje neke jake kolektivne norme. Ali, u biti je istina da se naša nova vladajuća elita sve više sastoji od ljudi koji šmrču kokain, negoli od ljudi koji su nalik na Herberta Asquitha ili Marcela Prousta.
Struja kulturnog eksperimenta koju zovemo modernom, bila je u tom smislu sretna. Rimbaud, Picasso i Bertolt Brecht još su imali pred sobom klasičnu buržoaziju prema kojoj su mogli biti nepristojni. Ali njihovi nasljednici postmodernisti više je nemaju. Samo se čini da oni to još nisu primijetili, ili joj je to možda isuviše neugodno priznati. Postmodernizam se s vremena na vrijeme ponaša kao da je klasična buržoazija živa i zdrava, i zato on živi u prošlosti. Postmodernizam velik dio svojega vremena troši na borbu protiv apsolutne istine, objektivnosti, bezvremenih moralnih vrijednosti, znanstvenog istraživanja i vjerovanja u povijesni napredak. On dovodi u pitanje autonomiju pojedinca, krute društvene i seksualne norme i uvjerenje da postoje čvrsti temelji svijeta. Kako sve te vrijednosti pripadaju buržoaskom svijetu koji nestaje, sve to izgleda poput rafala razdraženih pisama urednicima novina o hunskim hordama ili Kartažanima-pljačkašima koji su upravo zaposjeli domaće grofovije.
To ne znači da takva uvjerenja
više nemaju snagu. Na mjestima kao što su Ulster ili Utah, takva su uvjerenja
vrlo aktualna. Ali nitko na Wall Streetu ili u Fleet Streetu više ne vjeruje u
apsolutnu istinu ili nesumnjive temelje. Velik broj znanstvenika dobrim je
dijelom skeptičan prema znanosti i o njoj mnogo više misli kao o praktičnim
pravilima ili o poslu koji se temelji na pokušajima i pogreškama negoli što to
zamišlja naivna prosječna osoba. Samo ljudi u društvenim i humanističkim
znanostima i dalje naivno misle da se znanstvenici nositelji apsolutne istine u
bijelim kutama, pa stoga uzalud troše vrijeme na njihovo diskreditiranje.
Humanisti su oduvijek prezirali znanstvenike. Jedino što su ih nekoć prezirali
zbog snobovskih razloga, a danas zbog skeptičnih. Samo neki ljudi koji u
teoriji vjeruju u apsolutne moralne vrijednosti, čine to i u praksi. Oni se
uglavnom zovu političarima i poslovnim menadžerima. I obrnuto, neki ljudi za
koje bismo očekivali da vjeruju u apsolutne vrijednosti, poput moralnih filozofa
ili taštih klerika – daleko su od toga da u njih vjeruju. I premda neki
genetski glasni Amerikanci možda i dalje vjeruju u napredak, golem broj
konstitucijski tiših Europljana u njega ne vjeruje.
Ali s horizonta ne nestaje samo
tradicionalna srednja klasa. To vrijedi i za tradicionalnu radničku klasu. A
kako smo radničku klasu povezivali sa političkom solidarnošću, nikoga više ne
može iznenaditi da danas imamo oblike radikalizma koji duboko sumnjaju u sve
to. Postmodernizam ne vjeruje u individualizam jer ne vjeruje u pojedince; ali
svoju vjeru ne povezuje niti sa radničkom klasom. Umjesto toga on ima
povjerenja u pluralizam, u što raznovrsniji i inkluzivniji društveni poredak.
Problem s tim radikalnim slučajem jest u tome da u takvom uvjerenju nema mnogo
s čim se princ Charles ne bi složio. Istina je da kapitalizam vrlo često stvara
podjele i isključivosti radi sebe samoga. Ili se pak poziva na one koje postoje
od ranije. Takva isključivost može biti vrlo bolna za velik broj ljudi. Mase
muškaraca i žena trpjele su bijedu i sramote zbog građanstva drugoga reda.
Međutim, kapitalizam je u načelu nepogrešivo inkluzivan: njega se doista ne
tiče koga eksploatira. On je doista egalitaran u svojoj sposobnosti da smrvi
gotovo svakoga. Ma kako to neukusno bilo, on je sklon sklopiti paktove sa bilo
kojom starom žrtvom. Većinom je sklon pomiješati što raznovrsnije kulture kako
bi svima njima mogao uvaliti svoje trice
i kučine.
U blago-humanističkome duhu
antičkoga pjesnika, tom sistemu ništa nije strano. U lovu na profit, on će
prevaliti bilo koje distance, izdržati bilo kakve teškoće, smotati se s
najgnjusnijim ortakom, podnijeti najodvratnija poniženja, tolerirati
najneukusnije tapete i s radošću izdati bližnjega svoga. Kapitalizam je
nepristran, a ne profesori u togama. Kada je riječ o potrošačima koji nose
turbane, ili pak onima koji ih ne nose, ili pak onima koji oblače raskalašene
grimizne ogrtače ili pak onima koji ne nose ništa doli krpice oko spolovila, on
je sublimno uravnotežen. On podržava hijerarhije surovih adolescenata, i žar
izbora i miješanja drugorazrednih američkih restorana. On se hrani raspadnutim
komadićima ili klanjem svetih krava. Njegova je požuda neutaživa a njegov
prostor beskonačan. Njegov zakon nadilazi sve granice pa se ne može razlikovati
od kriminala. Uz njegovu sublimnu ambicioznost i ekstravagantna prekoračenja,
prema njemu njegovi najčupaviji anarhični kritičari izgledaju poput staloženih provincijalaca.
Postoje i drugi poznati problemi s idejom inkluzivnosti koji nas ne trebaju isuviše zadržavati. Tko odlučuje koga se uključuje? Tko bi, prema Grouchu Marxu, uopće želio biti uključen u takav postav? Ako je marginalnost tako plodno, subverzivno mjesto, kao što to sugeriraju postmodernistički mislioci, zašto bi ga itko želio ukinuti? Uostalom, što ako uopće ne postoji jasna razlika između marginalaca i većine? Za socijalistu, pravi je skandal sadašnjega svijeta da su svi gurnuti na marginu. Kada je riječ o transnacionalnim kompanijama, mase muškaraca i žena doista nisu niti tu niti tamo. Cijele su nacije odgurnute na periferiju. Cijele klase ljudi osuđene su na disfunkcionalnost. Komunisti su iskorijenjeni i prisiljeni na emigraciju.
U ovome svijetu, ono središnje može se preko noći promijeniti: ništa i nitko nije zauvijek nezaobilazan, a najmanje su to korporacijski šefovi. Što ili tko je ključan za sistem – o tome se može raspravljati. Očajnici su očito marginalni, kao i brojne ruševine i nanosi koje je izbacila globalna ekonomija; ali što je s onima koji malo zarađuju? Slabo plaćeni nisu centralni, ali oni nisu niti marginalni. To su oni čiji rad održava sistem živim i zdravim. A na globalnoj razini, slabo plaćenih čini golema masa ljudi. I to je, zanimljivo, postav koji isključuje većinu svojih članova. I po tome je nalik na klasno društvo poput svih koja su dosad postojala. Ako ćemo pravo, to vrijedi i za patrijarhalno društvo, koje ugrožava polovinu svojih članova.
U ovome svijetu, ono središnje može se preko noći promijeniti: ništa i nitko nije zauvijek nezaobilazan, a najmanje su to korporacijski šefovi. Što ili tko je ključan za sistem – o tome se može raspravljati. Očajnici su očito marginalni, kao i brojne ruševine i nanosi koje je izbacila globalna ekonomija; ali što je s onima koji malo zarađuju? Slabo plaćeni nisu centralni, ali oni nisu niti marginalni. To su oni čiji rad održava sistem živim i zdravim. A na globalnoj razini, slabo plaćenih čini golema masa ljudi. I to je, zanimljivo, postav koji isključuje većinu svojih članova. I po tome je nalik na klasno društvo poput svih koja su dosad postojala. Ako ćemo pravo, to vrijedi i za patrijarhalno društvo, koje ugrožava polovinu svojih članova.
Sve dok o marginama mislimo
kao o manjinama, tu izuzetnu činjenicu prikladno zamagljujemo. Glavnina suvremenih
kulturnih studija dolazi iz Sjedinjenih država, domovine velikih etničkih
manjina kao i većine najvećih korporacija svijeta. Ali kako Amerikanci ne znaju
razmišljati u međunarodnim okvirima, i s obzirom da je njihova vlada
zainteresiranija da vlada svijetom negoli da o njemu razmišlja,
"marginalno" sada znači meksičko ili afričko-američko, a ne
podrazumijeva ljude iz Bangladesha ili bivše rudare ili brodograditelje sa
Zapada. Rudari više ne izgledaju kao da su Drugi, osim u očima nekolicine
likova D. H. Lawrencea.
Doista, katkada se čini da
uopće nije važno tko su Drugi. To je naprosto bilo koja skupina koja će Vas
prikazati u Vašoj turobnoj normalnosti. Tamna podzemna struja mazohizma, uz
natruhe dobrog starog američkog puritanskog osjećaja krivnje, teče ispod tog
egzoticiziranja. Ako ste bijelac i Zapadnjak, bilo bi vam uglavnom bolje da ste
bilo tko drugi doli vi sami. Ako slučajno u arhivima pronađete Manxovu
pra-prabaku ili slučajno naiđete na Cornishovu polusestričnu, to će možda
pomoći da prebrodite krivnju. S arogancijom koja se loše prikriva kao
poniznost, kult Drugoga pretpostavlja da u samoj društvenoj većini ne postoje
važni sukobi ili suprotnosti. Kao, uostalom, ni u manjinama. Postoje samo Oni i
Mi, marginalci i većine. Usput rečeno, neki ljudi koji tako misle, duboko
sumnjaju i u binarne opozicije.
Nema povratka na ideje
kolektiviteta koje pripadaju svijetu što se razotkriva pred nama. Povijest je
sada uglavnom postala post-kolektivistička i post-individualistička; i to može
značiti i šanse, premda se čini da je riječ o vakuumu. Moramo zamisliti i nove
oblike pripadnosti, koje u našoj vrsti svijeta nužno moraju biti višestruke a
ne monolitne. Neki oblici imat će intimnost plemenskih veza ili veza zajednice,
dok će drugi biti apstraktniji, posredovaniji i posredniji. Nema jedinstvenog
ideala o veličini društva kojemu bi trebalo pripadati, ne postoji Pepeljugina
cipelica za prostor. Idealna veličina zajednice nekoć se zvala nacionalna
država, ali danas čak i neki
nacionalisti više ne smatraju da je ona poželjan teren.
Ako muškarci i žene trebaju
slobodu i pokretljivost, oni traže i osjećaj tradicije i pripadnosti. Nema
ništa retrogradno u tim korijenima. Postmoderni kult migranta, koji katkada
uspijeva zazvučati poželjnije od rock- zvijezde, u tom je smislu isuviše ohol.
Satanistički umjetnik koji prezire provincijalce i iz svog prisilnog
izvlaštenja cijedi svoju elitističku vrlinu, predstavlja mamurluk
modernističkog kulta egzila. Problem je
trenutno u tome što bogati imaju mobilnost a siromašni lokalnost. Ili
točnije, siromašni imaju lokalnost sve dok bogati na nju ne stave svoju šapu.
Bogati su globalni a siromašni lokalni; ali kao što je siromašno globalna
činjenica, tako i bogati počinju shvaćati koristi lokalnosti. Nije teško zamisliti
zajednice budućnosti koje će se čuvati tornjevima, reflektorima i mašinkama,
dok će siromašni svaštariti i prebirati ostatke hrane u pustoši izvan zidina. U međuvremenu ohrabruje da
antikapitalistički pokret traži nacrt novih odnosa između globalnosti i
lokalnosti, raznolikosti i solidarnosti.
1 Pod "postmodernizmom", grubo
rečeno, mislim na suvremeni misaoni pokret koji odbacuje totalitete,
univerzalne vrijednosti, velike povijesne priče, čvrste temelje ljudske
egzistencije i mogućnost objektivnoga znanja. Postmodernizam je skeptičan prema
istini, jedinstvu i napretku, on se opire onome što smatra elitizmu u kulturi,
sklon je kulturnom relativizmu i slavi pluralizam, diskontinuitet i
heterogenost.
U cijelosti objavljeno u knjizi Teorija i nakon nje, 2005., budući da sajt Algoritma nije dostupan, više o knjizi na linku: Moderna vremena
Preveo: Darko Polšek