Lutrija u Vavilonu, Miraš Martinović

Lutrija u Vavilonu, Miraš Martinović



LUTRIJA U VAVILONU


Kada je Herodot  stigao u Vavilon, divio se gradu, ulicama, bulevarima, hramovima i palatama, ženama koje su se njihale u hodu, to ne bijaše vidio ni kod jednog naroda, ni u jednom gradu, a obišao  je mnoge.

Sakupiti znanja svijeta, napisati istoriju – nalog koji mora ispuniti.

Sveštenici u Vavilonu sa kojima se srio, a uvijek je prvo njih  tražio u gradu u koji bi stigao, znajući da će najviše od njih naučiti, pričali su o najvećem hramu – Kuli vavilonskoj, na čijem vrhu se nalazio postelja za boga i djevicu sa kojom se sastajao jedanput godišnje. Javnim nadmetanjem,  za tu noć, birana je najljepša djevojka Vavilona. Slušao je ali nije vjerovao,  zapisao kao i mnogo šta, što razum ne prihvata, a čovjek  može da izmisli. Čuo je priču da je taj bog gradonačelnik Vavilona, nije unio u Istoriju.

Vjerovao je da sve  što zapiše, pa i događaje koje razum odbija kao vjerodostojne, koristiće ljudima, misleći da je pamćenje slab oslonac, da se  ne možemo u njega uvijek pouzdati.  Zaborav će  sve progutati. Pobijediće ga slovima zapisano.

Život je boraba sa zaboravom! – znao je reći prijateljima, nastavljajući putovanje, mnogo puta u nemogućim uslovima, svjestan opasnosti  koje vrebaju i cijene kojom se ovakav poduhvat može platiti. - Pustinja nema milosti, ni more, moram da napišem Istoriju,  ispunim zadatak koji mi je dat.


Šta je čovjek može da izmisli? Svaki narod ima svoj običaje koji ga održavaju. Razmišljao je  kako se  carstva i gradovi uzdižu i rpopadaju, te da sve ima rok i vrijeme. Čovjek najkraći, ali ga mora ispuniti. Svakome je nešto dato u zadatak. Meni Istorija – često je govorio.

Prešao je Nil, Dunav i druge rijeke –  prostrana carstva, stigao do obala Crnog mora, isući tragovima naroda Skita, ne krijući da je najviše učio  od egipatskih sveštenika, koji su ga naučili  tajnim znanjima, u kojima bijahu bez premca.  Vještini koja čovjeku daje mogućnost  da leti vazduhom.

- Dugujem im! – klicao je, ne skrivajući hvale, diveći se hramovima i gradovima.  Posebne  ustike na njega bijahu ostavilii sveštenici iz Memfisa.

Divio se piramidama, njihovim graditeljima, ne i faraonima za koje su građena ta zdanja. - Oni su prolazni kao i ostali - riječi koje je rekao nekom prilikom. - To što vjeruju da će smrt ustaviti, varaju se. Ludost kao mnoge ludosti čovječije. Mnoštvo je ljudi  bilo upregnuto u gradnju, umirući iscrpljeni, sanajali su slobodu. Među narodima koje sam upoznao, ističu se Grci. Oni su slobodni ljudi, imaju prednost nad ostalim. Zato su pobijedili – Persijance, koje su njihovi zapovjednici bičevima tjerali u borbu, dok su Grci išli s osjećajem slobode koju treba da odbrane, znajući da su bez nje ne p'ostoje. Zborio je: - Topot persijskih hordi sam čuo u majčinoj utrobi. Odjeci su nastavili da se umnožavaju u meni, nakon što sam rođen,  nosim ih. Oni  su me pokrenuli da napišem Istoriju, koja  čovjeku treba, bez koje se ne može dalje.

Došlo je vrijeme da u slova pretočim ono što se dešavalo prije,  dam naznake onoga što će doći, što se može ponoviti. A mnogo toga se ponavlja u vremenu i čovjeku. Ova spoznaja me tjerala da krenem u pisanje.

U Atini sam, kasnije, čitao odlomke iz  mog djela, za šta sam bogato nagrađivan. Zbližio se sa Sofoklom, približio Periklu koji nije skrivao divljenje za posao koji radim. Sofokle je na mene ostavio snažan utisak, slagali smo se u mnogim sudovima o bogovima i ljudima. Te dane, susrete sa njim i šetnje Atinom, ne mogu zaboraviti. Ostaće i nakon što odem sa ove zemlje. A otići ću, kao mnogi prije. Niko nije ostao.

Na putovanju, koje nije bilo ni lako ni lagodno, nađoh u Vavilonu po drugi put. Uvidjeh mnoge promjene, u odnosu na prvu posjetu. Metež među ljudima. Svi žure  ka palati, u centru. Rijetki se vraćali sa osmijehom.

Šta se dešava, kuda žure, u ovolikom broju, ka jednom mjestu? – pitam užurbane prolaznike.
U Kuću lutrije! – odgovaraju neki, drugi prolaze, praveći se da ne čuju. Mali broj pokazuje ljubaznost.
Ovo nijesu oni što sam ih upoznao prllikom prvog boravka. Nešto se desilo sa gradom i ljudima. Nije onaj Vavilon. Smjena vlasti, tiranija, šta li? –  odgovora nema, ne nazirem uzrok meteža.

Hitam, vođen silom koja je mnoštvo građana i stranaca usisava, kući  u kojoj bijahu smještene razne naprave, točkovi mali i veliki. Sve se okretalo.
Šta je ovo? – pitam glasno  u mnoštvu, znajući da me neće čuti.
Točak sudbine – šapuće čovjek, s  vidnim očajem na licu, koje  načas zamijeni ushićinje. I na drugim licima su se smjenjivala ta dva stanja. Zalud  pokušavam da nađem objašnjenje. Ovdje se kuša sreća – objasni čovjek, videći me zbunjenog.

Polja ispod točkova bila su obilježena brojevima, a brojevi i polja bojama, što je privlačno djelovalo za oči, ne ostavljajući ravnodušnim nikog ko se približi. Jednako vukući i one sa daljine.

Koga dočekao srećni broj, nije skrivao oduševljenje. Među prisutnima, koji su učestvovali u igri, i takvih je bilo. No, više smrknutih. Mašina je sve gutala. Naziv Kuća sreće nije bio primjenjljiv  na situaciju, koja se u njoj odvijala.  Svi su bili u igri. Čitav grad! Nemoguće je bilo zamisliti da neko ostane  po strani, da ne založi makar sitnicu.

U kući metež. Rade li što građani? – nameće se pitanje. Grupe se smjenjuju, teško se izboriti za mjesto. Čuvari reda smiruju, gdje ne mogu održati red,  primjenjuju silu.

Teško je ovdje držati red.

Ova kuća će uništiti Vavilon.! – viče građanin, po svemu sudeći gubitnik. Ne predaje se, posuđuje novac, igra dalje. Poznanici, možda prijatelji ili neko od rodbine, pokušavaju da ga zaustave, ne da se, viče: Hoću sve da izgubim!  Ovdje nema dobitnika! Svi smo na gubitku.

Život je lutrija! – viče, gubeći se u metežu. Ljudi se okreću, misle da je lud.
Ovo je ludilo! Ne dajmo se, Vavilonjani. Šta se desilo s mirom u kome smo življeli,  srećom kojom smo bili obasuti?  Ko  napravu ubaci u grad? Učinio je najveće zlo.
Bogovi! – uzvikuju iz gomile,  uz smijeh.

Čekao sam u redu. Zaigrao na sreću, ulažući mali imetak kojim sam raspolagao. Za kratko vrijeme sve sam izgubio. Umjesto sažaljenja, ljudi su se smijali, svakom gubitniku, pa i meni, uz pljeskanje kojim su odobravali gubitak.

Ako još založite, sigurno ćete dobiti! – viče čovjek koji je davao tikete ispisane brojevima, promuklim glasom, traži zamjenu, koja brzo dolazi. Dolazeći zauzima njegovo mjesto, svježim glasom nastavlja: - Posljednji ulog je siguran dobitak!  A posljednji dobitak,  najslađi je dobitak!

Dvoumim se.

Imam rukopis Istorije. Zalažem i gubim, najdragocjenije što imam. Molim da mi vrate. Neumoljivi su, smiju se. Povrtka nema! – viču. – Jednom izgubljeno, ne vraća se. Ova kuća uzima, u njoj je  založeno  na najsigurnijem mjestu. Ne brinite! – tješi gubitnike.

Na moju tvrdnju  - da je  rukopis koji sam založio važan za čovječanstvo – cerekaju se kao ludi. Guranje, traže mjesto, sklanjam se. Prokleti grad, propašće! – vičem. Srećni dobitnik urla od radosti. Gubim dah.  Kako li  izgleda moje lice? Koliko je očaja na njemu! Izgubio sam ono što sam čitavog života radio. Tren, i ode.  Tejši me čovjek iz reda, nestrpljiv da što prije stigne, s nadom da će dobiti. Svi idemo s nadom – kaže. Sve je lutrija! Treba tako razmišljati, ako dobiješ raduj se, a ako izgubiš shvati – sve je gubitak. Ko je dobio na kraju?! – pita glasno. U očima sjaj, kao da je poludio.

Vavilon će propasti! – vičem ulicama, nakon što čuh da su pogubljeni mudraci u gradu. Najstrašnija vijest za koju sam ikada čuo.

Lažni novac! – viču neki iz začelja kolone koja se stalno uvećava.  Priča da Lutrija kuje lažni novac, te da su i dobitnici na gubitku, dobija uporište u stvarnosti. Lažni novac je u rukama dobitnika! Urlaju: - Svi smo na gubitku! Neki se smiju.  Niko ne zna ko je vlasnik Kako  tražiti obeštećenje? Od koga?  Vlasnik se ne zna. Sudije su potkupljene! – plače gubitnik, bespomoćno maše  rukama.

Herodotu se u Vavilonu  gubi trag. Tvrdnja da je u njemu umro, zbog gubitka na lutriji, nikada nije potkrijepljena činjenicom: grobom ili kućom u kojoj je stanovao. Nikada nije nađena grobnica mudraca, mjesto pogubljenja, ni broj koliko ih je pogubljeno. Sa njihovom smrću umro je  Vavilon. Nikada se nije uspravio. Na njegovom mjestu nije podignut grad. Svaki pokušaj je ostao bezuspješan. Sve podignuto se rušilo.

Nakon mnogo  stoljeća, primjerak Istorije koji je založio Herodot, kupljen je na aukciji, na kojoj su prodavani  antkviteti, za basnoslovne pare. Mnogi lažni, kao što je sve lažno. Na sreću čovječanstva, ovaj je bio pravi.

Sve je propalo, lutrija i grad.  Istorija je preživjela. I on koji ju je založio. Sklon igri i igranju, kao svaki čovjek, uostalom.  Što je zapisao, nastavilo je da živi, ostalo je uzeo zaborav, prekrivajući ga neprozirnom koprenom.


Slika Aleksa Levina

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".