Ljubiti znači vječito oživljavati, Hoze Ortega i Gaset

Ljubiti znači vječito oživljavati, Hoze Ortega i Gaset


Ljubiti znači vječito oživljavati, intencionalno stvarati i čuvati ljubljenog


Govorimo o ljubavi, ali za početak nemojmo govoriti o «ljubovanjima». «Ljubovanja» su manje-više slučajne zgode koje se odigraju između muškaraca i žena. Na njih utječe bezbroj faktora koji sam proces čine nadasve zamršenim i zapletenim do te mjere da, u većini slučajeva, u «ljubovanjima» ima svega izuzev onoga što se u strogom smislu zaslužuje zvati ljubav. Psihološka analiza «ljubovanja» i njihove slikovite kazuistike vrlo je zanimljiva; no teško da bismo se razumjeli ne provjerimo li najprije što je to ljubav u strogom i čistom smislu riječi. Štoviše, svesti izučavanje ljubavi na ono što muškarci i žene osjećaju jedni prema drugima, značilo bi smanjiti obujam ove teme. Ona je mnogo šira, pa je tako Dante vjerovao da ljubav pokreće Sunce i ostale zvijezde.

Ne posežući za ovim astronomskim širinama erotizma, fenomenom ljubavi ipak nam se valja pozabaviti u svoj njegovoj općenitosti. Ne ljubi samo muškarac ženu a žena muškarca, već ljubimo i umjetnost ili znanost, majka ljubi sina a vjemik ljubi Boga. Zbog ogromne raznolikosti i udaljenosti između tih objekata, na koje biva ucijepljena ljubav, učinit će nas smotrenima, da ne prihvaćamo kao bitno za ljubav svojstva i uvjete koji više proizlaze iz različitih objekata koji mogu biti Ijubljeni.

Već dva stoljeća mnogo se govori o ljubovanjima a malo o ljubavi. Dok su sva velika razdoblja, od starih dobrih vremena Grčke, imala veliku teoriju o osjećajima, ona je u posljednja dva vijeka iščezla. Stari svijet najprije se orijentirao prema Platonovoj teoriji, a potom prema stoičkoj doktrini. Srednji vijek učio je od Svetog Tome i od Arapa; 17. stoljeće gorljivo je izučavalo teoriju strasti Descartesa i Spinoze. Naime, u prošlosti nije bilo velikog filozofa koji ne bi smatrao svojom obvezom postaviti vlastitu teoriju. Mi pak ne posjedujemo nijedan pokušaj sistematizacije osjećaja u velikom stilu. Tek su nedavno Pfander i Scheler svojim radovima ponovo pokrenuli stvar. Dok je, u međuvremenu, naša duša postajala sve kompleksnija, a naše opažanje sve suptilnije.

Zato nam smještanje u te drevne teorije nije dostatno. Tako je i ideja koju nam Sveti Toma, sažimljući grčku predaju, iznosi o ljubavi, evidentno pogrešna. Za njega su ljubav i mržnja dva oblika žudnje, požude ili onog konkupiscibilnog. Ljubav je žudnja prema dobrom ukoliko je dobro – concupiscibile circa bonum; mržnja, negativna žudnja je odbijanje od zlog kao takvog – concupiscibile circa malum. Ovdje se potvrđuje pomutnja između požuda ili žudnji i osjećaja, od koje je prošlost psihologije patila sve do 18. stoljeća; istu ćemo pomutnju susresti u Renesansi, ali tad već prenesenu na estetski nivo. Tako Lorenzo el Magnifico kaže que l ’amore e un appetito di bellezza.

No ovo je jedna od najvažnijih distinkcija koju moramo učiniti da nam ne bi kroz prste izmaklo ono što je za ljubav specifično, suštinsko. Ništa u našem intimnom životu nije tako plodonosno kao ljubavno čuvstvo; toliko, da je ono postalo simbolom svake plodnosti. Iz ljubavi se, dakle, u subjektu rađaju mnoge stvari: žudnje, misli, htijenja, radnje; no sve to što se iz ljubavi rađa kao plod jedne sjemenke nije sama ljubav; naprotiv, sve to pretpostavlja postojanje ljubavi. Za onime što ljubimo, u nekom smislu i obliku, dakako, mi i žudimo; ali, protivno tome, notomo žudimo za mnogim stvarima koje ne ljubimo, prema kojima smo na sentimentalnom planu indiferentni. Žudjeti za čašom dobrog vina ne znači ljubiti ga; morfinoman žudi za drogom koju istovremeno mrzi zbog njenog štetnog djelovanja.

Ali postoji i drugi, stroži i osjetljiviji, razlog za razdvajanjem ljubavi i žudnje. Žudjeti za nečim definitivno je težnja za posjedovanjem toga nečega; pri čemu posjedovanje znači, na ovaj ili onaj način, da objekt ulazi u našu orbitu i postaje dijelom nas. Iz tog razloga žudnja automatski umire kad se ostvari: iščezava po zadovoljenju. Ljubav je, protivno tome, vječno nezadovoljstvo. Žudnja je pasivnog karaktera pa, u strogom smislu, ono za čim žudeći žudim jest da objekt dođe k meni. Ja sam središte gravitacije, gdje očekujem da stvari padnu. Obmuto: u ljubavi je, kao što ćemo vidjeti, sve aktivnost. I umjesto da se sastoji od dolaženja objekta k meni, ja sam taj koji odlazi k objektu i biva u njemu. U ljubavnom činu osoba izlazi izvan sebe: ovo je možda krajnje nastojanje prirode da svatko izađe iz samoga sebe prema drugoj stvari. Ne gravitira ona prema meni, nego ja prema njoj.

Sveti Augustin, jedan od ljudi koji su najdublje doprli razmišljajući o ljubavi, možda najsnažniji erotski temperament koji je ikad postojao, ponekad se uspijeva osloboditi ovog tumačenja koje od ljubavi čini žudnju ili požudu. Tako u lirskom zanosu kaže: Amor meus, pondus meum; illo feror, quocumque feror («Moja je ljubav moj teret; zbog nje idem, kamo god da idem.»). Ljubav je gravitacija prema onom ljubljenom.

Spinoza je pokušao ispraviti ovu zabludu, pa otklanjajući požudu traži emotivnu osnovu ljubavnog čuvstva i onog mržnje; prema njemu, ljubav bi bila radost sjedinjena sa spoznajom svog uzroka; a mržnja, protivno tome, tuga sjedinjena sa spoznajom svog agensa. Ljubiti nešto ili nekoga bilo bi naprosto biti radostan i, ujedno, uviđati da nam radost stiže od tog nečega ili nekoga. I ovdje nailazimo na pomutnju između ljubavi i njezinih mogućih posljedica. Tko sumnja u to da onaj tko ljubi može od onog ljubljenog primiti radost? No nije ništa manje izvjesno da je ljubav ponekad tužna, tužna kao smrt, presnažna i smrtna muka. Štoviše: istinska ljubav samu sebe bolje percipira i, da tako kažem, sebe mjeri i računa po boli i patnji koje je sposobna izazvati. Zaljubljenoj je ženi draža bol koju izaziva ljubljeni muškarac nego njegova bezbolna ravnodušnost. U pismima Marijane Alcoforado, portugalske redovnice, pročitat ćemo rečenice poput ovih, upućenih njenom nevjernom zavodniku: «Iz dubine srca zahvaljujem vam za očaj koji u meni izazvaste i mrzak mi je spokoj u kojem sam živjela prije no što vas upoznah». «Jasno vidim lijeka za sve moje boljke, i osjećala bih se gotovo slobodno od njih kad bih vas prestala ljubiti. Ali kakav lijek! Ne, radije ću patiti negoli vas zaboraviti. Jao! Zar to možda o meni ovisi? Ne mogu si predbaciti da sam makar u jednom trenutku poželjela da vas ne ljubim, te ste na koncu vi vrijedniji samilosti negoli ja, i više vrijedi otrpjeti sve ovo što ja trpim negoli se naslađivati jalovim užicima kojim vas namiruju vaše ljubavnice u Francuskoj.» Prvo pismo završava: «Zbogom; ljubite me zauvijek i učinite da patim od još većih boljki.» A dva stoljeća kasnije, gospođica de Lespinasse će reći: «Ljubim vas onako kako valja ljubiti: očajnički.»

Spinoza nije dobro prosudio: ljubiti nije radost. Onaj tko ljubi domovinu možda će za nju umrijeti, a kao mučenik će podleći ljubavi. I obmuto, postoji mržnja koja uživa u sebi samoj, koja se radosno zaogrće zlom koje je zadesilo onoga koga se mrzi.

Budući da nas ove slavne definicije ne zadovoljavaju, bit će bolje da pokušamo izravno opisati ljubavni čin, ispitujući mu porijeklo onako kako to entomolog čini s kukcem uhvaćenim u šikari. Nadam se da čitatelji ljube ili su ljubili nešto ili nekoga, te da svoj osjećaj sad mogu uhvatiti za njegova prozima krila i zadržati ga nepomičnog pred unutamjim pogledom. Nabrojati ću najopćenitije, najapstraktnije karakteristike te drhtave pčele koja umije raditi med i bosti. Čitatelji će suditi jesu li moje formule usklađene ili ne s onime što vide unutar sebe samih.

U načinu na koji započinje ljubav je, svakako, nalik na žudnju, jer ju njezin objekt – stvar ili osoba – uzbuđuje. Duša ćuti da je nadražena, na jednome mjestu blago ranjena podražajem koji od objekta seže do nje. Takav je podražaj, dakle, centripetalno usmjeren: kreće od objekta prema nama. No ljubavni čin počinje tek nakon ove ekscitacije, bolje rečeno – incitacije. Iz otvorene rane koju je načinila incitirana strelica objekta izljeva se ljubav i aktivno upravlja svome objektu: ona se, dakle, kreće u smjeru suprotnom od incitacije i od svake žudnje. Ide od onoga tko ljubi prema onom ljubljenom – od mene prema drugome – u centrifugalnom smjem. Ovo obilježje, nalaziti se psihički u pokretu, na putu prema nekom objektu, ovo kontinuirano duboko koračanje od našega bića ka bližnjemu, bitna je oznaka i za ljubav i za mržnju. Kasnije ćemo vidjeti po čemu se obje razlikuju. Međutim, nije riječ o tome da se mi fizički krećemo ka onom voljenom, već o tome da nastojimo ostvariti izvanjsku bliskost i suživot. Svi ti izvanjski čini rađaju se, zasigumo, iz ljubavi kao njeni učinci, ali oni nas ne zanimaju radi njihove definicije, stoga ih moramo u potpunosti eliminirati iz eseja kojeg sada pišemo. Sve moje riječi moraju se ticati ljubavnog čina u njegovoj psihičkoj neposrednosti kao proces u samoj duši.

Bogu kojeg se ljubi ne može se ići na tjelesnim nogama, pa ipak ljubiti njega znači trajno Mu prilaziti. U činu ljubavi mi napuštamo spokoj i sigurno utočište u nama samima te virtualno selimo prema objektu. I to neprekidno seljenje zapravo znači ono ljubiti.

Zato su – ta to ćete primijetiti – čin mišljenja i čin volje kratkovjeki. Više vremena trebat će nam da se za njih pripremimo, no njihovo izvršenje nema trajnosti: ono traje koliko treptaj oka, jer to su punktualni čini. Ako znam razumjeti neku rečenicu, razumjet ću je u trenu, naprasno. Ljubav je, za razliku od tih čina, nešto što traje u vremenu: ljubiti se ne može u nizu susljednih trenutačnosti, naprasno kao što se pale i gase iskre u magnetskom polju, već se ljubiti može ono ljubljeno u kontinuitetu. Ovime biva određena jedna nova nota osjećanja koju podvrgavamo analizi; ljubav je žitkost, mlaz duševne materije, tekućina koja trajno navire kao iz kakva izvora. Mogli bismo kazati, tragajući za metaforičkim izričajima koji bi u intuiciji istakli i naznačili karakter na koji se upravo sada referiram, da ljubav nije pucanj, već neprekidno izviranje, psihičko zračenje od ljubljenog ka onome što se ljubi. Ljubav nije nalet, ljubav je otjecanje i dotjecanje.

Pfander je insistirao, i to s velikom suptilnošću, na tom fluidnom i trajnom aspektu ljubavi i mržnje.

Tri lica ili tri obilježja ljubavi već smo dosad istakli; to su tri lica zajednička i ljubavi i mržnji. Ona su centrifugalna, i predstavljaju jedno virtualno dolaženje k objektu; ona su trajna ili fluidna.

Ali sada mi možemo točno naznačiti koijenitu razliku koja postoji između ljubavi i mržnje.

I jedna i druga posjeduju isto usmjerenje, budući su obje centrifugalne, i u njima osoba biva upravljena k objektu; no unutar te jedinstvene usmjerenosti obje nose različit smisao, to jest, oprečnu intenciju. U mržnji se kreće ka objektu, ali i protiv njega. Zato je smisao mržnje negativno obojan. U ljubavi se isto tako kreće ka objektu, ali radi njega i njegova probitka.

Još jedno upozorenje na koje se imamo osvmuti, a to je zajednička karakteristika tih dvaju čuvstava, ono koje nadilazi njihove razlike: U mišljenju i htjenju manjka ono što bismo mogli nazvati duševnom temperaturom. Ljubav i mržnja, suprotno tomu, stavljene nasuprot misli koju može iznjedriti jedan matematički teorem, posjeduju toplinu, vrućinu, i njihov oganj plamti najrazličitim i najfinijim nijansama. Svaka ljubav prolazi kroz periode najrazličitijih temperatura, dok govomi jezik suptilno besjedi o ljubavima koje ostaju bez topline, a zaljubljenik jadikuje nad klonulošću ili hladnoćom voljene. Ova glava o temperaturi osjećaja mogla bi nas usputno dovesti do šaljivih trenutaka u psihološkom opažanju. U tom opažanju lako bi se mogli pojaviti određeni aspekti unutar sveopće historije koji su, čak i dan-danas, barem ja tako smatram, zanemarivani i od morala i od umjetnosti. Mogli bismo krenuti s govorom o nejednakim temperaturama moćnih historijskih naroda – o studeni što je vladala u Grčkoj i u Kini XVIII. vijeka, o srednjovjekovnoj usijanosti romantičke Europe, itd. mogli bismo krenuti s govorom o utjecaju raznih temperatura na duše u njihovom međusobnom doticaju – ono što pri susretu dva bića najprije primijete jedno na drugome jest stupanj njihove topline osjećaja -; mogli bismo isto tako krenuti s govorom o svojstvima koja se u raznim umjetničkim stilovima, napose onim literamim, zaslužuje zvati stupnjem topline. Pa ipak, ovdje je nemoguće dotaći se jedne ovako opšime teme.

Taj stupanj topline u ljubavi i mržnji bolje ćemo razumjeti ako ga promotrimo iz samog objekta. Što ljubav čini u pogledu svoga objekta? Bila ona u njegovoj neposrednoj blizini ili od njega udaljena, bilo da je usmjerena kakvoj ženi ili djetetu, umjetnosti ili znanosti, otadžbini ili Bogu, ljubav upire sve svoje sile da dohvati ono što ljubi! Žudnja želi uživati u onom žuđenom, od njega ona dobiva ugodu, pa ipak, ona ne žrtvuje, ne časti i ne stavlja ništa ponad sebe same. Ljubav i mržnja neprestance djeluju; ljubav zahvaća objekt u povoljnom času i okruženju, i ona je sila koja laska, tetoši, okrepljuje, ukratko, ona je nijema igra. Mržnja zahvaća objekt znatno slabijim plamom, u jednom nepovoljnom času i ozračju, mržnja škodi svome objektu, ona ga sažiže poput vrućeg jugoistočnog vjetra, virtualno ga poništava, nagriza. Nije nužno – ponavljam – da se ovo dogodi u realnosti; upravo ovdje ja ciljam na nakanu koja biva sadržana u mržnji, na ono irealno činjenje koje je u osnovi samog osjećaja. Kazat ćemo, dakle, da ljubav, u jednoj ugrijanoj osnaženosti struji ka ljubljenomu, dok mržnja izlučuje otrov što nagriza i truje.

Ova oprečna usmjerenost djelovanja i jedne i druge biva bjelodanom u jednoj drugoj formi: u ljubavi mi osjećamo sebe združenima s objektom. Šta znači ova tijesna združenost? Ona sama po sebi nije niti fizička niti bilo kakva druga združenost. Možda kojim slučajem naš davni prijatelj – nemojmo smetnuti s uma da govoreći općenito o ljubavi zapravo govorimo o prijateljstvu – živi daleko, i da o njemu ništa ne znamo. Bez obzira na to, mi smo s njime u jednoj simboličkoj ko-egzistenciji – naša duša, bez obzira na udaljenosti, nevjerojatno se širi, čineći da s njime, gdjegod on bio, osjetimo tu prijeko potrebnu povezanost. Nešto tomu nalik obično se događa kad nastupe teška vremena, i kad čovjeku kojeg je zadesila nevolja kažemo: Računajte na mene – ja sam uz vas to jest, vaša je muka i moja muka, suosjećam s vama i vašom osobom.

Za razliku od ljubavi mržnja – zahvaljujući svome neprekidnom hodu ka onom omraženom – odvaja nas, u istom simboličkom smislu, od samog objekta; mržnja nas drži u jednoj korjenitoj udaljenosti od objekta, s njome mi stojimo na rubu bezdana. Ljubav je sila što spaja srca: ona je sloga [concordia]; mržnja je nesloga [discordia], metafizički nesklad [disension], apsolutna neusuglašenost s onim omraženim.

Tek sad možemo razabrati u čemu se sastoji ovo djelovanje, ovo svojevrsno nastojanje za koje smo još nedavno mogli nagađati da se radi o ljubavi ili mržnji, za razliku od pasivnih osjećaja poput radosti ili žalosti. Ne kažemo bezrazložno: biti radostan ili biti žalostan. To su, u biti, stanja, a ne nastojanja, djelovanja. Onaj koji je tužan, onaj koji je potpuno obuzet tugom, ne djeluje: niti radostan čovjek, onaj ispunjen radošću, ništa ne čini. Ljubav pak, nasuprot tomu, svojim virtualnim širenjem seže sve do objekta, posvećuje se svome poletnom, nevidljivom, ali božanskom djelu. Predočite sebi što znači ljubiti umjetnost ili otadžbinu: to je kao da ni trenutka ne zapadnete u dvojbu oko prava na život koje svatko ima, to je kao da svako malo raspoznajete i potvrđujete da su one dostojne življenja. I to ne na način suca koji hladnokrvno izriče presudu priznajući nečije pravo, već na način da je presuda, donesena u nečiju korist, istodobno sudjelovanje i izvršenje. Suprotno tome mržnja je kao kakvo virtualno ubojstvo onoga što mrzimo, njegovo poništenje u nakani, ukidanje njegova prava na dah. Mrziti koga znači naprosto osjećati bijes radi sama njegova postojanja. Jedino bi nas moglo zadovoljiti radikalno iščeznuće omraženog bića.

Ne vjerujem da bi mogao postojati znakovitiji simptom da se nekoga mrzi ili voli od ovog potonjeg. Ljubiti neku stvar znači svim silama nastojati da ona postoji; ne prihvaćati, barem u onome što ovisi o pojedincu, mogućnost jednog univerzuma u kojem bi taj objekt nedostajao. Obratite pažnju da je ovo prethodno isto što i mogućnost neprestanog davanja života objektu, i to u onome gdje nam je potreban i od nas zavisan, otvoreno i bez sustezanja. Ljubiti znači vječito oživljavati, intencionalno stvarati i čuvati onog ljubljenog. Mrziti znači virtualno poništavati i ubijati – ali to nije ubojstvo koje se vrši odjednom; mrziti nekoga znači ubijati ga bez prestanka, to jest, poništavati egzistenciju bića kojeg mrzimo.

Ako na ovom nivou rezimiramo sva svojstva ljubavi što su nam se razotkrila, kazat ćemo da je ona centrifugalni čin duše koja biva upravljena prema objektu u trajnom dotjecanju i otjecanju, i koja ga obavija usplamtjelim podstrekom, stapajući nas s njime i na taj način djelotvomo potvrđujući njegovo biće (Pfander).

El Sol, srpanj 1926.
 
prevela Valentina Otmačić

Studije o ljubavi, Demetra – Filosofska biblioteka Dimitrija Savića, Zagreb, 2009.
 
 
 

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".