Put ka postmodernizmu
Kad su se 1960-te i 70-te pretvorile u
postmodernističke 80-te i 90-te, potpuna irelevantnost marksizma
izgledala je još više začuđujuća. Jer sada se industrijska proizvodnja
zaista činila na zalazu, a s njom i proletarijat. Poslijeratni uspon
izblijedio je u licu pojačane međunarodne konkurencije koja je potisnula
stope profita. Nacionalni kapitalizam sada se borio da ostane na svojim
nogama u sve više globalnom svijetu. Bio je manje zaštićen nego ranije.
Kao rezultat ovog usporavanja profita, cijeli kapitalistički sistem bio
je prinuđen da poduzme dramatične promjene. Proizvodi su se izvozili u
djelove svijeta s niskim platama koje Zapad nježno voli da zove svijetom
u razvoju. Radnički pokreti su imali vezane ruke i noge, prisiljeni da
prihvate ponižavajuća ograničenja slobode. Investicije su se prebacile s
industrijske proizvodnje na uslugu, finansijski i komunikacijski
sektor. Kako je veliki biznis postao kulturološki, sve više se
oslanjajući na imidž, pakovanje i izlaganje, kulturološka industrija je
postala veliki biznis.
Ipak sa stanovišta marksizma, ironija je
bila jasna. Promjene koje su izgledale da ga predaju zaboravu bile su
one koje je objašnjavao. Marksizam nije bio izlišan jer se sistem
promijenio; bio je van milosti jer je sistem sve intenzivnije postajao
ono što je bio ranije. Sunovraćen je u krizu; a upravo je marksizam
prije svih dao sliku kako je ta kriza nastala i kako se završila. S
marksističkog stanovišta, ono što ga je načinilo redundantnim bilo je
upravo ono što je potvrdilo njegovu relevantnost. Nije izbačen zato što
se sistem reformisao, ostavljajući socijalističku kritiku izlišnom.
Izbačen je upravo iz suprotnih razloga. Izgledalo je vrlo teško potući
sistem, ne samo zato što je promijenio izgled, a zbog čega su mnogi
očajavali jer su to doživjeli kao radikalne promjene.
Trajna relevantnost marksizma
najočiglednija je na globalnoj skali. To nije bilo očigledno onim
evrocentričnim kritičarima teorije koji su bili u stanju da vide jedino
da se jorkširski rudnici zatvaraju i da se radnička klasa Zapada
smanjuje. Na planetarnoj skali, nejednakost između bogatih i siromašnih
nastavila je da se produbljuje, kako je Manifest kimunizma to
predvidio. Takođe je predvidio da će siromašni građani svijeta postati
sve više militantno nezadovoljni. Dok je marksizam tražio takvo
nezadovoljstvo u Bredfordu i Bronksu, ono se izmjestilo i danas se može
naći na pijacama Tripolija i Damaska. I neki od njih imaju na umu velike
boginje, ne osvajanje Zimske palate.
Što se tiče nestanka proletarijata,
trebalo bi da se prisjetimo etimologije te riječi. Proletarijat je u
starom društvu sačinjavao one koji su bili suviše siromašni da služe
državi održavanjem imovine, i koji su joj umjesto toga služili
proizvodeći djecu (proles, potomci) kao radnu snagu. To su oni
koji nemaju ništa da daju osim svog tijela. Proleteri i žene su tako
intimno udruženi, kao što su u osiromašenim regijama svijeta danas.
Krajnje siromaštvo ili gubitak bića znači biti ostavljen bez ičega i
prepušten sebi. To znači direktni rad tijelom, poput drugih životinja. A
pošto je ovo još uvijek uslov miliona muškaraca i žena na planeti
danas, čudno je kada nam kažu da je proletarijat nestao.
Na vrhuncu kulturološke teorije, stoga,
snage koje će pomoći da se poništi ljevica već su radile na
dekonstruktivnom radu unutar nje. Ono što je na trenutke ličilo na
buntovništvo već je bio početak političkog slabljenja. Ronald Regan i
Margaret Tačer su se već zloslutno ukazivali na horizontu. Za deceniju
ili otprilike toliko, niko zapravo nije osporio marksizam, kao što
nijedna svemirska letjelica nije putovala van granica svemira da utvrdi
da li se Bog skriva tamo. Ali skoro svi su tada počeli da se ponašaju
kao da marksizam nije postojao, kakvo god mišljenje imali o statusu
Svemogućeg.
Zaista, s padom Sovjetskog Saveza i
njegovih satelita, marksizam je sasvim doslovno nestao s cijelog sektora
zemljine kugle. Za to pitanje nije ponuđeno puno odgovora, već se
izostavljalo. Niste morali imati mišljenje o tome ništa više do li o
krugovima u usjevima ili poltergeist-u. U slabom, pohlepnom, zapadnom
svijetu 1980-ih, to je bilo manje pogrešno nego irelevantno. To je bilo
rješenje za jedan broj pitanja koja više nisu bila na dnevnom redu.
Poput čudovišta iz Loh Nesa, ne bi bio nikakve razlike čak i da je
postojalo. Mogli ste nastaviti da se bavite njime uzgred, poput
bezopasnog hira ili ljupkog ekscentričnog hobija, ali to nije bila stvar
koju biste iznijeli u javnost ukoliko niste izraziti debelokožac ili
imate istaknutu mazohističku žicu. Ranije generacije mislilaca bili su
postmarksistički u smislu distanciranja i pozivanja na njega; nova
generacija bila je postmarksistička u smislu u kom je Dejvid Bovi
postdarvinista.
Ovo je bila neobična situacija. Niste
morali biti marksista da priznate da marksizam nije bio samo hipoteza u
koju ste, poput vanzemaljskog porijekla krugova u usjevima, mogli
vjerovati ili, ako hoćete, ne vjerovati. To, prije svega, uopšte nije
bila hipoteza. Marksizam – ili, stavljeno u širi kontekst, socijalizam –
bio je politički pokret koji je uključivao milione ljudi i žena kroz
zemlje i vjekove. Jedan mislilac je ovo opisao kao najveću reformu
pokreta u ljudskoj istoriji. U dobru ili zlu, to je transformsalo lice
zemlje. To nije samo mnoštvo intrigantnih ideja, poput neohegelijanizma
ili logičkog pozitivizma. Niko se nikada nije borio i umro za logički
pozitivizam, mada je možda to sinulo opijenom i čudnom kavgadžiji u
zbornici za profesore višeg ranga. Ako su neohegelovce povremeno
stavljali uz zid i strijeljali, to nije bilo stoga što su neohegelovci. U
takozvanom Trećem svijetu socijalizam je naišao na dobrodošlicu među
nesretnima na zemlji, koji nisu bili toliko željni da priviju semiotiku
ili teoriju recepcije na svoje grudi. Sada, međutim, izgledalo je kao da
se ono što je počelo život kao tajni pokret među lučkim i fabričkim
radnicima pretvorilo u blago zanimljiv način da se analiziraju Orkanski visovi.
Period kada je kulturološka teorija bila
najponosnija iznio je na vidjelo jednu neobičnu karakteristiku. Činilo
se da prepliće politiku i kulturu podjednako. Ako je bilo ljudskih prava
i mirovnih pokreta, bilo je i seksualnih eksperimenata, podizanja
svijesti i blistavih promjena životnog stila. U ovome, 1960-te su
najviše ličile na kraj devetnaestog vijeka. Posljednje decenije
devetnaestog vijeka bile su zapanjujući spoj političkog i kulturološkog
radikalizma. To je period anarhizma i estetizma, Žute knjige i
Druge internacionale dekadencije i velikog lučkog štrajka. Oskar Vajld
je vjerovao u socijalizam i u umjetnost radi umjetnosti. Vilijam Moris
je bio revolucionarni marksista koji se zalagao za proučavanje
srednjevjekovnue umjetnosti. U Irskoj, Mod Gon i Konstans Markijevic
kretale su se s lakoćom između pozorišta, ženskih pokreta, reformi
zatvora, republikanizma i pariske avangarde. V. B. Jejts bio je pjesnik,
mistik, politički organizator, folklorist, okultist, pozorišni direktor
i kulturni komesar. U ovom čudnom periodu, iste ličnosti mogu se
vidjeti da se diletantski bave teozofijom i demonstriraju protiv
nezapolenosti. Postojali su tajni pokreti socijalista homoseksualaca.
Mogli ste biti očarani simbolizmom i sindikalizmom istovremeno.
Narkotici i obožavanje đavola bili su prisutni u velikoj mjeri kao i
feminizam.
Ova žestoka mješavina donekle
predstavlja nasljeđe 1960-ih. Oba perioda obilježena su utopizmom,
seksualnom politikom, duhovnom bijedom, imperijalnim ratovima,
jevanđeljima mira i bratstva, pseudo-orijentalizma, političkog
revolucionarizma, egzotičnim umjeničkim formama, psihodeličnim stanjima,
povratkom prirodi, oslobađanjem nesvjesnog. Zapravo, na neki način
1960-e su epoha krotitelja – prije doba u kom se na javnim skupovima
izražava međusobna ljubav i mir nego satanizam s kraja vijeka koji je
više bio anđeoski nego demonski. Kultura je bila jezik koji je prkosio i
ličnom i političkom istovremeno. Isti idiom bi mogao obuhvatiti
antipsihijatriju i antikolonijalizam.
Između ostalih stvari, kultura je bila
način očuvanja radikalne politike svježom, održavajući je na neki način.
Međutim, ona je sve više postajala njena zamjena. Na neki način 1980-e
su bile poput 1880-ih ili 1960-ih bez politike. Kako su nade ljevičara
izblijedile, kulturološke studije su došle u prvi plan. Snovi o
ambicioznoj društvenoj promjeni napušteni su kao nedopuštene “velike
pripovijesti”, više vodeći ka totalitarizmu nego ka slobodi. Od Sidneja
do San Dijega, Kejptauna do Tromse, svi su razmišljali o malim stvarima.
Mikropolitika je izbila na globalni nivo. Nova epska bajka o kraju
epskih bajki raširila se svijetom. S jednog kraja oboljele planete na
drugi, čuli su se pozivi da se napusti planetarno razmišljanje. Štagod
nas je povezivalo – što god da je bilo isto – bilo je pogubno.
Razlika je bila u novom sloganu, u svijetu koji je sve više podanik
istih poniženja gladi i bolesti, kloniranih gradova, smrtonosnog oružja i
CNN-a.
Bilo je ironično što je postmoderna
misao napravila takav fetiš od razlike, s obzirom da je njen vlastiti
impuls bio da izbriše distinkciju između odraza i stvarnosti, istine i
mašte, istorije i bajke, etike i estetike, kulture i ekonomije, visoke i
popularne umjetnosti, političke ljevice i desnice. Pa ipak, dok su
mešetari i finansijeri približavali Hudersfild i Hong Kong, kulturološki
teoretičari su se borili da ih razdvoje. U međuvremenu, Kraj istorije
je samozadovljno objavljen iz Sjedinjenih Država, a sve više je
prijetila opasnost da se to zaista desi. Više neće biti važnijih
svjetskih konflikata. Kasnije će postati jasno da islamski
fundamentalisti nisu obraćali dovoljno pažnje kad se ova vijest
emitovala.
“Kulturološka politika” je rođena. Ali
ova fraza je jako neodređena. Radikalni krugovi su dugo priznavali da je
politička promjena morala biti “kulturološka” da bi bila efektivna.
Bilo koja politička promjena koja nije umetnuta u ljudske osjećaje i
doživljaje – koja ne osigurava njihov pristanak, pokreće njihove želje i
ne utka se u njihov osjećaj identiteta – najvjerovatnije neće biti
trajna. Ovo, grubo uzev, je ono što je italijanski marksist Antonio
Gramši mislio pod „hegemonijom”. Socijalistički umjetnici od boljševika
do Bertolda Brehta govorili su oštrim mačo terminima o uništenju građana
srednje klase i stvaranju Novog čovjeka umjesto njega. Cijela nova
vrsta ljudskih bića bila je potrebna za novi politički poredak, s
izmijenjenim organima čula i tjelesnim navikama, različitom vrstom
sjećanja i serijom poriva. A zadatak kulture bio je da sve to
obezbijedi.
Maoova groteskna kulturološka revolucija
loše je savladala ovu lekciju, cinično koristeći “kulturu” kao oružje
prilikom interne borbe za moć. Neki antikolonijani lideri, međutim,
dobro su naučili lekciju: kolonijalna kultura morala je biti odbačena
zajedno s kolonijalnom vladavinom. Nije imalo smisla zamijeniti bijele
sudije s perikama i odorama s crnim sudijama s perikama i odorama. Ali
nisu mogli zamisliti da je kultura mogla biti zamjena za drušvene
transformacije. Irski nacionalisti nisu se borili samo za zelene
poštanske sandučiće umjesto crvenih. Crnci iz južne Afrike nisu se
borili samo za pravo da budu Južnoafrikanci. Mnogo više je bilo u
pitanju od takozvane politike identiteta.
Bilo je pokreta poput feminizma, za koje
kultura u širokom smislu nije bila izborni dodatak. Naprotiv, kultura
je u središtu feminitičkih političih zahtjeva, gramatika koja ih
uobličava. Vrijednost, govor, imidž, iskustvo i identitet su u ovom
slučaju upravo jezik političke borbe, kao što je to slučaj u svim
etničkim ili seksulnim politikama. Načini osjećanja i forme
predstavljani su na duže staze podjednako bitne kao i dječiji dodatak i
jednaka plata. Oni čine bitni dio projekta političke emancipacije. Ovo
nije bilo u potpunosti tačno kod tradicionalne klasne politike. Radnici u
fabrikama u viktorijanskoj Engleskoj mogli su ustajati u zoru da
zajedno proučavaju Šekspira prije posla, ili da vode dragocjene
zabilješke o radničkim životima i lokalnoj kulturi. Ali kulturna
aktivnost ove vrste nije bila uključena u borbu za bolju platu i uslove,
u smislu u kojem je borba protiv seksističkog govora sastavni dio
feminizma.
Međutim, postojali su i oblici kulturne
politike koji su razdvajali pitanja iskustva i identiteta iz svog
političkog konteksta. Cilj nije bio da se promijeni politički svijet,
već da se obezbijedi mjesto za kulturu unutar njega. Činilo se da je
politika kulture vremenom bila ono čemu ste prepušteni kada niste imali
drugih ciljeva. U Sjevernoj Irskoj, na primjer, konflikt između katolika
i protestanata, u kome su protestanti imali većinu decenijama,
oplemenjen je kao pitanje odnosa poštovanja između dvije “tradicije
različitih kultura”. Unionisti koji su samo nekoliko godina ranije
uzvikivali „Udrite Papu!” i “Spalite katolike!” iznenada su branili
britansku moć u Irskoj pomoću margina, energičnih manjina, kulturološkog
pluralizma. U Sjedinjenim Državama, etnička pripadnost nekada je samo
značila manjine unutar Sjedinjnih Država, a ne milione u svijetu koje je
sistem koji je SAD predvodio osudio na bijednu egzistenciju. To je
značilo staviti u fokus domaću kulturu a ne međuarodnu politiku. Za
Ameriku je inostranstvo još uvijek bilo donekle ezoterično, uprkos
činjenici što je tokom godina uložila mnogo energije u potčinjavanju
raznih uznemirujućih djelova inostranstva.
“Kultura” je neuhvatljiv termin koji
može biti ili trivijalan ili jako bitan. Kultura je sjajni dodatak u
boji, a to su i slike fizički propalih Afrikanaca koje nam kultura nudi.
U Belfastu ili baskijskoj zemlji, kultura može značiti ono za šta ste
spremni da ubijete. Ili – za one malo manje ostrašćene – ono za šta su
spremni da umru. Takođe može značiti tričavu svađu o vrijednosti grupe
U2. Možete biti spaljeni zbog kulture, ili se može baviti pitanjem da li
nositi ugodnu košulju prerafaelitskog stila. Poput seksa, kultura je
vrsta fenomena čije potcjenjivanje možete izbjeći samo ako je
precijenite. U jednu ruku to je ono uz što živimo, čin koji sam sebi
daje smisao, sami društveni vazduh koji dišemo; s druge strane, daleko
je od onoga što najdublje oblikuje naše živote. Međutim, postoji puno
opravdanja za precjenivanje kulture našeg doba. Ako je kultura postala
bitnija za kapitalizam 1960-ih, skoro da je postala neodvojiva od njega
1990-ih. Ovo je zaista dio onoga što mislim pod postmodernizmom. U
svijetu filmskih glumaca predsjednika, erotično primamljivih artikala,
politički spektakli i multimilijarderska dolarska kulturološka
industrija, kultura, ekonomska proizvodnja, politička dominacija i
ideološka propaganda izgleda da su se stopili u jednu bezličnu cjelinu.
Kultura se uvijek bavila znacima i predstavljanjima; ali tada smo imali
cilj, društvo koje je stalno nastupalo pred ogledalom, tkajući sve što
je radilo u jedan ogromni megatekst, oblikujući u svakom trenutku avetan
odraz svog svijeta koji se udvostručavao svakog trenutka. Ovo je bilo
poznato kao kompjuterizacija.
Istovremeno je kultura u smislu
identiteta postala još zahtjevnija. Što je sistem više otkrivao tužno
jednoličnu kulturu širom planete, više muškaraca i žena su se agresivno
zalagali za kulturu svoje nacije, regije, susjedstva i religije. U
najgorem, ovo je značilo da što je kultura uža postojala na jednom
nivou, više je bila raširena na drugom. Blagost je pronašla odgovor u
tvrdoglavosti. Marketinški direktori bez korijena su se visoko uspeli
iznad onih za koje je dijeliti isti dio neba s njima značilo jedva biti
ljudsko biće.
Kapitalizam je uvijek isticao različite
forme života izmiješane zajedno – činjenica zbog koje bi trebalo da
zastanu neoprezni postmodernisti kojima raznolikost, zapanjujuće,
predstavlja vrlinu samu po sebi. Oni kojima je “dinamičnost” uvijek
pozitivan termin, mogli bi razmotriti svoje mišljenje u svjetlu
najdinamičnijeg destruktivnog sistema proizvodnje koji je čovječanstvo
ikada vidjelo. Ali danas smo svjedoci brutalne verzije stapanja, uz
uništavanje tradicionalnih zajednica, rušenja nacionalnih barijera,
uzrokovanja velikih talasa migracija. Kultura u formi fundamentalizma
podigla je svoju glavu reagujući na ove razorne pobune. Gdje god
pogledate, ljudi su spremni da savladaju ogromne razdaljine da bi bili
svoji. Ovo je djelimično tako stoga što su drugi ljudi napustili ideju
da budu svoji kao neprikladno ograničenje njhovih aktivnosti.
Fundamenalizam je strašno teško
izmijeniti – što bi nas trebalo upozoriti protiv pretpostavke da je
kultura beskrajno prilagodljiva dok je priroda uvijek postojana. Ovo je
još jedna dogma postmodernista, koji su stalno na oprezu zbog onih koji
“naturalizuju” društvene ili kulturne činjenice, i na taj način čine ono
što je promjenjivo da izgleda trajno i neizbježno. Izgleda da nisu
primijetili da se ovakav pogled na prirodu kao nepromjenjivu promijenio
prilično mnogo od Vordsvortovog vremena. Živeći, što je očigledno, u
predarvinističkom, pretehnološkom svijetu, nisu uspjeli da vide da je
priroda na neki način mogo više prilagodljiva od kulture. Pokazalo se da
je lakše poravnati planine nego promijeniti patrijarhalne vrijednosti.
Kloniranje ovaca je dječja igra u poređenju s ubjeđivanjem šoviniste da
se odrekne svojih predrasuda. Kulturna ubjeđenja, posebno
fundamentalističko mnoštvo koje je vezano za strah za svoj identitet,
teže je iskorijeniti nego šume.
Ono što je 1960-ih i 70-ih počelo kao
kritika marksizma završilo je 80-ih i 90-ih kao odbijanje same ideje o
globalnoj politici. Kako su se transnacionalne korporacije širile od
jednog na drugi kraj zemlje, intelekualci su uporno tvrdili da je
univerzalnost iluzija. Mišel Fuko je smatrao da su marksistički koncepti
moći ograničeni i da je konflikt prisutan svugdje; postmodernistički
filozof Žan Bodrijar, nasuprot njemu, sumnjao je da se Zalivski rat
uopšte zbio. Međutim, bivši socijalistički militant Žan-Fransoa Liotar
nastavio je da ispituje međugalaktičko putovanje, kosmičku entropiju i
masovni egzodus ljudske vrste sa zemlje nakon nestanka sunca za četiri
milijarde godina. Za filozofa koji ne voli velike pripovijesti, ovo je
izgledalo kao neobično široka perspektiva. Tako je teklo postepeno
mračenje disidentskih umova. U nekim četvrtima, radikalna borba ustupila
je mjesto radikalnom pomodarstvu. Na svim stranama, inače radikalni
mislioci su postali umjereniji, podrezali svoja krila i spustili se na
zemlju.
Militantni političari 60-ih su umnogome
bili optimistični: ako dovoljno snažno želiš, dobićeš ono što hoćeš.
Utopija leži upravo ispod kaldrme Pariza. Kulurološki mislioci poput
Barta, Lakana, Fukoa i Deride još uvijek su osjećali kovitlac ovog
utopijskog impulsa; jedino što više nisu vjerovali da se u praksi može
ostvariti. Fatalno je ugrožen prazninom želje, nemogućnošću istine,
slabošću predmeta, lažju progresa, pasivnošću moći. Kako Peri Anderson
to opisuje prijatnim izrazom: ovi su mislioci „napali značenje,
pregazili istinu, zaobišli etiku i politiku, i zbrisali istoriju”. Nakon
debakla kasnih 1960-ih, činilo se da jedina ostvariva politika laži u
pojedinačnom otporu sistemu koji će ostati ovdje. Sistem je mogao biti
razbijen ali ne i uništen.
Međutim, možete pronaći zamjenu u
utopijskim erotskim doživljajima, blagim zadovoljstima u umjetnosti,
prijatnoj senzualnosti znaka. Sve ove stvari obećavale su opštu sreću.
Jedini problem bio je što ona zapravo nikada neće doći. Raspoloženje
koje je vladalo moglo se paradoksalno nazvati libertarijanskim
pesimizmom. Od čežnje za utopijom nije se odustajalo, ali ništa nije
bilo fatalnije od njene dobrobiti do pokušaja da se ostvari. Status-u quo će
se nepomirljivo opirati, ali ne u isto ime alternativnih vrijednosti –
logički nemoguć manevar. Ovo otrežnjenje će naizmjenice uroditi potpuno
razvijenim pesimizmom neke kasnije razvijene postmoderne misli. Za
nekoliko godina, sama sugestija da je ikada postojao i najslabiji tračak
progresa u ljudskoj istoriji će oni koji se redovno služe anesteticima i
wcima dočekati s blagim prezirom.
Tradicionalno, politička ljevica
razmišljala je univerzalnim terminima, a konzervativna desnica bila je
sklonija umjerenom oprezu. Sad su se ove uloge osvetnički preokrenule.
Baš u vrijeme kada je trijumfalna desnica hrabro ponovo zamišljala
obličje zemlje, kulturološka ljevica se u cjelosti povukla u malodušni
pragmatizam. Ne zadugo nakon što su neki kulturološki mislioci izjavili
da su velike istorijske pripovijesti ostale bez snage, takva pripovijest
je pokrenuta u ratu između kapitala i Kurana – ili jedne travestije
toga teksta. Namjera zapadnih neprijatelja bila je da ga unište a ne da
ga ekspropiraju. Nekim zapadnim vođama, posebno onima na visokim
položajima, moglo bi se oprostiti što su se osvrtali na vrijeme
socijalizma sa potajnim nostalgičnim bolom. Da ga samo nisu tako žestoko
udarali tada, mogao je izbrisati neke velike nepravde koje stvaraju
bombaše samoubice.
Naravno, ovo povlačenje kulturološke
ljevice nije bilo samo njena krivica. To se desilo jer je politička
desnica bila tako ambiciozna da je ljevica postala plašljiva. Imala je
osnova za to – uključujući i svoje vlastite internacionalne osnove –
onesposobivši ga, ostavljajući ga sa samo nešto malo nesigurnih ideja.
Ovo je, međutim, postala manje uvjerljiva odbrana kulturološke ljevice
kada se antikapitalistički pokret pojavio. Ova značajna kampanja je
pokazala, uprkos svoj zbrci i nejasnoćama, da razmišljati globalno nije
isto što i biti totalitaran. Možete kombinovati čin lokalnih srazmjera s
planetarnim perspektivama. Mnogi pripadnici kulturne ljevice odustali
su čak i od pomena kapitalizma, a kamoli od pokušaja da shvate šta bi ga
moglo zamijeniti. Govoriti o rodu i etničkoj pripadnosti bilo je u
redu; govoriti o kapitalizmu bilo je “sumiranje” ili “štedljivost”. Ovo
je naročito bio stav onih američkih teoretičara koji su živjeli u centru
zbivanja, i stoga imali poteškoća da steknu jasnu sliku. Nije im
pomoglo to što su imali nekoliko skorijih socijalističkih sjećanja na
koje su se oslanjali.
U jednom smislu, promjena od 1960-ih na
1990-e teoriju je dovela skoro do uvredljivih granica. Nesmotrene
apstrakcije strukturalizma, hermeneutike i sličnih njima, ustupile su
mjesto opipljivijoj realnosti postmodernizma i postkolonijalizma.
Poststrukturalizam je bio tok ideja, ali postmodernizam i
postkolonijalizam bile su životne formacije. Postojala je razlika, makar
za one naporne teoretske dinosauruse koji su vjerovali da postoje
važnije stvari na svijetu od diskursa, između studiranja neodređenog
označavalac s jedne, i istraživanja Hindu nacionalizma ili kulture
trgovačkih centara s druge strane. Dok je ipak ovo vraćanje konkretnom
predstavljalo dobrodošli povratak, on nije bio, kao i svaki ljudski
fenomen, sasvim pozitivan. Kao prvo, bio je tipičan za društvo koje
vjeruje samo u ono što može dodirnuti, okusiti i prodati. Kao drugo,
mnoge od ranije istraženijih ideja su samo očigledno udaljene
iz političkog i društvenog života. Hermeneutika, kao umjetnost
dešifrovanja jezika, naučila nas je da sumnjamo u isuviše očigledno.
Strukturlizam nam je dao uvid u skrivene kodove i konvencije koji
upravljaju društvenim ponašanjem, čineći ponašanje manje prirodnim i
spontanim. Fenomenologija je integrisala visoku teoriju sa svakodnevnim
iskustvom. Teorija recepcije je ispitala ulogu čitaoca u književnosti,
ali je zapravo bila dio šire političke brige o učešću naroda. Pasivni
potrošač književnosti morao je da zauzme mjesto aktivnog koautora.
Izašla je na vidjelo tajna da su čitaoci bili isto tako bitni za
postojanje pisanja kao i autori, i ova podjarmljena, dugo prezirana
klasa muškaraca i žena konačno je bila spremna da zasuče rukave po
pitanju politike. Ako poklič “Sva moć sovjetima” ima zastario prizvuk,
mogao bi makar biti preinačen u “Sva moć čitaocima”!
Skoro se javila, naročito u Americi,
jedna vrsta antiteorije. Baš u trenutku kada vlada Sjedinjenih Država
pokazuje svoje mišiće bezobraznije nego ikada, neke kulturološke teorije
počele su da nalaze primjedbu za samu riječ “teorija”. Ovo je uvijek
bio slučaj s nekim takozvanim radikalnim feministkinjama, koje nisu
imale povjerenja u teoriju jer su je vidjele kao bahato dokazivanje
muškog intelekta. Teorija je predstavljala nezrele, emocionalno
zatvorene muškarce koji porede dužine svojih višesložnih riječi.
Antiteorija, međutim, znači više od želje da se ne bavite teorijom. U
tom slučaju, Bred Pit i Barbara Strejsend bi se kvalifikovali kao
antiteoretičari. To označava vrstu skepticizma prema teoriji koja je
teoretski interesantna. Antiteoretičar je poput doktora koji vam daje
sofisticirane medicinske razloge da jedete onoliko nezdrave hrane koliko
možete progutati, ili teolog koji vam daje nepobitne argumente u korist
preljube.
Za antiteoretičare poput Ričarda Rortija
i Stanlija Fiša, teorija predstavlja način kojim pokušavate da
opravdate vaš stil života. Teorija vam daje neke fundamentalne razloge
za ono što radite. Ali ovo, za aniteoretičare, niti je moguće niti
neophodno. Ne možete opravdati vaš način života teorijom, jer je teorija
dio tog načina života, ne nešto odvojeno. Ono što se računa legitimnim
razlogom ili validnom idejom biće vam određeno samim načinom vašeg
života. Tako kulture nisu utemeljene u razumu. One samo rade ono što
rade. Možete opravdati vaše ovakvo ili onakvo ponašanje, ali ne možete
dati razloge za vaš način života ili skup vjerovanja u cjelini. To bi
bilo kao da kažete da je Peru loša stvar.
Ovo je posljednji oblik onoga što je
srednji vijek poznavao kao jeres fideizma. Vaš život se zasniva na
izvjesnim uvjerenjima koja su imuna na racionalno preispitivanje. Vjera
se kreće u suprotnoj sferi od razuma. Niste izabrali svoja uvjerenja na
racionalnoj osnovi; već su, poput malih boginja, uvjerenja izabrala vas.
Ona su sada već toliki dio vas da ih ne biste mogli razumjeti čak i kad
biste pokušali. Kultura nije samo vrsta stvari koju bi trebalo
opravdati, ili kojoj je potrebno opravdanje, ništa više od toga što
morate nizom složenih metafizičkih razlaganja objašnjavati zašto ste
podrezali nokte na nogama tako da je svaki naredni barokniji od
prethodnog. A ovo takođe znači da ne postoje racionalne osnove za
opredjeljenje za izvjesnu kulturu. Ne mogu se opredijeliti između moje i
tvoje kulture, jer će moj sud proisteći iz moje vlastite kulture, a ne
iz nekog nezainteresovanog stanovišta van nje. Ne postoji takvo
stanovište. Tako smo ili uključeni ili isključeni, ili vani ili
irelevantni.
Olakšanje je što ne moramo objašnjavati
teorijski ono što radimo, jer bi to ionako bilo nemoguće. Pošto je naša
kultura ono od čega smo sačinjeni, to bi značilo da bi trebalo da
iskočimo iz kože, vidimo sebe gledajući nešto, i prije svega razmislimo o
silama koje nas čine ljudskim subjektima. Morali bi da propitamo sebe
kao da nismo prisutni. Ali nemoguće je da na ovaj način sami sebe
poboljšamo kulturom. Nikada ne bismo mogli pokrenuti potpunu, punokrvnu
kritiku našega načina života, jer ne bi bili prisutni da to ostvarimo. U
svakom slučaju, pošto samo radimo kao ljudska bića u okvirima određene
kulture, takva potpuna kritika bi nam bila nerazumljiva. Trebalo bi da
se javi negdje sasvim iza kategorija našeg iskustva, kao od neke
neobično pismene zebre koja je marljivo bilježila naše kulturološke
navike. Fundamentalna kritika onoga što smo bi nas zaobišla. Jednostavno
se ne bi ukrstila s našim svakidašnjim jezikom.
Čitav ovaj slučaj je uznemirujući u
jednom, a umirujući u drugom slučaju. Uznemirujući je jer sugeriše da
naša kultura nema čvrstu osnovu. Činjenica da cijenimo Puškina ili
slobodni govor je čisto uslovna. Desilo se da smo rođeni u jednoj vrsti
okruženja koje se divi ovakvim stvarima. Lako je moglo biti drukčije, i
drugdje u svijetu jeste drukčije. Bilo da su žalost,
sažaljenje, pravougli trouglovi ili koncept nečega što postaje činjenica
podjednako kulturološki uslovni, možda ih je teže postići. Kada dođemo
do takvih stvari kao što je ne nazdravljanje u nečije zdravlje sumpornom
kiselinom, slika počinje da se pomalo zamagljuje. Ima puno stvari koje
radimo jer pripadamo ovoj vrsti životinja, ne zato što smo monahinje ili
Makedonci. Zamisao je, u svakom slučaju, da ništa ne treba da bude
onako kako jeste, i da stoga stvari kakve jesu ne treba pravdati na
najvišem nivou.
Ako je ova misao utješna to je
djelimično stoga jer ne moramo da se mnogo angažujemo po pitanju
zamornog mentalnog rada, a djelimično jer ima prilično mnogo stvari u
našoj kulturi koje je teško opravdati. Nije jasno je li s ovog
stanovišta mučenje nešto što slučajno radimo, nešto poput igranja
tenisa. Čak i ako je to nešto što ne bi trebalo da radimo, sa čim bi se
antiteoretičari sigurno usaglasili, razlozi zašto to ne bi trebalo da
radimo su uslovni. Nemaju nikakve veze s tim kakva su ljudska bića,
pošto ljudska bića nisu osobita. Mi samo slučajno pripadamo kulturi koja
ne odobrava iznuđivanje priznanja na silu tako što se ljudi dugo drže
naglavačke okrenuti u vodi. I naravno mislimo da je naša kultura u pravu
što ima ovakav stav – ali to je i stoga što joj pripadamo.
Nisu svi mislioci dovoljno hrabri da
budu u potpunosti relativisti po takvim pitanjima i da tvrde da ukoliko
je mučenje dio vaše tradicije, onda vam treba dati više moći. Većina
njih bi tvrdila, s različitim stepenom oklijevanja i liberalne krivice,
da je mučenje takođe pogrešno za takve ljude. Većina ljudi, ukoliko bi
morali da biraju, radije bi bili viđeni kao kulturološki imperijalisti
nego kao šampioni okrutnosti. Upravo za antiteoretičare realnost nema
stavove o tome da li je mučenje za divljenje ili je odbojno. U stvari,
realnost nema stavove ni o čemu. Moralne vrijednosti, poput svega
ostalog, pitanje su nasumičnosti, slobodne kulturološke tradicije.
Nema potrebe uzbunjivati se oko ovoga pošto ljudska kultura nije zaista slobodna.
Što ne znači ni da je čvrsto vezana. To bi samo bila slabija strana
iste varljive metafore. Jedino nešto što je bilo u stanju biti vezano
moglo je biti opisano kao nešto što slobodno lebdi. Šolju ne bismo
nazvali “slobodno plutajućom” samo zato što nije pričvršćena za sto
čeličnim lancem. Kultura je samo izgleda slobodna jer smo jednom mislili
da smo je prikovali za nešto čvrsto, poput Boga, Prirode ili Razuma.
Ali to je bila iluzija. Nije da je to nekad bilo istina a sada nije, već
da je bilo pogrešno sve vrijeme. Mi smo poput nekoga ko prelazi visoki
most i najednom ga uhvati panika kada shvati da ima 300 metara ispod
nas. To je kao da im zemlja pod nogama nije čvrsta. Ali zapravo jeste.
Ovo je jedna razlika između modernizma i
postmodernizma. Modernizam, ili je bar tako zamišljeno, bio je dovoljno
star da pamti vrijeme kada su postojale čvrste osnove ljudskog
postojanja, i sve vrijeme je bio uzrujan od šoka kada su te osnove grubo
odbačene. Ovo je jedan razlog zbog koga modernizam ima tragičnu narav.
Drama Semjuela Beketa, na primjer, uopšte nema vjere u iskupljenje, ali
predstavlja svijet koji još uvijek izgleda da ga ozbiljno treba. Odbija
da skrene pogled od nepodnošljivosti stvari, čak i kad ne postoji
transcendentne utjehe pri ruci. Nakon izvjesnog vremena, međutim, možete
ublažiti napetost ovoga slikajući svijet kome zaista nema spasa, jer s
druge strane nema ništa što bi se spasilo. Ovo je post-tragično
kraljevstvo postmodernizma. Postmodernizam je isuviše mlad da se sjeća
vremena kada su postojali (takve su glasine kružile) istina, identitet i
realnost, i tako ne osjeća vrtoglavi ambis pod nogama. Koristi se za
hodanje po oblacima i nema osjećaja vrtoglavice. Suprotno od sindroma
fantomskog ekstremiteta, izgleda da nešto nedostaje ali
u stvari ne nedostaje. Ovdje smo jednostavno zatvorenici varljive
metafore, zamišljajući da svijet treba da počiva na nečemu da bismo mi
počivali na svijetu. Nije se samo čisti led ispod nas pretvorio u grubu
zemlju; zemlja je bila gruba sve vrijeme.
Mi smo poput male djece koja insistiraju
da im još uvijek trebaju cucle, i koje treba vući udarajući i vrišteći
dok ne priznaju da im ne treba. Da bismo odustali od metafizičkih cucli
značilo bi da radeći to trenutno otkrijemo da se apsolutno ništa nije
promijenilo. Kad bismo prihvatili ovo bili bismo sasvim postmetafizički,
i time slobodni. Međutim, kako nas je Niče opomenuo, ubili smo Boga,
ali skrili tijelo, insistirajući da se ponašamo kao da je još uvijek
živ. Postmodernisti nas ubjeđuju da priznamo da nećemo izgubiti ništa
rušenjem temelja osim naših lanaca. Sada možemo raditi šta želimo a da
ne vučemo mnogo teškog metafizičog prtljaga da bi to opravdali. Pošto
smo predali prtljag, oslobodili smo ruke. Izgleda, međutim, da su
antiteoretičari poput Fiša i Rortija jednostavno mogli zamijeniti jednu
vrstu vezivanja drugom. Sada je kultura, ne Bog ili Priroda, temelj
svijeta. To sigurno nije jako stabilan temelj, pošto se kulture
mijenjaju, i postoji velika raznovrsnost. Ali dok smo unutar kulture ne
možemo viriti vani, tako da izgleda kao temelj u istoj mjeri u kojoj je
Razum to bio za Hegela. Zaista, ono što bi vidjeli kad bi mogli zaviriti
iza nje bilo bi određeno kulturom. Koliko god to bilo neprijatno, na
kraju se sve svodi na kulturu. Umjesto da stvari radimo kako priroda
nalaže, mi ih radimo kako nam kultura nalaže. Umjesto da pratimo
Prirodu, pratimo Kulturu. Kultura je grupa spontanih navika tako dubokih
da ih čak ne možemo ni ispitati. A ovo, između ostalih stvari, pogodno
je izoluje od kritike.
Možda možemo biti ironični po pitanju
najdublje posvećenosti, priznajući njenu proizvoljnost, ali ovo ne
popušta njen stisak. Ironija ne ide daleko koliko uvjerenje. Kultura
tako postaje nova Priroda koja se ne može dovoditi u sumnju ništa više
od vodopada. Naturalizovanje stvari ustupa mjesto njihovoj
kulturalizaciji. U oba slučaja, izgleda da postaju neizbježni. Pošto su
svi u nemilosrdnom, snalažljivom dobu prozreli strategiju
“naturalizacije”, potreban vam je drukčiji, moderan način da date vašem
načinu života legitimnost. I ovo je koncept kulture. Ako su kulture
uslovne, uvijek mogu biti promijenjene; ali ne mogu biti promijenjene u
cjelosti, a razlozi koje imamo za njihovu promjenu su takođe uslovni.
Šta možemo zaključiti iz ovog
obrazloženja? Sasvim je moguće da su kulturološke navike poput
zamišljanja vremena kako teče, ili doživljavanja drugih ljudskih tijela
kao osoba, toliko duboko ukorijenjene u nama da ne možemo da se
zamislimo van njih. Ali jedva da se može isto reći za kulturološke
navike kao što su izopštavanje mušterija koje ne nose večernje haljine
na štandovima gdje se prodaju hrenovke, ili odbijanje da se oproste
dugovi osiromašenim zemljama. Mudrost nekih antiteoretičara je što ova
dva slučaja predstavljaju istim. A to čini da izgleda da ne možemo
istupiti iz NATO-a kao što ne možemo izaći iz svoga tijela. Druga
antiteorijska varka je tvrdnja da pokretanje fundamentalne kritike naše
kulture zahtijeva zauzimanje nemogućeg arhimedskog položaja izvan nje.
Ono što ovakav stav ne vidi jeste da kritičko promišljanje našeg stanja
predstavlja dio našeg stanja. To je karakteristika posebnog načina na
koji pripadamo svijetu. Ne radi se o nekom nemogućem pokušaju našeg
ispitivanja dok smo odsutni. Vraćanje na nas nam je prirodno kao i
vraćanje kosmičkom prostoru ili vraćenje talasa moru. Ta aktivnost ne
zahtijeva iskakanje iz kože. Bez takvog samoposmatranja, ne bismo
opstali kao vrsta.
Ovo je, zapravo, važan način da se
odvojimo od drugih životinja, bez obzira na to što se korisno može reći o
našim zajedničkim sklonostima. Nije da ljudska bića tumače svijet a da
ga druge životinje ne tumače. Svaka čulna reakcija na stvarnost je
njegovo tumačenje. Bube i majmuni jasno tumače svoj svijet, i djeluju na
osnovu onoga što vide. Naša fizička čula su organi za interpretaciju.
Ono što nas razdvaja od drugih životinja je to da mi možemo uzastopno da
tumačimo ova tumačenja. U tom smislu, sav ljudski jezik je meta-jezik.
To je razmatranje drugog reda “jezika” našeg tijela – našeg senzornog
aparata. Upravo ta inflacija kulturološke teorije o ulozi jezika (greška
urođena intelektualcima, kao što je melanholija endemična kod klovnova)
ima tendenciju da prevari. Ugrubo, ovo nas vodi prema zaključku da su
jezik i iskustvo neodvojivi, kao da nijedna beba nije plakala jer je
gladna. Bebi ne nedostaje iskustvo gladi, već sposobnost da identifikuje
ovo iskustvo kroz čin simbolizacije, smještajući ga u širi kontekst. A
ovo se može dostići jedino pomoću kulture. Upravo ovu kulturu jezik
donosi. Čak i kada imam jezik, moje senzorno iskustvo još uvijek
predstavlja njegovu vrstu dodatka. Tijelo se ne može svesti na značenje,
kao što su lingvistički redukcionisti skloni da zamišljaju. Neke od
ovih precijenjenih uloga jezika u ljudskim poslovima mogu se javiti iz
činjenice da su filozofi tradicionalno bili neoženjeni profesori koji
nisu imali iskustva s malom djecom. Engleski aristokrati, koji u suštini
više vole pse i konje od ljudi, nikada nisu pridavali veliki značaj
mjestu lingvističkih inflacionista.
Može se s pravom tvrditi da
predlingvistička djeca mogu imati uvjerenja i djelovati razložno. Ono
što ne mogu je postaviti sebi moralna pitanja kao što su da li su
njihova uvjerenja ispravna i da li su njihovi razlozi dobri. Samo
lingvistička životinja može biti moralna. Djeca i kapski mravojedi mogu
željeti ono što misle da je dobro, ali ne mogu htjeti da žele ono što je
dobro. Pa ipak, izgleda da djeca prepoznaju, razlikuju, ispituju,
reidentifikuju i klasifikuju, i to bez pomoći jezika. To isto rade i
neljudske životinje. Neljudske životinje se ponašaju kao da imaju
uvjerenja, što ne govori da su društveni demokrati ili ortodoksni
Jevreji. Neki delfini mogu razlikovati rečenicu „Stavi dasku za jedrenje
na frizbi” od „Stavi frizbi na dasku za jedrenje”, radnju s kojom čak i
pojedini svjetski lideri mogu imati poteškoća.
Samorazmatranje – tumačenje naših
senzornih tumačenja – čini dio onoga što jesmo. A ovo se može sprovesti
energičnim kritičkim duhom. Nema potrebe da izlazite iz svoje kože da bi
temeljno kritikovali vašu situaciju. Ne morate biti u metafizičkom
spoljnjem prostoru da prepoznate nepravdu i rasnu diskriminaciju. Upravo
tamo je ne bi prepoznali. Naprotiv, postoji mnogo toga unutar naše
kulture što možemo navesti da se preispita. Antiteoretičari prave
grešku što vide kulture kao manje ili više koherentne. Otuda njihova
kritika dolazi spolja, u kom slučaju je irelevantna ili nejasna, ili
iznutra, u kom slučaju nije zaista radikalna. Ali postoji puno
različitih, kontradiktornih strana kulture, od kojih nam neke
dozvoljavaju da budemo kritični po pitanju drugih. Djelovati u
saglasnosti sa zapadnjačkim načinom života može značiti podići barikade
na Pikadiliju isto koliko i srušiti ih. Ako pogačice i kajmak
predstavljaju jednu stranu engleske kulturološke tradicije,
sifražetkinje predstavljaju drugu. Dobra je vijest da ne možemo u
potpunosti pobjeći od naše kulture – jer kad bi bilo tako, ne bismo
mogli da se podvrgnemo kritičkom sudu.
Slično ovome, poredeći dvije kulture ne
znači da nemamo vlastito stanovište. Činjenica da kulture mogu gledati
van sebe je dio onoga što jesu. Činjenica je da su granice kultura
porozne i neodređene, više nalik horizontima nego električnim ogradama.
Naš kulturni identitet se probija van sebe samom vrlinom onoga što
jeste, ne poput nekog prijatnog bonusa ili neprijatnog krvoliptanja.
Naravno, može biti ozbiljnih poteškoća prevesti ga s jedne kulure u
drugu. Ali ne morate stajati na nekoj zamišljenoj Omega tački da bi to
uradili, kao što se ne morate služiti nekim trećim jezikom da bi preveli
nešto sa švedskog na svahili. Biti unutar kulture nije isto što i biti
unutar zatvorske zgrade. To je prije biti unutar jezika. Jezici se
otvaraju prema svijetu iznutra. Biti unutar jezika znači navaliti na
svijet, ne biti njegov zatvorenik.
Polazna tačka za antiteoretičare je
slagati se s onim što mi radimo, bez sve ove zbunjujuće zbrke oko
teorije. Trebalo bi da zaboravimo „duboko” ozakonjivanje: dubina je samo
ono što mi postavimo, i onda se nađemo puni strahopoštovanja. Istina je
da više ne možemo opravdati naše radnje na energičan metafizički način;
ali ovo ih ne ostavlja ranjivim, pošto ne čini ranjivim ni one koji nas
kritikuju. Pa dotle dokle taj dubokoumni razgovor ide, možemo tražiti
primirje. Filozofija postaje antifilozofija. Neki moderni mislioci
smatraju da će razmišljanje o onome što radite oslabiti vaš rad, isto
kao što se ne savjetuje da razmišljamo o fiziologiji prepona za vrijeme
trke s preponama. Razmišljanje o onome što radite može biti opasno za
trkače s preponama, ali se čini smiješnim zaključkom za one koji su
dobro plaćeni da razmišljaju.
Prema Ničeu i Frojdu, međutim, možemo
funkcionisati kao ljudska bića samo ako potisnemo mnogo onoga što nas
čini ovakvima. U našoj je prirodi da budemo antiteoretičari, čak kad nam
je potrebna teorija da sakrijemo istinu. Suviše represije, savim je
izvjesno, načiniće nas bolesnim; ali za ovaj duboko antiromantični stav,
represija sama po sebi nije zlo. Ne bismo mogli govoriti, misliti ili
djelati bez nje. Jedino samozaboravom možemo biti svoji. Amnezija, ne
sjećanje, nam je prirodno. Ego je ono što jeste samo zbog neophodnog
sljepila koje ga u velikoj mjeri čini. Da bismo stvorili istoriju, prvo
moramo da zamrljamo prljavštinu, krvlju umrljanu genealogiju koja je
ušla u našu prozvodnju. U drugom smislu, ova ideja je dovoljno
romantičarska: intelekt je smrt spontanosti. Suviše osjetljivo
razmišljanje o svijetu oko vas parališe djelovanje, kako je Hamlet
otkrio. Ili, da prevedemo sentiment u dio onoga što vreba iza
antiteorijske istine: Ako postavimo pitanje o temeljima našeg načina
života, u smislu prevelikog razmišljanja o varvarizmu na osnovu kojeg je
naša civilizacija zasnovana, možemo propustiti da uradimo stvari koje
bi svi dobri građani trebalo da urade spontano.
Period od 1965. do 1980. godine je
svakako bio doba prvog izbijanja revolucionarnih kulturnih ideja u
Evropi dvadesetog vijeka. Uprkos svom uzbuđenju, pretvara se u sjenu
prije velikog toka modernizma koji je zbrisao kontinent ranije toga
vijeka. Ako biste željeli da izaberete drugu, istaknutiju dekadu i po
koja je transformisala evropsku kulturu, mogli bi izabrati i gore od
1910. do 1925. godine. U ovom kratkom razdoblju, kultura je bila
uzdrmana i obnovljena. To je bilo doba Prusta, Džojsa, Paunda, Kafke,
Rilkea, Mana, Eliota, futurizma, nadrealizma i još mnogo toga. Kao i
1960-e, to je bilo vrijeme brojnih društvenih promjena – mada se ništa
iz kasnijeg perioda ne može porediti po broju ratova, revolucija i
društvenih ustanaka s ranijim periodima. Ako su 1960-e i 70-e bile
svjedoci napada pobunjenika lijevog krila, raniji period je vidio
rođenje prve radničke države u istoriji. Ako su 1960-e i 70-e bile doba
kolonijalnih revolucija, godine između 1910-e i 1925- e su u centru
zbivanja imale najveći imperijalistički požar koji je istorija ikada
zapamtila.
Modernizam je odražavao slom cijele
civlizacije. Sva uvjerenja koja su sjajno služila društvu srednje klase
devetnaestog vijeka – liberalizam, demokratija, individualizam, naučna
ispitivanja, istorijski napredak, suverenost razuma – bila su u krizi.
Tehnologija je dramatično ubrzavala razvoj, zajedno s političkom
nestabilnošću. Postajalo je teško vjerovati da postoji bilo kakav
urođeni poredak u svijetu. Umjesto toga, poredak koji smo pronašli je
poredak koji smo sami uspostavili. Realizam u umjetnosti, koji je zauzeo
poredak bez rezerve, počeo je da se povija i ruši. Kulturološka forma
koja je bila značajna od renesanse sada se činilo da se približava
iscrpljenosti.
U svom ovom razvoju, modernizam je
naslutio kulturološku teoriju koja će se javiti kasnije. U stvari,
kulturološka teorija je između ostalih stvari produžetak modernizma na
drugi način. Otprilike do 1960. godine, velika djela modernizma počela
su da gube mnogo od svoje uznemirujuće snage. Džojs i Kafka bili su
dobrodošli u nastavnim planovima univerziteta, dok su modernisički
slikarski radovi dokazali da su unosna roba koju je imala svaka
korporacija koja drži do sebe. Srednja klasa je hrupila u koncertne
dvorane da se prva užasava Šoenbergom, dok su neprijatni, ispijeni
Beketovi likovi milili londonskim pozornicama. Breht je bio prihvaćen uz
veliki broj politički sataniziranih fašističkih saputnika. Pretjerano
eksperimentalan T. S. Eliot nagrađen je Ordenom za zasluge.
Disidentski impuls iza modernističkog
pokreta još je uvijek preživio tu i tamo, oslanjajući se na pozni
nadrealizam i situacionizam. Ali pokretu u cjelini nestalo je
subverzivne snage. Disidentski impuls morao je preći drugdje; a
kulturološka teorija bila je jedno od mjesta gdje je zasnovao dom. Pisci
poput Barta, Fukoa, Kristeve i Deride zaista su bili umjetnici poznog
modernizma koji su se okrenuli filozofiji a ne skulpturi ili romanu.
Imali su nadarenost i ikonoklastičnu snagu velkih modernističkih
umjetnika, kao i naslijeđenu zastrašivu auru. Granice između
konceptualnog i kretivnog počele su da se brišu. Iz ovog razloga manje
maštoviti filozofi ne samo da su se odrekli ovih mislilaca; uopšte nisu
uspjeli da prepoznaju šta su oni radili. Ovo je bilo čudno, pošto
filozofija – da predmetu damo što je moguće rigorozniju definiciju –
znači govoriti o određenim stvarima na određene načine. Vrijeme je
legitimna tema filozofije, ali Prust ne govori o tome na pravi način.
Svi ne vide smrt kao validan filozofski koncept, ali ako o njoj
raspravljate jezikom Donalda Dejvidsona a ne jezikom Martina Hajdegera,
mogla bi biti. Lični identitet postaje istinska filozofska tema
sadašnjice, ali patnja nije sasvim prihvatljiva. Pored toga, ovi
francuski mislioci jasno su pripadali političkoj ljevici, dok su
ortodoksni filozofi bili apolitični. Drugim riječima, bili su
konzervativni.
Zašto je onda kulturološka teorija
istisnula kulturološko djelovanje? Jedan odgovor je prosto zbog toga što
je kulturološko djelovanje, u formi umjetnosti visokog modernizma, već
postojalo. Ništa se ne dešava dvaput, baš zato što se desilo već jednom.
Važna umjetnost Evrope dvadesetog vijeka bila je plod prvog,
traumatičnog uticaja na kulturni život krize moderne civilizacije
Zapada. Kada se jednom taj uticaj desio, teško ga je bilo ponovo
osjetiti u svoj šokantnoj neposrednosti. Nije lako stjerati nekoga u
škripac po drugi put, ukoliko taj neko ne živi u San Andreasu. Navikli
smo da živimo s gubitkom apsolutnih vrijednosti, uz uvjerenje da je
progres mit, ljudski um iluzija a naša egzistencija uzaludna strast.
Privikli smo se na naš angst, i počeli da se radujemo što nismo vezani lancima.
U svakom slučaju, puna skandaloznost
ovih ideja javlja se jedino uz istorijat tradicionalne, relativno
stabilne kulture. To je bio istorijat koji je još uvijek bio osjetan
1920. godine, ali je brzo nestajao 1970. Do vremena kada se
postmodernizam pomaljao na horizontu, jedva da je bilo sjećanja na taj
kontekst. Kako je stopa kapitalističkog preduzetništva rasla,
nestabilnost, raskol, iskrivljenje istine i senzaconalizam bili su
poredak tog vremena. Nisu bili posebno uvredljivi, jer nije bilo norme s
kojom bi se poredili. A nisu se mogli ni porediti s vrijednostima
porodičnog ognjišta. Ognjišta su bila mjesta gdje bi porodice upijale
iskrivljenje istine, raskol i senzacionalizam na televiziji.
Modernizam, poput kulture 1960-ih i
70-ih, mogao je uzeti zdravo za gotovo da je, kada je bilo riječi o
kulturološkom establišmentu, realizam bio još uvijek dominantan. Zaista,
pokazao se možda najotpornijom kulturološkom formom u istoriji Zapada,
savladavši sve konkurente. A ovo sugeriše da ima bar neke korijene
duboko u psihi Zapada. Ono što je bilo vrijedno bila je ona vrsta
umjetnosti koja je odražavala svijet u kome ste se mogli prepoznati.Zašto je
baš ovo vrijedno, teško je reći. Odgovor je vjerovatno više povezan s
magijom nego s estetikom. Nije lako reći zašto nam predstavlja takvo
infantilno zadovoljstvo da piljimo u sliku banane koja za čitav svijet
izgleda poput banane.
Realizam je, stoga bio ono što će novi
pokreti uništiti. Ali modernistički eksperimenti u umjetnosti i misli su
u velikoj mjeri još uvijek zavisili od realizma. Kubistička slika nam
ne bi bila privlačna da nismo bili naviknuti na nekubistička platna.
Disonanca se oslanja na smisao za harmoniju. U neku ruku, modernistički
napad na realizam doživio je neuspjeh. Do 1930-ih realizam je ponovo bio
čvrsto u sedlu. 1960-ih i 70-ih, moderna kulturološka teorija načinila
je još jedan hrabar napor da ga zbaci, pozivajući modernističku
umjetnost u pomoć. Međutim, ovaj napad je takođe odbijen. Ipak niko nije
mogao naslutiti da je zapadna civilizacija na ivici da postane
nerealistična. Realnost je sada prigrlila nerealiste, kao što je
kapitalističko društvo u svakodnevnom funkcionisanju postalo u sve većoj
mjeri zavisno od mita i fantazije, zamišljenog bogatstva, egzotike i
hiperbole, retorike, virtuelne realnosti i puke pojave.
Ovo je bio jedan od korijena
postmodernizma. Postmodernizam napušta zemlju kada više nije pitanje
dobijanja informacija o svijetu, već pitanje svijeta kao informacije.
Antirealizam, odjednom, više nije bio pitanje teorije. Kako biste
pojmljivo predstavili realističkim pojmovima veliko nevidljivo ukrštanje
komunikacionih kola, neprestani šum zvukova svugdje, što predstavlja
savremeno društvo? Kako biste predstavili Ratove zvijezda, ili budućnost
miliona mrtvih u biološkom napadu? Možda bi kraj predstavljanja došao
kada ne bi niko ostao da predstavlja ili da bude predstavljen. Radikalni
modernisti pokušali su da ogole razliku između života i umjetnosti.
Tada se činilo da je život odradio to umjesto njih. Ali dok su radikalni
modernisti na umu imali stvari poput čitanja poezije kroz megafone u
fabričkim dvorištima, postmodernizam je uglavnom imao na umu stvari
poput reklamiranja i javnih odnosa. Podstruja lijevog krila pokušala je
da ponovo izumi disidentskije načine integracije kulture u društveni
život, ali jedva da se mogla boriti s proizvodnjom političkih spektakala
ili TV reality šoua. Radikalni napadi na utvrđene hijerarhije
vrijednosti su se s lakoćom stopile s revolucionarnim izjednačavanjem
svih vrijednosti poznatim kao tržište.
Emocionalne klime modernizma i 1960-ih
bile su vrlo različite. Obje su bile ovjenčane euforijom i žarom koje
povezujemo s iznenadnim izbijanjem modernizacije. Modernizam kao
kulturološki pokret, između ostalog, predstavlja odgovor na
uznemirujući, vedri uticaj opsežne modernizacije prethodnih
tradicionalnih društava. Ovo je jedan razlog zašto je jedini domaći (za
razliku od uvoznog) modernizma u Velikoj Britaniji postojao u
kulturološki tradicionalnoj, politički nemirnoj, novomodernizovanoj
Irskoj. Iako je dobar dio modernizma jako kritičan po pitanju ovih
inovativnih snaga, još uvijek ide ukorak s njihovim poletom i zanosom.
Uglavnom, međutim, ton modernističkog pokreta je bio uznemiren i
očajnički, dok je ton 1960-ih bio smiren i opušten. Modernizam su
proganjale apokaliptične vizije kolapsa civilizacije, dok su 1960-e
pozdravljale budućnost klicanjem. Samo neki od njegovih snova apokalipse
su izazvani drogama.
Modernizam i kulturološka teorija bili
su međunarodni pokreti. Bili su prezrivi prema parohijalizmu, bilo da se
radi o mentalnom ili fizičkom prostoru. Tipični modernistički umjetnici
bili su prognanici i emigranti, a to su bili i neki od najistaknutijih
kulturoloških mislilaca kasnijeg perioda. Poput revolucionarne radničke
klase, modernistički umjetnici nisu priznavali domovinu, prelazili su
nacionalne granice s takvom lakoćom kao da klize od jedne umjetničke
forme ili društva ili manifesta do drugih. Skupljeni zajedno u nekom
poliglotskom metropolisu, zasnovali su dom u umjetnosti a ne u
nacionalnim državama. Na taj način, između ostalog, mogli su nadoknaditi
gubitak prave domovine i nacionalne tradicije. Modernizam je bio
hibridna stvar, miješajući fragmente različitih nacionalnih kultura. Ako
je tradicionalni svijet bio razbijen, ako je sada svaki ljudski
identitet bio kolaž, modernisti bi izvukli umjetničku vrlinu iz te
istorijske neophodnosti, preturajući snalažljivo između šuta porušenih
ideologija u maniru Bodlerovih sakupljača dronjaka da naprave neke divne
nove kreacije.
Na sličan način, kulturološka teorija se
kasnije usmjerila ka lingvistici, filozofiji, književnosti, politici,
umjetnosti, antropologiji i tako dalje, probijajući tradicionalne
akademske barijere. Bila je to noćna mora bibliotečkog sastavljača
kataloga. Nazivi ,,strukturalizam”, ,,teorija”, ,,kulturološke studije”
puki su provizorni putokazi, prilično kao što je ,,egzistencijalizam”
bio za prethodnu generaciju. Kao i s egzistencijalizmom, nove
kulturološke teorije ticale su se važnih životnih promjena u
svakodnevnom i akademskom životu, kada su u pitanju ukusi,
senzibiliteti, društvene vrijednosti i moralni djelokrug rada. U isto
vrijeme, teorija je srušila branu između popularne i manjinske kulture:
mogli ste probati strukturalističku analizu Mornara Popaja podjednako kao i Izgubljenog raja. Međutim, poput umjetnosti visokog modernizma, teorijski tretman popularne kulture ispočetka je bio nalik de haut en bas stvari.
Bilo s T. S. Eliotom o muzičkoj dvorani ili Rolanom Bartom o hrvanju,
oba pokreta su se povila pred običnim bez povrede svojih aura.
Postmodernizam je ovdje zastao, jer su i teorija i umjetnost postali
vidno besklasni i skloni konzumerstvu. Ljevičarski teoretičari koji su
sanjali o besklasnom društvenom poretku samo su morali da otvore oči da
vide da je takav poredak već stigao i da je bio poznat kao trgovački
centar.
Oba perioda su takođe bila doba duhovnog
ekstremizma. Poput jezika i umjetničke forme, muškarci i žene će
otkriti istinu o sebi samo kada budu pod krajnjim pritiskom. Kada
zahtijevamo svoja prava, zašto ne tražiti sva kada se već bavimo time?
Zašto praviti kompromise sa zastarjelim formama, sipati novo vino u
stare mjehove? Nije to bila samo stvar promišljanja novih misli; samu
strukturu našeg mišljenja bilo je potrebno razbiti i ponovo uobličiti.
Nije bilo u pitanju stvoriti novu književnost ili filozofiju, već
izumiti sasvim nov način pisanja. Filozofi poput Martina Hajdegera,
Teodora Adorna i Žaka Deride jedino su mogli izreći ono što su mislili
iskovavši nove književne stilove, rušeći granice između poezije i
filozofije. Morali ste upotrijebiti pojmove ali u isto vrijeme ukazati
na njihove granice, označiti njihove granice, urušiti ih iznutra; i ovo
je bila vrta ekvivalenta modernističoj ironiji. Govoreći politički,
morali ste konstruisati novi tip ljudskog bića, koji se ne bi samo
suzdržao od nasilja i eksploatacije, već koji bi bio fizički i moralno
nesposoban za to. Čitav svijet se tresao na ivici apokalipse, a vjera u
neostvarivu želju bi vas odvela preko ivice. Prošlost je bila sasvim
otpisana, vječnost je postojala sada, a budućnost je upravo stigla.
Uprkos bujici ideja koje su dale oba
perioda, dijelili su duboku sumnju u ljudski um. Modernizam je reagovao
na neuravnotežen viktorijanski racionalizam, okrećući se egzotičnom,
primitivnom, arhaičnom i nesvjesnom. Istina se mogla osjetiti u stomaku i
genitalijama, ne u glavi. Jer sva samosvjesna modernost bila je prepuna
mita i gorčine krvi i zemlje. Ličnost poput D. H. Lorensa, uz njegovo
slavljenje tamnih bogova, egzemplarno je ovdje. Bili bismo oduvani nazad
u budućnost piljeći u arhaične slike prošlosti, prošlosti koja sliči
utopiji u svom apsolutnom nepostojanju.
1960-e su se takođe pretvorile u kultove
srećne ekstaze, zajedno uz lažne forme primitivnog i orijentalnog.
Hladna nevinost se šepurila u inostranstvu. Intelektualci su držali
učena predavanja o vrijednosti čistog bezumlja, dok su stari hipici goli
plesali u Hajd Parku. Šizofreničari su proglašeni glasnicima nove forme
svijesti. Muškarci i žene svesrdno su vjerovali u širenje duha, ali
više uz drogu nego uz doze Vergilija. U oba slučaja, ponekad je bilo
teško razlikovati kreativne izazove uma i prosti staromodni
iracionalizam. Da li je bila potrebna cijela nova vrsta svijesti, ili je
sama svijest bila problem? Je li logika bila urota vladajuće klase?
,,Ne želimo da uništimo kapital [sic.] jer nije racionalan,” objavio je
Žan- Fransoa Liotar, ,,već zato što on to jeste.” U oba perioda,
postojao je put od intelekta do jednostavnog ruralnog života maglovitih
dubina nesvjesnog, do tropskih ostrva, konkretne poezije, sirovih
osjećaja ili psihodeličnih vizija. Razmišljanje je predstavljalo
problem, ne rješenje.
1960-e i 70-e su bili svjedoci vrlo
prefinjene teorije; ali ironično je da je veliki dio teorije bio
fasciniran onim što je u potpunost izbjeglo teoretisanju. Sve u svemu,
vrednovala je ono što nije moglo biti još više cijenjeno. Bila je
potrebna teorija o teoriji. Ako su pojmovi pripadali izopačenom jeziku
sadašnjice, onda šta god je izbjeglo njihovom ljepljivom stisku moglo je
donijeti tračak utopije. Želja, razlika, tijelo, nesvjesno,
zadovoljstvo, neuhvatljivi označivač: sve ove stvari su konačno zbunile
teoriju, na mazohističko oduševljenje teorije. Međutim, da bi se ovo
prepoznalo, bilo je potrebno mnogo rigoroznog promišljanja. Bilo je
potreban pronicljiv mislilac da istraži granice misli. Teorija je bila
jedna vrsta homeopatije koja koristi razmišljanje da bi nas dovela izvan
nje. Ali ovo je bilo drukčije od filistinskog zadovoljstva kasnijih
antiteoretičara, čiji savjet teoretičarima bi se mogo sumirati narodskim
savjetom Ričarda Rortija: ,,Ne češite se tamo gdje vas ne svrbi.”
Konačno, modernizam i ,,visoka” kultura
imali su nešto zajedničko – mnogostranu ars 207 ambicioznost. Oba su
bili spremni da se odvaže i krenu u pogibeljnu teritoriju, rizikuju i
bave se pitanjima od velike važnosti. Skovani su novi pojmovi i
razrađeni novi metodi. Istraživanja ovih pisaca protezala su se od
politike i seksualnosti, jezika i kulture, etike i ekonomije, psihe i
ljudske civilizacije. Kulturološka teorija današnjice je donekle
umjerenija. Ona ne voli ideju dubine, a neprijatno joj je zbog temeljnih
načela. Strese se pri pojmu univerzalnost, i ne odobrava ambiciozne
prikaze. U cjelosti, takve prikaze vidi kao ugnjetavačke. Vjeruje u
lokalno, pragmatično, određeno. Ironično, u ovoj posvećenosti, jedva da
se razlikuje od konzervativne nauke koju prezire, koja slično tome
vjeruje samo u ono što možemo vidjeti i dodirnuti.
Međutim, postoji mnogo dublja ironija.
Baš u trenutku kad smo počeli da razmišljamo malo, istorija je počela da
djela mnogo. „Djelujte lokalno, mislite globalno” postao je poznati
ljevičarski slogan; ali živimo u svijetu gdje politička desnica djeluje
globalno a postmodernistička ljevica misli lokalno. Pošto se velika
pripovijest kapitalističke globalizacije, i destruktivna reakcija koja
slijedi, širi planetom, ona hvata intelektualce u trenutku kada su mnogi
od njih uopšte prestali da razmišljaju politički. Suočen s
nezamjenjivim političkim neprijateljem, i fundamentalističkim takođe,
Zapad će bez sumnje biti primoran da razmisli o temeljima svoje
civilizacije.
To se, međutim, mora učiniti baš u
trenutku kada filozofi stižu jureći s vijestima da prije svega takvi
temelji ne postoje. Loša vijest je da je Car nag. Zapad će morati da
izađe s ubjedljivim zakonima o formama života, baš u trenutku kada nas
opušteni kulturološki mislioci uvjeravaju da takvi zakoni nisu niti
mogući niti potrebni. Zapad može biti prisiljen da razmisli o istini i
realnosti svog postojanja, u vremenu kada postmodernizam ima ozbiljne
sumnje u istinu i realnost. Ukratko, biće mu potrebno da zvuči
dubokoumno u progresivno plićem dobu.
Neizbježni zaključak je da kulturološka
teorija mora ponovo početi da razmišlja ambiciozno – ne tako da Zapadu
uruči njegove zakone, već tako da traži smisao velikih pripovijesti u
koje smo upleteni. Međutim, prije nego što ispitamo šta bi ovo moglo
značiti, moramo da napravimo bilans onoga što je kulturološka teorija
dobila i izgubila.
Prevod: Petar Penda
Tekst objavljen u časopisu Ars br 4-2011, online na linku OKF Cetinje