Metamorfoze stida od Kanta do Kafke
Dok Kant govori o stidu u psihološkom registru straha da ćemo postati objekat nečijeg prezira, savremena subjektivnost registruje prezir kao jedno od presudnih obeležja aktuelnih intersubjektivnih odnosa. Oportunizam prema preziru i pristajanje na njega spadaju u interesantnije teme savremene istorije i za elementarnu elaboraciju iziskuju čitavu raspravu. Umesto da se u nju sada upuštamo, skrenućemo tek pažnju na "urođeni oportunizam", koji je svojstven strahu od prezira. Naime, bivajući isprva intenzivan i budan, takav strah pokazuje sklonost da postepeno slabi, što ukazuje na spremnost uplašenog subjekta da vremenom pristane na prezir i da ga u tom smislu "normalizuje", što ga prevodi u svakidašnje stanje stvari s kojim je pragmatičnije biti pomiren nego sukobljen. Anticipacije dvadesetovekovnih, ali i aktuelnih primera geneze masovne ravnodušnosti moženo da pronađemo već kod Kanta, koji strah od prezira definiše u smisli osećaja koji samog sebe postepeno slabi s obzirom na svoju svrhu1. Stid probuđen putem svesti da predstavljamo objekt prezira drugih ljudi pokazuje tendencije ka samoukidanju i nestajanju. Zbog toga su naročito značajni oni autori, čije delo predstavlja svedočanstvo da iskra stida može i mora da bude sačuvana, da ono ljudsko takođe ne bi vremenom iščezlo.
Kafkinu književnost ističemo kao povlašćenu u savremenoj seizmografiji stida. Upravo u njoj je izvrsno pokazano da pretpostavke nekadašnjeg straha od kazne više ne važe. Naime, Kantov pojam subjekta je posmatrao prezir kao ispad u međuljudskim odnosima, kao reakciju kojoj prethodi izvesni prestup i čin nedostojan čoveka. Rečju, bez načinjenog prestupa nema ni prezira, što znači da se prosvetiteljska vizija umne ljudske zajednice optimistički obećava pojedincu da nikada neće postaju objekt prezira ukoliko to sam na neki način ne zasluži. Poimanje stida u kontekstu straha od kazne naprosto ne beleži iskustvo prezira kao svakidašnji i samorazumljivi vid međuljudskog ophođenja. Subjektivnost koja se uzdala u osvajanje prostora za ispoljavanje slobode i autonomije na nivou celokupnog ljudskog roda, naprosto je morala da zažmuri, ili da zatvori jedno oko naočigled vlastitih iskustava sa tada uvreženim i samorazumljivim ritualima masovnog prezira. Zbog toga je i Kantova Antropologija pitanja stida i prezira razmatrala u ravni pojedinačnog, a nikako ne kolektivnog iskustva.
Nasuprot njemu, Kafka ispostavlja konfiguracije sveta u kojem nema ničeg besmislenijeg od osećaja izborene slobode. Analizirajući izvesne pomake u neprestano obnavljanim pokušajima da ostvari svoja prava i da obezbedi priznanje svom korektnom odzivu na poziv drugog čoveka, geometar K. je uveren da ništa više ne ukazuje na očajnu i neutešnu ljudsku poziciju od smelih uzleta nakon kojih smo svi skloni da na trenutak podlegnemo uobraženju da smo nepovredivi i da je naša sloboda neprikosnovena2. Prosvetiteljska vera u ljudski svet zasnovan na autonomiji i slobodi, Kafkinim se likovima ispostavlja kao najopasnija zabluda. Prihvatimo li je, sebe ćemo dodatno izložiti manipulaciji i time ćemo doprineti svojoj vlastitoj redukciji na objekt kojim ne diriguju tek samovoljne kalkulacije anonimnih instanci moći, nego i svako ko to poželi.
Neodređenost i kontingentnost instance od koje nam preti udar možda predstavlja i prvo obeležje, po kojem se naše doba razlikuje od prethodnih. Kao autor koji delegitimiše realnost transcendencije i sve ono što se reklamira kao izvanredno i posebno razobličava tako što ga pokazuje kao obično i već viđeno, Kafka je bio dosledan i kada je reč o izvorima savremenog nasilja. Nema više kod njega privilegovane hijerarhije, nema zlokobne, ali pregledne lestvice nasilja, na kojoj bi zauzimanje višeg mesta podrazumevalo i daleko razornije udarne moći. Kada učitelj tvrdi da nema velike razlike između stanovnika zamka i stanovnika sela, on ne pokazuje tek besmislenost geometrove želje da se ipak nastani u selu, a ne u zamku, da bi mu pošlo za rukom da zadrži svoju potpunu slobodu. Naprotiv, time je učitelj ujedno i potvrdio strančev utisak da se zamak lako i slobodno izdiže jedino pogledu koji ga posmatra iz daljine, dok pobliže posmatranje razočarano ustanovljuje bedu zamka, jer se ono što se uzdiže principijelno ne razlikuje od sveta nad kojim se uzdiže, tj. onoga što je K. imao prilike da vidi u selu. Savremenu krizu transcendencije možda ništa ne prikazuje uspešnije od naivne projekcije sveta slobode u ontološki nižem i sveta nužnosti u ontološki višem regionu. Naime, tamo gde još uvek pokazuje znake vitalnosti, transcendencija čini upravo suprotno. Ona bi svet slobode nesumnjivo povezala sa prodorom u zamak, dok bi tavorenje u svetu nužnosti nesumnjivo povezala sa egzistencijom u svetu iz kojeg se polazi ka zamku. Napokon, ako je razlika u rangu i naročitom kvalitetu onoga višeg samo prividna, onda se kao naivno ispostavlja i mnjenje da prava opasnost vreba "od gore", dok se među stanovnicima sela možemo osećati spokojno i uživati u potpunoj bezbednosti.
Diktatorski princip i savremena subjektivnost
Vladavina prava se kod Kafke denuncira kao opsena. Njegova književnost nam pruža mnoštvo plastično reflektovanih pasaža, čiji zajednički imenitelj sugeriše da je moderna projekcija racionalno vođene subjektivnosti ljudskog roda faktički odavno zamenjena drugačijim vidom oblikovanja društvenosti. Ono fatalno u tome procesu ne ogleda se toliko u čovekovom gubljenju istorijskog kormila, koliko u njegovoj neosvešćenosti i neobaveštenosti o tome. Poput šokiranog subjekta, koji ono što mu se dešava doživljava kao da se zapravo dešava nekom drugom, savremeni baštinik ideje o umnoj istoriji tumači iskorenjivanje iz sveta kao da se dešava negde izvan, mimo njemu prisnog i poznatog, kao da predstavlja patologiju nekih drugih ljudi. Obeležja savremenosti utoliko podsećaju na nesporazum koji pokazuje da su nekadašnji nosioci istorijskih procesa postali njihovi nemi i pasivni posmatrači, a da pri svemu tome još uvek gaje iluzije da će vreme kad-tad izneti na videlo istinitost onoga što zastupaju.
Tome nasuprot, Kafka nas upozorava da posebnost savremenosti možemo ozbiljno da shvatimo tek kada u dovoljnoj meri osvestimo da se naš vlastiti dodir s vremenom sastoji u bivstvovanju-mimo-zakona. Pri tom ne mislimo na odmetničko ili kriminalno napuštanje i kršenje zakonskih normi i okvira, jer značenje bivstvovanja s one strane zakona kod Kafke poprima konotacije, koje su suprotne u odnosu na uobičajene. Ono ne označava neki vid vršenja nasilja nad drugima, nego prevashodno ukazuje na fragilnu izloženost nepravednom tretmanu. Štaviše, odsustvo zakonitosti ne odnosi se tek na pravnu, nego obuhvata i istorijsku sferu. One međusobno nisu nezavisne, jer se odnos prema slobodi i pravu itekako preslikava u konstelacijama istorijskih odnosa. Rečju, tamo gde vlada neprikosnovena vladavina drevnih istorijskih zakonitosti, na delu je neprijatan vid neslobode, čija gorčina se oseća i tamo gde se zakoni utvrđuju i sprovode na proizvoljan i samovoljan način.
Suočena sa nepromenljivošću i večnim važenjem, savremena subjektivnost se neizostavno suočava sa konstatacijom ozbiljne nelagode: "Naši zakoni nažalost nisu opšte poznati, oni su tajna male grupe plemića koja nama vlada ... Zakoni su toliko stari, stoleća su radila na njihovom izlaganju, tako da je i tumačenje zakona već postalo zakon ... To je naravno mudro – ko sme da sumnja u mudrost starih zakona?"3. U pozadini javno zastupljene svesti o zakonskim procedurama Kafka je prepoznao tendenciju jednoznačnog tumačenja zakona u skladu sa samovoljom anonimnih interesa. Zaklanjanje iza drevnosti je utoliko postalo zalog za normativnu homogenizaciju čiji mehanizam nužno odstupa od kolektivnih potreba i dugoročno ostaje stran svima onima, koji u tom procesu nemaju direktnog udela. Kada zaklanjanje iza drevnih normi postane uobičajeni ritual na istorijskoj pozornici, onda takođe postaju očekivane i strategije kamuflaže, zahvaljujući kojima se provode korektivne intervencije usred onoga što se smatra nepromenljivim i dugovečnim. Te korekcije u konfiguraciju drevnih normi unose "posebne potrebe" sadašnjeg trenutka, da bi zatim i njih takođe prezentovali kao neprikosnoveno nasleđe. Sumnja u falsifikat i kamuflažu se lako odbacuje kao napad na slobodu, koja je simbolizovana samim trajanjem institucionalizovanih tragova zajedništva.
Ne samo da je nekadašnji akter istorijskih procesa sada prinuđen da ih posmatra sa strane, nego je time ujedno lišen da o njima donese prikladan sud. Budući da je dobro znao da istoričnost ljudskog postojanja ima smisla tek ukoliko čovek sebe prepoznaje kao producenta vlastitog sveta i ravnopravnog učesnika u stvaralačkom radu zajednice, Kafka nam poručuje da je distanciran, teorijski odnos prema povesnim fenomenima unapred osuđen na propast: "... do sada nam je nos bio usred matice vremena, a sad smo ustuknuli, bivši plivači, sadašnji hodači, i izgubljeni smo. Nalazimo se izvan zakona, niko to ne zna, a ipak svako sa nama postupa u skladu sa ovim"4.
Umesto da spreči nasilje i da nam pruži zaštitu, zakon je tu da nas opija idealima jednakosti i pravednosti. Državni monopol nasilja svoje pravo lice pokazuje čim uspemo da razgrnemo reklamne naslage sa vlastitog životnog sveta i uočimo da je u njemu na delu diktatorski princip. Nasuprot uobičajenom shvatanju, koje u tom principu prepoznaje tiraniju jednog čoveka i totalitarni državni aparat, Kafkin svet nas uverava da za primenu diktatorskog principa nije odgovorna neshvatljiva veština i čudovišna moć pojedinca da sebi potčini sve druge ljude. Da bi se na političkoj sceni mogao pojaviti diktator, akteri na njoj u sebi već moraju negovati nešto od diktatorskog odnosa prema drugim ljudima. Gordost koju Kafka ima na umu otelovljena je upravo u takvoj antropološkoj dijagnozi. Diktator se ne pojavljuje kao grom iz vedra neba, nego se priprema u miljeu ispunjenom voljom za potčinjavanjem i unižavanjem drugih ljudi. Kafkin govor o diktatorskom principu podrazumeva da čoveka nije moguće zaštititi tamo gde mu opasnost potencijalno preti od svih drugih pojedinaca.
Hobsovu maštovitu projekciju porekla društvenog nasilja u prirodnom stanju u kojem je neprekidno na snazi rat svih protiv svih, Kafka izmešta u srodno okrilje savremene birokratske racionalnosti. Za razliku od ranih romantičara, kod kojih je birokratija budila asocijacije na otuđenu državnu mašineriju, koja nema nikakve veze sa ljudskošću, Kafka je u birokratiji prepoznavao presudno obeležje čovekove prirode. Nema ničega prirodnijeg kod čoveka od birokratskog odnosa prema drugom čoveku. Birokratski odnos prema čoveku utoliko nije izraz složenih civilizacijskih posredovanja. On ne predstavlja gnusno deformisanje, niti izvitoperen oblik čovekove "prirodnosti". Naime, za suočavanje sa neljudskim tretmanom nije nam neophodno da imamo posla s otuđenim i obezličenim državnim aparatom, dovoljno je da susretnemo drugog čoveka. Savremena država utoliko ne označava raskid sa sirovošću nekadašnjeg "prirodnog" čoveka. Nasuprot Elijasovoj tezi o procesu civilizacije, Kafka je uveren da karakteristike birokratskog aparata ne ukazuju na bilo kakvo uzvisivanje i prevladavanje, nego tek na doslovnu realizaciju ogoljenih i brutalizovanih sklonosti čovekove prirode: "Živimo kao da je svako od nas diktator. A zbog toga tonemo u bedu"5.
Negativni identitet nove zajednice
Stid kod Kafke održava u životu našu ljudskost jer nas neprekidno podseća na gordost, oličenu u našem izvornom, "diktatorskom" odnosu prema drugim ljudima. Savremeni vidovi stida otuda ne počivaju na jedinstvenoj idealizovanoj projekciji, nego proističu iz osvešćivanja nasilnih kapaciteta ogoljeno gordih odnosa čoveka prema drugom čoveku. Dok psihološki pojam stida proističe iz nezadovoljstva vlastitim delanjem, Kafka uvodi pojam intersubjektivnog stida, koji za rezultat ima nezadovoljstvo ljudskim svetom. Logičnu posledicu takvog stida predstavlja osećaj potrebe za povlačenjem iz sveta i za njegovom umetničkom preradom. Takvu potrebu tumačimo kao reakciju na birokratizovana otelovljenja opštosti koja čoveka tretiraju kao stvar. Stid nastaje usled iskustva povlačenja individue u sebe, čemu prethodi odbijanje subjektivnosti da prihvati ulogu pukog objekta ili sredstva, a ne zbog toga što je pojedinac ustanovio neravnotežu svoje realnosti i nekog unapred pripremljenog ideala. Za razliku od Šelerove teze o poreklu stida u sukobu idealnog i faktičkog, Kafkinu književnost navodimo kao ilustraciju da se pojave gordosti i stida javljaju s one strane stabilnih ili fantaziranih opštosti.
Štaviše, estetika pisanja se kod Kafke može dovesti u vezu sa radom na ugroženom temelju zajedništva i zajednice. Kada spoljašnji autoriteti i institucionalizovane opštosti dospeju u krizu, umetnički reflektovan stid postaje jedan od preostalih medijuma socijalne integracije. Dakako, dometi takve integracije nemaju nikakve veze sa umetničkim konstruisanjem novih vidova političke zajednice u strogom smislu reči. Kafkine refleksije prevashodno su crpene iz pretpostavke da subjekt koji se stidi još uvek nije izgubio vlastito dostojanstvo. Zadatak Kafkine umetnosti nije i ne može biti da homogenizuje stid, niti da isposluje jednoobrazne reakcije pojedinaca, posredstvom kojih bi se mogle ponovo izgraditi neprikosnovene opštosti. Kao što je gordost rezultat neobjektiviranih akata, u kojima više ne komuniciramo sa konkrenim datostima sveta nego sa svojom frustriranošću usled odsustva sveta, tako je i stid proistekao iz neslobode, tj. iz osujećene slobode. Zbog toga mogućnost novoga zajedništva prevashodno pretpostavlja specifičan vid negativnog identiteta. Taj identitet se ne gradi zahvaljujući sasglasnosti oko pojedinih ideja ili oblika delanja, nego posredstvom zajedničke sramote, zajedničke potresenosti i zajedničke dehumanizovanosti. Razvijeniju verziju Kafkinog preplitanja istorije, umetnosti i zajednice možda nećemo naći nigde drugde, do kod njegovog sugrađanina i filozofa Jana Patočke. Generaciji koja je u trenutku Kafkine smrti stasavala u praškim gimnazijama vrlo brzo je postalo kristalno jasno da je istorijske aktere neophodno deheroizovati i shodno tome ih posmatrati kao puki, goli život, obuzet strahom usled saznanja da je došao kraj spokojnoj svakidašnjici, planiranju sutrašnjice, "miru" i "stabilnosti". Da bi došli do svojih uvida nije im bilo neophodno da analiziraju duh vlastitog vremena, pošto im je za to sasvim dovoljna bila i lektira Kafkinih dela. Deheroizovani pojedinci se više ne okupljaju pod zastavama definisanih ideologija, jer je ono što ih spaja zajednička potreba da se nečemu suprotstave. Budući da su lišeni stabilnih opštosti, savremenici se mogu okupiti tek na posredovan, negativan način. On ne uključuje bilo kakav afirmativni program, već podrazumeva iskazivanje međusobne povezanosti zajedničkim otporom spram svih vidova mobilizacije društvenih resursa koji imaju za cilj potčinjavanje, diktat unapred utvrđenog pogleda na slobodu i pravo, ovekovečenje rata. U doslednom kafkijanskom duhu Patočka takvu viziju zajedništva imenuje "solidarnost uzdrmanih"6. Druga reč za uzdrmanog subjekta je subjekt koji se stidi. Pri tom se ne stidi zbog nečega što je sam učinio, nego zbog rezona na osnovu kojeg se oblikuju kolektivne prakse.
Deheroizacija umetnika i umetnosti
Stid kod Kafke najpre ima zadatak da "raščara" auru, koju je moderni proces samoestetizacije obavio oko umetničke egzistencije. Nasuprot devetnaestovekovnom idealu samopouzdanog umetnika, koji se nepokolebljivo bori za svoje ideale uprkos nesklonom društvu, Kafkina umetnička samosvest ne krije da je poražena. Zbog toga se njegova književna artikulacija stida dobrim delom oslanja na mukotrpan proces dekonstrukcije figure junaka i figure umetnika7. Pobliže posmatran, taj proces teče paralelno sa delegitimacijom postojećih opštosti. Kod njega nema oslanjanja na liturgijsko hrišćanstvo, niti na jevrejski molitveni plašt, ali isto tako nema ni sklanjanja iza dostupnih filozofskih sistema. Umesto toga, Kafki su bile mnogo draže prerade drevnih književnih motiva i njihovo prevođenje u savremeni kontekst.
A taj kontekst mu je prevashodno poslužio za čitanje književnog nasleđa iz perspektive krize transcendencije. Posmatrane iz takve optike, Homerove Sirene simbolizuju poraženu umetničku subjektivnost, a ne gorda mitska stvorenja koja uništavaju sve što uspeju da omađijaju i da privuku. Neuspeh Sirena da izađu na kraj s Odisejem kod Kafke biva preveden u dijagnozu da umetnička subjektivnost više nema snagu okupljanja i konstitutivnog oblikovanja zajednice. O tome nam takođe svedoče i Jozefinini miševi, koji i dalje neguju potrebu za ritualnom inicijacijom, za simboličkim povezivanjem i okupljanjem oko svoje heroine, premda znaju da to što njihova mišja pevačica proizvodi i nije muzika, nego pre neko obično pištanje. Time nam Kafka saopštava da se volja za umetnošću iselila izvan domašaja samih umetnika. Sirene kod Kafke otelovljuju nemoćnu i slabu umetničku subjektivnost. S druge strane, umetnici su nužno slabi zbog toga što se njihovo stvaranje odvija u koordinatama koje su za njih povukli neki drugi interesi i njima strane strategije odnosa prema stvarnosti.
Slavni primer Odisejeve racionalnosti i lukavstva u susretu sa htonskim silama, biva modifikovan u sučeljavanje slabog glasa umetnosti i suverenog stava gospodarenja nad umetnošću. Suočene sa samouverenim Odisejem, sirene više nisu u stanju da zapevaju, nego ostaju neme: "Kada je Odisej došao, te moćne pevačice zapravo i nisu pevale, nego su zaboravile sve pevanje, bilo zbog toga što su poverovale da nije moguće doskočiti tako moćnom protivniku, bilo zbog izraza blaženosti na Odisejevom licu, koji nije mislio ni na šta drugo nego na vosak i na lance"8. Savremeni kontekst nagnao je Kafku da nas liši iluzije o civilizacijskim i oplemenjujućim potencijalima susretanja umetnosti i zajednice. Umetnost se danas izvodi pred onima koji odnos prema umetnosti zasnivaju iz potrebe da drugima začepe uši ili usta, da ih onemoguće ili da ih podvrgnu vlastitoj volji. Poput Odiseja, čiji pogled prolazi mimo umetnosti zbog toga što je bio usmeren u daljine koje sa umetnošću nemaju nikakve veze, tako se i savremeni status umetnosti kod Kafke ispostavlja u horizontu manipulacije i porobljavanja.
Premda su sirene zanemele, Odisej nije ni primetio njihovo zaprepašćenje usled vlastite nemoći i neminovnog poraza. Mimiku dubokog disanja i nekontrolisanog plača on je protumačio kao napor izvođenja najteže arije. Kada im je bio najbliže, nije ni za trenutak bio svestan njihove sudbine, nije ni pomislio šta im se moglo dogoditi, a smrtni ropac njihove umetnosti doživeo je kao sastavni deo izvođačkog truda. Zbog toga je Odisej propustio da zapazi da su času vlastitog uništenja sirene bile lepše nego ikada.
Lepota umirućih sirena oslikava spoj uzvišenog i poraženog, štaviše, upućuje nas na estetičku strategiju, koja do vlastitih rezultata dolazi tek obradom onog neznatnog, poniženog, izostavljenog. Tek zahvaljujući toj perspektivi možemo da razumemo zbog čega advokat iz Procesa tako neočekivano estetizuje bezizgledni optuženički status. Naime, odgovarajući na pitanje zbog čega njegovu sekretaricu fizički privlače oni koji su zapravo dostojni žaljenja, jer su lišeni mogućnosti da se odbrane i nemilosrdno su podvrnuti mehanizmima prisile i moći, advokat saopštava da su upravo "optuženici najlepši"9. Za razliku od uobičajene logike privlačnosti, koja privileguje uniformisane reprezente moći, Kafka skreće pažnju na privlačnost nemoćnih. Umesto da budu fascinirani simbolima snage i sigurnosti, pojedini ženski likovi njegovih romana pokazuju da se istinski umetnički kvaliteti rađaju tek nakon što osvestimo ugroženost i bespomoćnost svojih bližnjih.
Nezavisno od fizičkog izgleda, optuženicima njihov žalosni status po automatizmu donosi auru neodoljive lepote. Premda nam se na prvi pogled može učiniti da Kafkin lik sekretarice reprezentuje perverznu pozadinu savremene erotizacije zajednice i zajedništva, kod njega nema ni govora o tome. Od njega je beskrajno daleko holivudski kliše o spasenju otuđenog subjekta posredstvom kreiranja ljubavne zajednice sa nekim ko je takođe izopšten ili odbačen. Naprotiv, čak i kada opisuje erotične scene, Kafka upozorava da one odvlače pažnju subjekta od samoodnosa i uzrokuju odsustvo svakog vida refleksije. Erotizovana zajednica je Fridu i K. odvela u okrilje nepromišljenosti, iz koje je K. uzalud nastojao da se spasi10. Advokatov odgovor, koji ljudski poraz i poniženje povezuje sa lepotom, postaje smislen jedino u horizontu naročitog estetičkog dejstva. Ono proističe iz književnog osvešćivanja radom na uniženom, deheroizovanom i dehumanizovanom subjektu. Poistovećujući izvor lepoga sa stidom čije poreklo upućuje na poraženu i poniženu ljudskost, Kafka je radikalno preusmerio tradicionalnu estetičku kategoriju. Za razliku od svojih avangardnih savremenika, koji proteruju lepo iz carstva umetnosti, Kafka najstariju estetičku kategoriju zadržava, ali je smešta tamo gde se ona nikada nije nalazila.
Ukupno uzevši, književna prerada stida deheroizuje umetnika posredstvom deskripcije izokrenute prirode savremene subjektivnosti. Nekadašnji samopouzdani tragalac za utemeljenjem svog sveta i za ostvarivanjem ličnih i opšteljudskih ideala, sada je svoje mesto ustupio subjektivnosti kojoj izmiče celokupno tlo životnog sveta, a svi vidovi oslonca ili temelja se razotkrivaju kao svoje suprotnosti. Uživanje u sigurnosti izokreće se u izlaganje najvećoj opasnosti; a poverenje u pravo, zakon ili istinu ispostavlja se kao osuđenost na nepravdu, samovolju i laž. Lepota suverenih boraca za ljubav i slobodu sada je postala lepota optuženih i prezrenih, onih kojima se celokupni svet srušio, a da u tome oni zapravo nisu imali nikakav doprinos, niti će ikada razumeti razloge svoje nesreće. Nije ni malo slučajno da Sartr, u svojim najuspelijim pasažima posvećenim tematizaciji pogleda drugog, uvodi u raspravu nepredvidljivi, pa stoga i stvarni pakao savremenog sveta. Taj pakao nam priređuju drugi, isti oni Kafkini diktatori, čiju gordost osećamo već na nivou prostog pojavljivanja: "pojava drugog donosi celokupnoj situaciji aspekt koji nisam želeo, kojim ne gospodarim i koji mi principijelno izmiče, zbog toga što je za drugog"11. Prikaz razornih posledica pojavljivanja drugog, prodiranja strane perspektive usred našeg sveta i ovladavanja njime, sa Kafkom je postao medijum ostvarivanja umetničke lepote.
Spoznamo li ono neznatno, sve ćemo spoznati
Da bismo dodatno osvetlili posebnost Kafkinog književnog postupka, u kojem su privilegovane teme bile vezane za iskustva izmicanja i iskorenjenosti, za pojavljivanje subjektivnosti u ogoljenom kontekstu koji nju bez ikakve zaštite isporučuje volji kontingentnog drugog ili anonimnog autoriteta, valja skrenuti pažnju na duhovnu atmosferu, koja je na praškom univerzitetu vladala za vreme Kafkinog studiranja. Ona je u filozofskom smislu bila apsolutno u znaku Franca Brentana, čiji učenici Kristijan Erenfels i Anton Marti su predavali upravo na Karlovom univerzitetu. Kafka je dva semestra slušao Erenfelsa, potonjeg utemeljivača geštalt psihologije, da bi nakon toga odabrao i jedan seminar kod njega. Za razliku od svog prijatelja Maksa Broda, koji je jedno vreme bio prilježni učesnik u okupljanjima Brentanovih privrženika, koja su se jednom u dve nedelje održavala u kafeu Luvr, Kafka nije pokazao dovoljno zainteresovanosti za dublju recepciju ili aktivno učestvovanje u komentarisanju i razrađivanju bilo čijeg teorijskog sistema12.
Kafkino začinjanje književnog teksta unutar koordinata povučenih iskustvom stida nije moglo biti previše zainteresovano za ideje, koje je u to doba oko sebe širio euforični, pozitivistički usmereni naučni duh. Beskrajno udaljen od vernog služenja idealima stroge naučnosti, Kafka piše priču o filozofu i čigri, u kojoj nam saopštava uverenje da je "saznanje svake sitnice, npr. jedne čigre koja se okreće oko sebe dovoljno za saznanje opštosti ... ukoliko bi najmanja sitnica bila zaista spoznata, tada bi sve bilo spoznato"13. Kafkin ironični osvrt na savremenu plimu pozitivizma i pragmatizma beleži da se filozofu učinilo krajnje neekonomično da se pozabavi velikim i teškim filozofskim problemima. Time nam naznačuje da okretanje duha ka sitnicama i trivijalnostima nema duhovnu motivaciju. Filozof hoće da bude filozof tako što se ne bavi filozofskim problemom, već ga napušta i izvan filozofije želi da stekne potvrdu i legitimaciju. Željenu izvesnost ipak nije mogao da dobije tako što je deci iznenada otimao čigru, koja tek što je započela da se okreće oko sebe. Premda je trpeo nepodnošljivu larmu dece koja su se igrala čigrom i čiju igru je kvario, filozofu nije pošlo za rukom da posredstvom iznenadnog neposrednog zahvata u proizvoljnu epizodu ujedno na prepad prisvoji i istinu celokupne stvarnosti. Naposletku se filozof teturao poput čigre koja se nespretno zavrtela, čime nam Kafka poručuje da kreiranje prečica, principi ekonomičnosti i linija manjeg otpora u duhovnim stvarima ne mogu imati za rezultat ništa osim banalizacije same subjektivnosti, koja poprima jednako trivijalne i besmislene odlike, kakve već ima ona karikirana stvarnost pomoću koje se nastoji osvojiti istina celog sveta. Radikalizovano posmatran, empirizam svoj vrhunac ima u trivijalizaciji duhovnih pitanja i mukotrpnom trudu na davanju odgovora koji iz trivijalnih pitanja nužno proističu.
Uprkos celokupnoj distanci, filozofske analogije između nekih Brentanovih i Kafkinih polazišta naprosto nije moguće prevideti. One se pre svega tiču nepristajanja na apriorno određene ideje koje je moguće umski pojmiti i definisati. Naime, empirijsko stanovište Brentanove psihologije pretpostavlja razračunavanje sa svakim vidom opštosti koja bi bila nezavisna od našeg iskustva: "Treba odbaciti kao zabludu svako učenje koje, pored empirijskih, želi da pripiše i njima suprotne, apriorne predstave, bile one intuicije, bile intuitivni pojmovi, koje ne proističu posredstvom apstrakcije i povezivanja intuicija"14. S druge strane, u književnosti koja opisuje iskustva izmicanja neminovno je prisutna i sklonost ka radikalnom nepoverenju u odnosu na njena vlastita uverenja i vlastite uvide, s kojom može da se meri tek filozofska doslednost i odlučnost fenomenološke redukcije Brentanovog studenta, a Kafkinog zemljaka Edmunda Huserla. U jednom pismu iz 1921. Kafka skreće pažnju svome prijatelju Klopštoku da "Onaj ko veruje svom sudu ne mora uvek biti u pravu, ali onaj ko nema poverenja u svoj sud uvek će biti u pravu"15. U Kafkinom književnom poretku nepoverenje se ispostavlja kao lekovito, dok se osećaj sigurnosti i zaštićenosti ispostavljaju kao najopasnije iluzije. Dakako, fenomenološka redukcija koju on sprovodi u delo je izraz egzistencijalne, a ne saznajno-teorijske inverzije.
Duh srodan Brentanovom filozofskom credo itekako postaje čitljiv kada Kafkin pas sprovodi istraživanja, ali uviđa da se suočava s ozbiljnim teškoćama kada treba da kaže nešto o suštini psećeg bivstvovanja. Platonovski zahvat u ideju svoga roda izmiče našem istraživaču, jer mu nije pristupačan put ka sferi koja ispostavlja idealnu istinu postojeće stvarnosti. Ipak, upravo zato što se po tome ne razlikuje od drugih pasa, pas istraživač dospeva u ozbiljnu nelagodu, budući da mu isto tako nije prihvatljivo da živi prema uobičajenim psećim pravilima. taviše, pas se pita šta ga to sprečava da bude poput svih ostalih, što podrazumeva jednostavno da živi u slozi sa svojom rasom i da "prećutno prihvata ono što tu slogu ugrožava"16. Pozicija psa istraživača svedoči o nemogućnosti individuacije i neuspelom samoosmišljavanju egzistencije. Psu nije uspelo da se izdigne do istine bića i stvari oko njega, što mu je naročito nepodnošljivo jer ne može da živi u uverenju da nema nikakve istine. Ono što se prema Kafki ipak ispostavlja kao neoboriva istina, upućuje na egzistencijalnu ugroženost savremenog čoveka. Ta ugroženost je čak najviše vidljiva u slavljenju principa "ekonomičnosti" i svega onoga što iz njega proističe. U tome se naravno ističu materijalne vrednosti, koje bivaju raskrinkane kao jalova kompenzacija i simulacija zaštićenosti i osiguranosti: "bogatstvo implicira zavisnost od stvari koje posedujemo ... ono je pre materijalizovana nesigurnost"17.
Kafkina životinja koja pravi jazbinu nema pojma o sigurnosti, jer se nakon uspešnog rada na svojoj sigurnosti smešta izvan jazbine, uverena da se skrovište koje obezbeđuje sigurnost najbolje čuva onda kada se izmestimo izvan njega. Paradoksalno, iz perspektive institucija koje treba da obezbede našu sigurnost mi se pojavljujemo kao naglašeno nesigurni. Da stvar bude gora, rad na osiguravanju nas izmešta izvan sigurnosti. Nošen tim uvidom, Kafka nas već na početku Procesa upozorava da je naša sigurnost moguća samo zahvaljujući našoj gluposti. Na potencijalnu primedbu upućenu Kafki, koja bi mu zamerila da nije ni malo originalan i poseban u širenju savremene paranoje, pošto su mnogi pisci i filozofi dali značajan doprinos rastakanju svih zamislivih iluzija, odgovorili bismo da svrha njegovih refleksija o nesigurnosti nikada nije svedena tek na efektna upozorenja. Kafka ne pripoveda o ugroženoj ljudskosti da bi izazvao paniku. O ranjivosti modernog egzistiranja on ne govori zbog njega samog, nego zbog toga što smatra da su privilegovani vidovi čovekove brige o sebi fundamendalno pogrešni. Kafkin Avram ne stiže da izvrši Božju zapovest i da žrtvuje sina zbog toga što mu neprekidni kućni poslovi to ne dozvoljavaju. Fiktivno postavljen usred kontura realne savremene zabrinutosti, jevrejski patrijarh je nespokojan, ali ne zbog toga što je dobio najgrozniju zamislivu zapovest, nego zbog toga što nikada nije siguran da mu neće iskrsnuti neki novi, neplanirani posao. Njegov odgovor na Božji poziv unapred osujećuje nepodnošljiva pomisao da bilo čime poremeti teško kreirani red u vlastitim poslovima. Savremeni čin žrtvovanja otuda ne otkazuje umilostivljeni Bog, nego Avramova prilježna briga o neodložnim obavezama. Premda iznosi teške optužbe na adrese starozavetnih pisaca, koje u Avramovom slučaju odbacuju svaku pomisao istinske transcendencije, Kafkina parabola sa patrijarhom koji ispunjava božje zapovesti poput konobara, koji bespogovorno donosi sve što mu je poručeno18 – pogađa u srce savremenosti, i to time što denuncira poslovnu sferu kao isključivi vid ostvarenja ljudske egzistencije. Budući da je strateški oslonjena na sebičnu kalkulaciju, u kojoj nema mesta za drugog čoveka, savremena bitka za sigurnošću i za čvrstim, besprekorno obezbeđenim temeljima je unapred izgubljena. Kafkina upozorenja na nasilje i izostanak bezbednosti utoliko nalaze svoj zajednički imenitelj u uvidu da se mere ličnog obezbeđivanja vođene istom onom logikom koja najviše preti bezbednosti. Savremena gordost je ta, koja za sebe stvara nepostojeća ostrva u okeanu životnog sveta. Odsečena i nedodirnuta drugima, ona odbija bilo kakvu relaciju, osim žestokih protesta do kojih dolazi kada se njeno privatn ostrvo nekome ukaže kao obećavajuće kopno.
Kafkina dekonstrukcija dečje naivnosti
Ideologija dečje izvornosti i mit o kreativnim kapacitetima mladosti predstavljaju najprepoznatljivije saveznike savremene gordosti. ^uvajući ljudskost pomoću stida, Kafkina književnost uverljivo potkopava strategiju koja se zaklanja iza borbe za nekorumpiranu, besprekornu dečju nevinost. Službenici Kafkinog suda se "u ponečemu ponašaju kao deca"19, što za K. nije predstavljalo olakšavajuću, nego otežavajuću okolnost. Naime, time su mu iz ruku izbijeni svi principi na koje bi se mogao osloniti u komunikaciji sa sudom. Štaviše, suočavanje sa dečjom subjektivnošću će mu do kraja u potpunosti zamagliti konfiguraciju sudske hijerarhije, a samim tim će i osujetiti svaki smisleni pokušaj odbrane. Upravo kada treba da imenuje nečiji stvaran položaj u hijerarhiji, poslovično ozbiljni gostioničar iznenada postaje neočekivano detinjast: "’Varcer je juče preterao. Njegov otac je potkaštelan i to jedan od poslednjih’. U tom trenutku gostioničar je delovao poput deteta"20. Mistifikacija hijerarhije se ispostavlja kao ni malo naivna rabota. Njena posledica nema nikakve veze sa detinjom okretnošću i lakoćom s kojom se menjaju i rotiraju uloge plemenitih i strašnih, ugrožavajućih likova. Naprotiv, nevidljiva hijerarhija nas izlaže i čini do krajnosti ranjivima, jer nas prepušta depersonalizovanom, anonimnom i nepredvidljivom, "tehničkom" nasilju, u kojem postaje moguće da nam nakon nevažne finese iz nepoznatog smera bude natovarena najveća moguća krivica. Geometar vremenom saznaje da je detinjasti odnos prema svetu ipak najviše odomaćen u samom zamku. Zbog čega bi baš tajanstveni, distancirani i nedostupni službenici zamka bili izrazita otelovljenja detinjastog odnosa prema ljudima i stvarima?
Premda ljudsku nepristupačnost najčešće asociramo sa krajnjom ozbiljnošću, stanovnici Kafkinog zamka su naglašeno detinjasti. Tamo gde je dečji svet kod kuće mi računamo sa posledicama razdragane dečje igre, ali nered i neprijatan zadah koji za sobom ostavljaju miljenici zamka ima sasvim drugačiju pozadinu. Detinje raspoloženje te gospode se pre svega otkriva u negativnim atributima. Najpre, njihova emotivna preosetljivost ima svoje korene u tome, što ne mogu da izdrže pogled nekog stranca. Prekomerni san im je potreban upravo zato što teško podnose ljude, pa im utoliko pojava svakog nepoznatog čoveka nužno deluje kao nepodnošljivi teret i nepoželjna smetnja. Tamo gde se poznati percipiraju kao tegobni teret, nepoznati nemaju čemu da se nadaju. Otuda gostoprimstvo ne spada u običaje ko zamak poznaje. Time postaje jasna zbunjenost K. koji postojanje puta između zamka i sela poistovećuje sa izvesnim formama razmene i komunikacije. Međutim, put predstavlja nužan, ali ne i dovoljan uslov saobraćaja. Komunikacija je unapred sprečena upravo detinjastim, "bezbrižnim" pogledom kojim zamak "gleda" selo. Taj pogled je "slobodan i spokojan"21 upravo zato, što poput deteta isključuje mogućnost da selo na bilo koji način gleda zamak. Isključivanje drugog je zalog i cena koja mora biti plaćena da bi se omogućila totalizovana "sloboda" i besprekorno zaštićena "bezbrižnost" u savremenim uslovima. Poruka gordosti je danas možda čitljivija nego ikada.
Bivstvovanje-u-svetu kod Kafke je neminovni okidač procesa, do kojeg ne bi došlo jedino u slučaju da je pojedinac sam na svetu. Budući da je ipak upućen na druge, neminovno biva izložen "optužbi", čije značenje nije moguće utvrditi, kao što nije moguće locirati ni izvor našeg izgnanstva iz sveta. Savremeni svet svoga gordog patrona, prema Kafkinom mišljenju, ima u Markizu de Sadu, koji je najplastičnije prikazao da uživanje jednih mora biti plaćeno patnjom drugih. Ako istorijski subjekt danas može postati tek goli život koji se stidi praktikovanih vidova kolektivnog života, onda se ispostavlja da nije istorijska potreba ta koja određuje stid nego je, obratno, stid taj koji određuje povesni lik ljudskosti. Figura koja počevši od Starog zaveta i Platonovog Protagore predstavlja zalog slobode i nezaobilazni agens u ostvarenju pravde ispostavila se kao neprolazni štit ljudskosti, čija uloga će u svim vremenima biti da od pojedinačnih ostrva gordosti načini koliko-toliko koherentno, zajedničko kopno.
BELEŠKE:
1 Immanuel Kant, Anthropologie im pragmatischen Hinsicht, Berlin 1869, Hg. J. H. von Kirchmann, § 76, str. 175.
2 Franz Kafka, Das Schloss, Nenj York/Berlin 1946, str. 145.
3 Franz Kafka, Zum Frage der Gesetze und andere Schrifte aus dem Nachlaß, Frankfurt am/Main 1992, 106–107.
4 Franc Kafka, Dnevnici 1910–1913, Beograd 1978, prev. B. Živojinović, str. 19.
5 Gustav Janouch, Conversations njith Kafka, London 1953, transl. by G. Rees, str. 73.
6 Jan Patočka, Ketzerische Essais zur Philosophie der Geschichte, Stuttgart 1988, Hg. K. Nellen/J. Němec, str. 163.
7 Thomas Anz, "Kafkas Helden der Moderne", u: Franz Kafka. Visionär der Moderne, Göttingen 2008, Hg. M Haller-Nevermann/D. Rednjinkel, str. 142.
8 Franz Kafka, "Das Schnjeigen der Sirenen", u: Die Erzählungen. Drucke zu Lebzeiten aus dem Nachlass, Düsseldorf 2008, Hg. D. Lampig Šet. al.], str. 501.
9 Franz Kafka, Der Prozess, isto, str. 221.
10 Franz Kafka, Das Schloss, isto, str. 60.
11 Jean-Paul Sartre, L’être et le neant. Essai d’ontologie phénoménologiljue, Paris 1943, str. 324.
12 Saul Friedländer, Franz Kafka. The Poet of Shame and Guilt, Nenj Haven/London 2013, str. 125.
13 Franz Kafka, "Der Kreisel", u: Die Erzählungen, isto, str. 573–574.
14 Franz Brentano, Psychologie vom empirischen Standpunkt, Leipzig 1924, Hg. O. Kraus, str. 210.
15 Franz Kafka, Briefe 1902–1924, Frankfurt am/M. 1996, Hg. M. Brod, str. 366.
16 Franz Kafka, "Forschungen eines Hundes", u: Die Erzählungen, isto, str. 583.
17 Gustav Janouch, Conversations njith Kafka, London 1953, transl. by G. Rees, str. 31.
18 Franz Kafka, Briefe 1902–1924, isto, str. 333.
19 Franz Kafka, Der Prozess, Frankfurt am/M. 1953, str. 147.
20 Franz Kafka, Das Schloss, isto, str. 16.
21 Franz Kafka, Das Schloss, isto, str. 145.
Izvornik: Zlatna Greda, 147/148