Skica Salome, Hoze Ortega i Gaset

Skica Salome, Hoze Ortega i Gaset

Aubrey  Beardsley, Salome
Skica Salome  



U morfologiji ženskog bića možda ne postoje čudniji likovi od Judite i Salome, dveju dvoglavih žena, budući da svaka od njih ima dve glave: svoju i onu odsečenu.  Zanimljivo je da se unutar svake vrste stvarnosti  pojavljuju ekstremni slučajevi kojima ta vrsta kao da  negira samu sebe pretvarajući se u svoju suprotnost.  Reč je o graničnim prirodama koje, mogli bismo reći,  istovremeno pripadaju i jednom i drugom susednom  carstvu, poput izvesnih životinja koje se skoro mogu  smatrati biljkama, ili nekih hemijskih supstanci koje su  na granici žive plazme. U njima je prisutna tipična gre-  ška svojstvena svemu što predstavlja krajnost i ekstrem;  tako se ne zna pouzdano da li profil tela, oivičen  linijom njihove konture, pripada telima ili okolnom prostoru  koji ih okružuje i obavija.  

Brižljivo usmeravana meditacija, koja se ne bi nasukavala  na hridi anegdota niti na sofističku kazuistiku,  otkrila bi nam suštinu ženstvenosti u činjenici da se  jedno biće oseća potpuno ispunjenim samo onda kada  se celokupnom ličnošću predaje drugoj osobi. Sve  ostalo što žena čini ili što ona jeste samo je njeno dopunsko  i drugorazredno obeležje. Toj čudesnoj pojavi  muževnost se suprotstavlja svojim prainstinktom koji  podstiče na osvajanje druge osobe. 


Postoji, dakle, jedna  prestabilirana harmonija između muškarca i žene;  za nju, život je predavanje; za njega, život je osvajanje,  i oba ova predznaka će se, upravo zato što su suprotna,  savršeno poravnati.  Sukob izbija kada se u prainstinktu muškarca i žene  pojave odstupanja i interferencije. Jer pogrešno je  pretpostaviti da su konkretan muškarac i konkretna  žena uvek i zaista to u potpunom i čistom obliku. Podela  ljudskih bića na muškarce i žene je, očigledno, neprecizna;  stvarnost nas upoznaje sa silnim gradacijama  između jednog i drugog termina. Biologija nam ukazuje da telesna seksualnost toliko neodlučno lebdi iznad  zametka da bi eksperimentalno bilo moguće podvrgnuti  ga promeni pola. Svaka živa jedinka predstavlja osobenu  jednačinu u kojoj učestvuju oba pola, i najteže je  pronaći biće koje bi oličavalo „muškarca od glave do  pete“ ili „ženu od glave do pete“.


To što se dešava sa  telesnom seksualnošću još je očiglednije u sferi psihološ ke seksualnosti. Muški i ženski princip, Jin i Jang  kod kineskih mislilaca, kao da se uvek iznova nadmeću u svakoj duši da bi na kraju dali različite obrasce  kompromisa koji predstavljaju razne tipove muškaraca  i žena.  Tako su Judita i Saloma dva u najvećoj meri iznenađujuća varijeteta ženskog tipa, budući da predstavljaju  najkontradiktorniji slučaj: ženu grabljivicu.


Pošto je uzaludna želja da se sažeto i podjednako  govori i o jednom i o drugom liku, prinuđen sam da se  ograničim tek na kroki prikaz Salome.  Biljka Saloma niče samo u vrhovima društva. Živela  je nekad davno u Palestini jedna razmažena i dokona  princeza, a danas bi ona mogla biti kći nekog bankara  ili petrolejskog magnata. Presudno je to da je njeno  vaspitanje, u ambijentu neograničene moći i samovolje,  izbrisalo u njenom duhu dinamičku liniju što razdvaja  stvarnost od uobrazilje. Sve njene želje uvek su  bile zadovoljene a ono što joj ne bi bilo po volji, bilo bi  odstranjivano iz njene okoline. Suštinski podatak iz legende  o Salomi, ključ njenog psihološkog mehanizma  krije se u činjenici da joj se ispunjavaju svi prohtevi.  Budući da je za nju želja isto što i ostvarenje, u njenoj  duši su zakržljali svi oni mehanizmi koje mi ostali obično primenjujemo kako bismo ispunili naše želje. Tako  će se na kraju te neuposlene energije sručiti na turbinu  same želje, pretvarajući Salomu u čudesnu fabriku  čežnje, uobrazilje, mašte. Već to je znak izopačene  ženstvenosti. Jer žena, po svojoj prirodi, manje uobražava i mašta nego muškarac te se, zahvaljujući  tome, lakše prilagođava sudbini koja joj je predodređena. 


Za muškarca je predmet želje obično nešto što  je tvorevina uobrazilje, što prethodi stvarnosti; za ženu,  naprotiv, nešto što pronalazi u svetu stvarnosti.  Tako se, na erotskom planu, često događa da muškarac  a priori, kao Šatobrijan, stvori fantôme d’amour,  nestvarnu sliku žene kojoj posvećuje sav svoj zanos.  Kod žene se to izuzetno retko događa, i to ne slučajno,  već upravo zbog oskudice uobrazilje što karakteriše žensku psihu.  


Saloma je maštar poput muškarca, i kako je taj svet  njene uobrazilje najstvarniji i najvredniji deo njenog života,  on će sažeti njenu ženstvenost u izvitoperenu  muževnost. Dodajte tome upornost kojom legenda aludira  na njeno neoskrnavljeno devičanstvo. Preterivanje  sa telesnim devičanstvom, nemoderna opsesija da  se produži devojaštvo, obično se kod žene povezuje sa  muškim karakterom. Malarme je, oštrovido pretpostavljajući, Salomu smatrao frigidnom. Njeno telo, tamnoputo  i gipko, satkano od finih akrobatskih mišića – dok  Saloma pleše – svetluca optočeno dragim kamenjem i  plemenitim metalima, budi u nama sliku „neobljubljenog  gmizavca“.  Saloma ne bi bila žena kada ne bi imala potrebu da  se preda drugome; ali žena puna mašte i frigidna, predaje  se utvari, vlastitom snu. Tako sva njena ženstvenost  nestaje u dimenziji uobrazilje.  Međutim, Saloma će konačno, uz pomoć svoje ljubavne  himere, otkriti rastojanje od stvarnosti do mašte. Moćni tetrarh ne može ištancovati muškarca koji  bi odgovarao slici što se uvrtela u tu odvažnu glavicu.  


Ova se priča, uvek ista, iznova ponavlja: svaka Saloma,  iako okružena izobiljem, tegli svoj mrzovoljni, otužni i,  u suštini, gorčinom natopljen život. Nedostaje joj čvrsto  tle na koje bi mogla iskrcati svoj svet utvara i, poput modiskinje što isprobava haljine na krojačkoj lutki,  tako i ona, na muškarcima koji kraj nje prolaze, ispituje  nestvarne konture svoga sna.  Jednog prekrasnog dana Saloma je, ipak, poverovala  da je na ovom svetu pronašla otelotvorenje svojih  snova. Ne pitajmo sada zašto. Možda je reč samo o jednom  quid pro quo: podudarnost njenog uzora sa tim čovekom  od krvi i mesa po imenu Jovan Krstitelj potpuno  je negativna. On je nalik njenom idealu samo po tome  što je različit od ostalih muškaraca. Salome su  uvek u potrazi isključivo za muškarcem koji mora da  bude toliko različit od ostalih, te skoro da pripada nekom  novom, nepoznatom polu – još jedan pokazatelj  deformisane ženstvenosti. Krstitelj je kosmat i ushićen; njegov glas se ori pustinjom dok propoveda religiju  vodoisceljenja. Saloma nije mogla gore proći; Jovan  Krstitelj je čovek ideja, homo religiosus: sušta suprotnost  Don Huanu koji je homme à femmes.  


Tragedija će neizbežno prasnuti, poput eksplozivne  hemijske reakcije.  Saloma voli svoju utvaru; predaje se njoj, a ne Jovanu  Krstitelju. On joj je tek puko sredstvo kojim otelotvoruje  sopstveno priviđenje. Saloma ne oseća potrebu  da voli tog kosmatog čoveka, već pre glad za njegovom  ljubavlju. Upravo ju je njena muževnost nužno dovela  dotle da u erotski odnos ulazi ponašajući se kao  muškarac. Jer muškarac ljubav doživljava prvenstveno  kao silovitu žudnju da bude voljen, dok je ženi najvažnije da oseća vlastitu ljubav, toplo strujanje koje iz  njenog bića zrači ka voljenom i neodoljivo je vuče ka  njemu. Potrebu da bude voljena ona oseća samo kao  posledicu, ona je u pozadini. Normalna žena, ne zaboravite,  sasvim je suprotna grabljivici što se baca na  plen; ona je plen koji se baca pred grabljivicu.  


Saloma ne voli Jovana Krstitelja, ona ima potrebu  da on nju voli, da ona njega osvoji; povinujući se toj  muškoj želji, obrušiće se na njega svim silama koje  muškarac obično koristi da bi okolini nametnuo svoju  volju. Eto zašto ta žena, umesto da kao druge u svojim  rukama nosi buket ljiljana, među svojim dugim, mermernim  prstima drži odrubljenu glavu. Ta glava je njen  dragoceni, životni plen. Ritmičkim korakom, uz uvijanje  tela, gavranovskog hebrejskog lica, promiče kroz  legendu, dok joj iznad ukočene glave i staklastih očiju  izviruje duša, narogušena poput jastreba ili sokola,  spremna za napad...  No priča je isuviše zamršena i opširna da bih je ovde  mogao ispričati celu. Priča o tragičnom flertu izme-  đu Salome, princeze, i Jovana Krstitelja, intelektualca.  





Posmatrač, Hoze Ortega i Gaset

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".