Poezija, Ana Nikvul

Poezija, Ana Nikvul



zadatak pesnika


ostaneš tako sam sa knjigama
 i ne čitaš ih
 ostaneš i ne veruješ
da je vrag odneo šalu
 kad u jednu tačku se u bezvazduhu sklupčaš
ostaneš sam sa svojim knjigama
 koje prezireš iz dna duše
 iako su te uveravali da su ti to deca
 i više od dece čak
 mora da su poremetili umom kad tvrde
 da je to ono što ostaje
 ostaješ samo ti
 sam
 sa sve nenapisanim glupostima
 da se rveš u mraku
 dok posmatraš kako se male duše
 biju za kojekakve nagrade
 guraju se u prve redove smrtnika
 guraju jedni drugima prst u oko
 pod krilom gordosti rebra spodbijaju


je li to zadatak pesnika
 il je pesnik od zanosa sobom
 izgubio put za suštinu

ostaneš tako sam
 zauvek
 jednom
 ostaneš




pojedi već jednom tu žabu


 postoji jedna stara izreka koja kaže da ćete
 ako ujutru pojedete živu žabu
 imati zadovoljstvo koje donosi saznanje
 da je to verovatno najgore
što je tog dana moglo da vas snađe
 naravno
 pojedi tu žabu je metafora za otpočinjanje dana
 najtežim i najizazovnijim zadatkom da ćete ga odugovlačiti
 ali verovatno istim onim
 koji može da ima najveći pozitivan uticaj na vaš život


a u narodu ima jedna koja celu knjigu sabila u
što možeš danas ne ostavljaj za sutra
čak sveobuhvatnija

na zaljubljenih dan a može biti da je i dan odljubljenih
 i tako je sve svejedno
čitam knjigu iz popularne psihologije
 pojedi tu žabu
 sa dvadeset jednim savetom kako da prevaziđete odugovlačenje
 i postanete efikasni u biznisu i privatnom životu
 tek da ne bude da nisam obaveštena
 a i nema smisla da ne znam bar nešto da prepričam poklonodavcu
 ako me kojim slučajem priupita

i da ne dužim
 i tako svaki dan ima rukave dugačke do u noć
sabijen u sate prežvakavanja svakodnevice
 idem da pojedem tu žabu
 pa šta bude
 nadam se da neće mnogo da mi skače po stomaku




aladin se vratio kući


 moj drug aladin nije pio vodu pet godina
 nije jeo pet godina
 moj drug aladin spavao je pet godina
 samo je spavao
 jednoga dana kad su svi snovi bili isanjani
 aladin se probudio
 kako sam to saznala ne znam
 tek
 kad ga videh kako lebdi u meni
 presamićen i bled
 pomislih kako je preživeo sve one slike
 kroz koje me je protelo ono što zovemo život
 rekoh
 vidiš šta se desi sa nama
 kad nisi u pravo vreme na pravom mestu
 pravi sluga pravom gospodaru
 aladin je rešio da popravi tu stvar
 pomazi me
 reče
 samo me po obrazu pomazi
 već jednom



generalna proba očaja


i  putovali smo na zapad
 kao nekim poslom
 a valjda da se nađemo jedno drugome
 u bljesku radosti i stalnome bolu
šta si ono beše radio sa srcem mojim
 pevao mu pesmice ritmom uspavanke držeći ga u ruci
 visoko visoko
 a gungula neka oko scene
 prazna sala
 onda tuneli tuneli
 bezbriga dece što se kriju po kafićima da puše
 i smeh
 zeleni veliki parkovi sa bistama palih junaka iz poslednjeg rata
 i golubjim izmetom na ramenima
 pa opet slika nekog prodavca knjiga
što priča neke nebuloze vezane za procente oko prodaje
 ili možda kupovine knjiga
 i nekih autorskih prava na neka pisanija
 tamo nekih slavnih i velikih
 za koje nas briga ama baš briga
 kaže
 sve to nekako bolje i poštenije ide u srbiji
 srbija je majka
 onda neka priča o poverenju uvijena u besmislenu krilaticu
 imaš pegu u vremenu koja žulja dušu
 a ja sam je mazala dugo dugo da bi izbledela
 samo mi još jedan pokret i danas fali da je dokrajčim
 a čemu sve kad povernje nas ima u vlasti
čemu principi u pričama o praštanju sa srećnim krajem
 kad samo podižu zid
 kameni zid hladan i vreo
čulo se zvono prazne crkve
 i smejali smo se nečemu
 podseti me čemu
 valjda nama
 samima i tužnima
 stavljam ti ruku oko pasa
 da ne čujem zvuk aviona što nadleće glave naše
 i glave ljudi koji nam se čude i smeju
 ovom se mome drhtaju smeju
 je l mi ovo postojimo dragi
 ili smo samo mrlja na zamazanom staklu autobusa
 koji nas vozi u nepovrat
 i
šta ja ovo sad radim
 valjda kopam po sebi
 možda se desi da otkrijem
 gde sam izgubila sjaj zlatne šnale za kosu
 koja me tako činila srećnom
 i nema je
 nigde je nema
 i
 kako da mi uspe predstava
 kad ni ovu
 generalnu probu
 ne umem da preživim



ne pristajem


skoro nevidljiva u sopstvenom pogledu
 i u korenu naizgled poništena
 odsutna s velikom dozom strasti za to
 sputana svesno potisnutim strastima
 moja opsesivna posesivnost prema ideji o ljubavi
 težak je put ka oslobađanju


hranim se sanjalački
 zatvorenih očiju s biserima na trpavicama
 od čije težine ne mogu da ih otvorim
 i čiji je sjaj saučesnik u svim tako zanosnim iluzijama

gost sam u sopstvenom životu neugošćen
 s velikim nedostatkom reda u mislima i stvarima u kući
 na policama sa knjigama i raznim ispisanim papirima
 sa kojih zjape nezavršene stoga i nesavršene priče
 sredina jednog romana scene iz nekoliko drama koje su se pobrkale
 izgubljena u besplanu
 koji je gotovo savršen plan za svaki prethodni dan
 moja bezazlenost i težina želje da se vratim u utrobu
 sastružem je i dobro operem
 bila bi možda neki spas

ovako
čemu sva ta jezička prefinjenost da se iskaže ljubav
 kad je za dubok suštinski odnos samotnjaka
 jezik nepotreban suvišan i zbunjujuć
nagomilavajuće dosadan i čak površan nemoćima
 u pevajućim objašnjenjima slika jedne nezavršenosti koja peče

a pitanje srca
 ako je srce
 ne traži objašnjenje u rečima

neka smo samo dva pejzaža koja pucaju od trudnoće
 blagoslovena istinskim prividom sto puta jačim od stvarnosti
 neka smo izvađen metak ispod dobro zarasle rane

neću da mi svak skida zvezdu sa neba
 ne pristajem
 eto neću
 tačka



iz zapisnika sa saslušanja


 ja sam rob i gospodar
 devica i udovica
 zarobljen san u grizu pod pupkom
 ja sam mrtav čovek što živi u oku moćnoga
 odbeglima kažem
 ne bežite
 grunite se podavanju


ja vas čitam u prolazu
 i migom dajem znak za pristanak i prestanak

ja se sa vama ne prepirem
 puštam vam jezike
 razvezujem misli
 i samo vas gledam kako bludite u prazno
 i večito izbegavate da puštate svoje ja pod rebro neba

ja sam sav vaš blistavi besmisao
što prede pod stolom vaše trpeze poslušanja

ja ipak nisam ja
 jer ako si mrtav a živ
 onda se ovde ništa ne slaže ni sa čim
 i ništa račun nema
 a trebalo bi
 da se kajem se



ako ništa drugo


mi se još nadamo lepim varkama
 a svrake uredno grakću po žicama
 i vreba zagušljiva memla ovoga veka
 i počinje da biva hladno
 naizust hladno
 i ponoć je ponekad samo
 kao posle dobro izvršenih zadataka spas
 i glas nekog kroz tunel promuklog cvrčka
 jestiv je
 majke su nam bile statue
 a očevi kreatori iluzija
 ovaj je vek uostalom kao i svaki prethodni
 pojeo svoje godine
 i još vari suze u loncu naših maglenih uspomena
što smo ih u zaptivenim grudima
čuvali do danas
 a danas
 danas je novi dan
 i sve mi se čini kao da je negde neka svadba
 trebalo bi biti srećan zbog nekog
 trebalo bi svoj životopis ukoričiti
 možda nekom zatreba uputstvo
 kako treba sa sobom obaviti razgovor
 pre nego što počneš da curiš kroz rešetke
 ovog slinavog dana

 ako ništa drugo 

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".