Homer, Miraš Martinović

Homer, Miraš Martinović






                                                                   Kad priroda zače Homera,
u teškim ga je mukama začela,
jer sve je svoje stvaralačke snage
žrtvovala za to začeće.
A kad pročedi ona pjesnika toga,
utjehu za trudove svoje osjećati poče.

(Anonim)

Bio je hirurg u Trojanskom ratu. Pored te vještine, isticao se kao ratnik, i u tome je prednjačio. Njegove su ruke imale puno posla. Toliko su drugih otkinule, mnoge je spasio i izliječio. Ratnici su poput snoplja padali pod Trojom. Nagledao se strahota, mnogo puta ponovio - kako je besmislen svaki rat. Čak i pred Agamemnonom i Menelajem. Bio je preslobodan u vremenu gdje slobode nema. Na snazi su ratni zakoni. Gdje je čovjeku dato jedino pravo – da ubija. Ostala su uskraćena.

Mogući izbor je – smrt.

U jednom času, kada nijesu mogli da prihvate sve ranjenike, rekao je u lice Agamenonu, koji je posjetio bolnicu: Sve je ovo bemislica!
Ovaj nije odgovorio. Napravio se da ne čuje, okrenuo se, otišao. Njegova popularnost je rasla među ahajskim borcima,  koji su sve više uviđali – da je besmislen rat kojeg vode. Počinju vjerovati da je on taj koji će uticati da se prekine, da se vrate kućama, ženama i djeci, od kojih bijahu davno otišli.
Nije ispunio njihova  nadanja. Besmisao kad krene ne može da stane, kao ni gruda snijega sa visoke planine, koja se kotrlja nezaustavljivo, u ponor, bez mogućnosti da stane.

I Trojanci su ga cijenili. Znali su šta njegovo hiruško umijeće znači, pomagao je i njihovim borcima. Žaleći što oni nemaju takve hirurge. Bilo ih je više, svi osrednji. U tome se nijesu mogli pohvaliti. Kada su čuli šta je rekao Agamemnonu, cijena mu je i kod njih porasla. Neko se odvažio, a taj neko je bio on, pored Tersita koji je slično postupio. Njegove riječi su ušle u grad, na neku od kapija. Možda baš na onu glavnu Skejsku. I Trojanci su uvidjeli besmislenost, ne i mogućnost da se iz nje izađe. Dođe tako čas, kada svi uvide besmisao nečega, ali i ne put izlaska.  Ovo je bio takav čas.

Da je još takvih – govorili su, stvari bi se preokrenule. U ratu su to rijeki glasovi, i oni su dobrodošli, ma koliko bili rijetki i stišani.

Odisej je izmislio konja, prevariće Prijama i njegove ratnike. Ahajci su zavidjeli na srčanosti. Imao je divljenje za njih. Rat nameće besmislice. Briše ljudsko, a budi demonsko. Čovjek je na sve spreman.

Pomišljao je nemali broj puta,  da predloži prekid rata, povratak u Grčku. Menelajeva žena nije vrijedna nijedne glave, ako se još zna kako ga je ostavila. Poslije onog odvažnog gesta, a nakon svake ovakve pomisli, shvatio bi zaludnost namjere, povukao bi se, nastavio oko ranjenika.
Znao je šta bi mu rekli predvodnici: Grčka je u pitanju! Grčka je ugrožena! Dokle će Trojanci demonstrirati silu, naplaćivati visoke carine, diktirati trgovinu na moru? Drže u rukama žilu-kucavicu. Kada god požele, naše živote mogu pretvoriti u smrt. Iskopati Grčkoj grob. E, neće, dosta je bilo. Ovoga puta ćemo zauvijek  njihovoj drskosti stati na kraj.

Helena je izgovor, zna Agamemnon. Trebalo je naći povod, za dugo pripremani rat. Poslužila je. Sjeća se početaka: čast Grčke je u pitanju! – vikao je Agamemnon. Prihvatio Menelaj i ostali. Padajući u histeriju, najbolji vjetar prema Troji.

Žrtvovanje Ifigenije je izmišljotina. Djelo ratne propagnde. Sklonjena u hram boginje Artemide. Trebao je dodatni vjetar za ahajske lađe, koji će nositi ratnike, snažiti volju i mišice. Svaki povod, kao što je ovaj, podrazumijeva žrtvovanje. Pogotovo kada su opasnosti u pitanju.

Da li je žrtvovana? Nije znao. Ophrvan sumnjama, prihvata ranjenike, ukazuje pomoć, tješi. A zna,  utjeha je slab lijek.

Sukob počinje, čim su ahajske lađe pristigle, pred Trojom. On je  došao tri godine kasnije, mobilisan, pod prisilom. Odmah pune ruke posla. Priključuje  se hiruzima.  Primjećuje: Opremljenu bolnicu, obučeno osoblje. Stižu da obavljaju posao. Još nijesu glavne bitke. Kasnije će uslijediti.

Kako je rat odmicao, mnogo ranjenika. Sve manje riječi utjehe. Potrošene i bez dejstva. Iz svega zuri besmisao, sa kojim se teško boriti. Rutinski je radio. U svakom ratu je tako, mislio je. Osjećanja nijesu pratila ruke. Svuda besmisao. Ako  izginu ljudi, šta će brodovi, morski putevi? Šta? Ako Troja bude uništena!? Deset godina ubijanja. Šta smo radili? Šta dobili?

Drveni konj, plod Odisejevog lukavstva, ulazi na Skejska vrata. Poklon bogova, spasiće grad. Vesele se opsjednuti nenadanom  daru. Unutra Odisej i drugovi, u svemu isprobani, potpaliće grad. Njihov glavni cilj. Ahil i Hektor odavno mrtvi. Njihove duše stigle do blaženih ostrva!

Ne staje  ratna propaganda.

Agamemnon naređuje posljednji juriš. U kome će nestati, mi ili oni – govori pred vojnicima, koji su najmanje ličili na vojnike. Godine, glad i zima, učinili su svoje. Oni moraju biti mrtvi, da bi Grčka živjela – nastavlja govor, potpaljujući zadnju iskru, koja se u mnogima bijaše ugasila. Ne možemo i  mi i oni! – klikće promuklim glasom, istrošenim od mnogih govora – Troja ne smije postojati! Ginete za čast Grčke, o Ahajci!

Bio je među onima koji kreću u posljednju bitku. Juriš, kakav se ne pamti svih ratnih godina. Ginuli smo, mi i oni. Smrt ne bira!  Penjemo se uza zidove. Zasipaju smolom, vodom, kamenjem. Mi istom mjerom, istim oružjem...

Najstravičnija noć u rata. U svakom od nas lebdi biti ili ne biti. Krici umirućih. Bespomoćni.  Neka žena histerično viče: Troja će pasti!... Ućutkuju je: Luda Kasandra, Prijamova kći, vidi propast u svemu. Zloslutnica! Trojanci ne smiju nasjesti. Ne primajte darove Ahajaca! – opominje. Niko ne čuje njene riječi. Svi opsjednuti drugim glasom, omađijani hrle u smrt.

Odisej zažiže plamenom u kojem će sve izgorjeti.

Osjetih bol, baklja me pogodila. Posljednje ratne noći, izgubio sam oči. Zašto su mi bogovi namijenili takvu sudbinu? Šta je čovjek bez očiju? – prostrujala je  misao.  Nijesam mogao vidjeti kako gori grad. Užasne plamenove. Čuo sam glasove onih koji su imali oči, gledali. Plamen je bio ratni cilj. Postignut, na nesreću Trojanaca. Čekalo se da izgori grad, nekoliko dana. Nijesam znao koliko, ni pitao, to više nije imalo značaja.

Troja je postala pepeo, po kojem su igrali Ahajci. Uz gozbe i vino, opijeni krvlju i smrću, krenuše pobjednici. Vodili su me. Bilo ih je bez očiju, bez ruku i nogu. Najviše je ostalo u ravnici, pod Trojom. Tamo je Grčka pokopana.

Vraćali smo se s nedoumicom: Zašto smo ratovali?  Troja izgorjela! Je li to bio cilj? Nikog da dâ objašnjenje. Mnogi su ostajali pored puta.

Ukrcali smo se na brodove, plovili morima, nijesam vidio. Mrak neprestani. Strahote rata oživljavaju. Ne daju se otjerati iz sjećanja.

Svko je hitao, nošen željom da vidi rodni dom. Grad i mjesto iz kojeg je pošao, vjerujući da će biti dočekan slaljenički. Uz trube i fanfare, čime se pobjednici dočekuju.

Uvijek isto. Na borce se zaboravi, ma koliko hrabri bili. Tako poslije svakog rata. Od njih se bježi, najviše oni što su ih poveli u rat. Sada bi da ih se otarase kao nepotrebnog materijala. Suvišni su! Agamemnon otišao u Mikenu. Ostali pohitali svojima. Vođe rijetko ginu. Osim časnih izuzetaka.

Kako nijesam imao nikog,, krenuo sam drumovima Grčke. Pričao o strahotama. Vodio me štap i zvijezda koju sam slijedio. Hljeb sam zarađivao, pričajući o onome, čemu sam bio svjedok. Slike su navirale. Mrtvi zvali. Glasovi Ahajaca i Trojanaca, preplitali  se, u pamćenju.

Oblikovala se Ilijada.

Za priče koje sam pričao, uz Diomeda,  veterana koji mi je pomagao, sticao sam  milostinju, hljeba, i  ne mnogo vina. Znao sam, živjeću u sjećanju Grka. Utjeha, na nelakom putu. Bolje da su preživjeli, makar bez očiju, kao ja. Život je bolji od smrti, mrtvome je svejedno.

Upijao sam duh Grčke, putujući. Kroz proljeće, zime i ljeta. Izložen suncu, kiši, neizvjesnostima. Htio sam da ispunim zadatak, koji sam nosio; da sazna što više ljudi o strahotama rata. Kako se ne bi ponovio. Iako se ratovi ponavljaju, kao trava sa proljećem, budeći poginule, kroz raznobojne cvjetove. Moja uloga, pala je u zaborav. Zahvaljujući skalpelu, ruci i melemima koje sam spravljao, mnogi su preživjeli. A kako mi se vratilo? Kao i ostalima, koji doživješe sličnu sudbinu. I oni što su predvodili, neslavno završiše. Priče o njihovom kraju sretaće me drumovima. Savjest žežu jače od svake vatre.

Kada stigoh u Smirnu, osjetih kraj. Umoran od godina, sjećanja i mrtvih koji bi me ostavljali, kada bi im dao mjesto u priči. Tako sam ih se jedino mogao osloboditi. Htjeli su pomen. Mnoge sam uveo u pjesmu. Ne sve, nije bilo moguće. Ko će sve mrtve opjevati?

Ako za mrtve ima utjehe? Kažu da ih jedino pjesma može utješiti. Idući sa tim saznanjem, trudio sam se da ih pomenem što više. Želja ratnika je da uđu u pjesmu. Velikim borbama su potrebni veliki pjesnici. Ovo jeste bila velika borba, a da li sam ja taj pjesnik, ne mogu reći... To će drugi prosuditi. Sudije za sve postoje! Najbolji sudija je vrijeme i oni što dolaze.

Rekoh da se nađu pisari (a imadosmo nešto ušteđevine!) da zapišu što im budem kazivao. Diomed ih pronađe. Prihvatiše, zapisivali su što sam govorio. Vođe su htjele prikriti promašaje, ubjeđujući kako je rat djelo bogova, a ne ljudi. Bio je to rat gramzivih ljudi. Bogovi su uzeti kao pokriće, kako to biva kada treba sakriti promašaje. Najlakše je njima pripisati! Oni koji pripisuju znaju da ne postoje. Krivica je težak kamen, treba ga skinuti s vrata. Savjest je neumoljiv sudija! Kome nije moguće izbjeći.

Sad mogu umrijeti, rekoh onima što dolažahu da me vide. Ratovi su besmisleni. Trojanski i svaki drugi.  Bogovi mi uzeše vid, kako bih prikazao užase, da se ne ponove. Oni su utjeha. Kad utjehe nema.

Trebalo je da oslijepim, da bih progledao.

Sakupio sam duh Grčke, sada mogu umrijeti! – riječi su koje je izgovorio u Smirni, nakon što su pisari obavili posao. Rekao je kako da nazovu knjigu, u kojoj je stala sudbina ljudi i gradova, vjerujući da će time  ustaviti buduće ratove. Neki tvrde da su naslove dali prepisivači. Da je njegova želja, kada su naslovi u pitanju, bila drugačija.

Drugi govore kako je kao dječak izgubio vid od neke očne bolesti. Ta činjenica isključuje ovu priču. Svjedno, bilo kako, u posljednjem jurišu pod Trojom, ili kao dječak, sljepilo je učinilo da sve vidi,  da  bude Homer.

.........................................................................................................................

Poslije su se otimali gradovi, sedam na broju: Rod, Kolomon, Salamina, Smirna, Ij, Arg i Atina. Kome će pripasti? Grčka me rodila, pripadam njoj i čitavom svijetu!...I danas čuje njegov glas, svako ko  čita spjevove, kojima je proslavio Grčku, Ahajce i Trojance, obične ljude,  kraljeve i junake...


Slika Homer, Fransoa Žerar

                                                                         

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".