Kastelov bijeg u bezmjerje, Jelena Radovanović

Kastelov bijeg u bezmjerje, Jelena Radovanović





Boris Jovanović Kastel, More u naručju, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 2017.


Retko se u južnoslovenskom pesništvu nalazi uporna i intenzivna posvećenost jednoj temi kroz ceo individualni pesnički opus. Boris Jovanović, koji kroz sve svoje knjige piše zapravo jednu prolongiranu poemu (o) Mediteranu, može u tom smislu opravdano da se smatra unikatnom pojavom na našoj pesničkoj sceni. Kastelova gotovo monomanična odanost životnoj, životodarnoj i lirskoj Temi, centripetalna sila pevanja od koje ne može i ne želi da se otrgne, zaslužuju podrobnije tumačenje te zasluženo izdvojene pozicije u južnoslovenskoj modernoj lirici. 
U svojoj zbirci More u naručju, Kastel ostaje veran svom antitrendovskom starinskom načinu pevanja, zapravo svojoj nemodernosti u najpozitivnijem smislu, kao i svom preovlađujuće melanholičnom duhovnom tkanju. Ipak, on kao da i naslovom odlazi korak dalje u odnosu na svoje prethodne zbirke i sintetizuje svoju vernost Mediteranu time što se gotovo fizički stapa i obgrljuje sa svojim morem, potvrđujući time reči Majstora Ekharta da nas ljubav pretvara u ono što volimo. Kastelov Mediteran nije samo svesvetski topos, geografsko i kulturno srce univerzuma, već i srce njegovog ličnog univerzuma, njegov lični dvojnik sa kojim se i ne htevši neminovno stopio u neraskidivoj simbiozi ljubavi, kao morski vuk koga morski ježevi na licu čuvaju od oluja i prohujalosti/misleći da je greben! U subjektivnoj pesničkoj projekciji Mediteran tako postaje Kastelovo unutrašnje more i jedina međa patriotizma, kao u programskoj pesmi Patriota (Dok je trijumf depresije/ispunjavao memoare dana/zamolio sam vjetrove za suprotan smjer/Tada sam postao patriota/protjerao jedrenjake na okean/i ograničio se Mediteranom). 
Kastelova opoetizovana ljubav prema Mediteranu, međutim, ni u kom slučaju nije bez skepsi, rezervi i ograničenja, kao što ni prava religioznost nikad nije. U tome se ogleda Kastelovo nepatvoreno poetsko poštenje – Mediteran je zasigurno njegova jedina istinska emotivna geografija i jedina vrsta apolitičnog patriotizma na koji Kastel pristaje, iako on svejedno nije toliko zaslepljen svojom opsesijom da ne bi mogao da vidi da je Evropa, koja odvajakada stoji u erotskom odnosu sa Mediteranom, sijeda prostitutka (ako se Veliko more/kako ga je zvao Herodot/opčinjeno sijedom prostitutkom na biku/ne ograniči od mene…). Evropa je tako, i pored sve Kastelove neprikrivene helenofilije i evropocentričnosti, u isti mah i referenca dekadencije i nakaznosti modernog sveta. U pesmi Prije groteski pesnik pokušava da pobegne od groteskne maškarade našeg doba u koordinate svog unutrašnjeg univerzuma, u potpalublja psihe, u svoje sredo-zemlje, time opet svesno oponašajući voljeni Mediteran (Svojeručno gradim lađu/da iz rešetaka potpalublja/ne izađem/jer i sunce zarđali zlatnik oponaša). Pesnik se tako sâm stavlja u poziciju suštinske usamljenosti, odisejske izopštenosti i osuđenosti na lutanje, što nije tek puka otrcana pesnička poza, već kod Kastela ima svoju lirsku svrsishodnost – on se poistovećuje sa brodom, koji u njegovom unutrašnjem moru postaje njegova refleksija, njegov Brod pobratimneka te ne omami svejednost/pa makar oba olupine bili!.  
Tvrdo jezgro oko kog kruži Kastelova barokno raskošna leksika jeste večita tema prolaznosti. Način da se pobedi efemernost nudi opet Mediteran, Kastelovo prvo i poslednje utočište, taj veliki istorijski palimpsest i kulturni epicentar evropskog sveta. U pokušaju da se prevaziđe univerzalna nepostojanost svega postojećeg, Mediteran zapravo predstavlja jednu veliku odu vanvremenosti.  Kastel se tako, kao i mnogi pesnici pre njega, stalno nalazi na klackalici između sveprožimajuće sete i svesti o sopstvenoj i opštoj prolaznosti (…kad smo prolazno truli/zaludni i protraćeni/sem filharmonije lignji – /svjedokinja sa mog rođendana u pesmi Kapljice sluge) i helenske vere u cikličnost svega postojećeg u prirodi, u večito kretanje, u naš povratak moru iz kog smo i potekli, što je zapravo suštinska negacija smrti. O tome svedoči pesma Ciklus: slani rastvor morske vode smo/jer preci, morski organizmi/krstare u nama, kao i pesma Teslin rukopis u Morinju, gde smrt ne postoji/jer život u vuni svjetlosti traje. Mediteran se tako opire ukotvljenosti u jednoj vremenskoj tački, on je istovremeno i bezvremen i vanvremen, što je spasonosna identifikacija kojoj pesnik teži. Kastel pesnički miri dve kontradiktornosti nalazeći rešenje u cikličnosti, u budućem kruženju samog sebe, makar i u vidu fraktala materije koji će se jednom vratiti u svoju domovinu soli i opet integrisati u svom prirodnom morskom habitusu. Time Kastelova poezija i ovde nastavlja svoj prepoznatljivi (auto)refleksivni i metafizički diskurs, pri čemu nije zanemarljivo da pesnik u duhu mediteranskog eklekticizma uspešno pomiruje hrišćansku i politeističku tradiciju u jedinstvo suprotnosti, budući da ih izvorno zapravo ni ne doživljava kao suprotstavljene. Smrt ne postoji, jer je u mediteranskom doživljaju sveta smrt tek jedna od metamorfoza, što u stvari skladno korespondira sa hrišćanskim načelima. U Kastelovom univerzumu more jeste božji entitet, ali taj bog nije (samo) hrišćanski. More je oboženo, jer more i jeste Bog sâm (Ko živi kraj mora, bliži je Bogu!, uzviknuće Kastel u pesmi Škola jedrenja). Kastelova religija je time više panteistička nego hrišćanska, budući da je hrišćanski korset, čini se, pesniku njegove semantičke višeslojnosti pretesan. Sopstvenu ništavnost i efemernost moguće je poimati, uostalom, samo sučeljavanjem sa višim entitetom i sa prirodnim elementima. U tom smislu, reći će Kastel, ko se ne zna moliti/neka se otisne na more.
Kastelova poetska pozicija je dosledno eskapistička, mada ne i distopijska. Njegovo pevanje je sasvim u humanističkom duhu – ako je i reč o poeziji koja kroz svoj lirski subjekt pretežno mediteranizuje ljudsko postojanje, obratan slučaj je isto tako prirodan i neminovan – Mediteran i njegovi entiteti su kod njega često antropomorfizovani: maestral je nemušt i besmislen; jedrenjak je samoubica koji boluje od astme i tumora pramca; more je besno i zatvara vrata; materica sveta boluje od karcinoma; greben je siromah bez korala i meduza, izujedan solju, pospan na bonaci; zvona crkve smrt bova ne oplakaše; statua device zaboravlja dojku u šaci pesnikovoj; voda glođe kamen, more naše kosti; brod je pobratim; morske životinje, škampe i murine plešu; bokeški sat jauče; talasi mucaju.  
I naposletku, mada nikako i najmanje važno, Kastelova poezija predstavlja i jedan – kroz više njegovih pesničkih knjiga – prolongiran autopoetički diskurs i potragu za sopstvenim pesničkim i ljudskim identitetom. Kastel u svom mediteranskom panoptikumu ne komunicira samo sa likovima helenske mitologije i istorije, kao i sa čitavom plejadom mediteranofila njegovog kova, već i sa samim sobom. Kastel nije pesnik koji se zadovoljava nekakvom parnasovskom pozicijom uzvišene izopštenosti iz svog sveta i vremena. On je i te kako svestan savremene planetarne obezboženosti, duhovnog siromaštva i sveopšte banalizacije života, na koje nije imun ni mediteranski prostor. Njegov brižljivo građeni mediteranski imaginarijum je, stoga, pokušaj da se na najbolji način sačuvaju autentična mediteranska estetika i prirodna žeđ za lepotom u svima nama, te da kroz lična sučeljavanja sa koordinatama sredozemne geografije i istorije pokuša da odgovori na suštinska pitanja naše egzistencije na zemlji. U tom smislu je Kastelova poetika jedna tematski, estetski i idejno dosledno zaokružena celina. Takoreći kao morem oblikovani belutak.





  

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".