Rewritten: 11. teza o Feuerbachu, Patrik Weiss

Rewritten: 11. teza o Feuerbachu, Patrik Weiss







REWRITTEN: 11. TEZA O FEUERBACHU

Famozna 11. teza o Feuerbachu, možda i najpoznatija teza na svijetu, sve je samo ne lako razumljiva. Naizgled jednostavna da ne može biti jednostavnija, ali s obzirom da znamo kako svaki tekst živi, odnosno da ne može biti homogen i jednako se interpretirati kod svih pojedinca i u svakom povijesnom periodu istoznačno; moramo ovo saznanje primijeniti i na dotičnu 11. tezu.
Ovdje ću izraziti jednu misao, za koju još nisam čuo, odnosno saznao je li ju itko već prije napisao. Biti će provokativna, ukoliko još uvijek postoji netko tko se raspaljuje na marksizam i koga bi ona mogla smetati.
Naime, iz razloga što ne želim ispasti lopov i plagijator, bitno je navesti da su prvi dio moje misli potakle riječi, meni jednog od dražih profesora čija sam predavanja imao prilike slušati, Ozrena Pupovca.
Krenimo od same 11. teze.  " Filozofi su svijet samo različito interpretirali, radi se o tome da ga se izmijeni. "
Nešto što prije ovdje nisam primjećivao, ali zato dotični profesor jest, je upravo sintaktička forma kako je teza napisana, njeno stilsko gramatičko određenje.
Drugi dio rečenice se ponaša bez subjektno, impersonalno; izražen je u neutralnom 3. licu jednine.
To veoma mijenja stvari. Marx se bavio odnosom subjekta i objekta. Još od Ekonomsko – filozofskih rukopisa Marx je tematizirao materijalizam i njegove zakone. Finalno s Tezama o Feuerbachu, Marx raskrštava s Feuerbachovim shvaćanjem materijalizma kao čistog objektivnog predmeta, kao zbilje, već u prvoj tezi govori kako je materijalizam osjetilna čovjekova djelatnost, kako je subjektivan u smislu da je čovjek aktivni agens povijesne promjene. Jedan od glavnih motiva Marxovih ranih, više filozofskih rasprava je rad i način na koji putem rada subjekt transformira prirodu, objekt, a onda time i samoga sebe. Rad je proizvodnja i kada nije otuđen on je samoproizvodnja, samoaktualizacija subjekta. Rad je uvijek rad subjekta (čovjeka) na objektu koji je materija, priroda. Zaključuje da je rad transformacija ljudske biti.
No zašto Marx upravo na ovom mjestu ( na mjestu 11. teze ) odustaje od subjekta i stavlja fokus negdje drugdje. Ovo je prekretna točka njegove misli, kada s filozofije prelazi na društvo, kada postaje teoretičar društva. Nakon ovoga po klasičnom određenju Marx prelazi zajedno s Njemačkom ideologijom u svoju zrelu fazu. No prije nego tako zaključimo, i prihvatimo ovu tezu kao neosporivu, zaustavimo se upravo na ovom mjestu i još malo razmislimo. Tu se tvrdi, upravo prema impersonalno izraženoj rečeničkoj konstrukciji, da Marx sa subjekta prelazi na društvo kao na nešto što više nije, kao po klasičnom određenju, skup pojedinaca, već kao jedan potpuno samostalan, realni mehanizam. Društvo ne kao totalitet sastavljen od pojedinaca, već više kao „neodređeni“ mehanizam. Iz toga možemo zaključiti, u odnosu na prijašnje jasno definiranje tko je subjekt, a tko objekt, da je ovdje društvo kompletno impersonalno, da se društvo ( a to u tezi označava tvorevina – radi se o tome da ga treba promijeniti ) ponaša kao apstraktum. Kao da taj netko tko ga treba mijenjati je još uvijek samo vizija, nešto na-dolazeće, buduće  koje još – uvijek – nije. No zašto ovdje jednostavno nije Marx koristio riječ proletarijat koji je već i prije Teza o Feuerbachu koristio u ranijim djelima poput Jevrejskog pitanja, Kritike Hegelove filozofije prava ili Ekonomsko – filozofskih rukopisa.   
No, tu nešto ne funkcionira posve jasno. Po meni, točno na ovom mjestu, društvo postaje potpuni apstraktum, nešto odredivo samo kao hegelijansko opredmećenje samosvijesti. To još možemo tvrditi i zbog razloga što Marx kasnije društvo poima kao stalnu klasnu borbu, kao konstantni sukob " antinomija ". Kada to povežemo sa hegelijanskim opredmećenjem samosvijesti, koja svojim opredmećenjem postaje otuđena svijest ( nečista ), znači kao neka nužna devijacija; samim time kao nešto loše ( u klasičnom poimanju lošeg, da sada ne ulazimo u ničeanske rasprave ); vidimo da se ovdje Marxovo materijalističko poimanje društva ponaša veoma hegelijanski, kao apstrakcija, ne kao objektivno materijalna stvarnost, već samo kao potencijalna mogućnost te realne promjene koju bi trebao nositi proletarijat.
No što je tu točno devijacija. Mislim da je devijacija zastranjenje od objektivne stvarnosti i očijukanje s „nečim potencijalnim“. Ali da još preciznije odredimo misao; smatram da se radi o odnosu mišljenja i prakse. Mislim da se Marx ovdje namjerno suzdržava od eksplicitnog imenovanja agensa koji bi trebao nositi promjenu, zbog same opasnosti i težine takve izjave. Jer Marx je cijelog života naglašavao važnost kritike. To znači da je on smatrao kako govori u Kritici Hegelove filozofije prava, da se svijest mora poklopiti, odnosno uskladiti s realnim nositeljem društvene i povijesne promjene, s proletarijatom. Na mjestu ove jedanaeste teze mislim da Marx naglašava mogućnost promjene, ali da se suzdržava od govora tko to točno treba mijenjati, iz razloga što prije nego li se išta ide mijenjati, treba se znati na koji način nešto mijenjati.  Slijepo ustrajavanje na promjeni, bez odgovarajuće svijesti o tome kako bi ta promjena trebala izgledati, zapada se u veliku opasnost po ljudske živote.

Između ostalog, ovdje slijedi da preispitamo ono što je u potpunoj suprotnosti s klasičnim, općeprihvaćenim stavom da točno na ovom mjestu Marx u potpunosti raskrštava s idealizmom.

Na temelju ovoga izvoda, mislim da ovo nije raskid s idealizmom u smislu na koji se obično tvrdi. Problem koji ovdje treba vidjeti, je upravo da ta izmjena svijeta znači razvoj, napredak. Znamo da Marx ne odbija razvoj, već ga pojmi drugačije nego li Hegel. On je materijalistički; djeluje ( razvoj ) kao razvoj društva, a ne duha. Povijest je tu, materijalna povijest klasnih borbi. No ja tvrdim drugačije. Upravo jer se na ovom mjestu društvo ponaša kao apstrakcija, nedorečeno, mislim da je ovdje Marx posljednji puta pokušao  očijukati s idealizmom, da je ovdje društvo, to neiskazano ( spekulativno ),  apstraktno društvo, zapravo hegelijanski Duh. To govorim s željom da se prethodno rečeno shvati kao ne pogreška u Marxovoj misli, već da se pokuša zadržati na misli kako razvoj društva isključivo ne leži u rukama pojedinca ili društva samo zato jer posjeduju fizičku moć. Promjena povijesti se može događati i kao slučajnost, npr. samo kao promjena proizvodnih snaga, bez da se u nadgradnji događaju promjene. ( ovdje moramo stati jer ovo pitanje otvara cijelu raspravu o dijalektičkom materijalizmu i njegovim zakonima što je jedna ogromna teme sama po sebi ). Mislim da je ovdje Marx samo na jedan veoma implicitan i istančan način htio naglasiti da promjena povijesti i proizvodnih odnosa ovisi jedino i nužno o tome da se poklope svijest i praksa ( fizička moć određene društvene grupacije). U tom smislu i pominjem Hegela koji smatra da promjena ne ovisi o subjektima, već o objektivnom duhu. Marx tu očijuka na način da govori kako razvoj postoji, ali da bez subjektivne svijesti nema promjene. Zato i govori o apstraktnom društvu jer ovdje ono označava društvo, klasu koja još nije postala klasa za sebe; ono objektivno, materiju izvanjsku subjektu, ali kao nužni preduvjet svake povijesne promjene. Klasa svjesna svoje pozicije, je jedini mogući akter zbiljske i usmjerene revolucije koja može služiti nekoj svrsi korisnoj za čovjeka, ali dok se to ne dogodi ( da se svijest i praksa – ovdje označeni kao ljudski subjekt i materijalna mogućnost, društvo – asimiliraju i zajedno poklope stremeći prema određenom cilju ), povijesne promjene se događaju izvan njihove mogućnosti uplitanja i utjecaja. Jednostavnije rečeno, slučajne su, nisu usmjerene te stoga se ne mogu nazvati ( ljudske ) povijesne odnosno historijske promjene.
Mnogi se možda neće nikako složiti s ovim tekstom i žestoko će ga napasti. Ali prije nego li to učine, neka pokušaju na jedan drugačiji način čitati Marxa. Govoreći o Marxu i trudeći ga se pravilno ( ma šta to značilo ) interpretirati, treba imati na umu da uslijed vulgarne banalizacije njegovog " ekonomskog determinizma ", i slijepog inzistiranja na promjeni i revoluciji može doći do opasnih problema i neželjenih posljedica.
Marx je ( ako ga čitamo semiotički ) praxis. No taj praxis nikako ne smije biti ekstremno zastranjenje do kojega često dolazi banalizacijom. Također, nikako samoga Marxa ne smijemo pojmiti poput analitičkih filozofa. Odbaciti filozofiju iz marksizma, je isto kao otkinuti ribi peraje. Stoga nam preostaje, kao neku zaključnu točku, uzviknuti: Praxis da, vulgarizacija ne.

Nadopuna: Za jedno dodatno i podrobnije shvaćanje Marxove 11. teze o Feuerbachu citirati ću jedan Heideggerov odgovor iz interview – a koji se može pronaći na ovoj adresi https://www.youtube.com/watch?v=OxmzGT1w_kk . Prijevod i transkripcija teksta su moji, stoga se unaprijed ispričavam zbog mogućih nedosljednosti i pogrešaka u samom prijevodu.

'' Pitanje o zahtjevu za promjenu svijeta navedeno je u često citiranoj Marxovoj rečenici; u Tezama o Feuerbachu; i odmah vam želim točno citirati: '' Filozofi su do sada interpretirali svijet; cilj je, promijeniti ga. Citirajući i slijedeći ovu rečenicu, previđamo činjenicu da zahtjev za promjenom svijeta podrazumijeva promjenu poimanja svijeta, i da promjena svijeta jedino može biti uspostavljena ( won ) činjenicom da prvotno točno interpretiramo svijet. Odnosno, Marx svoju misao bazira na točno određeno interpretaciji ( poimanju ) svijeta kako bi uopće zahtijevao njegovu promjenu. Stoga, Marx zna da njegova rečenica nije zvučna rečenica ( sound sentence ). Dokle god je prešutno pretpostavljena filozofska tvrdnja prvog djela rečenice, Marx u drugom djelu ( 11. teze ) može davati dojam kao da direktno govori protiv filozofije. '' ( M. Heidegger )

I oni koji se pitaju čemu ovaj tekst i oni koji ga misle oštro napasti, neka imaju u vidu, da iako je ovo možda traženje igle u plastu sijena, to je isključivo iz razloga da se naglasi važnost znanja i kritike koja je neophodna za praktičko djelovanje i za današnju borbu za radnička prava.. Ili u malo finijoj maniri - to je onaj zahtjev koji Žižek u ovo cinično doba stavlja pred nas. Zahtjev koji usporedno s Marxovim zahtjevom; danas za nas ima mnogo više smisla ( pogotovo ako usporedimo Marxovo vrijeme – ono u kojem je ideologija još uvijek funkcionirala kao lažna svijest; i ovo naše današnje post – ideološko, u kojem svi srljamo kao guske u maglu ( kako je famozno rekao S. Radić ).
Zahtjev koji je fantastično precizno Žižek između ostalog naveo u knjizi '' Irak: posuđeni čajnik ''.
'' Današnje predviđanje je da ćemo, ako podlegnemo porivu koji nas tjera da smjesta [ nešto učinimo ] ( angažiramo se u antiglobalističkoj hajci, pomažemo siromašnima…), u svakom smislu i nedvojbeno pridonijeti reprodukciji postojećeg poretka. Jedini način da se postave temelji za pravu, radikalnu promjenu jest suspregnuti se od prinude da se djeluje, ( ne činiti ništa ) – i tako otvoriti prostor za drukčiju vrstu djelovanja. ''  ( Irak: posuđeni čajnik; Zagreb, 2005. )
Ili kako bi to još sažetije rekao: '' Don't act, just think! ''






Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".