Trougao
Uvek ima neko treći,
Uvek ima neko ko smeta.
Uvek ima nekakav dodatak
koji prerasta u problem.
Ljubav plus pravi ugao
daje trougao, što je već
treći subjekt.
Pa, ne možemo da vodimo ljubav u troje?!
Ko je za dom?
Dom je trougao
-muž i dete.
Sada smo troje,
a uglova je mnogo.
Ovaj trougao sa prvim nema vezu.
Veza je seks
Sa pravim,
sa oštrim,
sa tupim uglom,
zajedno.
Slika je trougao.
- pozadina slike Davinčija,
koju je pozajmio od matrice
u glagoljici
od prvog biblijskog pisma.
I sada mi govori za pravu na trouglu
kao zajedničku stranu
svačijeg sveta.
Trougao
ili krug?!
Kada se brzo okreće Trougao u krugu,
nastaje krug, zar ne?!
I
Slovo „I“
u mojoj glagoljici
oslikano je jedankokrakim
Trouglom
čiji vrh
okrenut nadole
dodiruje
Krug
i liči na isto slovo
latinice
„I“ je uvek u društvu,
„I“ otvara vrata,
„I“ je prelaz,
„I“ je postojanje
i daje mogućnost
za proširenje
prostora za slova
u večnom nesporazumu...
Dva
Pod brojem 2
Na slikovit način
U kritsko-mikenskom pismu,
stoji Krst,
pod brojem 38-Trougao,
pod brojem 67 je Krug
i njihove varijacije
još dvadeset znakova.
U slikovitom pismu Maja,
krugovi su prikazani
kao fragmenti
takozvanih slovo-profila
kod životinjskog krika.
Ikonosno slovensko pismo
u kontinuitetu nastavlja
da podržava
pomenute znakove.
Čudno je što je Krst drugi znak
U abecedi civilizacije
od drugog milenijuma pre nove ere.
Kako li bi izgledao svet
Da ga i mi okrenemo
do te mere?!
Brojevi govore
Brojevi su stariji
od slova...
Na koski od paleolida
zapisani su zarezi
pre trideset hiljada godina...
Brojevi stoje ispred slova,
ali oni ne označavaju apstraktno brojanje,
ali se ponavljaju od jedinice...
Takva civilizacija
je moja.
Kad moj narod
broji samo ono što voli
a sve drugo
množi sa nulom.
danas,
Nula preti
ovoj civilizaciji
sa brojanjem
jedan
po jednan...
Provokacija slova
Stara džamija izgraćena na temeljima
crkve na Širokom Sokaku
u Saat Kuli,
krila je kovčeg sa parama.
Sve je interesovao
taj kovčeg
i niko se nije zapitao:
Zašto je ova džamija
Ostala da zjapi
Zašto niko ne popravi
crkvu ni kao maketu,
Zašto je kovčeg ostao prazan
a slova
kao kamenje-
svi ih preskaču.
Razotkrivanje tajne
Danas, sva slova ćute.
Danas, svi kao da kriju
nešto od mene.
Tiho je.
Televizijska kutija
mi prikazuje tuđe emocije,
a meni i mojim emocijama je teško.
Danas mi čudno zvuči moje telo
kao vrtoglavica u krevetu,
iščekujem šta će biti
od ovog čudnog odnosa sila
i reči okolo mene.
Danas mi drugačije zvuči istorija,
Drugačije tumačim moje tajne,
a ja se kao jelka ježim...
Da li nešto krijem od sebe?!!
Dokaz
Znaci,
simboli,
materijalni dokazi.
Dokaz za Ljubav.
Figure,
artefakti,
žito,
voda,
oganj,
zemlja,
nebo.
Dokaz za ljubav.
Crni,
crveni,
beli.
Piktogrami sa strelama
sa značenjem života
u rebusu.
Dokaz
za jedno vreme
za
večnu Ljubav.
Otkačena
Jedno slovo je otkačeno.
U nizu fonema
i morfemskih sklopova,
jedno slovo nedostaje.
I koliko da je sve savršeno
I da misao lako teče,
zbog toga to slovo
prekida značenje,
to slovo gori.
Potom se prikači,
zakači,
zakuje,
učvršsti,
zalepi.
Ali, uzalud.
Oseća se da je
jedno slovo otkačeno.
Detekcija
Sva slova postoje,
a nema ko da napravi detekciju-
zašto, kako, koliko
u sebi nose kodove?!
Sva slova postoje,
a nema ko da upita:
kome se upućeni ovi
Krstovi,
Trouglovi,
i Krugovi?
Sva slova postoje
da bi sašili
ulice od svojih tela
bez da sretnemo
nekoga?!
Anagram
Foneme što leže,
po strogo utvrđenom redosledu
u toj jedinstvenoj REČI,
memorišem,
presecam,
Gore,
Dole,
Levo,
Desno.
U pozadini naivnog anagrama
stoji samo ta jedinstvena REČ.
Ja postajem JEDNO
sa njegovim univerzumom,
i uklapam se sa njegovom frekfencijom,
i postajem refleksija
te, jedne, jedinstvene, REČI.
Poker
Niz moje duge nokte,
provlače se tvoji
kratke linije
nerava
koji su izgubili osećaj
za ukus,
za spontanost,
za igru,
za zadovoljstvo,
za božanstveni doživljaj,
za pravila dobrog ručka,
kada dugi nokti
i dugačke cipele
zauzmu prostor
ispod stola,
kad ja udaram nogama,
a tvoja stopala
ne pokazuju nikakav ritam.
Dok vino kaplje
na tvoje dugačke cipele,
mojim dugim noktima
Čistim blato iz sebe.
Kakva prašina!
ja rasturam ovu poker mašinu
i odlazim za drugi sto.
Strah
Ne volim reč STRAH.
STRAH od rata,
STRAH od bede,
STRAH od požara,
STRAH od muža,
STRAH od letenja,
STRAH od padanja,
Strah od smrti,
STRAH od različitih mišljenja
što donose sukobi, eksplozije, raspadanje,
kraj.
Stojim na početku.
Ostavljam obećanu zemlju
da bude moja.
Želim da završim,
jedno poglavlje,
što ga osposobih da postoji
samostalno,
nezavisno od mene.
Želim da putujem i putujem
na leđima svih glagola
i svih morfema koji menjaju
značenje.
Hoću da gledam kuću,
i spolja i unutra,
da mogu da se opredelim
koje mi slovo odgovara
za osećaj slobode,
što me tera da tragam
do Kraja sveta.
Mirjana Stojanovska je rođena u Bitolju, 1971 godine. Diplomirala je na Filološkom Fakultetu u Skoplju, na grupi: junoslovenska književnost 1994.. godine, a magistrirala na Pedagoškom Fakultetu u Bitolju. Član je Saveza književnika Makedonije od 2008. godine i član predsedništva tog Saveza. Četiri godine bila je predsjednica Kluba spisateljki Republike Makedonije „Danica Ručigaj“. Objavila je knjige poezije: „Hronologija reči“ (1994), „Dvoboj sa tišinom“ (2006) „Zazidana vrata“ (2009), „Krst, trougao i krug“(2013), Džez u dvokrevetnoj sobi“ (2016), te poeme „Begunci od svoga doma“ i „Sudbina slova“(2018). Njena poezija je objavljivana u književnim zbornicima: „Sintezi“ (Skopje), „Stožer“ (Skopje), „Sum“ (Štip) i „Rast“(Bitola)., a prevođena je na engleski, nemački, rumunski i srpski jazik. Objavljuje književne kritike i promoviše najnovija izdanja makedonskih autora. Radi kako nastavnik makedonskog jezika u osnovnoj školi „Sv. Kliment Ohridski“ u Bitolju. Predsednica je Udruženja za nauku i kulturu “Nova” u Bitoli koje već deset godina uspešno organizuje međunarodni poetki festival „Poetske sinteze“.
Naslovna slika Ton Šulten