Poezija, Mirjana Stojanovska

Poezija, Mirjana Stojanovska




Trougao


Uvek ima neko treći,
Uvek ima neko ko smeta.
Uvek  ima nekakav dodatak
koji  prerasta u problem.
Ljubav plus pravi ugao
daje trougao, što je već
treći subjekt.
Pa, ne možemo da vodimo ljubav u troje?!
Ko je za dom?

Dom je trougao
-muž i dete.
Sada smo  troje,
 a uglova je mnogo.
Ovaj trougao sa prvim nema vezu.
Veza je seks
Sa pravim,
sa oštrim,
sa tupim  uglom,
zajedno.

Slika je trougao.
- pozadina  slike Davinčija,
koju je pozajmio od matrice
u  glagoljici
od prvog biblijskog pisma.
I sada mi govori za pravu na trouglu
kao zajedničku stranu
 svačijeg sveta.
Trougao
ili krug?!

Kada se brzo okreće Trougao u krugu,
nastaje krug, zar ne?!



 I


Slovo „I“
u mojoj glagoljici
oslikano  je jedankokrakim
Trouglom
čiji vrh
okrenut nadole
 dodiruje
Krug
i liči na isto slovo
 latinice


„I“ je uvek u društvu,
„I“ otvara vrata,
„I“ je prelaz,
„I“ je postojanje
i daje mogućnost
za proširenje
prostora za slova
 u večnom nesporazumu...



Dva



Pod brojem 2
Na slikovit način
U  kritsko-mikenskom  pismu,
stoji Krst,
pod brojem 38-Trougao,
pod brojem 67 je Krug
i njihove  varijacije
 još dvadeset znakova.

U slikovitom  pismu  Maja,
krugovi su prikazani
kao fragmenti
takozvanih  slovo-profila
kod životinjskog  krika.

Ikonosno slovensko pismo
 u kontinuitetu nastavlja
da  podržava
pomenute znakove.

Čudno je što je Krst drugi znak
U  abecedi  civilizacije
od drugog milenijuma  pre nove ere.

Kako li bi izgledao svet
Da ga i mi okrenemo
do te mere?!


Brojevi  govore


Brojevi su stariji 
od slova...
Na koski od paleolida
zapisani su zarezi
pre trideset hiljada godina...

Brojevi stoje ispred slova,
ali oni ne označavaju apstraktno brojanje,
ali se ponavljaju od jedinice...

Takva civilizacija
je moja.
Kad moj narod
broji samo ono što voli
a sve drugo
množi sa nulom.
danas,
Nula preti
ovoj civilizaciji
sa brojanjem
jedan
po jednan...


Provokacija slova

Stara džamija izgraćena  na temeljima
crkve na Širokom Sokaku
u Saat Kuli,
krila je kovčeg sa parama.

Sve je  interesovao
taj kovčeg
i niko se nije zapitao:
Zašto je ova džamija
Ostala da zjapi

Zašto  niko ne popravi
crkvu ni kao maketu,

Zašto je kovčeg ostao prazan
a slova
kao kamenje-
svi ih preskaču.


Razotkrivanje tajne


Danas, sva slova ćute.

Danas, svi kao da kriju
nešto od mene.
Tiho je.
Televizijska kutija
mi prikazuje tuđe emocije,
a meni i mojim emocijama je teško.

Danas mi čudno zvuči moje telo
kao vrtoglavica u krevetu,
iščekujem šta će biti
od ovog čudnog odnosa sila
i  reči okolo mene.

Danas  mi  drugačije zvuči istorija,
Drugačije  tumačim moje tajne,
a ja se  kao jelka ježim...
Da li nešto krijem od sebe?!!



Dokaz



Znaci,
simboli,
materijalni dokazi.
Dokaz za Ljubav.

Figure,
artefakti,
žito,
voda,
oganj,
zemlja,
nebo.
Dokaz za ljubav.

Crni,
crveni,
beli.
Piktogrami sa strelama
sa značenjem života
u  rebusu.
Dokaz
za jedno vreme
za
večnu Ljubav.



Otkačena


Jedno slovo je otkačeno.
U nizu  fonema
i morfemskih sklopova,
jedno slovo nedostaje.

I koliko da je sve savršeno
I da misao lako teče,
zbog toga to slovo
prekida značenje,
to slovo gori.

Potom  se  prikači,
zakači,
zakuje,
učvršsti,
zalepi.

Ali, uzalud.
Oseća se da je
jedno slovo otkačeno.


Detekcija


Sva slova postoje, 
a nema ko da napravi detekciju-
zašto, kako, koliko
u sebi nose kodove?!

Sva slova postoje,
a nema ko da upita:
kome se upućeni ovi
Krstovi,
Trouglovi,
i Krugovi?

Sva slova postoje
da bi sašili
ulice od svojih tela
bez da sretnemo
nekoga?!


Anagram

Foneme  što leže,
po strogo utvrđenom  redosledu
u toj jedinstvenoj REČI,
memorišem,
presecam,
Gore,
Dole,
Levo,
Desno.
U pozadini naivnog anagrama
stoji samo ta jedinstvena REČ.

Ja postajem JEDNO
sa njegovim univerzumom,
i uklapam se sa njegovom frekfencijom,
i postajem refleksija
te, jedne, jedinstvene, REČI.


Poker


Niz moje duge nokte,
provlače se tvoji
kratke linije
nerava
koji su izgubili osećaj
za ukus,
za spontanost,
za igru,
za zadovoljstvo,
za božanstveni doživljaj,
za pravila dobrog ručka,
kada dugi nokti
i dugačke cipele
zauzmu prostor
ispod  stola,
kad ja udaram  nogama,
a tvoja stopala
ne pokazuju nikakav ritam.

Dok  vino kaplje
na tvoje dugačke cipele,
mojim dugim noktima
Čistim blato iz sebe.

Kakva prašina!
ja rasturam ovu poker mašinu
i odlazim za drugi sto.



Strah

Ne volim reč STRAH.

STRAH od rata,
STRAH od bede,
STRAH od požara,
STRAH od muža,
STRAH od letenja,
STRAH od padanja,
Strah od smrti,
STRAH od različitih mišljenja
što donose sukobi, eksplozije, raspadanje,
kraj.
Stojim na početku.
Ostavljam obećanu zemlju
da bude moja.
Želim da završim,
jedno poglavlje,
što ga osposobih da postoji
samostalno,
nezavisno od mene.

Želim da putujem i putujem
na leđima svih glagola
i svih morfema koji menjaju
značenje.

Hoću da  gledam kuću,
 i spolja i unutra,
 da mogu da  se opredelim
koje mi slovo odgovara
za osećaj slobode,
što me tera da tragam 
do Kraja sveta.




Mirjana Stojanovska je rođena u Bitolju, 1971 godine. Diplomirala je na Filološkom Fakultetu u Skoplju, na grupi: junoslovenska književnost  1994.. godine, a magistrirala na Pedagoškom Fakultetu u Bitolju. Član je  Saveza književnika  Makedonije od 2008. godine i član predsedništva tog Saveza. Četiri godine bila je predsjednica Kluba spisateljki  Republike Makedonije  „Danica Ručigaj“. Objavila je knjige poezije: „Hronologija reči“ (1994), „Dvoboj sa tišinom“ (2006)  „Zazidana vrata“ (2009), „Krst, trougao i krug“(2013), Džez u dvokrevetnoj sobi“ (2016), te poeme „Begunci od svoga doma“ i „Sudbina slova“(2018). Njena poezija je objavljivana u književnim zbornicima: „Sintezi“ (Skopje), „Stožer“ (Skopje), „Sum“ (Štip) i „Rast“(Bitola)., a prevođena je na engleski, nemački, rumunski i srpski jazik. Objavljuje književne kritike i promoviše najnovija izdanja makedonskih autora. Radi kako nastavnik makedonskog jezika u osnovnoj školi „Sv. Kliment  Ohridski“ u Bitolju. Predsednica je Udruženja za nauku i kulturu “Nova” u Bitoli koje već deset godina uspešno  organizuje međunarodni poetki festival „Poetske sinteze“.



Naslovna slika Ton Šulten

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".