Kasno leto, Stevan Raičković

Kasno leto, Stevan Raičković





/Izbor/

KASNO LETO

Park je bio pust. To gorelo je kasno leto
U pesku među travom gde gušter se u žuto sakriva.
Utrčah među klupe i prazno se okretoh -
Bile su gole kao paluba bez mornara što pliva
U svoj svršetak. Okolo je bilo žuto kao tamjan i kao malo sveto.

Sedi na klupu. Već sediš sa senkom svojom izlomljenom
Od kosog sunca. To je tvoja crkva ta kutija od samoće
U svakom džepu koju nosiš. Izvadi to taj dom
Tu kućicu od puža. Razgrni kreč kao što otvaraš voće
Sam si. Nije to ni tužno ni glupo. I daleko je o brodolom.

Otvaraš kutiju ključem koji je jedini. Tiho je
Kao mahovina unutra. Sam pred životom kao senka što stoji
Pored tebe prelomljena. Možda si praodavno krenuo niz boje
Mora. Ko ziba mahovinu? (Ali ko pita iz tebe kao da broji
Sve stvari sa senkama njihovim?) Reč je a usta ne postoje.

I park je bio pust. To gorelo je kasno leto
U čelu. Klupe su bile prazne kao leđa nosača
Nezaposlenih. Ustao sam i senku šuplju okretoh -
U daljini se topio trouglast lim kao vrh mača.
Veče se kao rana otvaralo. Okolo je bilo malo sveto.



KASNO MORE

Pođi sad niz more. U srebru tamariska
Na malom pesku s jednim galebom sam ostajem.
I vriskom njegovim u ušima koji je i vriska
Moja. Odjek mog ćutanja za potonulim sjajem
Ljubavi. Večer silazi i već je do ruke bliza i niska.

Tu sada opet traži ono što nećeš
Dodirnuti nikada. Ono na čijem si tragu
Se nalazio toliko puta uzalud. Umrećeš
Je l da bez krajnjeg lika tog ostrva ili čega? Na pragu
Tajne se nalazeći tajnu ćeš u sebi još veću da okrećeš.

Te ruke koje pronosiš sad eto dodiruju i bilje
Večernje. Ti ne znaš čak ni imena tom svetu
Pod čije krilo ulaziš samo znaš da je okrilje
Sveta. O uđi onda što dublje u srž njegovom pracvetu
U oštri miris koji spaja prah jave s prahom uobrazilje.

Sad zgusni se u nemisao sa biljem u nešto daleko
Kao što se zgušnjava galeb sa zamračenim krajem.
Po žalu prohodi ljubav kao nepoznati neko.
Otišla si niz more ili bilje. Ja ostajem
U hramu svog života malo kleko.



POVRATAK

Po suncu još uvek biva toplo. Ali
U senkama od građevina kuda se takođe
Proći mora: prva nas studen zali.

Neko se kraj nas u čudu pita: zar prođe
Zbilja već leto kao miris kratkotrajni i mali?

Izgleda da smo stajali baš kao u ovom času
Celo to dugo vreme što se oko nas ovi
Jer ostrva u dalekim morima netaknuta su
Od nas i ovog puta ostala. Daleki gradovi
Ostali sami su bez nas u trenu kad ih lišće zasu.

O da nas nije bar ljubav mimoišla koju
Neki su između nas čekali stojeći duboko u žitu
A neki na pesku, sred buke plaža, menjajući boju
Polako telu... Kroz grad putnika je sve manje. U ritu
Gube se neke vrste ptica. Podrhtava već voda u rečnome koritu.

Vraćamo se, odande gde nismo bili, u sebe, kao puž u
kuću svoju.



MOČVARA

I eto: dok zvučne reči tako tražiš
Zar ne bi bilo bolje, kao jednom, daleko otići.
Sedeti negde, međ močvarama: kao da stražiš
Na kraju sveta, dok mitraljiraju detlići
I ti se, sam u sebi, u blagom strahu snažiš.

Sedeti u ritovima, sred ostrvca, na panju
S nogama u prastarome čvoru od korenja
Svejedno u noć, svejedno u sumrak ili danju
Dok se oko tebe skoro ništa ne menja
Sem meseca i sunca koji prelaze putanju.

Pa šakom, tu ispod čela, navući rezu mraka
I osetiti se ko deblo da si obrastao u koru.
Kao jedini sok, kroz sve to, prostruji misao laka:
Da li si to ti nestao, kao kamen na dnu, u moru
Ili je svet iščezo, polako bez traga, bez znaka?

Pa onda, vetar, odnekuda: okolo zahuji
I učini se da je nestanak bio još davnije.

To šuplja kost vremena od svoje praznine bruji.

Otvaraš oči: ovaj svet i jeste i nije
Dok ruka ti, pružena u kasno sunce, gle - sva ruji.

Pokreni se polako iz žila. Panj ostaje.
Pred tobom, sa sumrakom, treperi barska trska.

Čuj, šibljak, pred san, za dan sutrašnji baje
I pritajena divljač, u logu, koru rska.

Svet izgleda postoji dok nemir o njemu traje.



REKA

Kroz pukotinu u daščari piljim u srebro reke.

Kako pomeram glavu - tako pomeram i reku.

Dosta je bilo pesama u kojima sam zvao daleku
Sliku koju ne videsmo, ni ja, nit iko kroz pamtiveke.

Svet je ono što gledam: ta iskomadana riba
Koja se na vatri, sa moje desne strane, puši.
Svet je ono što čujem: ta vatra koja mi pevuši
O krtom deblu što je trulilo sred sasušenoga gliba.

Kao šlep da sam, gle ja - pipam svet pristima:
Pljosnato gvožđe na vratima i šuplje oko od čvora.

Zašto sam se sklonio ovde, na reku, posle mora
I posle reke pod krov u vazduh vruć od dima?

U daščari sam zbog kiše koja se sručava koso.
Piljim u reku: sjaj gasne, srebro se pretvara u olovo.
Izgleda da nisam, kraj mora, svu pustoš sasvim izbolovo
Jer evo, osluškujem je kako se prikrada, boso.

Tu je već, blizu. Kucka li to sad ona
Preobučena u kišu sa prstima od kapi
U crep, nad diglom glavom, sred koga tanko zjapi
Približeno nebo ko parče zarđalog zvona?

Gledam sad kako tanki vidik preseca jedna ptica.
I evo: isklizla je iz očiju, al osta u mom životu.
(Sam sebi ličim na kavez u koji zatvaram stotu
Pticu po redu. O koja li će mi od njih, pred
smrt, da zaleprša sred lica?)

Kao da je bila mala noć, gle: reka sviće.
Kako pomeram glavu - pomeram i srebro njeno.

Nad glavom, kroz prsli crep: i nebo je pobeglo
eno.

Otvaram vrata: svet stoji, sa nešto tajne, kao
prastaro otkriće.



ČAMAC U RITU

U rit, sve dublje, ulazi crni čamac
I na njemu se, gle: i moj život probija između
vrba.

Zaobiđimo natrulo deblo što čuči kao samac
Obrasto u mahovinu i sa stotinu grba.

Prema skrajnutim lopočima ili gde?
- da uputimo naš pramac!

Zašli smo ovde da se mir i niz nas slije
Al tek se u njegovom srcu, gle: naš bol
rasprskava.

Okolo nas su stvari, ko nikad, najistinskije,
A naša se bit međ njima ko pesak potkopava:
Čamac je crn od katrana, a život naš - kakav
li je?

Već danima sam u ritu (tek slušajući ptice i žabe)
Skupljao po kap melema u oko, u uho, u grudi,
Al izvrgnu se tišina u kandže koje grabe
I melem posta otrov od kog se tiho ludi
A moje snage - bez pravca, otupljene i slabe.

Sad gledam: vode su mirne - to trske drhte iznutra
Kao što se njišu devojke, same, iz svoje
mladosti.

Daleko je grad - ali krenuti u njega već sutra
I utonuti u život: u zaborav do kosti!
(Ove reči, kao paniku u sebi, ponavljati do
jutra.)

Ovo je tek svet bez pravca: tonući sve dublje
Između travnatih ada, izgleda - zalutali smo.

Ne vredi sad širiti oči nit veslo stezati
grublje
Već jednostavno: čekati sunce (kao spasonosno
pismo)
Da kroz rupu u krošnji zapali svoje zublje.



Izvornik: Kasno leto, Lykos, Zagreb, 1958

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".