Reč i oblik, drugi deo, Kabir

Reč i oblik, drugi deo, Kabir




/odlomci/


1.

O, slugo, gde me tražiš?
 Gospodaru, pored tebe sam.
 Nisam ni u hramu ni u džamiji;
 nećeš me naći ni u obredima ni u svečanostima,
 ni u Jogi niti, pak u povlačenju.
 Ako me zaista tražiš, ugledaćeš me odjednom –
 u jednom trenutku vremena.

Kabir kaže: "O, Sadhu! Bog je suština samoga daha."


5.

Reci mi, brate, kao da odbacim Maju?
 Kada već odustanem od skidanja traka,
 još uvek je odežda na meni;
 onda, pošto sam već prestao da se svlačim,
 još uvek na sebi osećam nabore odeće svoje.
 Isto tako, kad odbacim strast,
 gnev ostaje u meni,
 odbacim li gnev, pohlepa ostaje da živi,
 uništim li pohlepu, ostaju ponos i lažna slava:
 Kada se duh umiri i odbaci Maju,
 on joj se, i dalje priklanja.

Kabir kaže: "Čuj me, o, Sadhu!
 Pravi put se teško nalazi."


14.

Reka i talasi njeni jedna su površina: gde
 se nalazi razlika između reke i njenih talasa?
 Kada se talas podiže, on je i dalje voda,
 kada se razbija, ista je tečnost u pitanju.
 Kaži mi, Gospode, u čemu je razlika?
 Talas, pošto dobije ime, ne smatra
                              li se više vodom?
 U vrhovnom Brahmi, svetovi se, poput perla nižu:
 Gledaj taj ružičnjak očima mudrog čoveka.


42.

Na svetim kupalištima,
 ničega sem vode nema,
 osvedočio sam se, jer
 se i ja nekada kupah tamo.
 Kipovi su beživotni, ne mogu govoriti,
 to znam, jer se glasno njima molih.
 Purana i Koran samo su slova puka,
 podigoh zastor i uverih se u to.
 Iskustvo je koren Kabirovih reči
 i on dobro zna da su sve ostale stvari ništavne,
 takođe.

56.

Pravi Sadhu je onaj čovek koji otkriva oblik
 Bezobličnog očima ovim:
 takođe, onaj koji nam otkriva pravi način kako da
 dostignemo Njega, način različit od obreda
                                      i svetkovina,
 čovek koji ne zatvra vrata, ne zadržava dah i ne
                                          odbacuje
 ovaj svet:
 onaj koji ti omogući da spoznaš Vrhunski Duh
                                          kada god
 duh tvoj u čvor se veže:
 čovek koji te nauči da postigneš svoj mir, u
                                     trenutku
 najvećeg delanja.
 Zauvek u blaženstvu, ne plašeći se duha njegovog, on
 zadrži duh jedinstva u jeku uživanja vaskolikog.
 Beskrajno boravište Beskonačnog Bića prostire se
 svuda:
 na zemlji, u vodi, na nebu i u vazduhu:
 Snažno kao munja, boravište pravog vernika počiva
 iznad svemira.
 Čovek koji boravi unutra, van svega je: ja Ga vidim
 i ne gledam nikoga drugog.


Izvornik Reč i oblik, Grafos, Beograd, 1987.

Prevela Nina Živančević

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".