Iz knjige Kopernikanska mobilizacija i ptolomejsko razoružanje
Potrebno je ukazati na proces koji do dana današnjeg prepoznajemo tek u konturama, budući da u svojoj nepreglednosti i prostranosti nadilazi svaku optiku kojom bi se moglo rukovati metodskom sigurnošću. Taj bismo proces mogli nazvati: razbijanje staroeuropskog pojma istine. Opet veoma grubo govoreći, pri tom se misli da su tri dimenzije klasičnog prostora istine natjerane da zauzmu nepomirljive pravce.
Istinito tendencijski gubi svoj odnos ka lijepom i dobrom, lijepo se grandioznom i opasnom upornošću emancipira od dobrote i istine, a dobro postaje nešto što je suviše lijepo da bi bilo istinito.
Ovo rastrojstvo klasičnih komponenti istine ne može se, naravno, upisati isključivo na račun Novog vijeka. Vjerojatno je u trojstvu staroeuropske ideje o istini oduvijek bio i centrifugalni moment koji je zahvaljujući integracijskoj strasti velikih mislilaca velikim trudom obuzdavan. Izvjesno je, međutim, da se početkom Novog vijeka oslobodila vlastita zakonomjernost tih dimenzija. To oslobađanje dovelo je do fundamentalnih promjena u onome što se do tada nazivalo istinito, dobro ili lijepo; moderne stvarnosti sve više se udaljavaju od svojih starih pojmova. Svako od tih troje poprima mnogo više nego u svom dotadašnjem značenju, a istodobno i mnogo manje. Više tako što su oslobođene oblasti znanja (koje se pretvorilo u znanost), tehničko-političkog umijeća i estetskog izraza dobile uvjerljivo na obujmu i diferenciranosti; a manje, tako što su ovi svjetovi, koji su bezmjerno narasli, toliko razvodnili svoje međusobne odnose da oni više i ne postoje, tako da danas i najsjajnija pojedinačna ostvarenja znanja, umijeća ili estetskog izraza pokazuju nenadoknadivo zaostajanje iza jednostavnih integralnih ''istina'' starih Grka, Indijaca ili Kineza. Jer moderno istinito je tendencijski samo još točno ili doslijedno; moderno dobro je samo još korisno ili uspješno; moderno lijepo je samo još impresivno ili očigledno.
Aktualna svjetska situacija je u velikoj mjeri povezana s ovom eksplozijom klasičnog pojma istine – eksplozijom koja je najprije odvojila modernu Europu od vlastite mediteransko-germansko-slavenske prošlosti a potom cjelokupnu planetu bacila u groznicu promjena kojima nitko ne nazire kraj – osim ako bi taj bio prorok tehnološke apokalipse. Pojmovi istine nisu, kako to misle bezopasne i prema duhu neprijateljski nastrojene duše, stvari koje se tiču tek od svjetskih zbivanja odvojenih filosofa. Ti pojmovi su ontološki centralni nervni sistemi civilizacija; oni odlučuju o načinu kako će se i hoće li se kulture uklopiti u okolinu koja se nalazi izvan čoveka; oni odlučuju kako će se kulture same urediti ili disorganizirati. Tumačenje svijeta i strukturiranje ljudskog života su neraskidivo povezani i posredovani onim što u nekoj kulturi ima funkciju istine.
Time bi se moglo objasniti zašto se fenomen kao što je razaranje starog pojma istine može razumijeti kao civilizacijski alarmni signal. Rastuća disintegracija dimenzija istine baca na sve uspjehe modernizma jezivu sjenu; ona signalizira da se tu nešto ''lomi'', da nešto više nije ''u redu'', da stare šablone više ne važe, da se raspada nešto što bi se na ovaj ili onaj način ipak trebalo držati zajedno.
Peter Sloterdijk
3 savjeta kako da spasite sebe i svoje mentalno zdravlje
- 1. Ugasite TV, to je glavno leglo zaraze
- 2. Novine, u tabloide pretvorene, zaobiđite u širokom luku
- 3. Knjigu, daleko od zvona i praporaca, prigrlite
Radomir D. Mitrić dobitnik nagrade "Đura Jakšić" za knjigu "Kino Mediteran"
Kupite / Poručite knjigu:
Info
Hiperboreja je jedan od najstarijih i najčitanijih književničkih blogova u regionu (18 godina postojanja - preko 3 miliona pregleda). Kontakt: E:mail: radomirdmitric@gmail.com / Viber: 0631509873
Richard Hawley
LB
Broj članaka na blogu:
Najvažnije oznake
- Esej (358)
- moji prevodi (177)
- Poezija (1206)
- Proza (326)
- Putopis (42)
Arhiva
-
▼
2011
(450)
-
▼
март
(108)
- Vrt ljubavi, Vilijem Blejk
- Ogledi o filosofiji umjetnosti, Hans-Georg Gadamer
- Kruh Svetog Pavla, Predrag Matvejević
- Moji pronalasci, Nikola Tesla
- Mistično iskustvo cveta, Živodrag Živković
- Sretenje, Nikola Vranjković
- Metafora o umetnosti: Ogledalo, Boris Pasternak
- Bartlbi i kompanija, Enrike Vila Matas
- Napuštena odeća ronioca, Dželaludin Rumi
- Assasino, Milan Mladenović
- Molitva Fransoa Vijona, Bulat Okudžava
- Na nešto me sjeća taj grad, Rade Šerbedžija, Arsen...
- Ostrvo, Jovan Zivlak
- Srce, moje srce, Arhilohus sa Parosa
- Nevidljivo zbivanje, Bela Hamvaš
- Afrikanac, Žan Mari Gistav le Klezio
- Corpus Barbaricum, Konstantinos Kavafis, Mahmud Da...
- Nabokovljev plavi, Lana Bastašić
- Slijepac i pjesma, Muharem Bazdulj
- Impotencija, erotika i književnost, Daliborka Kiš-...
- O Fizisu, Martin Hajdeger
- O sintezi, Peter Sloterdijk
- Dubina, Dragan Jovanović Danilov
- Želja, Zvonimir Husić
- Partitura za pjesmu i lutalicu, Nikola Đuretić
- Venetska pjesma, Radomir D. Mitrić
- Neopoziva smrt Venecije, Adrijana Šimanjska
- Monogram, Odisej Eliti
- U Bordelu muza: Triptih, Irvin Lejton, Čarls Bukov...
- A ipak knjige, Česlav Miloš
- Grčka, Jani Rico
- U isto ovo vreme, Marija Stojanović
- Benove etide, Nikola Živanović
- Prećutano, Radomir D. Mitrić
- Pčela, Nenad Jovanović
- Трст, Саша Јеленковић
- Na oštrici brijača, Petar Matović
- Goranu, razgovarajući o Mongoliji, Maja Klarić
- Priča Jevrejina lutalice, Žan D`Ormeson
- Lament nad Beogradom, Miloš Crnjanski
- Dunav, Klaudio Magris
- Uvod u Filosofiju, Eugen Fink
- Hiperion, Fridrih Helderlin
- All Apologies: Neka Bog blagosilja Ameriku, Aleksa...
- Staza kroz Kišovu baštu, Miroslav Karaulac
- Male proze, Mišel Turnije
- Utopija izmene sveta, Mihailo Đurić
- Kopernikanska mobilizacija i ptolomejsko razoružan...
- Put ka jeziku, Martin Hajdeger
- Dolazak rata : Akteon, Ezra Paund
- Spavač u dolu, Artur Rembo
- Елеусинске мистерије
- Književnost i život, Žil Delez
- Uskrsnuće, Roberto Bolanjo
- Antologia Cubana, poezija
- O Fanteu, Čarls Bukovski
- Lisabonska priča, Vim Venders
- Једини сан, Растко Петровић
- Utva zlatokrila, Desimir Blagojević
- Rodni breg, Rade Drainac
- Balada, Branko Miljković
- Slika Dorijana Greja, Oskar Vajld
- Novi Jerusalim, Borislav Pekić
- Zli demijurg, Emil Sioran
- Mangalia, Tomaž Šalamun
- Poezija, Jelena Arsenijević Mitrić
- Писма из Норвешкe, Исидора Секулић
- Grad Bogova, Boris Nad
- Beleška o poetici, Ivan V. Lalić
- Sumatra i Objašnjenje "Sumatre", Miloš Crnjanski
- О Хипербореји, Драгољуб Антић
- Saveti mladom piscu, Danilo Kiš
- Priča o dvojici koji su sanjali, Horhe Luis Borhes
- Iz Mađarskog Hiperiona, Bela Hamvaš
- Proza i poezija, Vojislav Despotov
- Almodovarova teorema, Antonio Kazas Ros, sinopsis
- Bosnia, Ultima Thulae, Radomir D. Mitrić
- Adagio, prilog za Ars Poeticu, Radomir D. Mitrić
- Mediterraneo, Radomir D. Mitrić
- Праксителов реквијем за Фрину, Радомир Д. Митрић
- Острво, кула, светионик, Радомир Д. Митрић
- Зидање куле, Радомир Д. Митрић
- Pravila za ljudski vrt, Peter Sloterdijk
- Scientia Sacra II, Bela Hamvaš
- Texta in contextibus, Helmut Feter
- Doći na svijet, dospjeti u jezik, Peter Sloterdijk
- Ogledi o filosofiji umjetnosti, Hans Georg Gadamer
- Metamorfoze metafizike, Marijan Cipra
- U istom čamcu, Peter Sloterdijk
- Kastrirana senka Svetog Garta, Milan Kundera
- Sonet, Alfred Daket
- Vojnici, Frenk Stjuart Flint
- O saznanju, Lešek Kolakovski
- Muzika nižih sfera, Adam Zagajevski
- Divlja navika, Spiro Vreto
- Biblioteka kao stanje, Alberto Luis Manguel
- Zimska pastorala, Radomir D. Mitrić
- Hidžra, Džoni Mičel
- Razmišljanje o eseju, Lotar Bajer
- Proces čitanja, Volfgang Izer
-
▼
март
(108)
3D Publikum
Укупно приказа странице
CC
Hyperborea by Radomir D. Mitrić is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.